ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه زن دیگر در افغانستان خودکشی کردند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، مسئولان طالبان و رسانه‌های محلی از خودکشی سه زن طی دو روز در ولایت‌های دایکندی و فاریاب این کشور خبر دادند. دوشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه یک دختر ۱۷ ساله به‌نام رعنا در ولسوالی میرامور ولایت دایکندی خود را حلق‌آویز کرد و به زندگی‌ خود پایان داد. علت خودکشی این دختر نوجوان مشخص نیست. سه‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه نیز یک زن ۲۸ ساله به‌نام طاهره در روستای «پیتاب آزموک» ولسوالی شهرستان دایکندی خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت. دلیل خودکشی این زن جوان نیز روشن نیست. منابع امنیتی طالبان نیز خبر دادند که روز سه‌شنبه در فاریاب یک زن ۲۵ ساله به نام خالده در ولسوالی بل‌چراغ این ولایت با خوردن زهر خودکشی کرد. با روی کار آمدن دوباره‌ طالبان در افغانستان خودکشی زنان در شماری از ولایت‌های این کشور افزایش یافته است. بیماری‌های روانی و خشونت خانوادگی از عوامل اصلی خودکشی زنان افغانستان عنوان می‌شوند.

سوئد سفارت خود در بغداد را بست ـ دولت عراق تهدید به قطع روابط دیپلماتیک با سوئد کرد

در پی به آتش کشیدن سفارت سوئد در بغداد به دلیل احتمال یک قرآن‌سوزی دیگر در استکهلم، سفارت سوئد در عراق اعلام کرد که تا اطلاع بعدی فعالیت خود در بغداد را به تعلیق درمی‌آورد. توبیاس بلاسترم، وزیر خارجه سوئد گفت مقامات عراقی وظایف خود در حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک را انجام نداده‌اند و «حمله به سفارت سوئد کاملاً غیرقابل قبول است.» وزارت خارجه سوئد همزمان با بستن سفارت خود در بغداد، سفیر عراق در استکهلم را نیز احضار کرد. همزمان، پس از نشست اضطراری محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با وزیر خارجه، وزیر کشور، رئیس سازمان امنیت ملی، نماینده دستگاه اطلاعات ملی، رئیس ستاد ارتش و معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق، اعلام شد که دولت این کشور به حکومت سوئد پیغام داده که در صورت تکرار مجوز آتش‌زدن قرآن روابط دیپلماتیک خود با سوئد را قطع خواهد کرد. در این نشست، آتش زدن سفارت سوئد نیز محکوم شد. بامداد پنج‌شنبه شماری از طرفداران مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه به سفارت سوئد حمله کردند و ساختمان آن را به آتش کشیدند.

رئیس قوه قضائیه می‌گوید پوشش اختیاری «عملی خلاف شرع و قانون» است و تا قانونی‌شدن لایحه حجاب بر اساس قوانین فعلی عمل می‌شود

حجت‌الاسلام‌ غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه پنج‌شنبه ۲۹ تیر گفت: «کشف حجاب حتی اگر با انگیزه سیاسی و هدایتگری معاندان هم نباشد، عملی خلاف شرع و قانون است.» او افزود: «تا زمانی که لایحه عفاف و حجاب تبدیل به قانون شود، ما باید بر اساس قوانین فعلی در این حوزه عمل کنیم.» محسنی اژه‌ای پوشش اختیاری زنان را «ناهنجاری اجتماعی» نامید و از رؤسای کل دادگستری‌ها خواست تا در این زمینه بر اساس قوانین موجود که توسط معاونت حقوقی جمع‌بندی شده است عمل کنند. مسئولان حکومتی بر سر «لایحه عفاف و حجاب» اختلاف نظر دارند و برخی حتی خواهان تشدید قوانین در این‌باره هستند. در روزهای اخیر بار دیگر گشت‌های ارشاد در خیابان‌های ایران راه افتاده اما زنان همچنان با پوشش اختیاری در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند.

طوفان گردوخاک با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در سیستان صدها تن را روانه بیمارستان کرد

طوفان گردوخاک در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر وزان است. موج جدید طوفان گردوخاک از بامداد ۲۷ تیر آغاز شده و چهارمین موجی است که این منطقه را در ماه جاری فرامی‌گیرد. مجید محبی، مدیرکل دفتر بحران استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که در شهرستان‌های زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در منطقه سیستان از ۲۷ تیر تا کنون ۷۰۹ تن به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. ۴۴ تن از آنها بستری شدند. اداره‌ها و بانک‌ها در این شهرستان‌ها برای پنجشنبه ۲۹ تیر تعطیل شده‌اند. در زابل که سرعت طوفان به ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت رسیده بود، دید افقی در ایستگاه هواشناسی فرودگاه به تنها ۳۰۰ متر کاهش یافت. تا میانه هفته آینده طوفان گردوخاک در شمال سیستان و بلوچستان ادامه دارد و در منطقه بلوچستان هم پدیده افزایش غبار رخ خواهد داد. بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته اند. دانشمندان نسبت به غیرقابل سکونت شدن سیستان و بلوچستان در دهه‌های آینده به خاطر تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین هشدار می‌دهند. حکومت جمهوری اسلامی اما هنوز برنامه‌ای برای افزایش سازگاری با تغییرات اقلیمی و تخفیف آثار آن ندارد و حامیان رهبر گرمایش زمین را «حقه استعماری» می‌خوانند.

آغاز آزمون ورودی دانشگاه‌های افغانستان ـ طالبان به زنان اجازه شرکت در کنکور را ندادند

به گزارش روزنامه «اطلاعات روز» چاپ افغانستان، آزمون کنکور ۱۴۰۲ امروز پنج‌شنبه ۲۹ تیر در ۱۱ ولایت افغانستان و بدون حضور دختران آغاز شد. روز ۲۶ تیر تنها سه روز قبل از برگزاری کنکور، «اداره ملی امتحانات» افغانستان اعلام کرد که برای آزمون امسال وزارت تحصیلات عالی طالبان تنها فهرست دانشجویان پسر را به این اداره فرستاده است. در آزمون کنکور سال گذشته دختران شرکت کرده بودند، اما طالبان برای آنان در انتخاب رشته محدودیت وضع کرده بودند. پیش‌بینی می‌شد که طالبان امسال به زنان اجازه شرکت در کنکور را ندهند چون پیشتر نیز زنان را از حضور در دانشگاه‌ها منع کرده بودند. طالبان همچنین تحصیل دختران در مدارج بالاتر از کلاس ششم ابتدایی را ممنوع کرده‌اند.

مانور نظامی مشترک روسیه و چین در دریای ژاپن آغاز شد

ستاد فرماندهی ناوگان روسیه در اقیانوس آرام اعلام کرد که رزمایش دریایی روسیه و چین با عنوان «شمال / تعامل – ۲۰۲۳» براساس برنامه همکاری نظامی بین‌المللی، از امروز پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در دریای ژاپن آغاز شد. این مانور دریایی به‌مدت سه روز برگزار خواهد شد و هدف اصلی آن «تقویت همکاری نیروهای دریایی فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین و حفظ ثبات و صلح در منطقه آسیا و اقیانوسیه» عنوان شده است. در این رزمایش مأموریت‌های ضد زیردریایی و رزم دریایی، اسکورت دریایی و هوایی کشتی‌ها، نگهبانی و دفاع از دسته‌های کشتی‌ها در صورت لنگر انداختن در یک جاده حفاظت‌نشده و تضمین امنیت ارتباطات در آب‌ها و حریم هوایی تمرین خواهد شد و همچنین قرار است شلیک مشترک توپخانه انجام شود. چهار کشتی بزرگ ضد زیردریایی روسیه و کشتی‌های پشتیبانی این کشور در این مانور شرکت دارند. همچنین دو ناوشکن، دو کشتی گشت‌زنی و یک کشتی تدارکاتی چین و بیش از ۳۰ فروند هواپیمای هوانوردی دریایی دو طرف در این رزمایش حضور دارند. وزارت دفاع چین گفته است که این مانور مشترک با هدف «تأمین امنیت آبراه‌های استراتژیک» انجام می‌شود.

دادگاه تجدیدنظر حکم ۸۱ ماه حبس یک فعال مدنی گیلک را تأیید کرد

به گزارش خبرگزاری هرانا، دادگاه تجدیدنظر استان گیلان حکم شش سال و ۹ ماه حبس پیمان سکوتی، شهروند گیلانی اهل شهر کوچصفهان را عیناً تأیید کرده است. اتهامات پیمان سکوتی که حکم بر مبنای آن‌ها صادر شده «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی» و «عضویت در گروه‌های معاند نظام» عنوان شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و شش ماه و یک روز حبس در مورد او قابل اجرا خواهد بود. نیروهای امنیتی دوم خردادماه ۱۴۰۲ به منزل سکوتی حمله و با ضبط برخی از لوازم شخصی‌اش او را دستگیر کرده بودند. پیمان سکوتی پس از ۱۰ روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه، به زندان لاکان رشت منتقل شده بود.

نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری یک فلسطینی را کشتند

نیروهای اسرائیلی صبح روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه در شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن یک فلسطینی‌ را کشتند و دست‌کم چهار نفر دیگر را زخمی کردند. کشته و زخمی شدن این افراد در جریان یک درگیری میان فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشین‌ها در نابلس رخ داد. منطقه شرق نابلس به طور سنتی مرکز درگیری نیروهای مقاومت فلسطینی در برابر اشغال اسرائیل است. همزمان با افزایش حملات اسرائیلی‌ها و شهرک نشین‌ها به روستاهای فلسطینی و نیز حملاتی که در خیابان‌ها توسط فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد، خشونت در کرانه باختری اردن طی ۱۵ ماه گذشته رو به وخامت گذاشته است.