ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه را وتو کرد

در نشست روز چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران خاورمیانه، آمریکا به قطعنامه پیشنهادی برزیل که خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شده و حملات حماس علیه اسرائیل را محکوم کرده بود، رأی منفی داد و آن را وتو کرد. از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، فرانسه، چین، آلبانی، برزیل، اکوادور، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس، امارات متحده عربی به این قطعنامه رأی مثبت و بریتانیا و روسیه رأی ممتنع دادند. دلیل آمریکا برای وتوی این قطعنامه از جمله این بود که در قطعنامه به حق دفاع از خود اسرائیل اشاره‌ای نشده بود. اسرائیل گفته است که بدون آزادی گروگان‌ها اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه داده نمی‌شود. با این حال، ارسال کمک‌های محدود از مصر به نوار غزه مجاز خواهد بود. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر اعلام کرد که اسرائیل به مصر اجازه می‌دهد تا مقادیر محدودی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارسال کند. در این بیانیه‌ آمده است که این تصمیم با توجه به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تصویب شده است. بدین ترتیب اسرائیل فقط اجازه ارسال مواد غذایی، آب و دارو از مصر به غیرنظامیان جنوب غزه را خواهد داد. بایدن رئیس جمهور آمریکا در تل آویو تاکید کرد که این کمک‌ها منحصراً برای مردم در نظر گرفته شده است و نباید به حماس برسد. او در این باره با کابینه اسرائیل مذاکره کرد. آمریکا همچنین گفته است که به غزه و کرانه باختری ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه خواهد کرد.

سفارت‌خانه‌های آمریکا و اسرائیل در آرژانتین در پی تهدید بمب‌گذاری تخلیه شدند

به‌گزارش رسانه‌های آرژانتینی «لا ناسیون» (La Nacion) و «کلارین» و (Clarin)، سفارت‌خانه‌های آمریکا و اسرائیل در آرژانتین روز چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر به‌دنبال دو تهدید بمب‌گذاری که از طریق ایمیل دریافت شد، تخلیه شدند. بنا به این گزارش‌ها، گروه‌های خنثی‌سازی بمب در صحنه حاضر شده‌اند. به گزارش «لا ناسیون»، حدود ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی (۱۴ به‌وقت گرینویچ)، مقام‌های آرژانتینی گفتند که نتایج اولین جست‌وجو در یکی از سفارت‌خانه‌ها منفی بود. این تهدیدها در میانه تشدید جنگ حماس و اسرائیل و زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اسرائیل به‌سر می‌برد انجام شد.

یک ماه بی‌خبری از وضعیت ۹ شهروند بازداشت‌شده اهل تبریز

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از وضعیت ۹ شهروند اهل تبریز که در شهریور و ابتدای مهر بازداشت شده بودند هنوز اطلاعی در دست نیست. حسین آزادی، امیرحسین آقایی، سیدمحمدرضا موحد، بابک رحمتی، آراز ابراهیم‌نژاد، جواد سودبر، علی بابایی، داود شیری و مهرداد قادری شهروندان اهل تبریز کماکان در بازداشت به‌سر می‌برند. به‌رغم پیگیری‌های خانواده‌های آنها از مراجع قضایی، مسئولان مربوطه کماکان از ارائه پاسخی شفاف در مورد وضعیت این ۹ شهروند خودداری می‌کنند. این امر موجب نگرانی خانواده و نزدیکان آنها شده است. نیروهای امنیتی حسین آزادی را یکم مهرماه در شهرک باغمیشه تبریز بازداشت کردند. همچنین امیرحسین آقایی، سیدمحمدرضا موحد، آراز ابراهیم‌‌نژاد، جواد سودبر، علی بابایی و داود شیری چهارشنبه ۲۲ شهریور در تبریز دستگیر شده بودند. علاوه بر این نیروهای امنیتی مهرداد قادری را ۲۴ شهریور و بابک رحمتی را ۲۵ شهریور در تبریز بازداشت کردند. داود شیری و جوادسودبر پیش از این نیز به‌واسطه فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و برخورد قضایی داشته‌اند. سیدمحمدرضا موحد، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل پیشتر در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت و پس از چندی با تودیع وثیقه آزاد شده بود. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

نیروهای امنیتی دو نفر را در سیستان و بلوچستان بازداشت کردند

رسانه «حال‌وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد در دو خبر جداگانه از بازداشت دو شهروند بلوچ خبر داد. نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه ۲۵ مهر یک جوان ۲۳ ساله به نام میلاد گمشادزهی، ساکن ایرانشهر را در مقابل درب منزل شخصی او بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه این جوان اطلاعی در دست نیست. در همین روز نیروهای امنیتی یک معلم ۴۲ ساله به نام مسعود زبردستی، ساکن فنوج را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. مسعود زبردستی متأهل است و دو فرزند دارد. یک منبع آگاه به حال‌وش گفته است که نیروهای امنیتی با سه خودرو به منزل مسعود زبردستی وارد شده و او را بازداشت کردند. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه او نیز اطلاعی در دست نیست.

مریوان: قتل یک کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی

به گزارش کولبرنیوز، بامداد چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، نیروهای هنگ مرزی در نوار مرزی «ده‌ره‌وه‌ران» مریوان با تیراندازی مستقیم یک کولبر را به قتل رساندند. هویت این کولبر فرید وطنی‌رسول اهل روستای نشکاش از توابع مریوان، متأهل و دارای سه فرزند احراز شده است. بر اساس این گزارش، این کولبر از ناحیه سر مورد هدف تیراندازی قرار گرفته است. بر اساس آمار ثبت‌شده در کولبرنیوز در شش ماە نخست سال جاری، در مجموع ۸۵ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۱۳ کولبر (۱۵ درصد) کشته و ۷۲ کولبر (۸۵ درصد) نیز زخمی شده‌اند. از مجموع ۸۵ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، ۷۷ مورد (۹۱ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی بوده است.

اعدام‌ها در ایران ادامه دارد: ۱۰ نفر را در زندان قزل‌حصار کرج اعدام کردند

به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بامداد چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۰ نفر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند. هرانا نام دو نفر از آن‌ها را شهاب شهبازی و محمد بهزادی اعلام کرده است. اتهام آن‌ها مربوط به مواد مخدر بود. اتهام هشت نفر دیگر قتل بود. هویت دیگر زندانیان هنوز مشخص نیست. آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرعت نگران‌کننده اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود بین یکم ژانویه ۲۰۲۳ تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۳، حداقل ۴۱۹ نفر از جمله ۴۰۹ مرد و ۱۰ زن در ایران اعدام شده‌اند. از مجموع تعداد اعدام‌ها، ۲۳۹ مورد برای جرایم مربوط به مواد مخدر گزارش شده است که بیش از نیمی از کل اعدام‌ها را تشکیل می‌دهد. این نشان‌دهنده افزایش ۹۸ درصدی جرایم مرتبط با مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. تعداد تخمینی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که طبق گزارش‌ها ۳۳۳ نفر در آن اعدام شده‌اند، ۷۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت: وضعیت در غزه از کنترل خارج شده است

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت که وضعیت در نوار محاصره‌شده غزه در حال خارج شدن از کنترل است. تدروس آدهانوم گبریسوس در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «ما نیاز به توقف چرخه خشونت از هر دو سو داریم. هر ثانیه که در انتظار دریافت کمک‌های پزشکی در غزه می‌گذرد جانی از دست می‌رود. چهار روز است که تدارکات سازمان بهداشت جهانی در مرز متوقف شده است. ما نیاز به دسترسی فوری (به غزه) برای تحویل ملزومات نجات جان انسان‌ها داریم.» تدروس شامگاه سه‌شنبه هم حمله به بیمارستان عربی الاهلی را محکوم کرد و خواستار «حفاظت فوری از غیرنظامیان و مراقبت‌های بهداشتی و لغو دستور تخلیه» شهروندان غزه شد. اسرائیل از ابتدای جنگش با حماس و آغاز بمباران بی‌امان نوار غزه، این منطقه را در محاصره کامل قرار داده است. جریان آب، برق، سوخت و غذا به این منطقه را که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند فلسطینی در آن زندگی می‌کنند قطع و برای جلوگیری از رساندن کمک‌های جهانی از طریق گذرگاه رفح چندین نوبت آن‌جا را بمباران کرده است.

یک شهروند بلوچ در زندان اصفهان اعدام شد

یک شهروند بلوچ در زندان اصفهان اعدام شد. حال‌وش که به صورت ویژه اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، نوشت که سحرگاه سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲، حکم اعدام دستکم یک زندانی بلوچ با اتهامات مرتبط به مواد مخدر که پیشتر به اعدام محکوم شده بود در زندان اصفهان به اجرا در آمده است. هویت این زندانی بلوچ « علی برزنگ (‌چمن)‌» اعلام شد. او ۴۱ سال داشت، متأهل بود و هفت فرزند هم داشت. حال‌وش او را از اهالی نرمانشیر و ساکن شهرستان ریگان از توابع استان کرمان معرفی کرد. به گفته منابع حال وش: « علی برزنگ در سال ۱۳۹۸ در شهر اصفهان به اتهام مرتبط به مواد مخدر بازداشت شده و پس از چند سال از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم و و روز دوشنبه از بند عمومی زندان به قرنطینه منتقل شده و سحرگاه روز گذشته حکم او در زندان اصفهان اجرا شده است.» جسد این زندانی اعدام شده به خانواده‌اش تحویل داده‌اند. پیکر او قرار است در شهرستان ریگان به خاک سپرده شود. از اردیبهشت امسال تا روز ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲، دستکم ۹۷ زندانی بلوچ از جمله چهار زن اعدام شده‌اند. آمار اعدام شهروندان بلوچ در یک سال گذشته بسیار بیشتر از این دوره زمانی بوده است. حال وش نوشته است که از مرداد ۱۴۰۱ تا روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲، یعنی در بازه حدوداً ۱۴ ماهه گذشته، دست کم ۱۹۸ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. این آمار تنها مربوط به افرادی است که هویتشان احراز شده است.

حمله پهپادهای انتحاری به نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد ــ آمریکا می‌گوید مقابله کردیم

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که ارتش آمریکا بامداد روز چهارشنبه حمله‌ای را که نیروهای نظامی‌اش را در عراق هدف قرار داده بود، خنثی و دو پهپاد را قبل از حمله رهگیری کرد. این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، از بیان اینکه چه کسی مظنون به این حمله است خودداری کردند، اما این در حالی است که واشنگتن به دلیل فعالیت گروه‌های مورد حمایت ایران در بحبوحه افزایش تنش در منطقه به دلیل جنگ اسرائیل و حماس، در حالت آماده‌باش قرار دارد. به گفته مقامات، پهپادهای تهاجمی انتحاری در تلاش برای حمله به پایگاه هوایی الاسد عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، رهگیری شدند. این حادثه ساعاتی پس از آن رخ داد که حمله به بیمارستانی در غزه باعث کشته شدن صدها فلسطینی شد. همزمان با این رویداد جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز تا ساعتی دیگر و در دوازدهمین روز بمباران بی‌امان غزه در تل‌آویو با مقام‌های اسرائیلی دیدار خواهد کرد تا حمایتش را از آنچه او از روز نخست جنگ، «حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود»نامید، تکرار کند. با افزایش واکنش منفی در سطح بین‌المللی به دلیل آنچه شامگاه گذشته در بیمارستان الاهلی عربی رخ داد، متحدان اسرائیل راهی دشوار برای بیان علنی حمایت بی قید و شرط از اقدامات آن‌ها دارند. البته اسرائیل از ساعتی پس از انفجار در بیمارستان الاهلی العربی آن را ناشی از پرتاب نافرجام موشک توسط گروه جهاد اسلامی فلسطین دانست. مقام‌های کشورهای بی‌طرف یا نزدیک به اسرائیل خواستار انجام تحقیق کامل در این زمینه شده‌اند. با این‌حال مقامهای فلسطینی و بسیاری از کشورهای منطقه انفجار در این بیمارستان را نتیجه حمله هوایی اسرائیل می‌دانند و وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین، اسرائیل را عامل این «قتل‌عام» خواند. در عراق، تنش بر سر جنگ غزه از قبل هم بالا بود. علی سیستانی، روحانی ارشد شیعه، هفته گذشته اسرائیل را محکوم کرد و از جهان خواست در مقابل «وحشیگری وحشتناک در غزه» بایستد.