ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل شد ـ وزیر خارجه ترکیه با هیئت حماس دیدار کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با عباس عراقچی، جیحون بایرام‌اف، سرگئی لاوروف و آرارات میرزویان، وزیران خارجه ایران، آذربایجان، روسیه و ارمنستان با اشاره به رویدادهای منطقه گفت: «تحریم تسلیحاتی اسرائیل در سازمان ملل گام مؤثری برای توقف اسرائیل خواهد بود و ترکیه به بیان این موضوع ادامه خواهد داد.» به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیران خارجه چهار کشور به‌منظور شرکت در سومین نشست همکاری منطقه‌ای قفقاز جنوبی در استانبول گرد هم آمدند. در همین حال وزارت خارجه ترکیه نیز از دیدار هاکان فیدان، وزیر خارجه این کشور با محمد درویش اسماعیل، رئیس شورای حماس و اعضای دفتر سیاسی این گروه در استانبول خبر داد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود گفته است که فیدان مرگ یحیی سنوار، رئیس حماس در حمله اسرائیل را به هیئت حماس تسلیت گفت و سپس آن‌ها در مورد وضعیت کنونی مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس که امکان تبادل اسیران را فراهم می‌کند، گفت‌وگو کردند. در این دیدار هاکان فیدان اعلام کرد که ترکیه از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای بسیج جامعه بین‌المللی علیه فاجعه انسانی غزه استفاده خواهد کرد.

دبیرکل موتلفه: موسوی و کروبی در حصر نیستند، تحت حفاظتند تا کشته نشوند و با آرامش بمیرند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه روز شنبه ۲۸ مهرماه به خبرآنلاین گفت که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حصر نیستند و تنها از آن‌ها حفاظت می‌شود تا کسی آن‌ها را نکشد. بادامچیان در این اظهار‌نظر نامی از زهرا رهنورد یکی دیگر از محصوران در ۱۴ سال گذشته نیاورده است. بادامچیان گفت: «الان این‌ها حصـر نیستند. این‌ها را می‌روند می‌بینند، همه کار می‌کنند. یک دلیل حصر این است که این احتمال داده می‌شد دیگران این‌ها را به قتل برسانند و به پای جمهوری اسلامی بگذارند.» او در بخش دیگری از صحبتش از «اشتباه» در محدودیت‌های رهبران جنبش سبز انتقاد کرد و گفت باید بگذارند این‌ها در آرامش بمیرند: «اشتباه این‌ها این است که... این‌ها در این آخر دوران زندگی که سن رفته بالا بگذارند این‌ها کمی آرام زندگی کنند و بعد هم با آرامش از دنیا بروند مثل آقای مهندس بازرگان.» زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در ایران هستند که از بهمن ۱۳۸۹ تا کنون در حصر خانگی هستند. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند حصر خانگی آن‌ها از مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. در هفته‌های گذشته اخباری از رفع حصر مهدی کروبی منتشر شده بود که از طرف خانواده کروبی تأیید نشد. فرزندان زهرا رهنورد و میرحسین موسوی هم می‌گویند تغییری در وضعیت حصر پدر و مادرشان صورت نگرفته است.

وزارت ارتباطات: هفته گذشته از ۱۷۴ کشور دنیا به ما حمله سایبری شد

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ایران می‌گوید حملات سایبری به زیرساخت‌های این وزارتخانه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. بهزاد اکبری روز شنبه ۲۸ مهرماه به خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی گفت که «حملات سایبری همیشه وجود داشته اما در روزها و ماه‌های اخیر بر شدت آنها افزوده شده است.» او از یک حمله سایبری وسیع در هفته گذشته هم خبر داد و گفت که «در این هفته حملات انجام شده به طور توزیع شده از ۱۷۴ کشور دنیا بر زیرساخت ارتباطی کشور انجام شده است». مقام‌های وزارت ارتباطات در ایران به دلیل وضعیت نامناسب سرعت اینترنت و فیلترینگ گسترده تحت فشار افکار عمومی هستند. این وزارتخانه عمده مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت در ایران را به حملات سایبری یا بروز حادثه در کابل‌های ارتباطی ورودی به کشور اعلام می‌کند.

هشت نفر در سه زندان ایران اعدام شدند

هشت نفر از محبوسان در زندان‌های ارومیه، قزل‌حصار کرج و فرخ شهر در چهارمحال و بختیاری در روزهای گذشته اعدام شدند. سازمان حقوق‌بشر ایران شنبه ۲۸ مهرماه در گزارش‌هایی اعلام کرد که هفت نفر در روز چهارشنبه ۲۵ مهر و یک نفر هم در روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه اعدام شدند. در قزل‌حصار کرج در بامداد چهارشنبه شش نفر اعدام شدند که چهار نفر آن‌ها افغانستانی بودند. اتهام این شش نفر مرتبط با «مواد مخدر» و «قتل عمد» اعلام شده است. هویت سه تن از این زندانیان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، جاوید احمدی، عبدالباری تاجیک (شهروند افغانستان)، پاشا پشتو (شهروند افغانستان) احراز شده است. هویت یک زندانی دیگر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، تا کنون احراز نشده است. هویت دو زندانی دیگر که آنها نیز تبعه کشور افغانستان بودند و با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند نیز روشن نیست. اعدام این شش زندانی هنوز در رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. براساس اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش در شمار این اعدام‌ها رخ داد و ۴۷۱ نفر اعدام شدند. اما صبح چهارشنبه چوبه دار تنها در کرج برپا نبود. در فرخ‌شهر در چهارمحال و بختیاری هم یک زندانی به نام رضا کریمی زراسوند به اتهام قتل عمد اعدام شد. بامداد روز قبل از این اعدام‌ها هم یک زندانی در ارومیه به نام امیر سلیمانی به اتهام قتل عمد اعدام شده بود. امیر سلیمانی در زمان مرگ ۳۳ ساله بود.

دو کارگر مصدوم آتش‌سوزی پالایشگاه شوشتر جان باختند

دو کارگر مصدوم انفجار پالایشگاه پارس پترو شوشتر روز جمعه ۲۷ مهرماه در بیمارستان طالقانی اهواز جان باختند. خبرگزاری ایسنا روز شنبه ۲۸ مهرماه به نقل از علیرضا نجفی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز این خبر را اعلام کرد. براساس این خبر، دو کارگر بستری در بیمارستان طالقانی اهواز که ۳۷ و ۳۹ سال سن داشتند ظهر روز جمعه، ۲۷ مهرماه جان خود را از دست دادند. پالایشگاه پارس پتروشوشتر روز ۲۴ مهرماه دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. در این حادثه ۷ نفر از کارگران پالایشگاه مصدوم شدند. فرماندار شوشتر روز بعد اعلام کرد که دلیل این انفجار رعایت نکردن مسائل ایمنی و «سوخت‌گیری ناایمن ماشین حمل سوخت» بود. سه مصدوم این انفجار که دچار سوختگی شدیدتر شده بودند همان روز به بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز منتقل شدند. چهار مصدوم دیگر هم در بیمارستانی در شوشتر تحت مداوا قرار گرفتند. روابط عمومی دانشگاه علوم ‌پزشکی خوزستان می‌گوید که «دو نفر از مصدومان سوختگی حدود ۱۰۰ درصد و ۹۰ درصدی داشتند و بسیار بدحال بودند و شرایط ناپایداری داشتند. همکاران متخصص و فوق تخصص مختلف این مصدومان را ویزیت کردند اما با توجه به اینکه وضعیت بیماران ناپایدار بود امکان نجات آن‌ها نزدیک به صفر بود.» علیرضا نجفی می‌گوید مصدوم دیگر این انفجار هم که زیر ۴۰ سال سن و ۳۶ درصد سوختگی داشت با وضعیت پایدار و هوشیار و با رضایت شخصی برای ادامه درمان، ترخیص شد.

واکنش خامنه‌ای به کشته شدن سنوار: حماس زنده می‌ماند و ما در کنار «مجاهدان» خواهیم ماند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتشار یک پیام به کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس واکنش نشان داد. خامنه‌ای در پیامی که روز شنبه ۲۸ مهرماه منتشر شد از سنوار تمجید کرد و او را کسی خواند که «ضربه‌ی جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت». در پیام خامنه‌ای از «وعده انتقام» سخنی به میان نیامده است. یحیی سنوار روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه/ ۱۶ اکتبر در یک عملیات ارتش اسرائیل در تل سلطان در رفح واقع در جنوب نوار غزه کشته شد. او پس از ترور اسماعیل هنیه در مردادماه گذشته در تهران به رهبری حماس رسید. به این ترتیب حماس دو تن از رهبرانش را در فاصله دو ماه از دست داده است. رهبر جمهوری اسلامی اما می‌گوید به رغم اینکه کشته شدن سنوار برای «جبهه مقاومت» دردناک بوده است ولی او مطمئن است که حماس «زنده است و زنده خواهد ماند». او در انتها بر سیاست خودش مبنی بر ایستادن در کنار «مجاهدان و مبارزان با اخلاص» تاکید کرده است.