ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرگس محمدی به یک سال حبس بیشتر محکوم شد

مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده نوبل صلح سه‌شنبه ۲۹ خرداد در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) اعلام کرد که شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران موکلش را بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد. نیلی افزود: «از جمله مصادیق و دلایل صدور این حکم صحبت‌های ایشان در مورد خانم دینا قالیباف، نامه ایشان در مورد تحریم انتخابات مجلس و نامه به پارلمان‌های سوئد و نروژ است.» دینا قالیباف‌، فعال دانشجویی و خبرنگار ۲۸ فروردین‌ در همان ابتدای برنامه حکومتی «طرح نور» برای بازداشت زنان به دلیل پوشش اختیاری، با خشونت، آزار جنسی، و خشونت کلامی و فیزیکی بازداشت شد. پس از این بازداشت در دوم اردیبهشت، نرگس محمدی از زندان اوین توضیح داد که آثار خشونت‌های مأموران حکومتی بر بدن دینا قالیباف در زندان نمایان بوده است. نرگس محمدی پنجم اسفندماه سال گذشته نیز در بیانیه‌ای از «تحریم انتخابات فرمایشی» مجلس حمایت کرد. او در آذرماه سال گذشته هم در نامه‌ای از زندان اوین به نمایندگان پارلمان سوئد و نروژ سیاست‌های جمهوری اسلامی را، نقض فاحش و پی‌در‌پی حقوق بشر و تهدید صلح در جهان دانسته و از جنبش «زن، زندگی، آزادی» پشتیبانی کرده بود. نرگس محمدی پیش از صدور حکم جدید به ۱۲ سال و سه ماه زندان محکوم شده بود و هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد.

آنوک اِمه، بازیگر فیلم‌های فلینی در ۹۲ سالگی درگذشت

آنوک اِمه، بازیگر نامدار فرانسوی سه‌شنبه ۲۹ خرداد / ۱۸ ژوئن در سن ۹۲ سالگی در پاریس، شهر زادگاهش درگذشت. اِمه در طول زندگی هنری خود در بیش از ۵۰ فیلم ظاهر شد و بازیگری خود را مدیون راهنمایی‌های فدریکو فلینی، فیلمساز صاحب سبک ایتالیا می‌دانست. او از جمله در فیلم‌های «زندگی شیرین» و «هشت‌ونیم» فلینی درخشید و با بازی در فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته کلود للوش، فیلمساز هموطنش در سطح بین‌المللی شناخته شد. آنوک اِمه جایزه گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و نامزد اسکار شد. «لولا»، ساخته ژاک دمی و «تراژدی آدم مضحک» ساخته برناردو برتولوچی از جمله فیلم‌های مطرح دیگری بودند که آنوک اِمه در آن‌ها ایفای نقش کرد. او در نیمه اول دهه ۱۹۶۰ در ایتالیا حتی بیشتر از فرانسه مورد احترام بود. اِمه در سال ۲۰۰۲ جایزه سزار افتخاری را از آکادمی فیلم فرانسه دریافت کرد.

ده‌ها پناهجوی ایرانی، سوری و عراقی در سواحل ایتالیا غرق شدند

در سواحل جنوبی ایتالیا واقع در دریای مدیترانه دو قایق حامل ده‌ها پناهجو دچار سانحه شدند و ۷۴ نفر از پناهجویان غرق شدند. در سانحه نخست ۶۴ نفر بر اثر غرق شدن قایق جان خود را از دست دادند و در حادثه دیگر ۱۰ نفر کشته شدند. مقام‌های گارد ساحلی ایتالیا و آژانس‌های سازمان ملل اعلام کردند که ۲۶ کودک در میان کشته‌شدگان هستند. قایق نخست حامل مهاجرانی از سوریه، مصر، پاکستان و بنگلادش بود و در قایق دوم پناهجویانی از ایران، سوریه و عراق قرار داشتند. برخی از نجات‌یافتگان گفتند که قایق دوم در فاصله ۲۰۰ کیلومتری ساحل کالابریا غرق شده است. این قایق ۹ روز پیش از ترکیه حرکت کرده بود اما به‌دلیل آتش‌ گرفتن قایق غرق شد. براساس آمار سازمان ملل، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ پناهجو در آب‌های ایتالیا جان باخته و یا مفقود شده‌اند. نهادهای سازمان ملل از دولت‌های عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا تلاش‌های خود را برای جست‌وجو و نجات پناهجویان از دریای مدیترانه افزایش دهند و کانال‌های قانونی و امن مهاجرت را گسترش دهند تا آن‌ها «مجبور نباشند جان خود را در دریا به خطر بیندازند». در اوایل ماه جاری میلادی نیز ۱۱ جسد در سواحل لیبی کشف شد. سال گذشته یک قایق حامل پناهجویان که از ترکیه به راه افتاده بود، در نزدیکی شهر کوترو در کالابریای ایتالیا به صخره‌ها برخورد کرد و دست‌کم ۹۴ نفر کشته شدند.

زلزله در کاشمر جان دست‌کم چهار نفر را گرفت و ده‌ها نفر را مجروح کرد

در ساعت ۱۳ و ۲۵ دقیقه سه‌شنبه ۲۹ خرداد بین دو شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد، واقع در استان خراسان رضوی زلزله پنج ریشتری رخ داد که بر اثر آن چهار نفر در کاشمر کشته شدند. حجت‌الله شریعتمداری، فرماندار کاشمر ضمن اعلام این خبر گفت در این زمین‌لرزه ۳۰ نفر از مردم کاشمر نیز مصدوم شدند. پیش از این، اصغر کوهسرخی، شهردار کاشمر گفته بود مردم از نخستین لحظه وقوع زلزله به خیابان‌ها آمدند و بیشترین خسارت‌های زلزله مربوط به روستاهاست. کوهسرخی افزوده بود «خسارت وارده در حد ریزش نمای ساختمان، شکسته شدن شیشه و ترک و ریزش دیوار است». جمعیت کاشمر و حومه آن ۱۶۳ هزار نفر است. این شهرستان در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

حورا نیک‌بخت، ناشر و فعال حقوق زنان بازداشت و به بند زنان اوین منتقل شده است

بر اساس گزارش منابع زمانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حورا نیک‌بخت، ناشر، ویراستار و فعال حقوق زنان را از چهارشنبه ۲۳ خرداد بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل کرده است. حورا نیک‌بخت سه‌شنبه هفته گذشته در ایکس/توییتر تصویر برگه احضاریه خود را منتشر کرد. در این برگه از او خواسته شده بود برای «دفاع از اتهام انتسابی» به مرجع انتظامی مراجعه کند. به گفته منابع زمانه، قوه قضائیه حورا نیک‌بخت را به «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است. او که مدیرمسئول انتشارات «مشقِ برابری» است، در ایکس/توییتر سابق گفته بود که به او «اتهام امنیتی» زده شده و نوشته بود: «اتهامم این است که زنم، زن مطلوب و محبوب جمهوری اسلامی (احمق، سربه‌زیر، وابسته و منقاد) نیستم و دوست دارم همان‌طورکه دلم می‌خواهد زن باشم.»

نیروهای نظامی با شلیک به سمت خودروی دو سوختبر بلوچ جان آن‌ها را گرفتند

برای چندمین بار در هفته‌های گذشته نیروهای نظامی در بلوچستان دو سوختبر را با تیراندازی به سمت خودروی آن‌ها کشتند. بر مبنای گزارش «حال‌وش» شامگاه دوشنبه ۲۸ خرداد نیروهای نظامی در منطقه جگین واقع در شهرستان جاسک بدون هشدار قبلی به سمت خودروی در حال‌ حرکت دو سوختبر شلیک کردند. این تیراندازی به واژگونی خودرو و آتش‌گرفتن آن انجامید. در موارد مشابه دیگر که تیراندازی ماموران به واژگونی و سوختن خودرو و سرنشینان خودرو منجر شده، گزارش شده بود که نیروهای نظامی پس از مشاهده آتش‌گرفتن خودروی چپ‌شده، بدون امدادرسانی به سرنشینان محل را ترک کرده‌اند. حال‌وش اما گزارش داده که نیروهای نظامی این‌بار با اعتراض و پرتاب سنگ اهالی منطقه مواجه شده و «با جا گذاشتن خودروشان متواری شدند». حال‌وش نوشت:‌ «گفته می‌شود که شهروندان با استفاده از سنگ و چوب به خودروی نیروهای نظامی آسیب زده‌اند و سرانجام دهیار و شورای محل خودرو را به پاسگاه منتقل و تحویل نیروهای نظامی داده‌اند». هویت دو شهروند کشته‌شده که بلوچ و اهل جاسک بودند نامشخص است. نیروهای نظامی در ماه جاری محمدخاک‌زهی، سوختبر اهل سراوان را دوشنبه ۱۴ خرداد و مجتبی عزیزی سوختبر ۲۵ ساله، ساکن شهرستان رودبار جنوب را شامگاه یکشنبه ۲۰ خرداد با شلیک به سمت خودرویشان که باعث واژگونی و آتش‌گرفتن خودرو شد، به قتل رساندند. خشونت ماموران نظامی علیه سوختبران در سال‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای داشته است. سوختبری به عنوان یک اجبار بر بخش بزرگی از بلوچ‌ها در ایران تحمیل شده است و شمار افرادی که از این راه امرار معاش می‌کنند حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

نرگس خداویسیان، از مادران دادخواه آبان درگذشت

نرگس خداویسیان، مادر ناصر رضایی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ درگذشت. انجمن خانواده‌های دادخواه آبان این خبر را ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴ /۲۷ خرداد۱۴۰۳ در کانال تلگرام خود منتشر کرده است. در متن خبر منتشرشده آمده است: «پس از کشته‌شدن ناصررضایی در آبان ۹۸، خانواده رضایی تحت فشارهای امنیتی، بازجویی‌ها، بازداشت‌ها، زندان انفرادی و تعقیب قرار گرفتند و حتی برای یک روز نتوانستند زندگی عادی داشته باشند. چند روز پیش، نرگس خداویسیان، مادر ناصر دار فانی را در راه دادخواهی فرزند شاعرش وداع گفت.» نرگس خداویسیان پس از صدیقه تورانی، مادر فرهاد مجدم، دومین مادر دادخواه آبان است که درگذشته است. ناصر رضایی، متولد سال ۱۳۶۲ و شاعر بود. او ۲۶ آبان ۹۸ از ناحیه چشم راست مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در بیمارستان جان‌باخت.