ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کیوان صمیمی سه ماه پس از آزادی از زندان بار دیگر بازداشت شد

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۳۱ فروردین بار دیگر کیوان صمیمی عضو کانون نویسندگان ایران، سردبیر نشریه ایران فردا و رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را بازداشت و او را به مکان نامعلومی منتقل کردند. روزنامه «شرق» دلیل بازداشت کیوان صمیمی را «ارتباط با گروهک‌های ضد انقلاب خارج از کشور» عنوان کرد. شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه در زیرنویس یکی از بخش‌های خبری خود خبر بازداشت کیوان صمیمی را اعلام کرد و نوشت او در ارتباط «با عناصر یک فرقه ضاله مرتبط با اسرائیل بازداشت شده است». کیوان صمیمی۶ بهمن گذشته پس از پایان سه سال حبس از زندان سمنان با کفالت آزاد شد. دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی را به‌دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در سال ۹۸ به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم و در دادگاه بدون حضور او و وکیلش به سه‌سال حبس تعزیری قطعی و سپس دو سال حبس محکوم کرده بود. سال گذشته با توجه به گزارش پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی کیوان صمیمی و با دستور دادستان اجرای حکم او متوقف شد اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ۲۸ اردیبهشت پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین این روزنامه‌نگار را بازداشت و به زندان سمنان تبعید کرد. کیوان صمیمی پس از تبعید به زندان سمنان، در نامه‌ای از فشارها و آزار و اذیت‌ها در زندان خبر داد. این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و در جریان کشتار زندانیان سیاسی اعدام شده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا ادعای جمهوری اسلامی را رد کرد: هیچ زیردریایی آمریکایی از تنگه هرمز عبور نکرده است

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل اعلام کرد که ادعای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این‌که زیردریایی آمریکایی «یو‌اس‌اس فلوریدا» را در تنگه هرمز مجبور به شناور شدن در بالای سطح آب کرده است، درست نیست. در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است: «اظهارات ایران کاملاً نادرست است. به‌تازگی هیچ زیردریایی آمریکایی از تنگه هرمز عبور نکرده است و این موضوع یکی دیگر از اطلاعات غلط ایران با هدف بی‌ثبات کردن منطقه است.» بیانیه افزوده است که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در هر مکانی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد به فعالیت خود ادامه خواهد داد. پیش از این در روز ۱۹ فروردین / ۸ آوریل گفته شده بود که ارتش آمریکا زیردریایی هسته‌ای «یو‌‌اس‌اس فلوریدا» را به خاورمیانه اعزام کرده است. صبح پنج‌شنبه دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از یک تنش دریایی جدید با آمریکا در تنگه هرمز خبر داد و گفت نیروی دریایی ایران به این زیردریایی آمریکا در تنگه هرمز هشدار داده است. او گفت زیردریایی فاتح متعلق به جمهوری اسلامی، این زیردریایی آمریکایی را «با مانورهای ایذایی مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را در سطح آب عبور کند». فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود زیردریایی آمریکایی قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. تنگه هرمز و خلیج فارس در سال‌های گذشته همواره صحنه چنین تنش‌هایی میان ایران و آمریکا بوده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از یک تنش دریایی جدید با آمریکا در تنگه هرمز خبر داد

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۳۱ فروردین اعلام کرد که نیروی دریایی به یک «زیردریایی هسته‌ای» آمریکا به نام «فلوریدا» در تنگه هرمز هشدار داده است. او گفت: «این زیردریایی در سکوت کامل و در زیر آب در حال نزدیک شدن به تنگه هرمز بود که توسط زیردریایی تمام ایرانی و بومی فاتح رصد و شناسایی شد.» به‌گفته شهرام ایرانی زیردریایی فاتح، این زیردریایی آمریکایی را «با مانورهای ایذایی مجبور کرد تا به سطح آب بیاید و مسیر تنگه هرمز را در سطح آب عبور کند». او درباره فاصله زیردریایی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران گفت «تا حدودی نزدیک شده بود». فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود زیردریایی آمریکایی قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. تنگه هرمز و خلیج فارس در سال‌های گذشته همواره صحنه چنین تنش‌هایی میان ایران و آمریکا بوده است. در دی‌ماه ۱۳۹۴ (ژانویه ۲۰۱۶) سپاه پاسداران ۱۰ ملوان آمریکایی را بر روی دو قایق جنگی در خلیج فارس دستگیر و ۱۵ ساعت بعد آزاد کرد. مقامات جمهوری اسلامی گفتند بازداشت این ملونان به دلیل «ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران» بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران و چهار نفر از فرماندهان این نیرو که ملوانان آمریکایی را بازداشت کرده بودند، نشان فتح داد.

باز هم برای مهار تورم و مشکلات اقتصادی «قرارگاه» راه انداختند تا بگیر و ببند را آغاز کنند

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی پنج‌شنبه ۳۱ فروردین از تشکیل «قرارگاه مهار تورم و رشد تولید» در این سازمان خبر داد و گفت: «برنامه عملیاتی برای این قرارگاه نوشته شده که به ادارات کل اجرایی ابلاغ می‌شود تا بتوانیم به تکلیف خود در اجرای منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم.» اصانلو درباره طرح نظارت سازمان تعزیرات در نوروز و ماه رمضان گفت ۲۰ هزار و ۹۳۵ تیم گشت مشترک اعزام شد، ۱۵۷ هزار و ۸۳۹ بازرسی انجام شد و ۶ هزار و ۷۶۶ مورد پلمب و نصب پارچه برای واحدهای صنفی به اجرا در آمد. اصانلو افزود: «گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی پس از پایان طرح به صورت مستمر ادامه دارد و به تخلفات رسیدگی می‌شود.»

اختلاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مجلس بر سر شیوه تحمیل حجاب: «عمده دلایل مشکل حجاب، قانون مصوب مجلس است»

حجت‌الاسلام‌ کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیش از این از مجلس انتقاد کرده بود که جلوی طرح مقابله با بی‌حجابی را گرفته است. مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس ۱۴ فروردین در نامه‌ای به انتقاد صدیقی پاسخ داده و گفته بود «دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسدالعقیده نیست.» او همچنین گفته بود: « شیوه‌هایی همچون گشت ارشاد که قبلاً باعث بروز مسائل امنیتی و سیاسی برای کشور و مردم شده‌اند، جواب این مسئله نیست و حتماً متولیان امر در اجرای قوانین باید سراغ شیوه‌های مؤثر و کم‌هزینه بروند تا برخورد بازدارنده با هنجارشکنان انجام شود.» کاظم صدیقی اکنون به این نامه پاسخ داده و گفته است: «مشکل خلاء قانونی در این زمینه (حجاب)، به عامل بروز تنش در سطح جامعه و بین مردم و سردرگمی تصمیم‌گیرندگان و فرصت‌طلبی دشمنان و افراد و گروه‌های سیاست‌زده تبدیل شده است. این در حالی است که طرح عفاف و حجاب ستاد این مشکل را با روش‌های نوین و به‌روز بدون وقوع هرگونه تنش و درگیری بین مردم و سوءاستفاده سیاسیون فرصت‌طلب و دشمنان انقلاب با رعایت حجاب و پوشش اسلامی حل و فصل می‌نماید.» صدیقی با بیان این‌که «عمده دلایل مشکل حجاب، قانون مصوب مجلس است»، افزود: «در طرح ستاد امر به معروف و نهی از منکر جرم بدحجابی به تخلف و بدحجاب به جای مجرم، متخلف تعریف می‌شود و تنش‌زایی به حداقل ممکن تقلیل می‌یابد و تنها با بی حجابی و بی‌عفتی‌های شدید و پرتکرار و باند‌های فساد و فحشاء، برخورد مجرمانه صورت می‌پذیرد.» کاظم صدیقی همچنین اعلام کرد که «ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم معتقد است در مواجهه با معضل کشف حجاب نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی رفت بلکه باید به شیوه‌های مؤثر و کم‌هزینه روی آورد.» اظهارات مسئولان حکومتی در مورد چگونگی مقابله با پوشش زنان نشان می‌دهد که با گسترش بی‌حجابی زنان در جامعه سردرگمی در میان مسئولان نیز بیشتر شده است. آن‌ها مدام از طرح‌های تازه سخن می‌گویند در حالی‌که دهه‌هاست چنین طرح‌هایی را برای تحمیل حجاب اجباری به اجرا گذاشته‌اند اما نتیجه نداشته است.

سرزمین ایران وارد دوره کمیابی بلندمدت منابع آب شده ‌است

داریوش مختاری، از کارشناسان حوزه آب به خبرگزاری ایلنا گفت گه سرزمین ایران وارد دوره کمیابی بلندمدت منابع آبی شده است: «با توجه به اینکه همچنان بارش‌های سالیانه از میانگین بارش‌های بلندمدت پی در پی کمتر و کمتر می‌شود، با اندکی چشم‌پوشی می‌توان گفت اقلیم و جغرافیای ایران کم‌کم وارد یک مرحله کم‌آبی پایدار می‌شود و یا به تعبیری می‌توان گفت کشور وارد دوره‌های خشکی و کمیابی منابع آب در بلندمدت شده است». او گفت که کمیابی آب به معنای کمبود بلندمدت و مزمن منابع آب در کشور است و «جزء ویژگی‌های پایدار یک اقلیم یا گستره جغرافیایی می‌شود». این کارشناس حوزه آب از سیاست سدسازی در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت به رغم ساخت ۶۰۰ سد تغییری در وضعیت نگران‌کننده آب ایجاد نشده است: « ساخت سدها به دنبال پاسخ به کمبود منابع آب (عرضه آب) بوده است ولی در عمل و پس از ساخت حدود ۶۰۰ سد همچنان با افت بارش‌ها در حدود یک دهه اخیر و کم‌آبی‌های نگران‌کننده روبرو هستیم. پژوهش‌های تکمیلی برای تاثیر ساخت سدها بر تغییرات اقلیمی کشور لازم است. برای نمونه تاثیر خشکی آب رودخانه‌ها که به دنبال ساخت سدها پدید آمده است بر تغییرات اقلیمی جغرافیای ایران موثر بوده است. نشانه‌های دیگر را نیز می‌توان یافت که از کمبود منابع آب تاثیر می‌پذیرند. به طوری که بر خلاف انتظاری که از ساخت سدها داشته‌ایم، اکنون نه تنها کم‌آبی‌های کشور با ساخت سدها برطرف نشده است بلکه وارد مرحله کمیابی منابع آب شده‌ایم که وضعیت به مراتب خطرناکتری است.»

مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش: «محرم‌سازی» مدارس دخترانه فقط یک پیشنهاد است، نمی‌خواهیم دور تا دور مدرسه دیوار بکشند

مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت پروژه «محرم‌سازی» مدارس دخترانه صرفاً پیشنهادی به مدیران مدارس دخترانه بوده است. رابعه امامی رضوی گفت: «ما فقط به مدیران مدارس پیشنهاد دادیم که برای راحتی، شادی و نشاط دانش‌آموزان اگر می‌توانند فضای مدرسه را طوری مهیا کنند تا دانش‌آموزان بتوانند در محیطی که اشراف نامحرم به آن نیست، مقنعه خود را بردارند. این امر می‌تواند به سلامت فیزیکی و جسمانی و حتی روحی و روانی و معنوی دانش‌آموزان کمک کند.» به این ترتیب این مقام مسئول خواسته یا ناخواسته اعتراف کرد که «مقنعه» سلامت فیزیکی و روحی دختران دانش‌آموز را به خطر می‌اندازد. رضوی یادآور شد: «ما فقط تأکید کردیم که خوب است مدیران مدارس ابتکار عمل داشته باشند و در شرایطی که اشراف نامحرم به فضای آموزشی وجود ندارد به دانش‌آموزان اجازه دهند مقنعه خود را بردارند. منظور ما این نبود که دور تا دور مدرسه دیوار بکشند بلکه خطاب به مدیران تأکید داشتیم تا در همان فضای راهرو مدرسه، کلاس درس و سالن ورزش شرایطی را فراهم کنند تا دانش‌آموزان دختر مجبور نباشند مقنعه سر کنند.» از سال ۱۳۷۴ طرح‌هایی در جهت فراهم‌سازی محیط مدارس برای حضور راحت‌تر دختران مطرح شده است. نخستین بار مجلس پنجم طرحی با عنوان «محرم‌سازی محیط‌های آموزشی» ارائه داد و در آن بر استتار مدرسه و افزایش ارتفاع دیوار مدارس دخترانه تأکید شده بود. رابعه امامی، مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش دوشنبه گذشته با طرح مجدد موضوع «محرم‌سازی» گفته بود: «آن زمان موضوع بیشتر در حد پیشنهاد بود ولی الان وقتی ورود پیدا کردم و در نقش مشاور هستم بار دیگر قرار است این موضوع را پیگیری کنیم. رویکرد سرپرست کنونی وزارت آموزش و پرورش هم همین است و ایشان هم با موضوع موافق هستند.»

دبیرکل سازمان ملل کشورهای عضو را برای برگزاری همایشی درباره افغانستان به پایتخت قطر دعوت کرد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان از نمایندگان این سازمان از کشورهای مختلف جهان دعوت کرد که در ماه مه/ اردیبهشت سال جاری در همایشی با موضوع افغانستان و با هدف اتخاذ یک رویکرد واحد در برابر طالبان در دوحه، پایتخت قطر شرکت کنند. این نشست در تاریخ یکم و دوم مه سال جاری/۱۱ و ۱۲ اردیبهشت پشت درهای بسته برگزار می‌شود. آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته پیشنهاد داد که این گردهمایی می‌تواند با «گام‌های کوچک»، سازمان ملل متحد را «در مسیر به رسمیت شناختن طالبان قرار دهد.» سال گذشته ۱۰۰ زن معترض افغانستانی نامه‌ای با عنوان «صد فریاد از افغانستان» به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند و در آن به موارد مشخص ستم طالبان بر زنان افغانستان اشاره کردند، اما سازمان ملل متحد این نامه را بی‌پاسخ گذاشت. یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «هدف این نشست هرگز بحث در مورد به رسمیت شناختن طالبان نبوده و هر گونه بحث در این نشست در مورد به رسمیت شناختن طالبان غیرقابل قبول خواهد بود.» واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت که هدف از این نشست شناسایی طالبان نیست، بلکه «جست‌وجوی راه خروج افغانستان از بحران» در دستور کار قرار دارد. طالبان در اوت ۲۰۲۱ با عقب‌نشینی نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از ۲۰ سال جنگ، قدرت را به دست گرفتند. در ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو، برای دومین بار، تصمیم‌گیری در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان افغانستان را به تعویق انداخت. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که هدف از نشست دوحه «تقویت مجدد تعامل بین‌المللی پیرامون اهداف مشترک برای یک راه بادوام رو به جلو در افغانستان است.» طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که زنان اجازه ندارند در دفترهای سازمان ملل در افغانستان کار کنند. هشت صبح می‌نویسد: «در چنین شرایطی، سازمان ملل دو راه دارد: پشتیبانی از مردم یا پشتیبانی از نیروهایی که علیه مردم‌اند. راه سومی وجود ندارد. تا کنون سازمان ملل با وجود نقض آشکار حقوق بشر توسط طالبان، اصرار به اقناع و راضی ساختن این رژیم دارد. این تلاش‌ها، بیانگر پافشاری بر همکاری با رژیمی است که آپارتاید جنسیتی از سیاست‌های پایه‌ای و بنیادین آن است.»

ده‌ها کشته و زخمی در اثر ازدحام جمعیت برای دریافت خیرات ماه رمضان در پایتخت یمن

وزارت کشور تحت کنترل حوثی‌های یمن اعلام کرد در حادثه‌ای که در اثر ازدحام جمعیت در صنعا اتفاق افتاد، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از رسانه‌های حوثی، در این حادثه دست‌کم ۷۸ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. این ازدحام غروب چهارشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین در حالی رخ داد که صدها نفر به امید دریافت خیرات معادل حدود ۱۰ دلار که از سوی برخی بازرگانان به مناسبت روزهای پایانی ماه رمضان اهدا می‌شد، وارد مدرسه‌ای در صنعا شدند. حوثی‌ها برای کنترل جمعیت چند تیر هوایی شلیک کردند که مردم را به وحشت انداخت. فیلم پخش شده در شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به انصارالله یمن اجساد کشته‌شدگان را نشان می‌دهد که روی زمین افتاده‌اند و مردم مضطرب در همان حال در تلاش‌اند از روی اجساد عبور کنند و خود را به بیرون از مدرسه برسانند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امنیتی حوثی گزارش داد که بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. سرتیپ عبدالخالق الغری، سخنگوی وزارت کشور تحت کنترل حوثی‌ها، این حادثه را «تراژیک» توصیف کرد. وزارت کشور حوثی‌ها اعلام کرد دو بازرگانی که خیرات می‌کردند، بازداشت شدند و تحقیقات در حال انجام است. وزارت کشور حوثی‌ها همچنین خاطرنشان کرد به هر خانواده‌ای که یکی از بستگان خود را از دست داده حدود دو هزار دلار غرامت می‌پردازد و مجروحان هم حدود ۴۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. صنعا از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل حوثی‌هاست که زیر نفوذ جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران: تنها راه رهایی از این وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی-سیاسی و اجتماعی، واژگون کردن این سیستم تبعیض‌آمیز و استثمارگر است

اتحادیه آزاد کارگران ایران در واکنش به وعده سرپرست بانک مسکن برای پرداخت وام چهار میلیارد تومانی به متقضایان مسکن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیگر باید بر همگان روشن شده باشد که هر گونه مطالبه‌‌گری و خواست بهبود اوضاع توسط حکومت به بن‌بست رسیده و تنها راه رهایی از این وضعیت فلاکت بار اقتصادی-سیاسی و اجتماعی، واژگون کردن این سیستم تبعیض‌آمیز و استثمارگر است.» به گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم، علی عسگری، سرپرست بانک مسکن، هفته گذشته اعلام کرد این بانک به جوانان چهار میلیارد تومان وام مسکن می‌پردازد که البته ۱۵ ساله آن را دریافت می‌کند. شرایط احراز وام به این صورت است که افتتاح ‌کننده حساب در سال جاری، در صورتی که بخواهد سقف مبلغ یعنی چهار میلیارد تومان را ۱۵ سال بعد دریافت کند، باید از همین امسال و به‌طور ماهانه مبلغی را بپردازد تا آن که در نهایت در پایان این دوره ۱۵ ساله، مبلغ چهار میلیارد تومان دریافت کند. اتحادیه آزاد کارگران در ادامه بیانیه خود نوشت: «این حقه‌بازان حکومتی خیلی خوب می‌دانند با تورم سرسام‌آور و نزول دایمی نرخ ریال، چهار میلیارد تومان در ۱۵ سالِ دیگر چقدر بی‌ارزش خواهد بود ولی این مسئله برایشان اهمیتی ندارد. برای آن‌که سیاست آنها در عرصه مسکن مانند سیاست آنها در سایر عرصه‌ها نظیر بیمه‌های اجتماعی و مولدسازی، دزدی و چپاول از جیب مردم محروم و زحمتکش است.» در ادامه این بیانیه، اتحادیه آزاد کارگران خاطرنشان کرد که تنها «با اتحاد بین کارگران، معلمان، پرستاران، کارمندان و تمامی مزدبگیران جامعه و با دست بردن به اعتصابات و اعتراضات گسترده در تمامی کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی بزرگ و کلیدی، باید به این اوضاع غیر‌انسانی پایان داد.»