ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک اتحادیه کارگری در هند اعلام کرد از بارگیری و تخلیه محموله سلاح‌های اسرائیل امتناع می‌کند

اتحادیه کارگران حمل‌ونقل آبی هند که ۳۵۰۰ کارگر در ۱۱ بندر کلیدی هند را نمایندگی می‌کند، اعلام کرده است که از بارگیری سلاح‌هایی که به اسرائیل ارسال می‌شوند یا تخلیه سلاح‌هایی که از اسرائیل می‌آیند امتناع خواهد کرد. این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرده است که «به عنوان کارگران بندر و عضوی از اتحادیه‌های کارگری، همیشه در مقابل جنگ و کشتار مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان می‌ایستیم.» این بیانیه در ادامه افزود: «حمله اخیر اسرائیل به غزه باعث رنج فراوان هزاران فلسطینی شده است. زنان و کودکان در جنگ از بین رفته‌اند. والدین نمی‌توانستند هویت فرزندان خود را که در انفجارهایی که در همه جا رخ می‌داد کشته شده بودند، تشخیص دهند.» نارندرا رائو، دبیرکل این اتحادیه گفته است که این اقدام در جهت همبستگی با فراخوان اتحادیه‌های کارگری فلسطین انجام شده است. اولین واحد خصوصی تولید پهپاد هند بیش از ۲۰ دستگاه هواپیمای بدون سرنشین «هرمس ۹۰۰» برای پرواز در ​​ارتفاع متوسط و با طول مدت پرواز بالا به اسرائیل فروخته است. پس از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های حمل‌ونقل در دریای سرخ، هند از طریق مسیر زمینی دوبی-عربستان، کالاهای دیگر را به اسرائیل ارسال می‌کند. همچنین با آغاز جنگ اخیر اسرائیل و غزه و محروم‌شدن اسرائیل از بخشی از نیروی کار فلسطینیان، هند و اسرائیل توافقی را برای واردات کارگر از هند امضا کرده‌اند.

محرومیت مجید خادمی، شهروند زندانی از رسیدگی مناسب پزشکی در زندان بهبهان

مجید خادمی، شهروند زندانی که با حال نامساعد جسمی دوران محکومیت خود را در زندان بهبهان سپری می‌کند، به‌دلیل خودداری مقام‌های زندان از دادن اجازه انتقال به بیمارستان از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. برمبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران یک منبع مطلع نزدیک به خانواده او این موضوع را تأیید کرد و گفت: «آقای خادمی در زندان از بیماری پوستی با علائمی نظیر کبودی، خون‌ریزی و خارش رنج می‌برد. با این حال، او از مراقبت‌های پزشکی مناسب و انتقال به بیمارستان محروم مانده و مسئولان بهداری زندان تنها به تجویز داروهای غیرتخصصی برای او بسنده کرده‌اند.» ماموران امنیتی مجید خادمی را در ۳۱ مرداد سال جاری جهت اجرای حکم حبس بازداشت کرده و به زندان بهبهان انتقال دادند. او ابتدا در ۲۸ د‌‌ی‌ماه ۹۸ به دست ماموران اطلاعات سپاه دستگیر و به بازداشتگاه این نهاد در بهبهان منتقل شد اما در نهایت ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود. اواسط فروردین سال جاری شعبه اول دادگاه ماهشهر مجید خادمی را به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق)» به مجموعاً ۱۰ سال و یک ماه حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد. در ادامه شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان در مهرماه سال جاری، این زندانی سیاسی را از بابت بخش دیگری از پرونده‌اش به چهار سال و چهار ماه حبس و چهل و پنج ضربه شلاق محکوم کرد.

مقام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد امکان رسیدگی پزشکی مناسب را از عباس واحدیان شاهرودی سلب کرده اند

مقام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، فعال مدنی و از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای خامنه‌ای» را به‌رغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم کرده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این فعال زندانی او به یک بیماری پوستی دچار شده است. روی پوست او لکه‌های قرمزی ظاهر شده که اخیراً به طرز چشمگیری شدت پیدا کرده است. این منبع تأکید کرده که باوجود این بیماری عباس واحدیان از رسیدگی پزشکی مناسب محروم شده است. این فعال زندانی در اعتراض به همین مسئله در آبان سال جاری دست به اعتصاب زد و از دریافت داروهای خود امتناع کرد. با این‌حال مسئولان زندان او را که به پرتو درمانی و اعزام به بیمارستان نیاز دارد از رسیدگی پزشکی مناسب محروم کرده و تنها به تجویز داروهای غیرتخصصی برای او بسنده کرده‌اند. این زندانی سیاسی همچنین به بیماری‌های دیگری همچون بیماری ریوی، تنگی نفس، تپش قلب، فشار عصبی دچار است. ماموران اداره اطلاعات ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ عباس واحدیان شاهرودی را در شهرستان رضوانشهر بازداشت کردند. شعبه سه دادگاه انقلاب مشهد در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ او را به اتهام‌هایی از جمله «تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم کرد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجراست. عباس واحدیان شاهرودی از امضاکنندگان بیانیه‌ای است که ۱۴ نفر از کنشگران مدنی نوشتند و در آن خواهان استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شدند. به‌دلیل امضای این بیانیه او مردادماه ۱۳۹۸ بازداشت و بعد در دادگاه به ۱۰ سال حبس محکوم شد. کتاب «بازگشت چنگیزخان مغول» از جمله آثار عباس واحدیان شاهرودی است که انتشارات خاتم در مشهد آن را منتشر کرده است.

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی به‌رغم گذشت دو ماه از بازداشتش همچنان در بازداشتگاه اطلاعات شیراز بلاتکلیف است

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی با گذشت دو ماه از زمان بازداشتش همچنان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک ۱۰۰ به‌سر میبرد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده او نوشت: «خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۶۲ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک صد بسر میبرد. او طی این مدت به ندرت امکان برقراری تماس تلفنی را با خانواده خود داشته و در خصوص ادامه روند بلاتکلیفی وی، اطلاعی به خانواده این شهروند بهائی داده نشده است.» نیروهای امنیتی برای پنجمین‌بار یکتا فهندژ را ۲۷ آذر در منزل شخصی‌اش در شیراز بازداشت کرده و با خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات بردند. با گذشت دو ماه، هنوز دلیل بازداشت و اتهام‌های طرح‌شده علیه او مشخص نیست. نیروهای امنیتی پس از یازداشت به منزل یکتا فهندژ یورش برده و صدها کتاب، ده‌ها قاب عکس، موبایل‌ها، لپ‌تاپ و دیگر وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند. ماموران حتی طلا و نقره‌های منقوش به نمادهای بهائی و وسایل دیگری مانند ۱۵۰۰ دلار پول، پرینتر، اسکنر، اسباب بازی کودکان و کتب رنگ‌آمیزی که از کتابفروشی‌های عمومی تهیه شده بود را با خود بردند. طبق اطلاعات رسیده به زمانه ماموران بدون اطلاع یکتا فهندژ و همسرش و بدون آنکه در صورت جلسه این نکته را درج کنند، اسناد مُلکی از جمله سند منزل را پاره کردند. برخی عکس‌های خانوادگی نیز پاره شده و در کمد ریخته شده بود. یکتا فهندژ سعدی در سال ۹۱ به دلیل بهایی‌بودن در ترم هفت رشته زبان انگلیسی از دانشگاه پیام نور مرکز شیراز اخراج شد. او در بهمن سال ۹۰ هم به مدت ۸۳ روز در بازداشتگاه اطلاعات (پلاک ۱۰۰) شیراز بازداشت بود و پس از صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. نیروهای امنیتی او را بازهم به‌دلیل مذهبش بازداشت کردند. شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز در ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ او را از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» به تحمل به ۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی کاهش پیدا کرد و پس از نقض در دیوان عالی کشور و ارجاع به شعبه دوم دادگاه انقلاب شیراز، با افزایش حکم از بابت همان پرونده به ۱۱ سال حبس تعزیری تغییر کرد. با این‌حال شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان فارس در نهایت یکتا فهندژ سعدی را از اتهاماتی که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب علیه او مطرح شده بود، تبرئه کرد.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن دسترسی به پلتفرم‌های خارجی از طریق پوسته‌های داخلی امکان‌پذیر خواهد بود

شورای عالی فضای مجازی در آخرین مصوبه‌‌های خود به «تنظیم‌گرن بخشی» اجاز داد امکان دسترسی به پلتفرم‌های فیتلرشده خارجی را «از طریق پوسته‌ داخلی» و «با سازوکارهای حکمرانی‌پذیر» فراهم کنند. جزئیات‌ چگونگی اجرای این مصوبه مشخص نیست اما احتمال می‌رود با این مصوبه منع دسترسی به اینستاگرام و پیام‌رسان‌های تلگرام و واتزاپ به نوعی برداشته شود. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی روز یکشنبه ۲۹ بهمن مصوبه‌های جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی را ابلاغ کرده است که بر اساس آن «شورای عالی فضای مجازی تنظیم گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکار‌های حکمرانی پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکو‌ها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آن‌ها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آن‌ها را در داخل کشور فراهم کنند.» تنظیم‌گران بخشی همچنین موظف شده‌اند «ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکو‌های پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب‌های حکمرانی پذیر مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارایه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی ارایه کنند.» مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف شده پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم گران بخشی بدهد. شورای عالی فضای مجازی دو مصوبه دیگر را هم درخصوص «ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» و «ایجاد سامانه ملی سنجش و پایش داده‌ای فضای مجازی در تمامی لایه‌های فضای مجازی» ابلاغ کرده است. طبق برآورد مرکز دولتی «توسعه تجارت الکترونیکی» ایران، ضرر اقتصادی فیلترینگ اینستاگرام در ایران بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۰ بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار کسب‌وکار در اینستاگرام فعال بوده و معیشت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر، به‌ویژه زنان به این شبکه وابسته بوده است. حکومت جمهوری اسلامی اینستاگرام و واتزاپ را در بحبوحه اعتراضات ۱۴۰۱، تلگرام را در اعتراضات دی ۹۶ و فیسبوک و توییتر را پس از اعتراضات سال ۸۸ با هدف سرکوب معترضان و صداهای مخالف فیلتر و از دسترس خارج کرد.

رئیس سازمان هواشناسی: ایران گرمترین آذر ۳۳ سال اخیر را ثبت کرد

سحر تاج‌بخش مسلمان، رئیس سازمان هواشناسی کشور روز یکشنبه ۲۹ بهمن اعلام کرد ایران گرمترین آذر ۳۳ سال اخیر را ثبت کرده است. او در در «همایش ملی تبیین دستاوردهای ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش» در تهران گفت: «دمای کشور در حدود نیم قرن اخیر حدود ۰,۴ درجه در هر دهه افزایش یافته است. همچنین امسال گرم‌ترین آذر ایران در ۳۳ سال اخیر تجربه شد.» او افزود: «دمای بعضی از ایستگاه‌های هواشناسی کشور نظیر پارس آباد در شمال غربی‌ترین منطقه کشور به حدود  ۲۰ درجه سلسیوس رسید که این یک رکورد بسیار عجیب برای کشور به شمار می‌رود.»