ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه بخش «روزنامه‌نگاری زنان» در سی‌امین دوره جوایز روزنامه‌نگاری «موسی عنتر» به نازیلا معروفیان اهدا شد

هیئت داوری پنج نفره‌ی بخش روزنامه‌نگارى زنان در سی‌امین دوره جوایز روزنامه‌نگاری «شهیدان مطبوعات آزاد موسی عنتر» جایزه‌ی خود را به نازیلا معروفیان اهدا کرد. این جایزه به خاطر مصاحبه نازیلا معروفیان با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی به او اعطاء شد. جوایز این مسابقه روزنامه‌نگاری در پنج بخش اخبار ترکی، اخبار کردی، عکاسی، کاریکاتور و روزنامه‌نگاری زنان اهداء می‌شود. موسی عنتر یا «آپه موسا» که نام جشنواره از او الهام گرفته شده، نویسنده و روزنامه‌نگار و روشنفکر کرد بود که سپتامبر ۱۹۹۲ به دست نیروهای امنیتی ترکیه ترور شد.

آمریکا محمود احمدی نژاد و وزارت اطلاعات ایران را تحت تحریم‌های جدید قرار خواهد داد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که یک مقام ارشد دولت جو بایدن اواخر یکشنبه ۱۷ سپتامبر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که واشنگتن با اعمال تحریم‌های جدید علیه وزارت اطلاعات ایران و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، به دلیل دست داشتن در بازداشت شهروندان آمریکایی، به فشار بر تهران ادامه خواهد داد. با این حال، او گفته که درهای دیپلماسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل بسته نشده است. این مقام ارشد دولت که خواسته نامش فاش نشود، گفت: «اگر فرصتی را ببینیم، آن را بررسی خواهیم کرد، اما در حال حاضر واقعاً چیزی برای صحبت کردن ندارم.» این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا این هفته در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ایرانیان مذاکره غیرمستقیم صورت خواهد گرفت یا خیر، گفته: «شما پرسیدید که آیا در این هفته مذاکراتی برنامه ریزی شده است، قطعا خیر.» مشخص نیست که آیا این مقام قصد دارد هرگونه گفت‌وگوی غیرمستقیم را تکذیب کند یا اینکه عمداً درها را برای این کار باز می گذارد.

عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان، پس از چندین روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان شاهرود منتقل شد

عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق، پس از چندین روز بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان، به زندان شاهرود منتقل شد. رنگریز از یکشنبه ۱۹ شهریور در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان محبوس بود و خانواده از وضعیت و دلیل بازداشت او بی‌اطلاع‌اند. منابع آگاه به «زمانه» خبر دادند که این فعال حقوق زنان در تماس کوتاهی با خانواده از انتقالش به زندان شاهرود خبر داده است. عاطفه رنگریز با یورش مأموران به خانه یکی از بستگانش در سمنان بازداشت شد و سپس سه‌شنبه ۲۱ شهریور در تماس تلفنی کوتاهی از حضورش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان خبر داد. علت بازداشت این فعال حامی حقوق زنان و کارگران مشخص نیست. در هراس از اعتراض‌های مردمی در سالگرد قیام ژینا، حکومت شمار زیادی از فعالان و دادخواهان را بازداشت کرده است.

سرعت متوسط اینترنت موبایل و ثابت ایران در ماه گذشته میلادی کاهش یافت

بر اساس آخرین گزارش وبسایت speedtest از شاخص سرعت اینترنت در کشورهای جهان در ماه اوت سال جاری، ماه گذشته میلادی، رتبه ایران نسبت به ماه پیش از آن در رده‌بندی سرعت اینترنت پنج پله سقوط کرده است. ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت موبایل در جایگاه ۷۲ قرار گرفته و سرعت آن در اوت به ۳۱,۳۳ مگابیت بر ثانیه رسیده است. ماه ژوئیه سرعت متوسط اینترنت موبایل ۳۳,۴۴ مگابیت بر ثانیه بود. سرعت اینترنت موبایل ایران نزدیک به اسپانیا و بالاتر از ایرلند و شیلی محاسبه شده است. اینترنت موبایل امارات متحده عربی با ۲۱۰,۸۹ مگابیت بر ثانیه از تمام جهان سریعتر است. سرعت اینترنت ثابت هم در ایران در اوت نسبت به ژوئیه کاهش یافته و از ۱۲,۱۱ مگابیت بر ثانیه به ۱۱,۹۲ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این به معنای سقوط چهار پله‌ای ایران در رده‌بندی و قرارگرفتن در رده ۱۵۲ جهان است. سرعت متوسط اینترنت ثابت ایران با جمهوری دموکراتیک کنگو و پاکستان برابر است و پایین‌تر از زامبیا، بوتان، و نامیبیا است. سریع‌ترین سرعت متوسط اینترنت ثابت به سنگاپور با ۲۵۴,۶۵ مگابیت بر ثانیه تعلق دارد.

اطلاعات سپاه عبدالله عبدالملکی، معلم بازنشسته اهل قروه را بازداشت کرد

عبدالله عبدالملکی، معلم بازنشسته اهل قروه در استان کردستان به دست مأموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام این خبر گفت که عبدالملکی هنگام ضرب و شتم مردم به دست نیروهای سرکوب زبان به اعتراض گشوده بود و پس از آن دستگیر شد. این معلم بازنشسته را به مکان نامعلومی انتقال داده اند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در هراس از اعتراض‌های مردمی در سالگرد قیام ژینا شمار زیادی از کنش‌گران را بازداشت کردند.

حکم صادر شده برای سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی در دادگاه تجدید نظر تجدید شد

سعیده شفیعی روزنامه‌نگار در حساب شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است که حکم صادر شده برای او و نسیم سلطان‌بیگی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. بر این اساس سه سال و شش ماه و یک روز برای اتهام اجتماع و تبانی و هفت ماه و ۱۶ روز برای اتهام تبلیغ علیه نظام حبس برای آنها در نظر گرفته شده است. در حکم تاکید شده که عفو اخیر شامل حال این دو روزنامه‌نگار نمی‌شود. مأموران سپاه پاسداران سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار اقتصادی باسابقه را دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر کردند. شفیعی در روز ۱۸ بهمن با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. سازمان اطلاعات سپاه همچنین نسیم سلطان‌بیگی را شامگاه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران بازداشت کرد. او که از جمله با روزنامه‌های شرق، آرمان و شهروند همکاری کرده است در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شد. سلطان‌بیگی در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل فعالیت‌های دانشجویی چند بار بازداشت شده بود.

لیلا نقدی پری، طراح صحنه، بازداشت شد

در ادامه بازداشت‌های روزهای گذشته، لیلا نقدی پری سینماگر، طراح صحنه و طراح لباس اهل ایران و عضو هیات مدیره انجمن طراحان فیلم سینمای ایران ایران که همسر مجید برزگر کارگردان سینمای ایران است، در جریان سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است. از دلایل بازداشت او اطلاعاتی در دست نیست. خانواده او گفته‌اند که نقدی پری در تماسی اعلام کرده که با قرار بازداشت به زندان قرچک منتقل شده است.

کنعانی: پول‌ها امروز به دست‌مان می‌رسد و زندانیان را مبادله می‌کنیم

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ شهریور در نشست خبری هفتگی‌اش گفت که دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) به حساب ایران در یکی از کشورهای دوست (قطر) منتقل و تبادل زندانیان نیز همین امروز انجام خواهد شد. کنعانی در ادامه گفت که تبادل زندانیان در هر دو سمت هم اجرایی خواهد شد ولی از میان پنج ایرانی مبادله‌شده در آمریکا فقط دو نفرشان به ایران برمی‌گردند: «دو تن از شهروندان بر اساس علاقه خود وارد ایران خواهند شد، یک نفر از آنها به خانواده در کشور ثالث منتقل می‌شود و دو نفر دیگر در آمریکا می‌مانند.ة در مقابل سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی هستند هم آزاد می‌شوند. دو نفر دیگر از کسانی که مبادله می‌شوند به دلایل شخصی، خواسته‌اند که ناشناس بمانند. ایران و آمریکا ماه گذشته بر سر تبادل زندانیان در قبال آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و عراق به توافق رسیدند. براساس این توافق پنج زندانی در دو کشور مبادله می‌شوند و ایران به ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود‌شده‌اش در کره‌جنوبی به صورت غیرمستقیم دسترسی خواهد داشت. آمریکا می‌گوید ایران این پول‌ها را صرفا می‌تواندبرای مصارف بشردوستانه خرج کند.