ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر صمت: واگذاری ۱۲۰ پروژه اکتشافی به روس‌ها ـ همکاری با چینی‌ها در دستور کار است

علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی ایران، شنبه ۲۷ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که این سازمان قرار است ۴۲۰ پروژه در اکتشاف مواد معدنی ایران انجام دهد. شهیدی گفت: «پس از امضای تفاهم‌نامه، اجرای۱۲۰ پروژه اکتشافی را به روس‌ها واگذار می‌کنیم. این ۱۲۰ پروژه از سال ۱۴۰۳ تا سال ۱۴۰۴ به‌دست روس‌ها انجام می‌شود و آنها علاوه بر اجرای پروژه آموزش نیروی انسانی ایرانی را هم بر عهده دارند.» او ادامه داد: «در صورتی که کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه در ۱۲ و ۱۳ آذر برگزار شود، تفاهم‌نامه این همکاری در همان تاریخ منعقد می‌شود.» شهیدی درباره چرایی واگذاری بخشی از پروژه به روس‌ها گفت: «سازمان زمین‌شناسی برای اتمام این پروژه‌ها پنج سال زمان دارد، بنابراین و از آنجایی که این پروژه کار زیادی می‌طلبد به فکر همکاری با شریک خارجی افتادیم و از یک سال پیش با روس‌ها وارد مذاکره شدیم تا اکتشاف مواد معدنی در بخشی از مناطقی که در اختیار سازمان زمین‌شناسی است را به کارشناسان این کشور واگذار کنیم.» معاون وزیر صمت گفت که کارشناسان اکتشافی روس صاحب‌سبک هستند. آنها در سالیان گذشته نیز در ایران پروژه‌هایی را در زمینه اکتشافات معدنی ایران اجرا کردند و اکنون پیش‌بینی می‌شود بیش‌تر از ۱۰۰ نفر کارشناس روسی برای اکتشاف مواد معدنی به ایران وارد شوند و در قالب یک پیمانکار این پروژه را پیش ببرند. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت مواد معدنی که در این پروژه کشف ‌می‌شود در اختیار سازمان زمین‌شناسی و پس از آن در اختیار وزارت صنعت معدن تجارت قرار می‌گیرد. البته به گفته او هنوز مشخص نیست چه ذخایری در این مناطق شناسایی می‌شود. شهیدی همچنین گفت که سازمان زمین‌شناسی برای اکتشاف مناطقی که در اختیار دارد همکاری با چینی‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است اما این طرح هنوز در مراحل اولیه است و با قطعیت نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، اما در صورت حصول توافق رویه کار با چینی‌ها همانند کار با روس‌هاست.

دادگاه انقلاب حمیده زراعی، دانشجوی زندانی را به حبس و مجازات تکمیلی محکوم کرد

حمیده زراعی، دانشجوی ارشد مالی و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ژینا محبوس در زندان کچویی کرج، از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب شهرستان کرج به یک سال حبس، دو سال تبعید به رشت، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال منع از حضور در فضای مجازی محکوم شد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در این رابطه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که این حکم پنج‌شنبه ۲۵ آبان به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی صادر و به این زندانی سیاسی در زندان ابلاغ شده است. حمیده زراعی با احتساب ایام بازداشت، نیمی از دوران محکومیت خود را سپری کرده است. این زندانی سیاسی پیش از این، با دستور مسئولان زندان به دلیل انتشار فایل صوتی به خارج از زندان از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شده بود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمیده زراعی قرار بود شنبه هشتم مهرماه در شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج برگزار شود، اما به‌دلیل اعتراض و حاضر نشدن او در شعبه قضایی مذکور، لغو شد. زراعی در جریان اعتراضات سراسری که پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شد، بازداشت شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ۱۸ بهمن او را پس از اعلام بخشنامه موسوم به «عفو» از زندان کچویی کرج آزاد کرد. با این‌حال او در ۱۳ اردیبهشت احضاریه‌ای را از طرف شعبه بیست و دو بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرج دریافت کرد مبنی بر این‌که دستگاه قضایی او را به «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» متهم کرده است. حمیده زراعی مجدداً هشتم خردادماه، به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و پس از گذشت دو روز به زندان کچویی کرج منتقل شد.

سیل در هفت استان کشور جان یک شهروند را گرفت و دو نفر مفقود شدند

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به سیل و آب‌گرفتگی در مناطق مختلف ایران از روز ٢٥ تا ٢٧ آبان گفت: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر، به ۱۴ شهرستان و ۱۶ منطقه شامل ۹ شهر، ٦ روستا و یک منطقه عشایری، در هفت استان کشور امدادرسانی کردند.» بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: «در این مدت زمان به ۷۶۱ نفر امدادرسانی شد، ۱۲۰ نفر به مناطق امن منتقل شدند و ۱۲ نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کردند؛ متاسفانه یک نفر از هم‌وطنان در سیل شهرستان بهشهر جان خود را از دست داد و دو نفر نیز در شهرستان نور و چمستان، مفقود شدند.» جمعه ۲۶ آبان‌ خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران به نقل از صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور در بسیاری از استان‌های کشور خبر داده بود. این مقام سازمان هواشناسی در ارتباط وضعیت روز شنبه نیز گفته بود: «در جنوب شرق و شرق کشور، بوشهر، جنوب فارس و هرمزگان "ابرناکی و بارش" خواهیم داشت، در مناطقی از شمال غرب، سواحل خزر، کرمانشاه و لرستان نیز "بارش باران و کاهش نسبی دما" پیش‌بینی می‌شود.»

اختلال در اینترنت ایران ـ می‌گویند موقتی بود و برطرف شد

در پی اختلال اینترنت در استان تهران خبرگزاری مهر، شنبه ۲۷ آبان به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نوشت که به‌ دنبال ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۲۵ در ارائه ترافیک داخل و بین‌الملل اپراتورهای کشور اختلالی رخ داد. روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه خبر داد که کارشناسان فنی این شرکت، اقدامات لازم را انجام داده‌اند و شبکه به حالت عادی بازگشته است و در حال حاضر هیچ گونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت وجود ندارد. کیفیت اینترنت ایران بسیار پایین است. انجمن تجارت الکترونیک تهران تیر سال جاری گزارشی به نام «کیفیت اینترنت در ایران: گزارش تحلیلی اختلالات، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران» منتشر کرد. بر اساس این گزارش تحلیلی کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی است. اینترنت در ایران پراختلال، محدود و کند است. به بیان دقیق‌تر در بین ۱۰۰ کشور جهان با بیشترین تولید ناخالص ملی، ایران پس از میانمار دومین اینترنت پراختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود جهان و جزو ۵ اینترنت کند جهان است.

دادگاه روسیه الکساندرا اسکوچیلنکو، هنرمند ضد جنگ را به هفت سال زندان محکوم کرد

در ادامه فشار بر منتقدان جنگ در روسیه، دادگاه سن‌‌پترزبورگ، الکساندرا اسکوچیلنکو، هنرمند ضد جنگ روسی را در ۱۶ نوامبر سال جاری به دلیل «انتشار علنی اطلاعات نادرست»، درباره ارتش روسیه، به هفت سال زندان محکوم کرد. این هنرمند ۳۳ ساله که به تازگی به حبس محکوم شده، ماه مارس گذشته، اندکی پس از تهاجم ارتش روسیه به اوکراین، برچسب‌های قیمت را در یک فروشگاه مواد غذایی با پیام‌های ضد جنگ جایگزین کرده بود. در یکی از پیام‌های این هنرمند روسی آمده است‌: «پوتین ۲۰ سال است که از روی صفحه تلویزیون به ما دروغ می گوید. نتیجه این دروغ، آمادگی ما برای توجیه جنگ و مرگ‌های بی‌معنا است». اسکوچیلنکو از آوریل سال گذشته در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. بنا بر برخی گزارش‌ها این هنرمند اهل روسیه از بیماری قلبی رنج می‌برد و وضعیت سلامتی او در بازداشت به سرعت رو به وخامت گذاشته است. الکساندرا اسکوچیلنکو در دادگاه خود را یک «صلح طلب» توصیف کرده و محاکمه خود را «مضحک» خوانده بود. پس از صدور حکم زندان برای این هنرمند، ماری استروترز، مدیر اروپای شرقی و آسیای مرکزی عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای آن را محکوم کرد. پس از حمله روسیه به اوکراین بارها تظاهرات ضدجنگ در روسیه برگزار شده و بسیاری از آن‌ها نیز بازداشت شده‌اند.