ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به پایگاه عین الاسد، مقر نیروهای آمریکا در عراق حمله موشکی شد

به فاصله چند ساعت پس از کشته شدن پنج نیروی سپاه پاسداران در حمله اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه، خبرگزاری رویترز نوشت که به پایگاه نظامی «عین الاسد» در عراق حمله موشکی شده است. این پایگاه از جمله محل استقرار برخی از نیروهای آمریکاست. خبرگزاری رویترز روز ۲۰ ژانویه به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نوشت که حمله با موشک‌های بالستیک بوده اما ممکن است که موشک‌های دیگر هم استفاده شده باشد. در حمله روز شنبه به پایگاه عین الاسد، چند نیروی آمریکایی جراحات جزئی متحمل شدند و یکی از نیروهای امنیتی عراق به‌شدت مجروح شده است. این مقام آمریکایی گفت که گزارش‌های اولیه حاکی از اصابت موشک‌های بالستیک به پایگاه است اما هنوز آنها مشغول ارزیابی شرایط هستند و ممکن است موشک‌های دیگری هم استفاده شده باشند. خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه همین خبر رویترز را بازنشر کرد و اضافه کرد که حمله از سوی نیروهای «مقاومت اسلامی» بوده و این نیروها مقر نیروهای آمریکایی را با ۴۰ موشک هدف قرار داده‌اند. عدد ۴۰ موشک را هنوز آمریکایی‌ها تأیید یا تکذیب نکرده‌اند. و همچنین مشخص نیست کدام گروه شبه‌نظامی و از کجای عراق یا کشوری دیگر به این پایگاه حمله کرده است.

حمله پهپادهای اسرائیل به جنوب لبنان- رویترز می‌گوید دو عضو حماس کشته شدند

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که در روز شنبه ۳۰ دی/ ۲۰ ژانویه بر اثر حمله پهپاد اسرائیلی به خودرویی در جنوب لبنان، دست کم دو نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی نوشت که کشته‌ها از اعضای حماس بودند. خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم در خبری به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که «دو عضو نیروهای مقاومت فلسطین» هدف این حمله پهپادی بودند و کشته شدند. خبرگزاری ملی لبنان اما بدون نام بردن از وابستگی گروهی کشته‌شده‌ها، گزارش داد که یک پهپاد اسرائیلی یک خودرو را در نزدیکی شهر صور در ۲۵ کیلومتری مرز اسرائیل هدف قرار داد که منجر به کشته شدن دو نفر شد. این آژانس خبری افزوده است که حمله دیگری به خانه‌ای در منطقه مروحین در مرز با اسرائیل صورت گرفت. اوایل روز شنبه، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضایش سربازان اسرائیلی را در مجاورت قلعه حونین و سایت الظهیره با «سلاح‌های مناسب» هدف قرار دادند. تنش‌ها در امتداد مرز لبنان با اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه شدت گرفته است. اسرائیل و حزب‌الله لبنان به صورت مداوم اهدافی در نوار مرزی میان لبنان و اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.

دادستان اصفهان: ۸۰ نفر از کسانی که قاسم سلیمانی را مسخره کرده‌اند، محاکمه می‌کنیم

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی از محاکمه ۸۰ نفر از ساکنان استان اصفهان به اتهام تمسخر قاسم سلیمانی و «بازنشر مطالب خلاف واقع» درباره انفجار کرمان خبر داد. ایرنا روز شنبه ۳۰ دی به نقل از محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان نوشت: «پس از عملیات تروریستی کرمان که به شهادت بیش از ۹۰ نفر از هموطنان مظلوم و بی‌دفاع منجر شد، برخی با تولید، انتشار و بازنشر محتواهای خلاف واقع در برخی شبکه‌های اجتماعی به حرمت شکنی شهدای این واقعه و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداختند.» این مقام قضایی گفت که «با دستور دادستان کل کشور» برای «برخورد قضایی قاطع با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه» آن‌ها ۸۰ نفر را شناسایی کرده‌اند و برای مسخره کردن قاسم سلیمانی و انتشار اخبار نادرست در مورد کشته‌های انفجار کرمان برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد. انفجارهای کرمان در روز ۱۳ دی ۱۴۰۲ و همزمان با چهارمین سال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس رخ داد. در آن انفجارها تا کنون ۹۴ نفر کشته شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی پس از این انفجارها گفتند که با کسانی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قاسم سلیمانی را مورد تمسخر قرار دهند و یا در مورد دلیل انفجارها در کرمان روایتی خلاف روایت رسمی جمهوری اسلامی داشته باشند، برخورد امنیتی و قضایی خواهند کرد.

گلاله وطن‌دوست، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان را به بیش از شش سال حبس تعزیری محکوم کردند

گلاله وطن‌دوست وکیل و فعال حقوق زنان به ۶ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد. کانال تلگرام «بیدارزنی» که این خبر را منتشر کرده نوشته است که شعبه یکم دادگاه گلاله وطن‌دوست، وکیل پایه یک دادگستری و از فعالان حقوق زنان شهر مریوان با اتهامات «تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، تشکیل و عضویت در گروه ژیوانو جهت اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در جمعیت‌های مخالف نظام» روبرو شده است. گلاله وطن‌دوست در جریان «خیزش ژینا» دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱، به دست نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شد. او نهایتاً ۲۷ مهر ۱۴۰۱ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. در یک سال گذشته از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است. بسیاری از آن‌ها با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بارها دستگیر و به احکام طولانی مدت حبس و مجازات‌های تکمیلی سنگین محکوم شده‌اند.

حمله اسرائیل به دمشق: یک مقام سپاه پاسداران کشته شد

رویترز به نقل از یک منبع در ائتلاف منطقه‌ای حامی سوریه نوشت که در حمله اسرائیل به دمشق، پایتخت سوریه یکی از مقام‌های سپاه پاسداران ایران کشته و تعدادی دیگر زخمی شده‌اند. این منبع گفت که روز شنبه ۳۰ دی/ ۲۰ ژانویه یک ساختمان چند طبقه که محل اجتماع مستشاران ایرانی حامی دولت سوریه بود هدف قرار ‌گرفت و کاملاً ویران شد. این ساختمان در محله المزه دمشق قرار داشت. رسانه‌های دولتی سوریه بدون ارائه جزئیات بیشتر حمله اسرائیل به ساختمانی در محله مزه دمشق را تایید کرده‌اند. دیگر رسانه‌های محلی در سوریه از شنیده شدن صدای انفجار در سرتاسر پایتخت خبر دادند. روزنامه هاآرتص هم در خبری کوتاه نوشت که یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در این حمله کشته شده است. ایران تاکنون واکنشی نشان نداده است ولی کشته شدن زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین در این حمله را رد کرده‌ است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی یک زندانی را در مشهد اعدام کردند

سحرگاه چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه، مسئولان زندان مشهد حکم یک زندانی را که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، اجرا کردند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تیرماه سال ۱۳۹۹ فردی به نام «علی – م» در یک نزاع دسته‌جمعی دوست ۲۲ ساله خود با نام «محسن – د» را با شلیک گلوله به قتل رساند. متهم پس از وقوع این رویداد از محل حادثه متواری شد. «علی – م» پس از مدتی خود را به پلیس معرفی کرد و بازداشت شد. به گفته هرانا، چندین جلسه محاکمه متهم با حضور وکلای مدافع و اولیای دم برگزار شد، و سرانجام قضات متهم این پرونده را به اعدام محکوم کردند. بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۳ دست کم ۷۴۶ شهروند از جمله ۲۰ زن و دو کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام شش نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی این تاریخ، ۱۵۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان چهار نفر به اعدام در ملأ عام محکوم شدند.

شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کردند

دانشجویان در ایران کماکان زیر ضرب دستگاه سرکوب قرار دارند. در تداوم صدور احکام زندان برای دانشجویان، حکم شش ماه حبس شهاب بیات، متهم سیاسی و دانشجوی دانشگاه آزاد همدان، در شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان همدان عینا تایید شد. شهاب بیات، متهم سیاسی و دانشجوی دانشگاه آزاد همدان پیش‌تر به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه بدوی دادرسی به اتهامات شهاب بیات ۲۰ تیر سال جاری در شعبه دوم دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان همدان برگزار شد و او نهایتا به شش ماه حبس محکوم شده بود. بر پایه این گزارش، بیات در خصوص این پرونده سوم خرداد سال جاری از سوی شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان همدان احضار و با تودیع وثیقه سیصد میلیون تومانی آزاد شده بود.

بایدن می‌گوید نتانیاهو ممکن است با بعضی راه‌حل‌های «دو کشوری» کنار بیاید

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که این امکان وجود دارد که رهبر اسرائیل با برخی راه‌حل‌ها برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل کنار بیاید. روز جمعه ۲۹ دی/۱۹ ژانویه بنیامین نتانیاهو و جو بایدن به صورت تلفنی با هم گفتگو کردند. این نخستین گفتگوی مستقیم این دو متحد پس از روز ۲۳ دسامبر بود. در هفته گذشته اخباری منتشر شده بود که بایدن به دلیل اختلافاتی که با نتانیاهو بر سر شیوه مواجهه با جنگ غزه دارد، تماس‌های مستقیمش با نخست‌وزیر اسرائیل را تعلیق کرده است. بایدن پس از تماس تلفنی روز جمعه با نخست‌وزیر اسرائیل گفت که «انواع مختلفی از راه حل‌های دو دولتی وجود دارد. تعدادی از کشورهای عضو سازمان ملل هستند که ... ارتش خود را ندارند. و بنابراین، من فکر می‌کنم راه‌هایی وجود دارد که این ایده می‌تواند کار کند.» با این وجود در طرف اسرائیلی چنین خوشبینی‌ای وجود ندارد و نتانیاهو می‌گوید که او با ایده تشکیل دولت مستقل فلسطین پس از ختم جنگ در غزه همراه نخواهد شد. نتانیاهو روز پنجشنبه گفت که اسرائیل «باید کنترل امنیتی بر کل قلمرو غرب رود اردن داشته باشد» که «با ایده حاکمیت [فلسطین] در تضاد است». آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یک روز قبل در داووس گفته بود که اسرائیل نمی تواند بدون «مسیری به سوی تشکیل دولت فلسطین» بر بحران‌های کنونی فایق آید.