ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق پس از ۱۰ سال نخستین انتخابات شوراهای استانی را برگزار کرد

انتخابات شوراهای استانی در عراق دوشنبه ۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر برگزار شد. جمانه الغلای، سخنگوی کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق بعد از ظهر دوشنبه اعلام کرد که صندوق‌های رأی ساعت ۱۸ به وقت محلی به‌صورت الکترونیکی بسته شد و هیچ‌گونه تخلف انتخاباتی یا امنیتی رخ نداد. عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق نیز گفت دومین مرحله از انتخابات شوراهای استانی عراق با انتقال فلش مموری آغاز شد. مقتدی صدر، رهبر شیعیان مخالف، در ۱۵ استان این انتخابات را تحریم کرد. رقبای شیعه صدر به احتمال زیاد کنترل اکثر شوراهای محلی، به‌ویژه در استان‌های جنوبی عمدتاً شیعه‌نشین را در دست خواهند گرفت. این امر قدرت ائتلاف شیعیان حاکم را که نزدیک به ایران است و با عنوان «چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه» شناخته می‌شود، از طریق دسترسی به ثروت دولتی نفت که می‌تواند در پروژه‌ها و خدمات محلی خرج شود، تحکیم می‌کند. بیش از ۱۶ میلیون عراقی روز دوشنبه برای رأی دادن ثبت نام کردند. این تعداد کمتر از شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۱ بود. در آن زمان ۴۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند. بی‌اعتنایی رأی‌دهندگان در میان جمعیت جوان عراق، افزایش یافته است. جوان‌ها احساس می‌کنند که از مزایای ثروت عظیم نفتی کشور بهره‌ای نمی‌برند. انتخابات شوراهای استانی عراق آخرین بار در سال ۲۰۱۳ برگزار شد.

تظاهرات بازنشستگان مخابرات در حدود ۲۰ استان برگزار شد

بازنشستگان مخابرات ایران دوشنبه ۲۷ آذر در نزدیک به ۲۰ شهر تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها دوشنبه هر هفته با خواست پرداخت مطالبات خود در مراکز استان‌ها به خیابان می‌آیند. شرکت مخابرات بدون نظرخواهی از کارکنان سهام خود را واگذار کرده و امروز کارکنان در موضوعاتی چون رفاه، حقوق معیشتی، بیمه پایه، بیمه عمر و بیمه تکمیلی با مشکل روبه‌رو هستند چراکه بعد از واگذاری شرکت مخابرات تمام این حقوق برای بازنشستگان حذف شد. روز دوشنبه در تهران بازنشستگان مخابرات شعارهای «بیمه بی‌فرانشیز (بیمه رایگان) حق مسلم ماست» و «وزیر بی‌لیاقت، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند. بازنشستگان مخابرات زنجان با شعار «بازنشسته بیداره، از وعده‌ها بیزاره» به خیابان آمدند. بازنشستگان مخابرات استان اصفهان با شعار «حمایتی ندیدیم، به مجلس رأی نمی‌دیم» در اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند. در اصفهان همچنین بازنشستگان فولاد به وضعیت صندوق بازنشستگی خود و پرداخت نشدن مطالباتشان اعتراض کردند. بازنشستگان فولاد خوزستان نیز در اهواز تجمع مشابهی برگزار کردند. در تبریز بازنشستگان مخابرات استان آذربایجان شرقی مقابل ساختمان مرکزی مخابرات این استان تجمع اعتراضی برگزار کردند. بازنشستگان مخابرات استان زنجان نیز در اعتراضات روز دوشنبه خود شعارهای «بازنشسته بیداره، از وعده‌ها بیزاره» و «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» سردادند. کارگران بازنشسته شوش، کرخه و هفت‌تپه نیز در این روز دست به تظاهرات زدند.

کره‌شمالی موشکی آزمایش کرد که می‌تواند همه نقاط آمریکا را هدف بگیرد

کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره‌ شمالی صبح دوشنبه ۲۷ آذر / ۱۸ دسامبر یک موشک بالستیک قاره‌پیما شلیک کرد که برد آن برای اصابت به هر نقطه‌ای از ایالات متحده آمریکا کافی است. پیونگ یانگ ظرف چند ساعت دو پرتاب موشک انجام داد که هر دو موفق بودند. شینگو میاکه، معاون پارلمانی وزیر دفاع ژاپن درباره آزمایش موشک بالستیک سوخت جامد کره شمالی گفت: «این موشک پتانسیل طی کردن مسافتی بیش از ۱۵ هزار کیلومتر را دارد، به این معنی که می‌تواند به هر نقطه از ژاپن و ایالات متحده برسد.» شورای امنیت ملی کره جنوبی این پرتاب را اقدامی بی‌ثبات‌کننده خواند و گفت کره شمالی هشدارهای بین‌المللی و قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می‌گیرد. همزمان با پنجمین پرتاب موشک بالستیک سوخت جامد کره شمالی در سال جاری میلادی، چین و کره شمالی نشستی سطح بالا در پکن برگزار کردند. در روز دوشنبه پکن که نزدیکترین متحد پیونگ یانگ است، مجدداً بر تعهد خود به تعمیق همکاری تأکید کرد و گفت که گفت‌وگوهای دو کشور، موضوعات و «نگرانی‌های مشترک» را پوشش می‌دهد. چین به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، از تمام قطعنامه‌های اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی تا سال ۲۰۱۷ حمایت کرده بود، اما از آن زمان از حمایت از تحریم‌های بیشتر خودداری کرد و گفت که این تحریم‌ها تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد. کره شمالی موفقیت این پرتاب را با بیانیه‌ای آتشین جشن گرفت که در آن ایالات متحده به دلیل سازماندهی آنچه که آن را «پیش‌نمایش جنگ هسته‌ای» خواند، محکوم کرد. در این بیانیه از جمله ورود یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی در روز یکشنبه تقبیح شد.

محیط زیست: فقط پنج سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی فرصت داریم

معاون سازمان محیط زیست در ایران گفت که فرصت بسیار محدودی برای حفاظت از نسل یوزپلنگ ایرانی باقی مانده است. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست دوشنبه ۲۷ آذر گفت که در دو سال گذشته «موضوع ایجاد شبکه‌ای از زیستگاه‌ها برای تقویت حفاظت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های طبیعی آغاز شد.» او تأیید کرد که نگاه‌داشتن یوزها در یک محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتاری برای آن‌ها امن نیست و یوزها نیاز به زیستگاه‌های متعدد و به‌ هم‌ پیوسته دارند: «یوزهایی که متولد می‌شوند، نیاز به زیستگاه‌های متعددی دارند که به صورت یک شبکه امکان اتصال به هم را داشته باشند و قلمروهای جدید را تشکیل بدهند تا بقای یوز تضمین شود و در غیر این صورت در یک محدوده ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار هکتاریِ امن قرار نیست یوزپلنگ بقا پیدا کند.» این مقام سازمان محیط زیست گفت که «با توجه به ضعیف بودن جمعیت پایه یوز، تعداد محدود خانواده‌ها، محدودیت تعداد یوزه‌ای نر و و ضعف ژنتیکی ناشی از درون‌آمیزی و همین‌طور با توجه به وجود خطرات طبیعی و انسانی از جمله تصادفات جاده‌ای که همه و همه به تهدید هر چه بیشتر و شدیدتر این گونه دامن می‌زند، فرصت بسیار کمی برای نجات این گونه از پرتگاه انقراض داریم و به نظر نمی‌رسد بیش از چهار تا پنج سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی وقت داشته باشیم.»

رضا شهابی، فعال کارگری از زندان به بیمارستان منتقل شد

رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و اتوبوسرانی تهران به دلیل بالا رفتن بیش از حد فشار خون به‌شکل اورژانسی از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل شد. این خبر را دوشنبه ۲۷ آذر کانال صنفی معلمان ایران در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرد. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی رضا شهابی و گروهی از فعالان کارگری و فعالان صنفی معلمان را اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت و برای مدت زمان طولانی تحت آزار و شکنجه قرار دادند. دستگاه امنیتی و قضایی ایران در یک «سناریوی سوخته» آن‌ها را به دلیل دیدار با دو تن از سندیکالیست فرانسوی که با ویزای گردشگری به تهران رفته بودند به اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کرد. دادگاه انقلاب تهران رضا شهابی را در یک دادگاه نمایشی که بدون حضور او برگزار شد به شش سال زندان محکوم کرد. این رأی در دادگاه تجدیدنظر تهران هم تأیید شد و بر اساس آن پنج سال از حکم صادر شده قابل اجرا است.

سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی با تمدید نشدن مرخصی‌اش به زندان بازگشت

سیدجواد سیدی، زندانی سیاسی با پایان مرخصی کوتاه‌مدت خود، عصر یکشنبه ۲۶ آذرماه به زندان اوین بازگشت. سیدجواد سیدی پس از مرگ پدرش، سید حسین سیدی از زندانیان سیاسی دهه ۱۳۶۰ که بارها به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق، بازداشت، شکنجه و‌ به احکام طولانی مدت محکوم شده بود، با قرار وثیقه‌ی سنگین به مرخصی اعزام شد. او دوران محکومیت چهار سال و شش ماهش را می‌گذراند. سیدجواد سیدی در طول شدت بیماری پدر خود از حق مرخصی محروم مانده و پس از مرگ او با قرار وثیقه کوتاه‌مدت به مرخصی آمده بود. نیروهای امنیتی سیدجواد سیدی را ۱۱ تیرماه سال گذشته در جریان تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. دادگاه او ۲۵ مهرماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم برگزار شد و به او اتهامات «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اهانت به مقام رهبری و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی (از طریق همکاری با عوامل نفاق)» زدند. او یک پرونده دیگر به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در مرداد سال ۱۴۰۰ داشت که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، محکومیت او به دو سال و ۹ ماه و ۱۵ روز کاهش یافت.