ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس رسماً کشته‌شدن یحیی سنوار را تأیید کرد

خلیل حیه، رئیس حماس در غزه، تأیید کرد که یحیی سنوار، رهبر حماس، به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده است. خلیل حیه افزود که گروگان‌های نگهداری‌شده در غزه تا زمانی که اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند و نیروهای خود را از این منطقه محاصره‌شده خارج نکند، باز نخواهند گشت. به گزارش خبرگزاری الجزیره، حیه در یک سخنرانی تلویزیونی سنوار را «استوار، شجاع و بی‌باک» توصیف کرد و گفت که سنوار «زندگی‌اش را برای هدف آزادی ما فدای کرد.» حیه افزود که «شهادت» سنوار و رهبران قبل از او «فقط قدرت و استقامت جنبش ما را افزایش خواهد داد.» او همچنین گفت که «گروگان‌های اشغال‌شده باز نخواهند گشت مگر اینکه حملات به غزه متوقف شود، خروج کامل [از غزه] انجام شود و زندانیان ما از زندان‌ها آزاد شوند. حماس به مبارزه‌اش ادامه خواهد داد تا دولت فلسطینی بر روی تمام خاک فلسطینی با قدس به عنوان پایتختش تأسیس شود.» پیشتر ارتش اسرائیل کشته‌شدن سنوار در غزه را پنج‌شنبه شب ۲۶ مهر / ۱۷ اکتبر تأیید کرده بود.

بستگان گروگان‌های اسرائیلی خواستار توافق فوری آتش‌بس برای آزادی ربوده‌شدگان شدند

در پی کشته‌شدن یحیی سنوار، رهبر حماس، به دست ارتش اسرائیل، خانواده‌های گروگان‌های ربوده‌شده اسرائیلی خواستار توافق فوری با حماس شدند. «انجمن خانواده‌های گروگان‌ها و مفقودشدگان» در بیانیه‌ای گفته است که «جشن حذف دشمنان کافی نیست» و جان افراد ربوده‌شده بیش از هر زمان دیگری در خطر است. این انجمن افزوده است که «دولت اسرائیل اکنون باید با جامعه بین‌المللی برای آزادی گروگان‌ها همکاری کند.» ارتش اسرائیل کشته شدن سنوار در غزه را پنج‌شنبه شب ۲۶ مهر / ۱۷ اکتبر تأیید کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره گفت جنگ تا آزادی اسیران در دست حماس ادامه خواهد یافت. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم گفت کشتن سنوار پیامی به مردم غزه برای تسلیم‌شدن است. ارتش اسرائیل به عملیات خود در نوار غزه و لبنان ادامه داد. حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که جنگ با اسرائیل وارد مرحله‌ای جدید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم: ۳۰۰ هزار هکتار مساحت قم از نظر زیست‌محیطی آسیب دیده‌ است

محمدحسین بازگیر، مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: «۳۰۰ هزار هکتار از مساحت این استان از نظر زیست‌محیطی آسیب دیده و مستعد تولید گرد و غبار در استان قم است.» او ظرفیت برخاستن گرد و غبار از اراضی آسیب‌دیده این استان را «بیش از ۱۳ هزار تُن» عنوان کرد. بازگیر تبدیل این اراضی به کانون تولید گرد و غبار را از جمله نتیجه کاهش بارندگی و فرسایش خاک دانست و افزود: «این موضوع خسارت‌های زیادی به محیط زیست و سلامت مردم استان تحمیل می‌کند.» او گفت: «وضعیت هوای استان با چالش جدی مواجه شده و به دلیل وجود ذرات خطرناک برای سلامت انسان در هوا، طی یک سال ۷۰ روز ناسالم در قم به ثبت رسیده‌ است.»

انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق با رأی نیروهای امنیتی آغاز شد

از ساعت هفت صبح جمعه ۲۷ مهر / ۱۸ اکتبر، ششمین دوره انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق آغاز شد. به گزارش خبرگزاری رووداو، رأی‌گیری در این انتخابات با رأی نیروهای امنیتی در ۱۶۵ حوزه رأی‌گیری در اقلیم کردستان عراق و هشت حوزه دیگر در بغداد، نینوا، دیالی، صلاح‌الدین، الانبار، واسط و کرکوک آغاز شد. حدود ۶,۳ میلیون نفر در اقلیم کردستان ساکن هستند و نزدیک به ۳,۷ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند. واجدان شرایط روز جمعه ۲۹ مهر / ۲۰ اکتبر پای صندوق‌های رأی خواند رفت. محمد الحسن، رئیس جدید مأموریت کمک سازمان ملل به عراق (یونامی)، در این هفته از دفاتر کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق (IHEC) در سراسر اقلیم کردستان بازدید کرد و با مقامات بلندپایه از جمله نچیروان بارزانی، رئیس جمهوری، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی معاون نخست‌وزیر دیدار کرد. در این انتخابات یک‌هزار و ۱۹۱ نامزد، شامل ۸۲۳ مرد و ۳۶۸ زن برای ۱۰۰ کرسی پارلمان کردستان رقابت می‌کنند. اقلیم کردستان برای اولین بار انتخابات پارلمانی خود را با دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی برگزار می‌کند. هرچند کمیسیون عالی انتخابات ۳ میلیون برگه رأی کاغذی را چاپ و در شعبه‌های رأی‌گیری توزیع کرده است. اقلیم کردستان آخرین بار در سال ۲۰۱۸ انتخابات پارلمانی برگزار کرد. اختلافات با بغداد و بین دو حزب حاکم باعث شد که تاریخ برگزاری این انتخابات بارها به تعویق بیفتد. در ژوئن گذشته، نچیروان بارزانی تاریخ نهایی را ۲۰ اکتبر تعیین کرد.

ونزوئلا پنج خارجی را به اتهام فعالیت ضددولتی بازداشت کرد

دولت ونزوئلا از بازداشت پنج خارجی از جمله سه شهروند آمریکایی در جریان سرکوب‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر خبر داد. دیوسدادو کابلو، وزیر کشور ونزوئلا بدون ارائه جزئیات گفت که سه شهروند ایالات متحده آمریکا، یک نفر از بولیوی و یک نفر از پرو به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت شده‌اند. کابلو افزود: «اتباع خارجی بازداشت شده کاملاً اسپانیایی صحبت می‌کنند که لازمه نفوذ آن‌ها در اجتماعات است.» ماه گذشته، وزیر کشور ونزوئلا اعلام کرده بود که سه آمریکایی، دو اسپانیایی و یک شهروند چک در ارتباط با طرح ادعایی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) برای ترور نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا دستگیر شده‌اند. آخرین دستگیری‌ها، شمار خارجی‌های بازداشت‌شده توسط دولت مادورو را به دست‌کم ۱۲ نفر رساند. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفت: «ایمنی و امنیت شهروندان آمریکایی در هر نقطه از جهان اولویت نخست ما است و ما در ساعات آینده اطلاعات بیشتری در این مورد جمع‌آوری خواهیم کرد.» گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که سرکوب در ونزوئلا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه افزایش یافته است.