ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان منتخب کارگران بخش فروش بلیط مترو را به خاطر پیگیری حقوق کارگران اخراج کردند

چهار کارگر شرکت پیمانکاری بخش فروش بلیط مترو تهران که با رأی ۲۰۰ همکارشان برگزیده شده بودند، به خاطر پیگیری حقوق این کارگران از کار بیکار شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، این چهار کارگر به جلسه رایزنی با مدیران دو شرکت پیمانکاری دعوت شده بودند اما مدیران به آنها گفتند که «شما برای ما دردسرساز می‌شوید» و اخراج‌شان کردند. به گزارش ایلنا، یک شرکت پیمانکاری مسئول این کارگران ابتدای سال جاری شمسی بدون تسویه معوقات و حق و حقوق کارگران فروش بلیط مترو، کار را به شرکت دیگری محول کرد. ۲۰۰ کارگر تحت این شرکت چهار نماینده برگزیدند. این چهار نماینده ۲۸ فروردین به جلسه با مدیران شرکت پیمانکاری دعوت شدند اما در این جلسه که با حضور پیمانکار قدیمی و جدید برگزار شد، کارشان را از دست دادند. مسئول شرکت پیمانکاری قدیمی از پذیرفتن مطالبات کارگران سر باز زد و مسئول شرکت پیمانکاری جدید هم، به گزارش ایلنا، «پرونده‌شان را به دستشان داد و گفت دیگر با شما قرارداد نمی‌بندیم!» کارگران به ایلنا درباره اتفاق رخ‌داده چنین توضیح داده اند: «سال‌ها کار کردیم. خارج از وظایفمان کار روی دوشمان گذاشتند و بابتِ اضافه‌کاری و نوبت‌کاری حقوقی ندادند، با ترفندِ تغییر نام و شماره کارگاه، سنواتمان را بریدند باز هم چیزی نگفتیم تا اخراج نشویم. پیمانکار که تغییر کرد، خواستیم حقمان را بگیریم که پیمانکارِ جدید مقابلمان ایستاد و تهدیدمان کرد که اگر پیگیرِ حقوق‌مان از پیمانکارِ قبلی باشیم، خبری از قراردادِ جدید نیست.» آن طور که عضو کانون حکومتی شوراهای اسلامی کار تهران به ایلنا گفته، این کارگران حتی با شکایت هم به حقوق خود نخواهند رسید. حسین حبیبی گفته است: «متأسفانه این کارگران با شکایت به جایی نمی‌رسند. اگر آن‌ها بخواهد بابتِ اخراجشان شکایت کنند، هیئت‌ها با استناد به پایانِ قرارداد به موضوع خاتمه می‌دهند. در عمل دستشان به جایی بند نیست و صرفا می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند.»

سرگئی لاوروف در آمریکای لاتین: روسیه خواستار اتحاد کشورها در برابر «هوچی‌گری» غرب است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تور سفری خود به آمریکای لاتین پس از دیدار از برزیل به ونزوئلا رفت و در یک نشست خبری مشترک با ایوان گیل پینتو، همتای ونزوئلایی خود خواستار تشکیل «اتحادی» از کشورها برای مقابله با «هوچی‌گری» غرب شد. لاوروف با اشاره به «جهان چندقطبی» گفت: «برای مقابله با هوچی‌گری‌ها و فشارهای یک‌جانبه و غیرقانونی غرب، باید نیروها را متحد کنیم.» او افزود: «ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه کشورهایی هستند که مسیر خود را انتخاب می‌کنند.» وزیر خارجه روسیه همچنین به جنگ اوکراین پرداخت و تأکید کرد که روسیه وضعیت اوکراین و سایر درگیری‌ها در جهان را از طریق منشور سازمان ملل در مورد حق حاکمیت دولت‌ها و بر اساس اصل تقسیم‌ناپذیری امنیت حل خواهد کرد. او افزود: «وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم منشور سازمان ملل به‌طور کامل اعمال می‌شود و حق تعیین سرنوشت زمانی که به سود غرب باشد نقض نمی‌شود.» لاوروف با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز گفت‌وگو کرد و مادورو در توییتر از «دیدار دلپذیری که روابط دوجانبه و طرح همکاری» بین دو کشور را تحکیم می‌بخشد، نوشت. سرگئی لاوروف پس از دیدار از ونزوئلا به کوبا رفت و از آن‌جا نیز به نیکاراگوئه سفر خواهد کرد.

نرخ تورم در منطقه یورو در ماه مارس کاهش یافت

بر اساس گزارش «یوروستت» یا اداره آمار اروپا یکی از اداره‌های کمیسیون اروپا، در ماه مارس سال جاری میلادی قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶,۹ درصد افزایش یافت. این در حالی است که نرخ تورم در ماه فوریه همچنان ۸,۵ درصد بود. بانک مرکزی اروپا که تورم دو درصدی را به‌عنوان میزان مناسب برای منطقه یورو می‌داند، از ژوئیه سال گذشته تاکنون شش بار نرخ بهره را افزایش داده است تا تورم را مهار کند. آخرین مورد آن در اواسط ماه مارس بود که نرخ بهره از ۳,۰ درصد به ۳,۵ درصد افزایش یافت.

جمع‌آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌های پمپ بنزین و شایعه گران شدن بنزین: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید بنزین گران نمی‌شود

شهباز حسن‌پور بیگلری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره جمع‌آوری کارت‌های سوخت در جایگاه‌های پمپ بنزین اظهار نظر کرد و با بیان این که «هیچ سهمیه سوختی کاهش پیدا نکرده» گفت: «طبق گفته وزیر نفت جایگاه‌داران مجاز نیستند که کارت‌های آزاد سوخت را جمع کنند و قرار شد این امر را با فوریت بررسی کنند و گزارش آن را به مجلس بدهند.» در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر حذف کارت سوخت جایگاه‌ها منتشر شده‌ بود؛ موضوعی که این گمانه‌زنی را تقویت کرد که احتمالاً در روزهای آینده نحوه عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت و یا قیمت بنزین تغییر خواهد کرد. حتی، اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفته بود که جمع‌آوری کارت‌های آزاد بنزین از جایگاه‌های سراسر کشور سرعت گرفته است. حسن‌پور بیگلری می‌گوید اگر در این زمینه «بحث‌هایی بوده به این دلیل بوده که عده معدودی تخلفاتی داشتند». او گفت: «شایعات افزایش قیمت بنزین به‌صورت کامل تکذیب می‌شود و چنین مطلبی تا این لحظه در دستورکار دولت و مجلس نیست.» پیش از این نیز رمضان‌علی سنگدوینی و پرویز محمدنژاد اعضای کمیسیون انرژی مجلس شایعه گران شدن بنزین را تکذیب کرده بودند. با این حال محمدنژاد امکان افزایش قیمت بنزین بدون مصوبه مجلس را ممکن خوانده و گفته بود در صورت تصویب سران قوا امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد. او همچنین گفته بود هر چند دولت به تنهایی نمی‌تواند قیمت بنزین را تغییر دهد اما امکان تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد. از پایان سال ۱۴۰۱ مدام شایع می‌شود که بنزین گران خواهد شد.

با بالا گرفتن واکنش‌ها به درج پرچم طالبان در دیوارنگاره ولی‌عصر توسط سازمان رسانه‌‌ای سپاه، شورای شهر تهران از قرارداد واگذاری این دیوارنگاره به مؤسسه تبلیغی اوج اظهار بی‌اطلاعی کرد

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به درج تصویر پرچم طالبان در دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران توسط سازمان رسانه‌ای اوج وابسته به سپاه پاسداران نوشت که اعضای شورای شهر از قرارداد واگذاری این دیوارنگاره به مؤسسه اوج اطلاعی ندارند. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره به «اعتماد» گفت که اطلاعی از جزییات نظارتی این تابلوی مهم شهر تهران ندارد: «من هم مانند یک شهروند شاهد آن هستم. شاید ما اعضای شورای شهر هم منتقد آن باشیم ولی نمی‌توانیم دخالت کنیم. هیچ اطلاعی ندارم که آیا سازمانی که این بیلبورد را در اختیار گرفته است از شهرداری مجوز می‌گیرد یا نه.» امانی در ادامه مصاحبه اعتماد خاطرنشان کرد که سال گذشته این موضوع را با مسئولان شهرداری تهران مطرح کرده است ولی پاسخ دقیقی نگرفته است: «مدیر مربوطه اطلاعات دقیقی نداشت و گفت که این تابلو از دوره‌های قبل مدیریت شهری به یک سازمان فرهنگی واگذار شده است. آنها هم گویا مانند ما تماشاگر هستند.» نصب دیوارنگاره با پرچم طالبان روی بیلبورد ضلع شمال‌غربی میدان ولیعصر تهران در روزهای گذشته با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده بود. عده‌ای از کاربران درج پرچم حکومت طالبان در افغانستان را با به رسمیت شناختن آن از سوی جمهوری اسلامی یکسان دانسته بودند. سپس سازمان رسانه‌ای اوج پرچم سفید طالبان از این دیوارنگاره را حذف و پرچم سه رنگ دولت پیشین افغانستان در آن جایگزین کرد. سازمان اوج در توییتی نوشته بود: «اکتفا به منابع غیررسمی در مواقعی که سیاست رسمی کشور متفاوت است، علت بروز اشتباهی برای انتخاب پرچم یکی از کشورهای اسلامی در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) شد، که اصلاح گردید.» اسفند ۹۶ برزین ضرغامی، مدیر وقت سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرده بود که دیگر هیچ بیلبوردی در شهر تهران در تملک سازمان رسانه‌ای اوج نیست و قرارداد آن تمدید نشده است.

ایسنا: هیأتی از عربستان سعودی در پی یک هتل پنج ستاره دور از حرم رضوی به عنوان محل موقت کنسولگری این کشور در مشهد است

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که هیأتی از عربستان سعودی در پی هتلی پنج ستاره و به دور از حرم رضوی است تا از آن به عنوان محل موقت کنسولگری این کشور در مشهد استفاده کند. محمود مادرشاهیان در ادامه این مصاحبه درباره معیارهای گزینش هتل از سوی هیأت عربستان سعودی به عنوان محل موقت کنسولگری این کشور در مشهد گفت: «این هیأت به دنبال هتلی پنج ستاره می‌گردد که دارای ۱۰ اتاق و مورد تایید نهادهای امنیتی عربستان سعودی باشد تا موقتا و به مدت شش ماه تا یک سال به عنوان کنسولگری این کشور در مشهد مورد استفاده قرار گیرد.» رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت که هیأت سعودی چهارشنبه ۳۰ فروردین به کشور خود بازمی‌گردد و هنوز زمان انتخاب محل موقت کنسولگری عربستان سعودی در مشهد را اعلام نکرده‌ است. اول هفته جاری رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در خراسان رضوی در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرده بود با توجه به جدیت ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی اماکن دیپلماتیک خود در خاک یکدیگر و زمان‌بر بودن آماده‌سازی ساختمان‌های موجود، طرفین در تلاش‌اند تا هتلی در مشهد به عنوان محل موقت کنسولگری عربستان سعودی انتخاب گردد. در پی توافق‌های دو کشور ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط و تصمیم تهران و ریاض برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های یکدیگر با میانجی‌گری چین در اسفند ۱۴۰۱، هیأت فنی سعودی برای بازدید از سفارت‌خانه این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد به تهران سفر کردند و بعد از آن، از سفارت‌خانه خود در خیابان نیلوفر تهران بازدید کردند. حسن زرنگار ابرقوئی، رئیس هیأت اعزامی ایران برای بازگشایی نمایندگی‌های سیاسی ایران در عربستان سعودی هم روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ با ورود به ریاض، با عبدالمجید بن راشد السماری، معاون وزیر امور خارجه در امور تشریفات، دیدار کرد و راهکارهای آسان کردن بازگشایی دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را مورد مذاکره قرار داد.

قوه قضائیه: حکم دادگاه هواپیمای اوکراینی به تمام اصحاب پرونده ابلاغ شده است

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد پس از انتشار حکم دادگاه سقوط هواپیمای اوکراینی، یکی از اعضای خانواده جانباختگان این سانحه و همچنین یکی از وکلای این خانواده‌ها اعلام کردند حکم دادگاه هنوز به آن‌ها ابلاغ نشده است. پیگیری‌ها از سازمان قضایی نیرو‌های مسلح موید آن است که حکم دادگاه هواپیمای اوکراینی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک به تمام اصحاب پرونده ابلاغ شده است. یکشنبه ۲۷ فروردین خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، احکام پرونده دادگاه هواپیمایی اوکراینی را منتشر کرد. بر این اساس متهم ردیف اول که نام او افشا نشده به ۱۳ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال آن با احتساب ایام بازداشت قبلی قابل اجرا خواهد بود. به غیر از این اپراتور، ۹ سپاهی دیگر هم مجرم شناخته شده‌اند و احکام سبکی برایشان صادر شده است. در نخستین واکنش، حامد اسماعیلیون با انتشار جدولی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، آنان را «عاملین و تصمیم‌گیرندگان» خواند و نوشت: «متهمین اصلی سرنگون کردن یک هواپیمای مسافربری پر از بچه و دانشجو و آدم‌‌های نازنین این چهره‌ها هستند. دادگاهی اگر بخواهد برگزار شود باید با نشستن دیکتاتور و دستیارانش بر نیمکت متهمین برگزار شود. ارجاع این پرونده به لاهه این تابستان انجام خواهد شد اما تمام حقیقت جز با سرنگون کردن این حکومت افشا نخواهد شد. عدالت واقعی توسط مردم ایران اجرا خواهد شد.» همچنین در رابطه با اعلام حکم دادگاه، محمد دهقان معاون حقوقی رییس جمهوری اسلامی گفت که با بازماندگان قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی ارتباط برقرار کردیم و از طریق سازوکارهایی که در دولت طراحی شده، بخشی از غرامت را پرداخت می کنیم که تاکنون به تعدادی از آنها پرداخت شده است.

سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به جمهوری آذربایجان در صدر یک هیأت بلندمرتبه اقتصادی و امنیتی

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، چهارشنبه ۱۹ آوریل/۳۰ فروردین در صدر یک هیأت اقتصادی و امنیتی بلندمرتبه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان درباره همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی و انرژی بین دو کشور گفت‌وگو کرد. کوهن در بیانیه‌ای که سه‌شنبه ۱۸ آوریل/۲۹ فروردین از کانال ۱۴ اسرائیل منتشر شد، گفت: «من امروز برای یک سفر مهم سیاسی به جمهوری آذربایجان می‌روم تا همراه دوستان خوبمان در باکو به ایجاد یک جبهه متحد و قوی در برابر چالش‌های مشترکمان و تعمیق همکاری‌هایمان ادامه دهیم.» بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اسرائیل یک هیأت بزرگ اقتصادی و امنیتی شامل ۲۰ شرکت در زمینه‌های امنیت سایبری، امنیت داخلی، مدیریت آب و کشاورزی، کوهن را همراهی می‌کند. وزیر امور خارجه اسرائیل، جمهوری آذربایجان را کشوری شیعه و دارای موقعیت استراتژیک در قفقاز جنوبی و یکی از کشورهای بزرگ جهان در زمینه انرژی توصیف کرد. او در این سفر با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه و میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد، دیدار و گفت‌وگو کرد. اسرائیل و جمهوری آذربایجان سه دهه است با هم روابط سیاسی دارند و مهم‌ترین زمینه همکاری‌های دو کشور، مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ا‌ست. وزیر امور خارجه آذربایجان در نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل و دیدار با همتای اسرائیلی‌اش، الی کوهن، چهارشنبه ۹ فروردین، سفارت آذربایجان در تل‌آویو را افتتاح کرد.