ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجید توکلی به شش سال زندان و چندین محرومیت دیگر محکوم شد

مجید توکلی، فعال سیاسی، زندانی سیاسی سابق و از فعالان پیشین جنبش دانشجویی در ایران، سه‌شنبه ۲۷ تیر خبر داد که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به وکیلش ابلاغ کرده که او به پنج سال زندان برای اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و یک سال زندان برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم شده است. این فعال سیاسی همچنین به‌عنوان مجازات‌های تکمیلی به دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوعیت اقامت در تهران و دو سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده است. مجید توکلی در توییتی نوشته است: «این محکومیت صرفاً به‌خاطر نوشته‌ها و مطالب چند سال اخیر بوده است. به‌علت اصرارم بر فعالیت مستقل، هیچ سند و مدرکی از فعالیت جمعی یا ارتباط با دولت متخاصم و معاندین در پرونده وجود ندارد. با توجه به سبک نوشتاری حتی هیچ یک از جملات مصداق جرم دانسته نشده و فعالیت تبلیغی به‌طور کلی است.» مجید توکلی یکم مهرماه سال گذشته در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» دستگیر و ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ با سپردن وثیقه به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. پنجم اردیبهشت سال جاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی به دلیل نقص تحقیقات و مستندات پرونده در مراحل بازپرسی دادسرا بی‌نتیجه ماند و به جلسه‌ای دیگر موکول شد. آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات او نیز شنبه ۲۴ تیرماه برگزار شد.

تجمع جمعی از معلولان مقابل شورای شهر و شهرداری تهران در اعتراض به خصوصی‌سازی سامانه حمل‌ونقل معلولان

ظهر سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ جمعی از افراد دارای معلولیت مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند. آنها مخالف واگذاری سامانه حمل‌ونقل معلولان به بخش خصوصی هستند. معلولان در اعتراض به این شهر به شورای شهر و شهرداری نامه‌ای نیز نوشته‌اند. به گفته تجمع‌کنندگان، خصوصی‌سازی در این حوزه به افزایش نرخ خدمات می‌انجامد و این به منزوی شدن هرچه بیشتر افراد دارای معلولیت منجر خواهد شد. در یکی از ویدئوهایی که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بهروز مروتی، کنشگر حقوق افراد دارای معلولیت و مدیر کمپین معلولان می‌گوید اگر شهرداری این سامانه را به بخش خصوصی واگذار کند ماشین‌های سامانه باید از روی ویلچرهای این گروه رد شوند. به گفته مروتی شهرداری به جای اینکه به فکر پول درآوردن از قِبَل معلولان باشد باید به وظایف خود عمل کند و قانون حمایت از حقوق معلولان را که پنج سال است از ابلاغ آن می‌گذرد، اجرا کند. این کنشگر حقوق افراد دارای معلولیت با بی‌اعتمادی به بخش تاکسیرانی می‌گوید تا قبل از تعطیلی مدارس در خرداد خانواده بچه‌های دانش‌آموز استثنایی نمی‌توانستند به مدرسه بروند و خانواده‌های آنان جلوی شهرداری درباره این مسئله تجمع کردند. به گفته او شرکت تاکسیرانی قادر نیست امور معلولان را رتق و فتق کند بلکه حمل و نقل را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌کند. مروتی می‌گوید این واگذاری به این معناست که شهرداری می‌خواهد از زیر مسئولیت‌هایی که در قبال معلولان به‌عهده دارد شانه خالی کند.

شش زندانی را در کرج و همدان اعدام کردند

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲، مقامات قضایی حکم سه زندانی را که پیشتر به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج اجرا کردند. خبرگزاری هرانا هویت این زندانیان را سیامک حیاطبینی، مسلم هواسی زاده و سید منصور سیدی گزارش کرده است. این سه زندانی همراه با یک زندانی دیگر که هویت او هنوز مشخص نیست روز گذشته برای اجرای حکم اعدام به انفرادی منتقل شده بودند. همسحرگاه دوشنبه بیست و ششم تیرماه، حکم سه زندانی که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان همدان به اجرا در آمد. همچنین به گزارش هرانا، سحرگاه دوشنبه ۲۶ تیر نیز حکم سه زندانی که پیشتر به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند در زندان همدان اجرا شد. هویت این زندانیان، عباس رحمانی، محسن یاقوطی و فرخی (نام کوچک نامشخص) احراز شده است. بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران در شش‌ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۸۷ نفر در در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. بسیاری از این اعدام‌شدگان افرادی هستند که به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. این در حالی است که جمهوری اسلامی سال‌ها تبلیغ می‌کرد که در حال کاهش مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر است.

لیلا بلوکات، بازیگر سینما به دلیل پوشش اختیاری به مجازات‌های سنگین محکوم شد

مهدی کوهیان تهیه‌کننده و حقوقدان، از اعضای کمیته پیگیری وضعیت بازیگران و هنرمندان بازداشتی سه‌شنبه ۲۷ تیر در توئیتی از صدور حکم زندان برای لیلا بلوکات، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران خبر داد. او نوشت: «پیشرفت شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری دو، در صدور احکام سنگین و خارج از عرف قضائی به دلیل استفاده از پوشش کلاه، مثال‌زدنی است. در حکم محکومیت لیلا بلوکات با تغییری جزیی، علاوه بر محکومیت‌های احکام مشابه قبلی، تحمل حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان نیز اضافه شده است.» بدین ترتیب، احکام قضائی علیه این بازیگر زن عبارتند از: دو سال ممنوعیت از فعالیت در رسانه‌های فراگیر از جمله پلتفرم‌های داخلی و خارجی، فعالیت‌های نمایشی و بازیگری و تبلیغ‌گری در فضای حقیقی و مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، پنج سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی به صورت مستقیم یا با واسطه، مطالعه و خلاصه‌نویسی یک کتاب ظرف یک ماه و ۱۰ ماه حبس تعزیری در یکی از زندان‌های استان سمنان که شش ماه آن به مدت پنج سال تعلیق شده است. لیلا بلوکات که بنیانگذار مؤسسه خیریه «مهر لیلا» است در اواسط اردیبهشت سال جاری تصویری از خود در یک مرکز هنری در حالی که کلاه بر سر داشت منتشر کرد. قوه قضاییه ایران پس از احضار او اعلام کرد که «پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل ایشان، به اتهام جریحه‌دار کردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب و انتشار تصاویر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی قرار جلب [او] به دادرسی صادر شد.» لیلا بلوکات بارها در استوری اینستاگرام خود عکس‌هایی از خودش بدون حجاب اجباری اما اغلب با کلاهی بر سر منتشر کرده است.

سه فعال کارگری اهل سنندج را مجموعاً به پنج سال و سه ماه حبس تعلیقی محکوم کردند

شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی کمال کریمی، خبات محمودی و شادمان عبدی، سه فعال کارگری سنندجی را در مجموع به پنج سال و سه ماه حبس محکوم کرد. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، براساس حکم صادره، کمال کریمی به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» بە ٩ ماه حبس تعزیری محکوم و این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده، شادمان عبدی به اتهامات «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» و «تشکیل گروه غیرقانونی» به سه سال حبس تعزیری محکوم و این حکم به مدت دو سال و نیم به حالت تعلیق درآمده، و خبات محمودی به اتهامات «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به یکسال و نیم حبس تعزیری محکوم و این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. نیروهای امنیتی پیشتر این سه فعال کارگری شامگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت به همراه جمعی از فعالان کارگری برای گرامیداشت یاد هومن عبداللهی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به منزل خانواده او رفته بودند که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی با یورش به منزل فرشید عبداللهی، با توسل به خشونت آنان را بازداشت کرده بودند. این فعالین کارگری نهایتا در خردادماه با تودیع وثیقه آزاد شدند.

سازمان ملل: در شش ماه اخیر خشونت جنسیتی در افغانستان ۲۵ درصد افزایش یافته است

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل (اوچا) سه‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه با انتشار توییتی اعلام کرد که در شش ماه اخیر نیاز به کمک‌هایی که در افغانستان به قربانیان خشونت جنسیتی ارائه می‌شود، ۲۵ درصد افزایش یافته است. «اوچا» گفته است که بین ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ و ماه مه ‌۲۰۲۳، شمار افرادی که به این‌گونه خدمات نیاز داشتند از ۱۰,۱ میلیون نفر به ۱۳,۱ میلیون نفر رسیده است. این نهاد سازمان ملل افزوده است که ممنوعیت و محدودیت‌های وضع‌شده علیه مشارکت زنان در زندگی و جامعه، بحران محافظت از آن‌ها در افغانستان را تقویت کرده است. محدودیت‌های گسترده بر حقوق زنان و حضور‌ آن‌ها در جامعه با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان افزایش شدیدی یافته است. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند این محدودیت‌ها سبب افزایش خشونت علیه زنان افغانستان شده است.

لباس شخصی‌ها نیوشا قربانی، خواننده زن گروه «اتاق» را بازداشت کردند

براساس خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیوشا قربانی، خواننده زن گروه «اتاق» در حین کنسرت روز دوشنبه ۲۶ تیر این گروه بازداشت شده است. بنا به این گزارش‌ها افراد لباس شخصی نیوشا قربانی را بازداشت کرده‌ و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. در روزهای اخیر خبرهایی از فشارهای بیش‌تر حکومت بر هنرمندان عرصه موسیقی منتشر شده است. روز دوشنبه صادق جعفری چگنی، دادستان انقلاب خوزستان از پلمب یک سالن کنسرت در اهواز و تشکیل پرونده قضائی برای یک خواننده به دلیل اجرای ترانه «لب کارون» نعمت‌الله آغاسی، خواننده پیش از انقلاب خبر داد. گفته می‌شود این خواننده پاپ گرشا رضایی است که در کنسرت جمعه ۱۶ تیر در سالن سینما فردوسی اهواز این ترانه را اجرا کرد. همچنین یکشنبه ۲۵ تیر نیز کنسرت مجید سالار، خواننده موسیقی بندرعباسی، به‌دلیل آن‌چه «زنانه بودن» صدای خواننده عنوان شد و همچنین «بی‌حجابی حاضران در سالن» لغو شد.

پس از دیدار اردوغان و بن سلمان ترکیه و عربستان سعودی چندین توافق‌نامه امضا کردند

در پی سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دو کشور چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف، از جمله در زمینه تسلیحاتی امضا کردند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی سه‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه اعلام کرد که بن سلمان و اردوغان درباره روابط دوجانبه، چشم‌اندازهای همکاری مشترک و فرصت‌های گسترش آن در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات منطقه و جهان گفت‌وگو کردند و سپس چندین توافق‌نامه دوجانبه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های انرژی، صنایع دفاعی و پژوهش، و همکاری و سرمایه‌گذاری در عرصه رسانه‌ امضا شد. دو قرارداد نیز با شرکت بایکار ترکیه، تولیدکننده پهپادهای «بیرقدار» امضا شد. اردوغان روز گذشته، دوشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه وارد جده در عربستان سعودی شد. او سپس به قطر و امارات متحده عربی خواهد رفت.

حمله‌های هوایی روسیه به شرق و جنوب اوکراین از سر گرفته شد

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه مناطقی در شرق و جنوب اوکراین را هدف حمله‌های هوایی قرار داده است. اودسا، میکولایف، دونتسک، خرسون، زاپوریژیا از جمله مناطقی بودند که روسیه در نخستین ساعت‌های صبح سه‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه هدف گرفت. بر اساس اعلام نیروی هوایی اوکراین روسیه در حمله‌‌های روز سه‌شنبه از پهپاد و موشک‌های بالستیک استفاده کرد. الکساندر سنکوویچ شهردار شهر بندری میکولایف در کانال تلگرامی خود از وقوع یک آتش‌سوزی «کاملاً جدی» در این شهر خبر داد. بندر میکولایف ارتباط اوکراین با دریای سیاه را میسر می‌سازد. تصاویر ویدیویی در رسانه‌‌های اجتماعی همراه با این ادعا منتشر شده که پهپادهای شاهد ساخت ایران برای حمله به بندر میکولایف مورد استفاده قرار گرفته است. در اطلاعیه نیروی هوایی اوکراین همچنین به استفاده از موشک‌های بالستیک در حمله به مناطق پولتاوا، چرکاسی، خارکوف و کیرووهراد اشاره شده است.

نیروهای امنیتی دو شهروند کُرد را بازداشت کردند

به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای اخیر دو شهروند کُرد را که یکی از آن‌ها نوجوانی ۱۴ ساله است بازداشت کرده‌اند. در شامگاه دوشنبه ۲۶ تیرماه، نیروهای امنیتی به منزل یک شهروند اهل سنندج به نام بیان فرج‌اللهی یورش بردند و بدون ارائه حکم قضایی او را بازداشت کردند. «کردپا» به نقل از منبع آگاه خود گزارش کرده که خانم فرج‌اللهی جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده است. همچنین طی روزهای اخیر، نیروهای امنیتی یک کودک ۱۴ ساله به نام محسن شابویی، فرزند حسین و اهل روستای شاهوانه از توابع اشنویه را نیز بدون ارائه حکم قضایی دستگیر کرده‌اند. به گفته کردپا روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه سیامند شابویی، عموی محسن شابویی و عضو حزب دمکرات کردستان ایران در اربیل کردستان عراق ترور شده بود. از سرنوشت و دلایل بازداشت این دو شهروند اطلاعی در دست نیست. با این‌همه، در چند هفته گذشته و در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دور جدید بازداشت شهروندان و فعالان کُرد از سوی اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهرهای مختلف کردستان آغاز شده است.

قائم مقام وزیر ارشاد اسلامی: علیه ۳۰۰ نفر از هنرمندان محرومیت‌هایی اعمال کردیم

سیدمحمد هاشمی، قائم مقام وزیر ارشاد اسلامی از فشارهای حکومتی بر هنرمندان معترض خبر داد. او با اشاره به جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» و همراهی گروهی از هنرمندان، به‌ویژه هنرمندان زن با آن، گفت: «عده‌ای بی‌قانونی کردند و با بی‌مهری و نامروتی با امنیت کشور بازی کردند.»هاشمی هنرمندان معترض را به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که «عناد» ندارند و به‌گفته او متوجه خطای خود می‌شوند؛ و گروهی که «بر مسیر خلاف قانون و عرف و عناد خود حرکت کرده‌اند». او تأکید کرد که «ما در این‌جا اقدامات سلبی خواهیم داشت». هاشمی گفت: «حدود ۳۰۰ نفر بودند کسانی که در واقع حرف‌ها، صحبت‌های توجیهی و صیانتی را برنتافتند و بر مدار خودشان ادامه دادند و ما بر اهرم‌های قانونی که داشتیم محرومیت‌های مختلفی را از ابعاد مختلف تخصصی اعمال کردیم که شما در عمل هم می‌بینید تعدادی از بازیگران یا هنرمندان هستند که در عرصه‌های مختلف اجازه فعالیت ندارند.» قائم مقام وزیر ارشاد اسلامی از یک بازیگر زن که نام او را نبرد مثال آورد و گفت: «یکی از بازیگران بود که کشف حجاب کرد و ما از قبل هم اعلام کردیم که حجاب شرعی و قانونی خط قرمز ما است و بر اساس آن با کسی هم تعارف نداریم. واضح هم گفته بودیم و آقای وزیر نیز چندین بار به صراحت گفته بودند. بنابراین یکی از پلتفرم‌ها که درخواست برنامه مشترکی با یکی از بازیگران خانم کشف حجاب کرده داشت جلوی آن را گرفتیم.» او افزود: «این خانم بازیگر به‌خاطر تخلف آشکاری که انجام داده فعلاً اجازه فعالیت ندارند.»