ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سامان پاشایی، قهرمان سابق کشتی نوجوانان جهان برای گرفتن «اعترافات اجباری» تحت فشار است

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان پاشایی، قهرمان سابق کشتی نوجوانان جهان و استاد دانشگاه اهل سقز از سوی بازجویان امنیتی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت فشار قرار گرفته است. سامان پاشایی ۱۱ تیرماه سال جاری، بدون ارائه حکم قضایی به دست نیروهای امنیتی در ورودی شهر سقز بازداشت شد. یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته که سامان پاشایی پس از گذشت ۴۵ روز با حضور دو مأمور امنیتی، موفق به ملاقات با خانواده شده است. بر بنیاد این گزارش، به خانواده پاشایی نیز گفته شده که تا زمانی‌که «سامان اعتراف نکند، آزاد نخواهد شد.» پیش‌تر سردار پاشایی، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران و برادر سامان پاشایی در شبکه اجتماعی ایکس «توییتر سابق» نوشته بود که خانواده او هنگام ملاقات از وضعیت جسمانی سامان «وحشت‌زده» شده‌اند. هم‌چنین سردار پاشایی مسئولیت رخ دادن هر اتفاقی برای برادرش را به عهده حکومت ایران گذاشت. بر اساس این گزارش، سامان پاشایی در هفته‌های گذشته به شدت تحت بازجویی‌های فشرده قرار داشته و خانواده بعد از ملاقات وضعیت جسمی سامان را «تنی بسیار لاغر»، مانند «گوشت و استخوان» توصیف کرده‌اند: «پس از گذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت مورد تفهیم اتهام قرار نگرفته و تاکنون از دسترسی به وکیل محروم بوده است.» پیش‌تر نیز کمیته جهانی المپیک در واکنش به بازداشت سامان پاشایی گفته بود «اوضاع را به دقت زیر نظر دارد و حق هرگونه اقدامی را تا قبل از مسابقات المپیک علیه جمهوری اسلامی محفوظ می‌داند.»

فقدان ایمنی کار جان یک کارگر ساختمانی دیگر را گرفت

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) یک کارگر ساختمانی که روز پنج‌شنبه ۲۶ مردادماه حین انجام کار ساختمانی در تبریز بر اثر سقوط از ارتفاع دچار حادثه شده بود، جمعه ۲۷ مردادماه به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان جان‌باخت. هویت این کارگر ساختمانی مهدی محمودی، اهل روستای داریان و ساکن دوریسان از توابع پاوه در استان کرمانشاه اعلام شده که برای کار به تبریز مهاجرت کرده بود. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از فوت کارگران به‌ویژه کارگران ساختمانی به دلیل فقدان ایمنی کار در این شهر منتشر شده است. سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تایید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.

یک کولبر بر اثر ایست قلبی درگذشت و کولبر دیگری با شلیک نیروهای مرزبانی زخمی شد

بنا بر گزارش «کولبرنیوز» که اخبار مربوط به کولبران مرزی را پوشش می‌دهد، جمعه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲، یک کولبر اهل روستای «کانی سپی» سردشت که در حین کولبری در نوارمرزی «هنگه‌ژال» بانه دچار ایست قلبی شده بود، پس از شش روز بستری در بخش ICU بیمارستان بوکان جان باخت. هویت این کولبر حسن شریفیان اعلام شده است. هم‌چنین کولبرنیوز گزارش کرده که یک کولبر به نام زئوف رسولی روز جمعه ۲۷ مردادماه، با تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی در مرز «برویشکانی» بانه به شدت زخمی شده و به دلیل شدت جراحات به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده است. تا این لحظه از وضعیت این کولبر زخمی اطلاعی در دست نیست. در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ جمعاً ۶۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، ریزش بهمن، سرمازدگی، انفجار مین به جا مانده، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، از مجموع این تعداد، ۱۱ کولبر معادل ۱۸ درصد کشته و ۵۰ کولبر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبرنیوز از مجموع ۶١ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۴۲ مورد (۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.