ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره انفجارهای کرمان: چندتن از «امیران داعش خراسان» دستگیر شدند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی جمعه ۲۹ دی در سومین اطلاعیه‌ خود درباره انفجارهای مرگبار کرمان مدعی شد که دو نفر از کسانی را که قصد داشتند به یکی از مراکز انتظامی حمله کنند، کشته و دو بمب ۲۰کیلویی آنان را توقیف کرده است. همچنین وزارت اطلاعات مدعی شده که چند نفر از سرکردگان داعش خراسان را نیز دستگیر کرده است. براساس این اطلاعیه افراد بازداشتی که دونفر از آنان از «امیران داعش خراسان» بوده‌اند «محمد عمران تنویر» با نام مستعار «ابوعمران» و مرد دیگری با نام «مهتاب» هستند. در این اطلاعیه به بازداشت افراد دیگری هم در همین ارتباط اشاره شده که نام آن‌ها ذکر نشده است. بر اساس اطلاعیه وزارت اطلاعات فردی نیز با قصد انجام عملیاتی در زیارتگاه یکی از امامزادگان در حومه‌ی شهر مشهد از سوی این مجموعه بازداشت شده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین در این اطلاعیه عکسی را منتسب به «محمد عادل عارف» معروف به «عادل پنجشیری» منتشر کرده که به گفته آنان وارد منطقه‌ای در غرب تهران شده و اکنون تحت تعقیب این مجموعه است. وزارت اطلاعات او را نیز عنصری داعشی معرفی کرده که در گذشته به اتهام طراحی عملیات انتحاری در دانشگاه کابل، بازداشت و پس از یک‌سال حضور در زندان بگرام افغانستان، از زندان آزاد شده است. بعد از ظهر چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه، در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در مسیر گورستان کرمان دو انفجار رخ داد که بر اثر آن ۹۶ نفر (با احتساب دو عامل انتحاری) کشته و دست‌کم ۲۸۴ نفر مجروح شدند. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرامی‌ای که گفته می‌شود متعلق به این گروه است، مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.

ادامه‌ی اعتراضات علیه مجازات اعدام: دانشجویان در بیانیه مشترکی خواستار به رسمیت ‌شناختن حق حیات به‌عنوان یک ارزش پایه‌ای و اساسی شدند

در ادامه موج مخالفت‌ها با حکم اعدام و با افزایش تهدیدها درباره‌ی اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی، روز جمعه ۲۹ دی دانشجویان نیز با بیانیه‌ای ضمن تاکید بر «حق حیات» به‌عنوان یک «ارزش پایه‌ای و اساسی»، اعدام را «قتل عمد حکومتی» خواندند و خواستار همبستگی با خانواده‌های محکومین به اعدام شدند. دانشجویان در بیانیه‌شان آورده‌اند که «ما مبارزین و انقلابیون «زن، زندگی، آزادی» مخالف سرسخت مجازات اعدام هستیم» و «جمهوری اسلامی تصور می‌کند که با اعدام معترضین و مخالفین می‌تواند جامعه را مرعوب کند و انقلاب‌مان و اعتراضات‌مان را مهار و متوقف کند؛ اما این یک توهم است. ما جمهوری اسلامی را نابود خواهیم کرد.» تشکل دانشجویان پیشرو، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، نهاد مستقل دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، نهاد آزاداندیشان جندی‌شاپور، دانشجویان مستقل دانشگاه خواجه نصیر، جمعیت صدای آزاد دانشگاه (هنر اصفهان)، اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا همراه با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، کردستان، فنی‌حرفه‌ای دخترانه سنندج، فنی یزدان‌پناه کردستان، فنی مهاجر اصفهان، علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه شیراز این بیانیه مشترک را امضا کرده‌اند و ضمن همراهی با زندانیان سیاسی محکوم به اعدام، رضا رسایی، مجاهد کورکور، منصور دهمرده، فرشید حسین‌زهی، وفا آذربار، محمد فرامرزی، پژمان فاتحی و محسن مظلوم، مبارزه خود را در راه دسترسی به جامعه‌ای انسانی و بدون اعدام برای همگان تعریف کرده‌اند: «هدف ما در پیروزی انقلاب‌مان، سرنگونی رژیم جلاد و قاتل و نابود کردن قوانین ارتجاعی و قرون وسطایی اسلامی است و در این مسیر تا رسیدن به جامعه‌ای انسانی، آزاد، برابر، مدرن، مرفه برای همگان، بدون اعدام، سکولار و امن برای همه دست از مبارزه نخواهیم کشید.» دیروز نیز شبکه همبستگی برای حقوق بشر در ایران با بیانیه‌ای خواستار لغو حکم اعدام برای نجات جان پژمان فاتحی، محمد فرامرزی، مجاهد کورکور، منصور ده مَرده، محسن مظلوم، وفا آذربار، فرشید حسن‌زهی و رضا رسائی شده بود. امضاکنندگان این بیانیه، از تمام مراجع، شخصیت ها و نهادهای حقوق بشری و احزاب و گروههای سیاسی و مدنی خواسته‌اند «که برای لغو حکم اعدام هشت جوان ایرانی و آزادی بی قید و شرط تمام زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران با برپائی تجمعات و گردهمائی ها و یا از هر طریقی که برای جلب افکار عمومی در حمایت از زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران مناسب تشخیص میدهند» با آن‌ها همراه شوند. نهادهای حقوق بشری از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام مجاهد کورکور و رضا رسایی ابراز نگرانی می‌کنند. درخواست دادرسی محسن مظلوم، پژمان فاتحی، محمد فرامرزی، و وفا آذربار نیز رد شده است و این فعالان سیاسی بدون آن‌که روند دادرسی عادلانه‌ای طی کرده باشند، به وکیل انتخابی دسترسی داشته باشند، با خانواده دیدار کرده باشند یا از زمان اجرای حکم باخبر باشند، با تهدید اجرای حکم اعدام مواجه‌اند.

کره شمالی می‌گوید یک پهپاد زیردریایی هسته‌ای را آزمایش کرده است

رسانه دولتی کره شمالی روز جمعه ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی اعلام کرد که دولت این کشور در واکنش به رزمایش نظامی کره جنوبی در هفته اخیر، یک سیستم تسلیحاتی هسته‌ای زیردریایی را آزمایش کرده است. آزمایش سیستم Haeil-5-23، نامی که کره شمالی به پهپادهای زیردریایی با قابلیت هسته‌ای داده است، از سوی وزارت دفاع این کشور در آب‌های سواحل شرقی کره شمالی انجام شده است. به گزارش رویترز، وزارت دفاع کره شمالی ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن را متهم کرد که با انجام رزمایش‌های نظامی «دست به بی‌عقلی زده‌اند» و نسبت به «عواقب فاجعه‌بار» این اقدامات به آنان هشدار داد. رزمایش نظامی مشترک این سه کشور به مدت سه روز انجام شد و روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی به پایان رسید. ناو هواپیمابر کارل وینسون ایالات متحده نیز در این رزمایش حضور داشت. تلویزیون دولتی کره شمالی پیشتر آزمایش‌های انفجاری جوّ را به طور زنده پخش می‌کرد، اما آزمایش سلاح زیردریایی جدید را هنوز منابع مستقل تأیید نکرده‌اند. در واکنش به این آزمایش کره شمالی، وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه هشداری صادر کرد و خواستار توقف فوری این آزمایش‌ها شد.

هلند در مورد کشته شدن یک نوزاد با تابعیت این کشور در جریان حمله موشکی سپاه به اربیل سفیر ایران را احضار کرد

در ارتباط با حمله سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق، هلند سفیر ایران را احضار کرد. هانکه برواِنس اسلوت (Hanke Bruins Slot)، وزیر امور خارجه هلند جمعه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرد و خواستار توضیح درباره کشته شدن یک نوزاد هلندی در حمله‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران به اربیل شد. او با بیان این‌که حمله‌های ایران به اربیل را «به‌شدت» محکوم می‌کند، گفت: «سفیر ایران را هم احضار کردم. مرگ کودک خردسال که کمتر از یک سال سن دارد واقعاً دلخراش است. ما عمیقاً با خانواده داغدار او و سایر قربانیان این حمله ابراز همدردی می‌کنیم.» سپاه پاسداران دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ ژانویه دست‌کم سه موشک بالستیک به خانه پیشرو دزه‌یی، تاجر کُرد در شمال شهر اربیل شلیک کرد که منجر به کشته شدن او و از جمله دختر ۱۱ ماهه‌اش ژینا شد. در این حمله در مجموع چهار غیرنظامی کشته شدند.

در حملات هوایی منتسب به اردن، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی در سوریه کشته شدند

رسانه‌های محلی در سوریه گزارش کرده‌اند که روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه در جریان حملات هوایی به شهرهای عرمان و ملح در استان سویدا در جنوب شرق سوریه، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. این حملات به ارتش اردن و عملیات آن علیه تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی در سوریه نسبت داده می‌شود، هرچند هنوز دولت اردن رسماً این موضوع را تأیید نکرده است. رسانه سویدا۲۴ می‌گوید هواپیماهای جنگی ساعاتی پس از نیمه‌شب به وقت محلی، مناطق مسکونی در این دو شهر را بمباران کردند. حملات هوایی به ملح باعث تخریب چند خانه شد. اما در عرمان، به تخریب دو خانه و کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر، از جمله دو کودک زیر پنج سال انجامید. خبرگزاری الجزیره به نقل از مراد عبدالله، یکی از ساکنان عرمان نوشته: «آنچه رخ داد کشتار کودکان و زنان بود. حملات هوایی به روستاها ربطی به جنگ با قاچاقچی‌های مواد مخدر ندارد.» به گفته این ساکن شهر عرمان، حملات هوایی فقط خانه‌های مظنونان قاچاق را هدف قرار نداده و چندین خانه دیگر را نیز تخریب و روستاییان را وحشت‌زده کرده‌اند. قبایل و ساکنان روستاهای سوری هم‌مرز با اردن این هفته با صدور بیانیه‌هایی جداگانه دست‌داشتن در قاچاق مواد مخدر را رد کردند. این بیانیه‌ها وعده داده‌اند با دولت اردن برای ریشه‌کنی شبکه‌های جنایی که در قاچاق مواد مخدر دست دارند همکاری کنند. آنان در عوض از اردن خواسته‌اند از بمباران نقاط غیرنظامی دست بردارد. حمله روز پنج‌شنبه سومین حمله هوایی اردن به خاک سوریه در سال جاری میلادی بوده است. حمله پیشین روز سه‌شنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی انجام شد و به گزارش «دیدبان حقوق بشر سوریه» به کشته‌شدن سه نفر در روستایی در استان سویدا انجامید. به گزارش همین نهاد روز هفتم ژانویه نیز حمله‌ای صورت گرفت که به کشته‌شدن پنج نفر که قاچاقچی خوانده شده‌اند انجامید. سوریه در پی جنگ داخلی به مرکز تولید و توزیع مخدرها و محرک‌های صنعتی، به‌ویژه ماده محرک کاپتاگون، بدل شده است. کاپتاگون به‌ویژه در مهمانی‌های شبانه جوانان در کشورهای حوزه خلیج فارس محبوبیت زیادی پیدا کرده و منجر به فشار دولت‌های عربی بر سوریه برای توقف این کسب‌وکار سودآور شده است. برخی گزارش‌ها نیز از دست‌داشتن وابستگان دولت بشار اسد در تجارت کاپتاگون خبر داده‌اند.

حوثی‌های یمن می‌خواهند فاطمه العرولی، کنشگر حقوق زنان را اعدام کنند

بنابر گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عربی، شبه‌نظامیان حوثی در یمن قصد دارند به‌زودی فاطمه العرولی، فعال زنان یمنی را اعدام کنند. به گزارش رسانه «المشهد الیمنی»، طارق العرولی، برادر فاطمه، در پستی فیسبوکی اعلام کرده که مقام‌های حوثی در تماس با او گفته‌اند قصد دارند فاطمه صالح العرولی را در ماه فوریه پیش رو در میدان تحریر صنعا اعدام کنند. به گفته این رسانه، فاطمه العرولی رئیس «اتحادیه‌های رهبری زنان عرب» و کنشگر حقوق بشر است که شبه‌نظامیان حوثی او را در ماه اوت ۲۰۲۲ در شهر الحوبان یمن دستگیر کردند. در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۳، دادگاه ویژه امنیت دولتی که در کنترل حوثی‌هاست حکم اعدام العرولی را به اتهام جاسوسی برای ائتلاف کشورهای عربی مخالف حوثی‌ها صادر کرد. مخالفان این حکم را «سیاسی» و «ناعادلانه» خوانده‌اند. به گفته المشهد الیمنی، این حکم یک سال پس از بازداشت العرولی و در شرایطی صادر شد که او در این مدت اجازه دیدار با خانواده‌اش را نداشته است. سازمان دفاع از حقوق و آزادی‌ها، «سام» که یک گروه حقوق‌بشری مستقر در ژنو سوئیس است، می‌گوید روند دادرسی در پرونده العرولی «معایب بنیادی و جدی» داشته و حکم براساس «اتهام‌های ساختگی» صادر شده است. به گفته توفیق الحمیدی، مدیر «سام»، دادگاه العرولی بدون حضور وکیل او برگزار شده است. الحمیدی می‌افزاید دادگاه ویژه امنیت دولت تاکنون بیش از ۵۰۰ حکم علیه مخالفان حوثی‌ها صادر کرده است و برخی از این دادگاه‌ها بیش از هفت دقیقه طول نکشیده‌اند.

سازمان امور مالیاتی از ممنوع‌الخروجی مدیرعامل و هیئت مدیره یکی از بانک‌ها خبر داد

وحید عزیزی، مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور جمعه ۲۹ دی اعلام کرد که مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره یکی از بانک‌های عامل کشور که از پاسخ به استعلام اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی فعالان اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی خودداری کرده بود، تا اطلاع بعدی ممنوع الخروج شدند. عزیزی این اقدام را به «فرار مالیاتی و پولشویی» مربوط دانست و گفت به سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز هشدار داده شده که تا پایان بهمن ماه برای ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. وحید عزیزی نامی از بانک مزبور و مدیرعامل آن نبرد. هادی خانی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی اوایل دی‌ماه جاری از محکومیت بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به جرم «پولشویی» خبر داد. ماه گذشته، خبرگزاری تسنیم نیز خبر داد که یک‌هزار و ۲۲۶ نفر از سرمایه‌داران در ایران به دلیل این‌که در مظان پولشویی هستند در فهرست «محدودیت گردش مالی» قرار گرفته‌اند. آن زمان، مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد گزارش کرده بود که برای این افراد که مظنون به پولشویی در مؤسسات مالی و اعتباری با جمع گردش مالی ۱۰۷ هزار میلیارد تومان بودند، محدودیت مالی اعمال شده است. ایران به دلیل تصویب‌نشدن دو لایحه «مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی» و «کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم»، از لایحه‌های چهارگانه مرتبط با پولشویی در فهرست کشورهای پرخطر گروه ویژه اقدام مالی قرار دارد. این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام بایگانی شده‌اند.

مشاور رئیس مجلس: حملات موشکی‌مان را باید بیشتر کنیم

مهدی محمدی، مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۹ دی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «عملیات‌های قهرمانانه ۲۶ و ۲۷ دی باید تا ایجاد معادله بازدارندگی با حملات بیشتر تکمیل شود و خواهد شد.» محمدی افزود: «طبعاً این مسیر هزینه‌هایی هم دارد که در میان‌مدت عین سود است.» مشاور رئیس مجلس ایران همچنین نوشت: «القاء هماهنگ بودن ایران و پاکستان در تعرض پاکستان به جدار مرز ایران نادرست، بسیار خطرناک و بازی با آبروی کشور است.» اشاره مهدی محمدی به حملات موشکی اخیر سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق و پاکستان است. مقام‌های عراقی علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت بردند و پاکستان نیز دست به حملات متقابلی زد. در حمله‌های متقابل ایران و پاکستان در مجموع ۱۲ نفر کشته شدند (۱۰ نفر در خاک ایران و دو نفر در پاکستان) و در حملات سپاه به عراق نیز چهار نفر کشته شدند.

دبیرکل سازمان ملل از حملات متقابل ایران و پاکستان به شدت نگران است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از طریق سخنگوی خود گفت: «به شدت نگران حملات نظامی متقابل اخیر بین ایران و پاکستان» در شرایط پُرتنش منطقه است. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود «آنتونیو گوترش از هر دو کشور می‌خواهد حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها نشان دهند و از آن‌ها خواست تا اختلاف‌های خود را از طریق گفت‌وگو و همکاری حل‌وفصل کنند». سپاه پاسداران سه‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه به منطقه‌ای در غرب پاکستان که مدعی است محل استقرار گروه جیش‌العدل بوده ، حمله موشکی کرد. در این حمله دو کودک کشته شدند. دو روز پس از این حمله، بامداد پنج‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه، پاکستان در اقدامی تلافی‌جویان به یک روستا در اطراف سراوان حمله کرد که به‌گفته علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در این حمله «حدود ۱۰ زن و کودک» کشته شدند. سپاه پاسداران در آخرین ساعت دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ژانویه نیز به اهدافی در حومه شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله موشکی کرد و دست‌کم چهار غیر نظامی را کشت و شش نفر را زخمی کرد.