ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع عمومی سازمان ملل به پایان اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی رأی مثبت داد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه چهارشنبه ۲۸ شهریور / ۱۸ سپتامبر به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواهان پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل در کرانه باختری و غزه بود، رأی مثبت داد. پیش‌نویس قطعنامه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین تهیه شده بود و آمریکا به آن رأی منفی داد. این قطعنامه برای خروج اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی بازه زمانی ۱۲ ماهه تعیین کرده است. قطعنامه همچنین خواهان توقف شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل، بازگرداندن زمین‌ها و اموال غصب‌شده و امکان بازگشت فلسطینی‌های آواره است. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل دوشنبه ۲۶ شهریور / ۱۶ سپتامبر اظهار امیدواری کرد که این پیش‌نویس با رأی بالا تصویب شود اما دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل تصویب چنین قطعنامه‌ای را «پاداش به تروریسم» دانسته بود.

«شورای ملی مقاومت» از صدور حکم اعدام برای بهروز احسانی و مهدی حسنی به اتهام «هواداری سازمان مجاهدین خلق» خبر داد

دادگاه انقلاب تهران دو تن از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران را که از شهریور ۱۴۰۱ در زندان حبس شده‌اند، به اعدام محکوم کرده است. «شورای ملی مقاومت ایران» ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد بهروز احسانی و مهدی حسنی، دو هوادار سازمان مجاهدین خلق بابت اتهام‌های «بغی، محاربه و افساد فی الارض، عضویت در مجاهدین، جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و اجتماع و تباتی علیه امنیت ملی» به اعدام محکوم شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه بهروز احسانی ۶۹ ساله، ۱۵ آذر ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و در حال حاضر در بند ۴ زندان اوین محبوس است. پیش از این خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حقوق بشری گزارش کرده بودند احسانی در زندان بلاتکلیف مانده است. مهدی حسنی، ۴۰ ساله نیز ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در زنجان بازداشت شد. به گفته «شورای ملی مقاومت ایران» او را «پس از شکنجه روانی و جسمی در بند ۲۰۹ زندان اوین» به بند ۸ این زندان منتقل کردند. بر اساس این اطلاعیه حکم اعدام این دو هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران را قاضی ایمان افشاری صادر کرده است. جمهوری اسلامی ایران هواداران و اعضای خانواده سازمان مجاهدین خلق را به صورت سازمان‌مند آزار می‌دهد. حبس طولانی، مصادره اموال، احضار مکرر به نهادهای امنیتی و اعدام از جمله ابزارهای حکومت برای سرکوب خانواده، اعضای پیشین و هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند.

داماد مسعود پزشکیان به عنوان دستیار رئیس دفتر رئیس دولت منصوب شد

رسانه‌های ایران از انتصاب حسن مجیدی، داماد مسعود پزشکیان به عنوان دستیار رئیس دفتر رئیس دولت چهاردهم خبر دادند. انتصاب داماد مسعود پزشکیان به این سمت یادآور دولت سیزدهم است که به دولت «داماد‌ها» شهره شده بود. خبرگزاری فارس همزمان با انتشار این خبر نوشت مجیدی در سال ۱۳۹۷ قائم مقام شرکت ایرانگردی و جهانگردی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی بود. پیش از این تصاویری از حضور حسن مجیدی به همراه هیئت همراه رئیس دولت در سفر به عراق منتشر شده بود. او با حکم محسن حاجی میرزایی، رئیس دفتر مسعود پزشکیان به عنوان دستیار اجرایی او منصوب شده است. حاجی میرزایی در دولت حسن روحانی وزیر آموزش و پرورش و دبیر هیئت دولت بود. به گفته فعالان صنفی معلمان او نقش پررنگی در نادیده گرفتن مطالبات صنفی آنها و انحراف رتبه‌بندی حقوق معلمان داشت.

سه میلیون نفر در تهران بر روی پهنه فرونشستی زندگی می‌کنند

علی بیت‌الهی، رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که نرخ فرونشست زمین در تهران و به‌ویژه در منطقه جنوب غربی آن به ۲۰ سانتی‌متر در سال رسیده است. بیت‌الهی افزود این پهنه فرونشستی وسعتی در طول ۵۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر دارد و پهنه وسیعی را اشغال کرده ‌است و با احتساب تهران و شهر‌های اطراف آن، سه میلیون نفر در تهران بر روی پهنه فرونشستی زندگی می‌کنند. به‌گفته بیت‌الهی بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها و تأسیسات دقیقا بر روی پهنه فرونشستی قرار دارند و اقتصاد کشاورزی درگیر این پدیده شده و سطح مزارع مردم براساس فرونشست ترک خورده است. او گفت سال‌های گذشته در مزارع ورامین ۱۷ بار صیفی‌جات برداشت می‌شد و امروز میزان برداشت‌ها در سال به سه برداشت رسیده است. فرونشست خاک به دلیل تراز منفی برداشت آب در مناطق مختلف برای مصارف خانگی و کشاورزی، ‌همراه با گرمایش زمین و کاهش بارندگی‌ها امنیت غذایی در ایران را بیش از پپش به مخاطره می‌اندازد. علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری پیش از این گفته بود «نرخ فرونشست زمین در کشور با بیشینه بالای ۲۰ سانتی‌متر پنج برابر متوسط دنیا است».

کارگران پایانه‌ها و مخازن نفتی ماهشهر برای سومین روز پیاپی اعتصاب کردند

کارگران رسمی و قراردادی پایانه‌ها و مخازن نفتی پتروشیمی ماهشهر چهارشنبه ۲۸ شهریور برای سومین روز پیاپی دست از کار کشیدند و در محل کار تجمع کردند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، که به خانه کارگر وابسته است به نقل از کارگران نوشت: بعد از سه روز پیگیریِ مطالبات حداقلی، توجهی به مطالبات ما نشد و مدیرعامل در مسافرت است. پیش از این شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و گاز نوشته بود: اعتراض کارگران به عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکت‌های همجوار، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره‌وری، مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت طلب‌هایشان بابت اضافه‌کاری‌ها، عدم اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل لباس کار و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو است. به نوشته ایلنا کارگران قصد دارند در ادامه اعتراض‌های خود مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کنند. کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر پیش از این نیز در اعتراض به وضعیت خود تجمع کرده بودند.

اختلاس فرهنگی در شهرداری تهران: ۳۰ تابلوی ارزشمند موزه «امام علی» به دوبی منتقل شده‌اند

۳۰ تابلوی ارزشمند موزه «امام علی»، وابسته به شهرداری تهران‌، پنهانی از ایران خارج و به امارات متحده عربی منتقل شده‌اند. روزنامه «سازندگی» ضمن اعلام این خبر، به‌نقل از سایت World art Dubai نوشته است که از این تعداد ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی فروخته شده‌اند اما بقیه آن‌ها احتمالاً هنوز به فروش نرفته‌اند و معلوم نیست که ۱۶ اثر دیگر کجا هستند. «سازندگی» در گزارش خود نوشته است اوایل سال جاری یک نامه به موزه می‌رسد که یکی از مدیران شهرداری تهران که نام او در دفتر این روزنامه ثبت و محفوظ است، با امضای خود به خروج ۳۰ اثر هنری برجسته مجوز داده اما ظاهراً حتی خود او نیز پیگیر بازگشت آن‌ها نیست. روزنامه «سازندگی» به فهرستی از تابلوهای خارج ‌شده از موزه دست پیدا کرده است: پنج اثر از عنایت‌الله نظری‌نوری؛ چهار اثر از علی‌اکبر صادقی؛ دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده؛ یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده. مسئولان شهرداری تهران به‌ویژه رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و رئیس موزه‌ «امام علی» هنوز در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند. در موزه‌ «امام علی» آثاری از پرویز تناولی، سهراب سپهری و ده‌ها نقاشی قهوه‌خانه‌ای بی‌بدیل و آثار ارزشمند وجود دارد.

۱۳ هزار معلول همچنان در شهریور هم کمک هزینه معیشتی دریافت نکرده‌اند

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان چهارشنبه ۲۸ شهریور اعلام کرد که مستمریِ ۱۳ هزار فرد دارای معلولیت در شهریورماه جاری هم پرداخت نشده است. مروتی افزود این مستمری قاعدتاً می‌بایست ۲۱ شهریورماه با مستمریِ سایر معلولان پرداخت می‌شد اما این اتفاق نیفتاده است. پیش از این احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم گفته بود که از حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه خواسته است که یارانه حدود ۱۳هزار نفر از افراد دارای معلولیت «هرچه زودتر پرداخت شود». به‌گفته بهروز مروتی قطعی مستمری براساس نیاز یا عدم نیاز نیست؛ بلکه چون بودجه نمی‌رسد ۱۳هزار نفر باید از لیست حذف شوند و «این خیلی ناعادلانه است». او افزود: «برای پرداخت این مستمری، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید چیزی حدود دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد اما دو هزار و ۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده‌اند که این نشان می‌دهد بودجه برای پرداخت یارانه به معلولان کم است.» کمک هزینه معیشتی افراد دارای معلولیت پنج ماه متوالی است که پرداخت نشده و تنها در فروردین‌ماه، مبلغ ناچیز ۴۸۲ هزار تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت برای حدود نیمی از مشمولان واریز شده است. این در حالی است که براساس قانون بودجه ۱۴۰۳، سازمان بهزیستی مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید دهک‌های یک تا سه و براساس بعد خانوار (یک تا پنج نفره)، کمک هزینه معیشتی به مبلغ یک تا سه میلیون تومان و برای دهک‌های بالاتر ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

معاون وزیر علوم: پرونده ۵۰ دانشجوی تعلیقی و اخراجی به وزارت علوم رسیده است

سعید حبیبا، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان این وزارتخانه در تازه‌ترین خبر در باره بازگشت دانشجویان اخراجی گفت که «آمار دقیقی از تعداد پرونده‌های انضباطی ندارد». حبیبا افزود «حدود ۵۰ پرونده اخراجی یا تعلیقی از دانشجویان به وزارت علوم ارسال شده است که زیر ۵ نفر آنها حکم اخراج دارند.» او گستردگی و پراکندگی دانشگاه‌ها را یکی از موانع جمع‌آوری آمار دقیق‌تر عنوان کرد و از رؤسای دانشگاه‌های خواست پرونده دانشجویانی را که با حکم تعلیق یا اخراج مجازات شده‌اند، «بررسی کنند» و «ولو اینکه دانشجو خطائی مرتکب شده بود با او مساعدت شود». پیش از این وزیر علوم هم گفته بود که از قوه قضاییه خواسته است با وزارت علوم برای بررسی دوباره پرونده دانشجویان اخراجی و تعلیقی همکاری کند. وعده بازگشت دانشجویانی که با حکم کمیته انضباطی تعلیق یا اخراج شدند از شعارهای مسعود پزشکیان در دوره تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بود. این وعده اما پس از آغاز به کار دولت چهاردهم به «بررسی دوباره پرونده دانشجویان خاطی» تقلیل یافته است. از سوی دیگر همچنان خبرهایی از محرومیت دانشجویان از تحصیل می‌رسد؛ از جمله تهمینه مهدیان، دانشجوی مجسمه‌سازی دانشگاه هنر که به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری اخیراً پنج ترم از تحصیل محروم شد. همچنین پس از روی کار آمدن پزشکیان دست‌کم چهار دانشجو به نام‌های ریحانه ابراهیم‌وندی، شیدا آقاحمیدی، یکتا میرزائی، و سیدکیان بنی‌هاشمی در دانشگاه‌های الزهرا و تهران از حق تحصیل محروم شدند.

دیوان عالی قضایی ایران حکم اعدام حاتم اوزدمیر، شهروند کرد ترکیه‌ای را تایید کرد

دیوان عالی قضایی ایران حاتم اوزدمیر، شهروند کرد تبعه ترکیه را که پنج سال قبل در چالدران بازداشت و به اعدام محکوم شد، تایید کرده است. صالح نیکبخت، وکیل مدافع اوزدمیر خرداد ۱۴۰۳ به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود روند دادرسی دوباره پرونده اوزدمیر در دادگاه انقلاب ارومیه بی‌طرفانه نیست. به گفته او در بررسی صحنه بازداشت اوزدمیر و همینطور بازسازی آن صحنه تایید شده بود که او در روز بازداشت از اسلحه‌اش برای تیراندازی استفاده نکرده است. نیکبخت همچنین فاش کرده بود در بررسی دوباره شاهدان جدیدی به دادگاه معرفی شده‌اند که اصلا در روز بازداشت اوزدمیر در منطقه حضور نداشتند و شهادت آنها ضد و نقیض بود. او گفته بود اطیمنان دارد اگر پرونده به شعبه دیگری ارجاع شود و تمام پرونده بیطرفانه خوانده شود، «چنین رائی پذیرفته نخواهد شد». شبکه حقوق بشر کردستان، مستقر در پاریس ۲۷ شهریور گزارش کرد دیوان عالی قضایی حکم اعدام اوزدمیر را تایید کرده است. اوزدمیر تیر ۱۳۹۸ به همراه یک تن دیگر از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) پس از تیراندازی و توپ‌پاران منطقه مرزی چالدران به دست نیروهای «قرارگاه حمزه سیدالشهدا» سپاه پاسداران بازداشت شد. به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، او در زمان بازداشت به دلیل اصابت خمپاره بیهوش بود. دادگاه انقلاب خوی اسفند ۱۴۰۰ اوزدمیر را بابت اتهام «بغی» و «عضویت در گروه تروریستی» به پنج سال زندان و اعدام محکوم کرد. شبکه حقوق بشر کردستان گفت که او در دوره بازداشت و محاکمه از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است. حکم دادگاه انقلاب خوی پس از فرجام‌خواهی این زندانی سیاسی، اسفند ۱۴۰۱ در دیوان عالی قضایی نقض و پرونده او برای بررسی دوباره به شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه ارجاع شد. دادگاه انقلاب ارومیه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ بار دیگر اوزدمیر را محاکمه و در سی اردیبهشت به اعدام او حکم کرد. این حکم را این بار دیوان عالی قضایی تایید کرده است. به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، اوزدمیر در زمان بازداشت «شکنجه» شده و به‌رغم ابتلا به سنگ کلیه و توصیه پزشکان به سونوگرافی، از دسترسی به خدمات درمان محروم مانده است. دادگاه انقلاب و دیوان عالی قضایی ایران در حالی اوزدمیر را بابت «عضویت در گروه تروریستی» به اعدام محکوم کرده‌اند که ایران بر خلاف دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا، حزب کارگران کردستان ترکیه را «گروه تروریستی» نمی‌داند. ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وزیر دفاع ترکیه به صورت علنی از آنچه که «عدم همکاری ایران» با دولت ترکیه برای مبارزه با این حزب خوانده بود، انتقاد کرد و گفت: «نگاه دوستان ایرانی به پ ک ک به موازات دولت ترکیه نیست». ایران و ترکیه در سال‌های اخیر چند تفاهمنامه همکاری امنیتی امضاء کرده‌اند که بخشی از آن تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» به صورت مشخص بر سرکوب نیروهای کرد مخالف تهران و آنکارا تاکید دارد. ترکیه به تازگی مسئول ایران حزب کارگران کردستان ترکیه را ترور کرد.