ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در اعتراضات جدید بنگلادشی‌ها به سهمیه «خانواده ایثارگران» در مشاغل دولتی چندین نفر کشته شدند

در ادامه اعتراضات مردمی به سهمیه «خانواده ایثارگران» در مناصب دولتی بنگلادش روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر / ۱۸ ژوئیه نیز چندین نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز از دست‌کم ۱۰ کشته و صدها زخمی در درگیری‌های روز پنج‌شنبه بین تظاهرکنندگان و پلیس خبر داد. خبرگزاری فرانسه براساس آمار بیمارستان‌های داکا، پایتخت بنگلادش نوشته است که تاکنون دست‌کم ۳۲ نفر در اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند. مقام‌های دولتی پیش از این برخی از خدمات اینترنت همراه را به‌منظور سرکوب اعتراضات قطع کرده بودند. تظاهرکنندگان به سهمیه ۳۰ درصدی شغلی در بخش دولتی برای اعضای خانواده مجروحان و مشارکت‌کنندگان در جنگ استقلال این کشور در سال ۱۹۷۱ اعتراض می‌کنند؛ چیزی مشابه سهمیه ایثارگران و خانواده‌های آن که در ایران هم وجود دارد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا باقی ماند

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پنج‌شنبه ۲۸ تیر / ۱۸ ژوئیه در رأی‌گیری مخفی پارلمان اروپا در استراسبورگ برای دومین بار به این سمت انتخاب شد. در این رأی‌گیری ۴۰۱ نماینده پارلمان اروپا به فون در لاین رأی مثبت، ۲۸۴ نماینده رأی مخالف و ۱۵ نماینده رأی ممتنع دادند. او به حداقل ۳۶۰ رأی نیاز داشت تا در سمت رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا باقی بماند. معلوم نبود که با تقویت نیروهای راست افراطی در پارلمان اروپا اورزولا فون در لاین رأی کافی به‌دست آورد اما نتیجه‌ای که او کسب کرد بهتر از نخستین دور انتخابش در پنج سال پیش بود. انتخابات در پارلمان اروپا مخفیانه بود، بنابراین رفتار رأی‌دهندگان تنها بر اساس اظهارات عمومی آن‌ها قابل بررسی است. قبل از رأی‌گیری، فراکسیون‌های حزب مردم اروپا، سوسیال دموکرات‌ها و لیبرال‌ها بر سر انتخاب مجدد فون در لاین به توافق رسیده بودند. با این حال، مشخص نیست که فراکسیون‌های پارلمانی چگونه رأی یکپارچه خود را داده‌اند. فون در لاین که از رهبران حزب دموکرات مسیحی آلمان است، پیش از این برنامه‌های خود را برای چند سال آینده به پارلمان اروپا ارائه کرده بود. او در سخنرانی خود از جمله از ایجاد صنعت دفاعی قوی‌تر و رقابت‌پذیری آن با توجه به حمله روسیه به اوکراین و همچنین ایجاد اتحادیه دفاعی اروپا صحبت کرد. افزون بر این، او همزمان از حفاظت از آب‌وهوا و رشد اقتصادی سخن گفت و افزود باید انگیزه‌هایی برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد شود تا به جای مهاجرت به آمریکا یا آسیا در اروپا بمانند. فون در لاین همچنین اعلام کرد که می‌خواهد شبکه‌های اجتماعی را برای محافظت از کودکان و جوانان به‌شدت تنظیم و کنترل کند. پیش از این نیز کایا کالاس، نخست‌وزیر ۴۷ ساله استونی و از منتقدان سرسخت روسیه به جای جوزپ بورل مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده بود. دو روز پیش نیز روبرتا متسولا، سیاستمدار اهل مالت با اکثریت آرا برای دو سال‌ونیم دیگر به‌عنوان رئیس پارلمان اروپا برگزیده شد. متسولا ۴۵ ساله نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۲۲ در پی مرگ ناگهانی دیوید ساسولی، سیاستمدار ایتالیایی عهده‌دار این سمت شده بود.

مرگ و مصدومیت ۹ کارگر در ایران

در روزهای اخیر باز هم چند کارگر در ایران حین انجام کار جان خود را از دست دادند و یا مصدوم شدند. چهارشنبه ۲۷ تیر یک کارگر چاه‌کن افغانستانی در پروژه‌ آزادراه تهران به شمال، در حالی‌که در نزدیکی دهانه تونل مشغول حفر چاه بود، بر اثر سقوط در چاه جان خود را از دست داد. یک منبع کارگری در پروژه آزادراه تهران به شمال به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «این حادثه برای یک کارگر حدوداً ۳۵ ساله در حالی رخ داد که امدادگران توانستند بعد از ۱۳ ساعت تلاش پیکر بی‌جان این کارگر را در عمق حدوداً ۱۴متری چاه خارج کنند.» یک منبع کارگری در راه‌آهن کرمان نیز روز چهارشنبه از مرگ دو کارگر حین انجام کار در حادثه تصادف خبر داد. او هویت این دو کارگر را مجید عرب‌زاده از کارگران مانورچی و محمد ابراهیمی، از کارگران واحد بازدیدکننده اداره کل راه‌آهن استان کرمان، عنوان کرد. آن‌ها از کارگران جوان و باسابقه در راه‌آهن بودند. شامگاه شنبه ۲۳ تیر نیز انفجار دیگ بخار یک کارواش در بلوار سردار جنگل سیرجان، موجب مجروح شدن چهار کارگر و دو راننده خودرو شد. نبی‌الله حیدرپور، رئیس اورژانس علوم پزشکی سیرجان گفته است مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند و علت حادثه توسط کارشناسان سازمان آتش‌نشانی در دست بررسی است. براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کار از دست دادند.

ادامه فشارها بر کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها: جو بایدن به کرونا مبتلا شد

آزمایش کووید-۱۹ جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مثبت اعلام شد. کاخ سفید در واشنگتن اعلام کرد که بایدن ۸۱ ساله در خانه شخصی خود در ایالت «دلاور» قرنطینه خواهد شد اما به انجام وظایف خود ادامه خواهد داد. این تشخیص در زمانی اعلام می‌شود که پیش از این تردیدهایی در مورد این‌که آیا بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری مناسب است یا خیر وجود داشت. بایدن به دلیل ابتلا به کرونا، نمی‌تواند در مراسمی که سازمان حقوق مدنی لاتین‌تبار UnidosUS در لاس‌وگاس نوادا برگزار می‌کند، شرکت و سخنرانی کند. این ایالت یکی از ایالت‌هایی است که در آن دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اغلب رقابت‌های نزدیکی دارند. برخی از دموکرات‌ها به بایدن توصیه کرده‌اند که کاندیداتوری خود را پس بگیرد. در حال حاضر بحث در مورد سن و سلامتی بایدن بر مبارزات انتخاباتی او سایه انداخته است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از چهار منبع گزارش داد که نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات به بایدن گفته است که طبق نظرسنجی‌ها نمی‌تواند در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان پیروز شود. ان‌بی‌سی نیوز هم گزارش داد که چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا (دموکرات‌ها) به بایدن توصیه کرده‌اند که از نامزدی خود در انتخابات صرف‌نظر کند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۵ آبان / ۵ نوامبر سال جاری برگزار می‌شود.

اسعد کاکه از بازداشت‌شدگان جنبش ژن ژیان ئازادی بار دیگر بازداشت شد

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران اسعد کاکه شهروند ۳۰ ساله کُرد را که در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی سه ماه در بازداشت به‌سر برده بود، بار دیگر بازداشت کردند. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای امنیتی اسعد کاکه را سه‌شنبه ۲۶ تیر در یکی از خیابان‌های تکاب بدون ارائه برگه قضایی و با توسل به خشونت بازداشت کرده‌اند. منابع آگاه به هه‌نگاو گفته‌اند که اسعد کاکه روز چهارشنبه با سر و صورت زخمی و شکنجه‌شده به دادگاه تکاب منتقل و پس از ساعاتی به مکان نامعلومی برده شده است. دلایل بازداشت، اتهام‌های وارده و سرنوشت اسعد کاکه هنوز معلوم نیست. نیروهای امنیتی پیش از این اسعد کاکه را ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی بازداشت کرده و پس از سه ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های ارومیه و تکاب با وثیقه سه میلیارد تومانی به‌طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد کرده بودند.