ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا هفت قاضی جمهوری اسلامی را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد

دولت کانادا دوشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن اعلام کرد که چند قاضی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد. بر این اساس هرگونه معامله تجاری با آن‌ها ممنوع و دارایی‌هایی که ممکن است در کانادا داشته باشند مسدود شد. دولت کانادا در بیانیه‌ای گفت: «تحریم‌های امروز ۷ نفر را به دلیل نقش آن‌ها در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در نظام قضائی کیفری ایران به‌ویژه در دادگاه‌های انقلاب را شامل می‌شود. محمد مقیسه رئیس شعبه دیوان عالی، حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان، موسی آصف‌الحسینی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب کرج، مرتضی براتی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان، هادی منصوری قاضی دادگاه انقلاب مشهد، محمود ساداتی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز و مهرداد تهمتن مستشار دادگاه کیفری یک استان فارس افرادی هستند که در فهرست تحریم‌های کانادا قرار گرفتند. کانادا گفت این قاضی‌های جمهوری اسلامی و دادگاه‌های آن‌ها با «محاکمه‌های ساختگی و براساس شواهد جمع‌آوری‌شده در زیر شکنجه» احکام اعدام و زندان صادر کرده‌اند.

رهبر چین پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت در روابط با ایالات متحده سخن گفت

شی جین پینگ، رهبر چین دوشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن به مدت نیم ساعت با آناتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد. شی پس از این دیدار گفت سفر بلینکن به چین سبب پیشرفت در روابط دو کشور شد و توافق بر سر برخی مسائل به‌دست آمد. او اما جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد. شی جین پینگ تأکید کرد که چین به منافع آمریکا احترام می‌گذارد و تلاشی برای به چالش کشیدن واشنگتن ندارد. دو طرف موافقت کردند که توافق‌های ماه نوامبر شی جین پینگ با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی ادامه یابد. در بالی، شی و بایدن اعلام کرده بودند که می‌خواهند تنش بین دو کشور را کاهش دهند. بلینکن نیز پس از دیدار با رهبر چین گفت دو کشور خواهان تثبیت روابط خود هستند و تماس مستقیم در بالاترین سطح بهترین راه برای برخورد مسئولانه با اختلاف‌هاست. بلینکن در همین حال تأکید کرد که واشنگتن به اتخاذ تدابیر برای حفظ منافع خود ادامه خواهد داد. آنتونی بلینکن پیش از دیدار با شی در پکن، با وانگ یی، سیاستمدار ارشد خارجی چین و کین گانگ، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

محاکمه منتقد سرسخت پوتین با دو اتهام جدید: ناوالنی می‌تواند به حبس ابد محکوم شود

دادگاهی در روسیه دوشنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد محاکمه جدیدی را علیه الکسی ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون روسیه که زندانی است آغاز کرد. این محاکمه می‌تواند او را برای چندین دهه پشت میله‌های زندان نگه دارد. محاکمه در یک زندان با امنیت حداکثری در ملخوو، در ۲۵۰ کیلومتری شرق مسکو، جایی که ناوالنی -منتقد بزرگ کرملین - در حال گذراندن محکومیت ۹ ساله خود به اتهام کلاهبرداری و اهانت به دادگاه است، برگزار می‌شود. ناوالنی، ۴۷ ساله، که منتقد فساد سیستماتیک در روسیه بود و تظاهرات بزرگ ضد کرملین را سازماندهی می‌کرد، در ژانویه ۲۰۲۱ پس از بازگشت به مسکو بازداشت شد. او در آلمان دوره درمان و نقاهت مسمومیت با عامل اعصاب را می‌گذراند. ناوالنی کرملین را مسئول اجرای برنامه ترور خودش با عامل اعصاب می‌داند. ناوالنی گفته است که او به اتهام «افراط گرایی» و «تشویق به تروریسم» محاکمه خواهد شد. اتهام‌هایی که او آن‌ها را پوچ و بی‌اساس خواند. محاکمه جدید در حالی برگزار می‌شود که مقام‌های روسیه کمپین گسترده‌ای برای سرکوب مخالفان و منتقدان جنگ در اوکراین به راه انداخته‌اند. دادگاه شهر مسکو، که جلسه دادگاه روز دوشنبه در زندان محل نگهداری ناوالنی را آغاز کرد، به رسانه‌ها اجازه ورود به اتاق را نداد و آنها از طریق ویدئو از یک ساختمان جداگانه، روند رسیدگی را تماشا کردند. والدین ناوالنی نیز از دسترسی به دادگاه محروم شدند و جلسه را از راه دور پیگیری کردند. اتهامات جدید علیه ناوالنی مربوط به فعالیت‌های بنیاد ضد فساد و اظهارات همکاران ارشد او است. متحدان او گفتند که این اتهامات به طور گسترده‌ای تمام فعالیت‌های بنیاد ناوالنی از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۱۱ را جرم انگاری می‌کند.

حسین و مهدی کاظمی، دو برادر مجید کاظمی، از معترضان اعدام شده با قرار وثیقه آزاد شدند

حسین و مهدی کاظمی، دو برادر مجید کاظمی، از اعدام‌شدگان پرونده معروف به «خانه اصفهان»، بنا بر گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، یک‌شنبه با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. محمد هاشمی یکی از بستگان مجید کاظمی، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «حسین و مهدی، دو برادر مجید که فردای روز اعدام مجید بازداشت شده بودند، دقایقی پیش با قید وثیقه آزاد شدند.» این دو شهروند در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بودند. تاکنون از اتهام‌های طرح شده علیه این افراد اطلاعی کسب نشده است. حسین کاظمی همراه با برادر اعدام شده خود در ۳۰ آبان ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در یک باشگاه اسب‌سواری واقع در اصفهان بازداشت و چندی بعد با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. جمعه ۲۹ اردیبهشت حکم اعدام مجید کاظمی شیخ شبانی، سعید یعقوبی کردسفلی و صالح میرهاشمی بلطاقی علی‌رغم وجود نواقص بسیار در پرونده آنها و واکنش‌های گسترده بین‌المللی نسبت به این موضوع، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا در آمد.

نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین به تهران رفتند

به‌گزارش رسانه‌های ایران صبح دوشنبه ۲۹ خرداد، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در رأس یک هیئت بلندپایه متشکل از صالح العاروری، خلیل الحیه، نزار عوض‌الله و محمد نصر، رهبران این گروه وارد تهران شد. هیئت نمایندگی حماس در این سفر با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. رسانه‌های فلسطینی گفته‌اند این هیئت قرار است با مقامات جمهوری اسلامی درباره چندین موضوع سیاسی و میدانی مرتبط با موضوع فلسطین گفت‌وگو کند. از سوی دیگر، زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز به‌همراه هیئتی از این گروه در تهران به‌سر می‌برند. نخاله صبح دوشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای گفته است امیرعبداللهیان در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین تأکید کرد و اسرائیل را عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه دانست. براساس این بیانیه زیاد نخاله در این دیدار گفته است که «گروه‌های مقاومت فلسطینی در بهترین شرایط به لحاظ آمادگی‌ و وحدت عمل» در برابر اسرائیل قرار دارند.

دست‌کم سه فلسطینی بر اثر تیراندازی در کرانه غربی کشته شدند

در جریان تیراندازی با نیروهای اسرائیل در شهر جنین در کرانه غربی، حداقل سه فلسطینی کشته شدند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که بیش از ۲۰ نفر نیز مجروح شده‌اند و حال چند نفر از زخمی‌شدگان وخیم است. هنوز مشخص نیست که قربانیان افراد مسلح هستند یا غیرنظامیان. ارتش اسرائیل می‌گوید سربازان این کشور تنها پس از پرتاب مواد منفجره به سوی آن‌ها تیراندازی کردند. جنین به‌عنوان پایگاه نیروهای تندروی فلسطینی شناخته می‌شود. اسرائیل مدام دستور حمله به شبکه‌های مشکوک شبه‌نظامی در این شهر را می‌دهد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۱۲۰ فلسطینی در کرانه غربی و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) کشته شده‌اند. همچنین در این مدت دست‌کم ۲۰ اسرائیلی در حملات فلسطینی‌ها کشته شده‌اند.

برنامه دولت اسرائیل برای خانه‌سازی وسیع در زمین‌های اشغالی کرانه غربی

دولت راست‌گرای افراطی مذهبی اسرائیل طرح‌هایی را برای تصویب هزاران مجوز خانه‌سازی در کرانه غربی اشغالی ارائه کرد. بر این اساس، تصویب مجوز ساخت چهار هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی در مناطق مختلف کرانه غربی در دستور کار شورای عالی برنامه‌ریزی اسرائیل قرار گرفت که این هفته تشکیل جلسه خواهد داد. با این حال تنها مجوز یک‌هزار و ۳۳۲ واحد مسکونی برای تصویب نهایی باقی مانده است و مابقی مجوزها هنوز مراحل اولیه را طی می‌کنند. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندروی اسرائیل گفت: «ما به توسعه شهرک‌سازی و تقویت تسلط اسرائیل بر این سرزمین ادامه خواهیم داد.» اکثر کشورهای جهان شهرک‌های واقع در سرزمین‌هایی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه تصرف کرده است، غیرقانونی می‌دانند. شهرک‌سازی‌ها یکی از موضوعات اساسی در مناقشه اسرائیل و فلسطین است. وزارت امور خارجه آمریکا گفت که از این اقدام «عمیقاً نگران» است و از اسرائیل خواست به گفت‌وگو با هدف کاهش تنش بازگردد. ائتلاف حاکم بر اسرائیل با نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از زمان آغاز به کار در ژانویه گذشته، ساخت بیش از هفت هزار واحد مسکونی جدید را تصویب کرده است که اکثر آن‌ها در کرانه غربی قرار دارند. همچنین قانونی را اصلاح کرد تا راه را برای بازگشت شهرک‌نشینان به چهار شهرک تخلیه‌شده باز کند. در واکنش به تصمیم اخیر اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که نشست کمیته مشترک اقتصادی با اسرائیل را که قرار است امروز دوشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن برگزار شود، تحریم خواهد کرد. حماس نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت فلسطینی‌ها «به هر طریقی در مقابل آن مقاومت خواهند کرد».

کانون نویسندگان ایران تبعید اکبر آزاد، نویسنده آذربایجانی را محکوم کرد

مرحله بدوی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان از بابت اتهام «مشارکت در تشکیل جمعیت به منظور برهم زدن امنیت کشور» به ۱۵ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به باغملک از توابع استان خوزستان، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به دره‌شهر از توابع استان ایلام، ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان از توابع استان خوزستان و ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به ازنا از توابع استان لرستان محکوم شده بودند. حکم تبعید اکبر آزاد سه‌شنبه ۲۳ خرداد به اجرا درآمد. کانون نویسندگان ایران در ادامه بیانیه خود نوشته است: «کانون نویسندگان ایران صدور چنین احکام ظالمانه‌ای را مصداق نقض آشکار آزادی بیان و ستم در حق همه‌ی کسانی می‌داند که می‌خواهند به زبان مادری خود بگویند و بنویسند و منتشر کنند، از این‌رو مسئولیت هرگونه گزندی به جان نویسنده و عضو خود را متوجه کار به‌دستان و مجریان این احکام ضد انسانی می‌داند.» آزاد دانش‌آموخته جامعه‌شناسی‌ست، ۶۷ سال دارد و پیش از این به مدت دو سال در زندان تهران بزرگ محبوس بود. او در سال‌های نخست پس از انقلاب ۵۷ در مجله «وارلیق» قلم می‌زد. ده‌ها مقاله در زمینه فرهنگ و ادب حاصل کار او در این مجله است.

کمیسیون قضائی مجلس کلیات «لایحه عفاف و حجاب» را تصویب کرد

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در جلسه یکشنبه ۲۸ خرداد اعضای این کمیسیون ضمن تأکید بر رفع ایرادها و اشکالات لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» با کلیات این لایحه موافقت کردند. به‌گفته او در این جلسه نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقاتی قم، معاونت‌ حقوقی و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، معاونت حقوقی قوه قضائیه، وزارت ارشاد و... حضور داشتند. نمایندگان مجلس به دلیل اختلاف‌های موجود ۲۳ خرداد به بررسی دوفوریتی لایحه «حجاب و عفاف» رأی ندادند. مخالفان به نام «نگاه کارشناسی» و «کار فرهنگی»، تحقیر و محرومیت و جریمه نقدی و تشکیل پرونده قضایی را برای زنان بی‌حجاب کافی نمی‌دانند و مجازات‌های «بازدارنده‌تر» می‌خواهند. قوه قضائیه پیش از این مجموعه‌ای از قوانین را برای مبارزه با جنبش آزادی‌خواه زنان در مطالبه حجاب اختیاری، ابلاغ کرده بود که بخش‌هایی از آن از جمله ممنوعیت دسترسی زنان بدون حجاب اسلامی به خدمات عمومی و پلمب واحدهای تجاری و صنفی به‌دلیل دادن خدمات به زنان بدون حجاب به سرعت به اجرا گذاشته شد.

قوه قضاییه اعلام کرد برای حمله‌کنندگان به یک کنسرت گروه موسیقی در تالار وحدت پرونده قضایی تشکیل داده است

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، در پی ایجاد «برخی وقایع در تالار وحدت» و «اقدامات هنجارشکنانه و غیر متعارف در جریان برگزاری یک کنسرت موسیقی» در مجموعه فرهنگی، تالار وحدت «بلافاصله پرونده قضایی در دادسرای تهران» تشکیل شد. بر اساس این اطلاعیه این پرونده هم‌اکنون توسط دادستانی تهران در حال بررسی است. چهارشنبه گذشته (۲۳ خرداد) گروه موسیقی بوشهری «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان طی چهار شب و میزبانی از دو هزار و هشتصد نفر در تالار وحدت روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی جنوب ایران را اجرا کرد. اجرای «خیام خوانی»، پرداختن به موسیقی اقصی نقاط بوشهر، اجرای قطعاتی چون «تینا» و...، بخش های مختلف کنسرت لیان را تشکیل می‌دادند. عده‌ای لباس شخصی در بیرون از سالن تجمع و ایجاد تنش کردند و حاضران در کنسرت را به وحشت انداختند. بر اساس برخی گزارش‌های تأیید نشده شرکت‌کنندگان در این کنسرت از جا برخاسته بودند و می‌رقصیدند و در همان حال مأموران حراست تلاش می‌کردند مردم را با لیزر وادار به نشستن کنند. علاوه بر حمله به کنسرت گروه لیان در تالار وحدت که با درگیری افراد ناشناس با حراست این تالار همراه بود و ویدیوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گزارش‌هایی درباره حمله افراد لباس‌شخصی «ماسک‌دار» به برخی کافه‌های تهران و ضرب‌وشتم مشتریان نیز در منتشر شده است. یکی از این کافه‌ها در خیابان ایرانشهر تهران بعد از این اتفاق پلمب شد. روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، صبح دوشنبه ۲۹ خرداد مسئولیت حمله به کنسرت موسیقی گروه لیان در تهران را متوجه افراد «خودسر» و «آلت دست دشمن» کرد.