ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی مسئولیت انفجار در تل آویو را برعهده گرفتند

«گردان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس، مسئولیت انفجار کامیون در تل آویو را پذیرفت و گفت این عملیات را با مشارکت «سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی انجام داده است. پلیس اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که انفجار شب گذشته، یکشنبه ۲۸ مرداد / ۱۸ اوت در تل آویو، «اقدامی تروریستی» بود که منجر به مجروح شدن یکی از عابران پیاده و کشته شدن عامل آن شد. حماس و جهاد اسلامی این عملیات را «انتحاری» عنوان کردند. مقام‌های اسرائیل پس از این انفجار سطح آمادگی نیروهای امنیتی را افزایش دادند و دستور تحقیق در این زمینه را صادر کردند. این انفجار کمی پس از ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل آویو رخ داد.

سفر پوتین به باکو: روسیه و جمهوری آذربایجان به هم نزدیکتر شدند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سفری رسمی به باکو، پایتخت آذربایجان دوشنبه ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. پوتین در این دیدار گفت که مسکو خوشحال خواهد شد که در جهت امضای توافق‌نامه صلح قره‌باغ اقدامی انجام دهد. او گفت قصد دارد نتایج مذاکرات باکو را به اطلاع نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برساند. در این دیدار سران دو کشور خواهان همکاری در ساخت نفتکش‌های رودخانه‌ای و دریایی برای انتقال نفت از دریای خزر و دریای سیاه به مدیترانه و در نتیجه به بازار جهانی شدند. پس از نشست باکو گفته شد که افزایش همکاری‌های دانشگاهی نیز برنامه‌ریزی شده است. الهام علی‌اف تأکید کرد که توافق‌نامه‌های امضاشده و همچنین توسعه کریدور شمال - جنوب به سود روابط روسیه و آذربایجان و تأییدی بر ماهیت دوستانه و متحدانه این روابط است. پوتین برای دیداری دو روزه به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. ناظران این سفر را به‌عنوان تغییر سیاست اتحادها در منطقه قفقاز ارزیابی کرده‌اند. آذربایجان با ثروت نفتی خود تاکنون سیاستی را در پیش گرفته که عمدتاً مستقل از روسیه بوده است. روسیه همچنین مدت‌ها به‌عنوان قدرت محافظ ارمنستان در قفقاز به حساب می‌آمد. ارمنستان پس از بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط آذربایجان، از روسیه روی‌گردان شد.

حملات اوکراین به کورسک؛ کرملین می‌گوید در این مرحله مذاکره بین روسیه و اوکراین غیرممکن است

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه دوشنبه ۲۹ مرداد/ ۱۹ اوت گفت که با توجه به حمله کی‌یف به منطقه کورسک روسیه، مسکو فعلاً آماده مذاکرات صلح با اوکراین نیست، اما روسیه پیشنهادهای صلح قبلی خود را پس نمی‌گیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز دستیار رئیس جمهور روسیه این گفته‌ها را در یک بیانیه ویدئویی که از کانال خبرگزاری «SHOT» پخش شد، ابراز کرد. اوشاکوف گفت: «در این مرحله، با توجه به این اقدام (کورسک)، ما مذاکره نخواهیم کرد.» حمله سریع اوکراین، که بزرگترین تهاجم به روسیه توسط یک قدرت خارجی از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود، از ششم اوت آغاز شد، زمانی که هزاران سرباز اوکراینی از مرز غربی روسیه عبور کردند و این موضوع برای ارتش روسیه یک شکست بزرگ محسوب شد. پوتین در ماه ژوئن گفت که روسیه تنها در صورتی به جنگ در اوکراین پایان خواهد داد که کی‌یف موافقت کند از اهداف ناتو خود صرف‌نظر کند و تمامیت چهار استان مورد ادعای مسکو را واگذار کند. این خواسته‌ها به‌سرعت از سوی کی‌یف رد شد زیرا به‌عنوان تسلیم شدن تلقی می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: مذاکرات آتش‌بس غزه ارتباطی با پاسخ ایران به ترور هنیه ندارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دوشنبه ۲۹ مرداد در نشست خبری هفتگی خود درباره ارتباط واکنش ایران به ترور هنیه و مذاکرات آتش‌بس غزه گفت: «پاسخ ایران به ترور هنیه به‌عنوان مهمان رسمی ایران و مسئله مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه، دو موضوع جداگانه است. ما قوی‌ترین و مهمترین حامی منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف جنگ و آتش‌بس بودیم و هستیم و کماکان نیز تلاش می‌کنیم و از اقداماتی که در این راستا باشد حمایت می‌کنیم.» کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اسماعیل هنیه را «رهبر روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه» دانست و افزود اسرائیل با ترور او «نشان داد که مایل به گفت‌وگو نیست و اراده‌ آن بر تداوم جنگ است». پیش از این، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود توافق آتش‌بس در غزه «به بازدارندگی ایران از حمله به اسرائیل کمک می‌کند». سه‌شنبه شب و بامداد چهارشنبه، ۹ و ۱۰ مرداد، تنها در فاصله‌ چند ساعت، دو چهره‌ برجسته در ائتلاف نیروهای موسوم به «محور مقاومت» در بیروت و تهران کشته شدند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، مهمان مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی بود و در محل اقامتش کشته شد. از آن پس گمانه‌زنی‌ها درباره حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل و آغاز جنگی میان این دو کشور در خاورمیانه ادامه داشته است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ: «اتباع بیگانه باید دارای مجوز باشند در غیر این صورت مجرمند»

سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دوشنبه ۲۹ مرداد گفت: «اتباع بیگانه که داخل کشور هستند باید دارای مجوز باشند، اگر مجوز اقامت نداشته باشند یعنی حضور غیرمجاز و کسانی که این‌ها را به کار می‌گیرند جرم مرتکب شدند و مشمول جریمه‌های سنگین توسط اداره کار می‌شوند.» «اتباع غیرمجاز» در زبان مقام‌های دولتی ایران به آن دسته از مهاجرانی اشاره دارد که اجازه اقامت ندارند و بیشتر برای توصیف افغانستانی‌های گریخته از حکومت طالبان استفاده می‌شود. محمدیان همچنین درباره اخراج «اتباع بیگانه» گفت: «ما جمع‌آوری و طرد را بنا به ظرفیت انتقال به مرز افزایش دادیم و این اقدام ادامه خواهد داشت و اولویت اول کسانی هستند فاقد هرگونه مجوز هستند و بعد از آن شامل کسانی می‌شود که مجوزشان تمدید نشده است.» ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند. دولت اقامت آن‌ها در دست‌کم ۱۹ استان را کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان را به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود کرده است.

سخنان نماینده جبهه پایداری در مجلس علیه افغانستانی‌های ساکن ایران: «هر شغلی از سبزی‌فروشی تا طلافروشی را اشغال کرده‌اند»

حسین‌علی حاجی دلیگانی، نماینده اصول‌گرا و عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم که به بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیدگی شد، هنگام مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: «اتباع بیگانه هر شغلی از سبزی‌فروشی تا طلافروشی را اشغال کرده‌اند.» حاجی دلیگانی افزود: «درحالی که [اتباع خارجی] طبق دستورالعمل از ۴۶ شغل بیشتر نمی‌توانند استفاده کنند.» او همچنین گفت: «چند میلیون اتباع در کشور حضور دارند؟ یارانه‌های داخلی چرا باید برای اتباع هزینه شود؟ الان در یک مدرسه ثبت‌نام دانش‌آموز اتباع انجام شده‌است اما برای دانش ‌آموز ایرانی جا برای ثبت‌نام نیست.» «اتباع خارجی»، «اتباع بیگانه» و «اتباع غیرمجاز» در زبان مقام‌های دولتی ایران بیشتر برای توصیف افغانستانی‌های گریخته از حکومت طالبان استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر تبلیغات مسئولان حکومتی علیه افغانستانی‌های ساکن ایران شدت گرفته است. در تیرماه گذشته نیز مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران گفته بود: «اتباع خارجی نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آن‌که روادید ورود با حق کار معین داشته و پروانه کار دریافت نمایند.» صفایی افزوده بود که پروانه کار اتباع خارجی نیز «حداکثر برای مدت یک سال صادر یا تمدید و یا تجدید می‌شود»، به این معنی است که «پس از گذشت یک سال، پروانه کار تبعه خارجی فاقد اعتبار تلقی شده و او می‌بایست به منظور تمدید آن اقدام کند». ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند. دولت اقامت آن‌ها در دست‌کم ۱۹ استان را کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان را به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود کرده است. مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم ۲۵ خردادماه در کارزار انتخاباتی خود درباره سیاست‌اش در مورد مهاجران افغانستانی چنین اعلام کرد: انسداد کامل مرز‌ها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر که مسئولیت محوری به وزارت کشور خواهد بود؛ ساماندهی مهاجران براساس وفاداری آن‌ها به حاکمیت و سرانجام مذاکره با کشور‌های اروپایی برای پذیرش بخشی از مهاجران (و یا حداقل تقبل هزینه‌های حضور آن‌ها در ایران) که به معنای راه انداختن یک کسب و کار جانبی برای جمهوری اسلامی از طریق مهاجران افغانستانی‌ست.