ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی کانادا اضافه شد

دولت فدرال کانادا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برابر قوانین جنایی این کشور، به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کرد. این خبر ابتدا توسط شبکه سی‌بی‌سی کانادا اعلام شد و پس از حدود سه ساعت، دامینیک دوبلانک، وزیر امنیت عمومی کانادا آن را تایید کرد و گفت: «دولت ما تضمین خواهد کرد که برای رفتارهای غیرقانونی و حمایت ایران از تروریسم، هیچ مصونیتی باقی نماند». حزب لیبرال کانادا چندین سال تلاش‌های جامعه مدنی ایرانیان و درخواست‌های پارلمان کانادا برای این اقدام را نادیده گرفته بود و مکرر اعلام شد چنین تصمیمی بر افرادی که صرفا در سپاه پاسداران به سربازی رفته‌اند، مشکل درست می‌کند. هنوز اعلام نشده در مقابل این موضوع، دولت قانون را چگونه تغییر داده است. ملنیا جولی، وزیر خارجه کانادا به ایرانی‌تبارهای کانادا هشدار داد که از امروز آنها در ایران در خطر قرار دارند و از آنها خواست تا هرچه سریع‌تر «به خانه برگردید». برابر قوانین جنایی کانادا، از جمله «قانون عدالت برای قربانیان فساد مقامات خارجی» یا «قانون سرگئی ماگینتسکی»، عضویت، هواداری یا حمایت مالی و معنوی از سپاه پاسداران جرم تلقی می‌شود و همان‌طور که سی‌بی‌سی نوشت، پلیس بلافاصله بعد از آنکه سپاه در فهرست تروریستی قرار گرفت، می‌تواند علیه این افراد اعلام جرم کند و حساب‌های بانکی آنها را مسدود کند. برابر این قانون، وابستگان سپاه در کانادا نمی‌توانند مالکیت زمین یا شرکت داشته باشند، نمی‌توانند در کانادا دادوستد مالی کنند و در صورت اثبات حمایت آنها از این گروه تروریستی اعلام شده، می‌توانند تا سال‌ها به زندان محکوم شوند.

سوئد، عضو تازه ناتو با آمریکا قرارداد نظامی بست

پارلمان سوئد توافق بحث‌برانگیز همکاری نظامی با ایالات متحده آمریکا را پس از یک بحث طولانی با ۲۶۶ رأی مثبت و ۳۷ رأی منفی تصویب کرد. این تصمیم شرایط حضور نظامی آمریکا در سوئد را فراهم می‌کند. در آینده، نیروهای آمریکایی اجازه خواهند داشت در خاک سوئد آموزش ببینند و از زیرساخت‌های نظامی این کشور استفاده کنند. دو کشور در ماه دسامبر گذشته بر سر توافق‌نامه دفاعی به توافق رسیدند. براساس این توافق، نیروهای آمریکایی مجاز به استفاده از ۱۷ تأسیسات نظامی در سوئد خواهند بود، از جمله فرودگاه‌های نظامی، پایگاه‌های دریایی و همچنین پایگاه‌های پراکنده نیروی زمینی در سراسر این کشور. پال یانسون، وزیر دفاع سوئد از این تصمیم با خشنودی یاد کرد و گفت: «در صورت وقوع بحران یا جنگ این توافق‌نامه شرایط بسیار بهتری را برای حمایت ایالات متحده ایجاد و به ثبات در سراسر اروپای شمالی کمک می‌کند.» منتقدان بیم آن دارند که این تصمیم به استقرار تسلیحات هسته‌ای در سوئد و پایگاه‌های نظامی دائمی ایالات متحده در این کشور بینجامد. دولت اما می‌گوید به موضع سوئد مبنی بر مجوز ندادن به استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور در زمان صلح، احترام خواهد گذاشت. سوئد پس از یک بن‌بست تقریباً دو ساله در ۷ مارس گذشته به عضویت ناتو درآمد. این کشور اسکاندیناوی در ماه مه ۲۰۲۲ تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین برای عضویت در ناتو درخواست داد اما ترکیه و مجارستان، اعضای دیگر ناتو، روند پیوستن سوئد به ناتو را برای بیش از یک سال متوقف کردند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید اسرائیل ممکن است قوانین جنگ را در غزه نقض کرده باشد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد نیروهای اسرائیلی ممکن است به‌طور مکرر قوانین جنگ را نقض کرده و در جنگ غزه بین غیرنظامیان و نظامیان تمایز قائل نشده باشند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR) در گزارشی درباره شش حمله اسرائیل که به تلفات بسیار و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی منجر شد، گفت نیروهای اسرائیلی «ممکن است به‌طور سیستماتیک اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی در حمله را نقض کرده باشند». فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ابزارها و روش‌های جنگی که از آسیب‌های غیرنظامی تا حدی جلوگیری می‌کند یا دست‌کم آن را به حداقل می‌رساند، به نظر می‌رسد [این موضوع] به‌طور مداوم در کارزار بمباران اسرائیل نقض شده است.» هیئت دائمی اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو این تحلیل را «از لحاظ واقعی، قانونی و روش‌شناختی ناقص» توصیف کرد. هیئت دیپلماتیک اسرائیل گفت: «از آنجایی که دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بهترین حالت، یک تصویر واقعی جزئی دارد، هرگونه تلاش برای رسیدن به نتایج حقوقی ذاتاً ناقص است.» در جلسه جداگانه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، ناوی پیلای، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد، اعلام کرد که عاملان تخلفات در این جنگ باید پاسخگو شوند. او نتایج گزارشی را که هفته گذشته منتشر شد و نشان می‌داد هر دو طرف، حماس و اسرائیل، مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، تکرار کرد ولی افزود «اسرائیل به‌تنهایی مسئول جدی‌ترین تخلفات تحت قوانین بین‌المللی معروف به جنایات علیه بشریت است». او گفت که مقیاس تلفات غیرنظامیان فلسطینی به «نسل‌کشی» می‌رسد. به گزارش وزارت بهداشت غزه، حملات اسرائیل بیش از ۳۷ هزار و ۴۰۰ فلسطینی را در این منطقه کشته است.

۴۸ نفر را به اتهام شرکت در «حمله‌ به مقرهای نظامی در چابهار و راسک» بازداشت کردند

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد ۴۸ نفر از افرادی که در «حادثه تروریستی چابهار و راسک» مشارکت داشتند، بازداشت شده‌اند. در حملاتی که ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ به شش مقر نظامی و انتظامی جمهوری در چابهار و راسک انجام شد و جیش‌العدل مسئولیتش را پذیرفت دست کم ۱۲ نیروی سپاه و چهار نیروی انتظامی کشته شدند. درگیری مسلحانه بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید و اقتدار نظامی جمهوری اسلامی را در منطقه زیر سوال برد. به گزارش خبرگزاری مهر، علی موحدی راد چهارشنبه، ۳۰ خرداد در نشست خبری گفت: «در جریان حوادث تروریستی اخیر چابهار و راسک ۴۸ متهم، بازداشت شدند که پرونده آنان در دست بررسی بوده و به‌زودی جزئیات بیشتری از این پرونده اطلاع رسانی خواهد شد.» او در ادامه گفت که در سال جاری در کشور بیشترین آمار عفو زندانیان را سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده، در مجموع در اعیاد عید فطر و حدود هزار و ۳۳۹ نفر در استان مشمول عفو از سوی علی خامنه‌ای شدند. موحدی راد در ادامه گفت: «در سال گذشته ۶۵۰ مورد آزادی مشروط و ۲۹۷ مورد تعلیق مجازات در استان داشتیم که به ترتیب در سه ماهه نخست امسال نیز تاکنون ۳۲۱ مور آزادی مشروط و ۱۰۲ مورد تعلیق مجازات، انجام شده است.» این گفته‌ها در حالی است که در سال ۱۴۰۲ دستکم ۱۷۱ شهروند بلوچ در زندان‌های ایران اعدام شدند. این حدود یک چهارم ۷۶۷ حکم اعدام اجرا شده در این سال است. در کل در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۸۷۱ بلوچ قربانی سیاست و قوانین مرگبار جمهوری اسلامی شدند. «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، قتل یا مرگ ۷۸۱ شهروند بلوچ ساکن ایران را که در سال ۱۴۰۲ قربانی قوانین و سیاست‌های حکومت شدند، مستند کرده است. این افراد با اجرای حکم اعدام، تیراندازی ماموران نظامی یا افراد مسلح ناشناس و یا حین سوختبری جانشان را از دست دادند.

زاکانی می‌گوید بیانیه دفتر علی خامنه‌ای درباره «پرهیز نامزدهای انتخابات از نقل قول غیرمستند» ربطی به او نداشت

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، شهردار فعلی و بسیجی‌ای که پیش از این با ذکر نقل‌قول‌هایی از علی خامنه‌ای تلاش کرده بود «محبوبیت‌اش» را نزد شخص اول نظام به رخ بکشد، اکنون می‌گوید «تذکر» دفتر رهبر جمهوری اسلامی ربطی به او نداشته است. زاکانی در نشست خبری که خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با حضور او برگزار کرد گفت: «بیانیه دفتر رهبری نسبتی با بنده نداشت. نظر رهبری معظم درباره برجام معلوم است. به دانشجویان به صراحت فرمودند من مذاکره را مجوز دادم ولی این برجام با این شرایط از اصول من تخطی شده است.» دفتر علی خامنه‌ای سه‌شنبه ۲۹ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی نقل قول‌های نامزدهای انتخابات از رهبر جمهوری اسلامی «ناقص و یا نادرست» بوده و از آنها خواست از «هرگونه نقل قول غیرمستند» که مبتنی بر «برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی» است پرهیز کنند. بیانیه دفتر علی خامنه‌ای بعد از آن منتشر شد که علیرضا زاکانی در نشست کارشناسی در شبکه سه صداوسیما گفته بود: «سند برجام سند معیوب و ناقصی بود. این ارادۀ نظام نبود… خودم رفتم و به رهبر انقلاب عرض کردم که آقاجان این سندی که الان هست ما احساس خطر می‌کنیم. اگر ارادۀ نظام این است که ما تابعیم. ایشان فرمودند که به ارادۀ من چه‌کار دارید؟ برو به وظیفه‌ات عمل کن.» در پی انتشار بیانیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی، کاربران در شبکه‌های اجتماعی به تمسخر زاکانی پرداختند. برخی هم با انتشار ویدیویی از سخنان علی خامنه‌ای درباره برجام ادعای زاکانی درباره مخالفت او با این سند را زیر سوال بردند.

عفو بین‌الملل: نیروهای مصری با حمایت مالی اتحادیه اروپا «پناهجویان سودانی را تعقیب و اخراج می‌کنند»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی دولت مصر را به «اخراج غیرقانونی» صدها پناهجوی سودانی متهم کرد. این سازمان مدافع حقوق بشر در گزارشی با استناد به برآوردهای کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که تنها در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ حدود سه هزار پناهجوی سودانی از مصر به کشورشان بازگردانده شدند. همچنین بین ژانویه و مارس ۲۰۲۴ حدود ۸۰۰ سودانی بازداشت و اخراج شدند بدون آنکه حق درخواست پناهندگی به آنها داده شود. به گزارش عفو بین‌الملل، پلیس مصر در قاهره، جیزه و اسوان با برپایی ایست بازرسی و بررسی اوراق شناسایی افراد سیاه‌پوست دلهره‌ای در دل آنها انداخته است که برخی از آنها هراس دارند که از خانه خارج شوند. عفو بین‌الملل این اقدام را نشان‌دهنده نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانسته است. در سودان، شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان (RSF) تحت رهبری محمد حمدان داگلو، بیش از یک سال است که علیه ارتش حاکم برهان می‌جنگند. ده‌ها هزار نفر در این درگیری کشته شدند. میلیون‌ها نفر از مردم سودان برای گریز از این جنگ به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. اتحادیه اروپا در اکتبر ۲۰۲۲ قراردادی ۸۰ میلیون دلاری با مصر امضا کرد تا با تقویت نیروهای مرزبانی و دریابانی مصر جلوی حرکت مهاجرت به اروپا گرفته شود.

گرمای شدید در مکه: بیش از ۵۵۰ زائر در مراسم حج امسال جان باخته‌اند

در حالی که دمای هوا در شهر مکه عربستان سعودی به بالای ۵۰ درجه رسیده است، بنا بر گزارش‌ها تا کنون بیش از ۵۵۰ زائر در مراسم حج جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری فرانسه در گفت‌وگو با دو دیپلمات کشورهای عربی دریافته است که ۳۲۳ نفر از کشته‌شدگان مصری بوده‌اند و همه آنها جز دو نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از گرمای شدید جان باخته‌اند. به گفته این دیپلمات‌ها حداقل ۶۰ نفر از کشته‌شدگان نیز اهل اردن بوده‌اند. بر اساس آمارهای ارائه‌شده از کشورهای مختلف در مجموع تعداد کشته‌شدگان تا امروز به ۵۷۷ نفر رسیده‌ است. بنا به آخرین آماری که جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرده است تا روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۱ زائر ایرانی در مراسم حج امسال جان خود را از دست داده‌اند. در آمار اعلام‌شده از سوی هلال احمر مشخص نشده که چه تعداد از این افراد بر اثر گرمازدگی کشته شدند. مقامات عربستان سعودی روز یکشنبه گذشته اعلام کرده بودند که بیش از ۲۰۰۰ زائر حج بابت گرمازدگی احتیاج به مداوا داشته‌اند. در مراسم حج پارسال مرگ ۲۴۰ زائر گزارش شده بود که بیشتر آنها اندونزیایی بودند. مراسم حج هر سال بیشتر از پیش تحت تأثیر افزایش دما و موج گرما حادثه‌آفرین می‌شود. مقامات سعودی ماه پیش گزارش دادند که در هر دهه متوسط دمای هوا در مکان‌هایی که مراسم حج آنجا برگزار می‌شود ۰,۴ سانتی‌گراد افزایش داشته است. در مراسم حج امسال ۱,۸ میلیون زائر شرکت کردند که از این میان ۱,۶ میلیون مسافران خارجی بودند.

کارگران کارخانه داروگر: چهار ماه دستمزد و هفت ماه حق بیمه طلب داریم

کارگران کارخانه داروگر تهران چهار ماه دستمزد و هفت ماه حق بیمه خود را دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران شاغل این کارخانه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، ضمن اعلام این خبر گفت: «نه حقوق به‌موقع می‌گیریم و نه از پرداخت مطالبات عقب‌افتاده‌ خبری هست.» به‌گفته این کارگر مسئولان کارخانه پاسخگو نیستند و کارگران تهدید به اخراج می‌شوند. او افزود صبح روز گذشته، سه‌شنبه ۲۹ خرداد یکی از کارگران بخش تولید کارخانه با حداقل ۲۰ سال سابقه کار با دستور کارفرما اجازه ورود به محل کار خود را نیافت. در ماه‌های گذشته شماری از کارگران کارخانه داروگر که به‌دلیل مشکلات معیشتی ناشی از پرداخت نکردن حقوق‌شان اعتراض کرده بودند، از کار بیکار شدند. وضعیت تولید کارخانه داروگر خوب نیست و به‌دلیل نبود مواد اولیه، در حال حاضر از دو خط تولید شامپو و مایع ظرف‌شویی ریکا فقط یک خط فعالیت تولیدی حداقلی دارد.