ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل مدیر حوزه علمیه قیدار

حجت اعتبار، مدیر حوزه علمیه شهر قیدار استان زنجان، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور با شلیک چند گلوله به قتل رسید. در این حادثه یک فرد دیگر نیز زخمی شده است. به گزارش خبرگزاری حوزه، ظهر چهارشنبه فردی مسلح وارد مسجد جامع «سُجاس» می‌شود و به حجت اعتبار، مدیر حوزه علمیه امام صادق شهر قیدار تیراندازی می‌کند. به گفته مدیر حوزه علمیه استان زنجان، پنج گلوله به سمت حجت الاسلام اعتبار شلیک می‌شود که دو گلوله به سر او اصابت می‌کند. یک فرد دیگر نیز در جریان این حمله زخمی شده است. شخص مهاجم در حال حاضر بازداشت شده است. به گفته «دیدبان ایران» او کارمند اخراج‌شده یکی از دستگاه‌های دولتی است. به نام این اداره دولتی اشاره نشده است. در سال گذشته و پس از اعتراضات سراسری به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حمله به آخوندها در شهرهای مختلف شدت گرفته است. با این‌همه، به گفته فرمانده انتظامی شهرستان خدابنده «در بررسی اولیه، علت و انگیزه قتل، اختلافات شخصی اعلام شده است.»

نیروهای اسرائیلی چهار فلسطینی را در غزه و کرانه باختری به قتل رساندند

ارتش اسرائیل سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ به اردوگاه پناهجویان «جنین» حمله کرد. به گزارش الجزیره، در جریان این حمله سه نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند. هویت جان‌باختگان هنوز مشخص نیست. در شرق منطقه خان یونس در نوار غزه نیز نیروهای اسرائیلی یک فلسطینی ۲۵ ساله به نام یوسف سالم را با شلیک گلوله به قتل رساندند. ارتش اسرائیل هنوز قتل در غزه را رسماً تأیید نکرده اما مدعی شده که «یاغیان» در نزدیکی حصارهایی که غزه را از اسرائیل جدا می‌کند تجمع کرده بودند و «چند ماده منفجره در دستشان فعال شده بود.» ارتش درباره قتل‌های جنین نیز جزئیات اندکی داده است. این موج خشونت‌ها پس از آن رخ داد که اسرائیل در ساعات پایانی یکشنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۶ شهریور اعلام کرد به خاطر وقوع اعتراضات در مناطق مرزی و «ارزیابی امنیتی» مقامات نظامی، گذرگاه «بیت حنون» را همچنان بسته نگه خواهد داشت. این گذرگاه قرار بود دوشنبه باز شود. بستن گذرگاه بیت حنون حدود ۱۸هزار فلسطینی ساکن غزه را که دارای اجازه کار در اسرائیل هستند از رفتن به کار منع کرده است. این گذرگاه تنها پیاده‌راهی است که به ساکنان غزه اجازه ورود به اسرائیل را می‌دهد. اعتراضات اخیر در جریان تعطیلات مذهبی در اسرائیل رخ می‌دهد که هفته گذشته با عید «روش هشانا» (سال نوی یهودیان) آغاز شد و تا جشن «سوکوت» در هفته آتی ادامه خواهد یافت. در طول این اعیاد، شمار زیادی از یهودیان به «کوه معبد» (مسجد الاقصی یا حرم شریف قدس) در قدس شرقی اشغالی می‌روند و دسترسی فلسطینیان به این مکان مقدس مشترک محدود می‌شود.

مجلس ایران با اجرای آزمایشی «لایحه حجاب و عفاف» به مدت سه سال موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه، ۲۹شهریور پس رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» با اجرای آزمایشی سه ساله این لایحه موافقت کردند. این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. لایحه‌ حجاب و عفاف را قوه قضاییه ایران تنظیم کرده و دولت آن را به مجلس ارسال کرده بود. دو ماه قبل، نمایندگان با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی این لایحه را از صحن علنی مجلس خارج و به گروهی از نمایندگان سپردند.  این مصوبه پیش از اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان هم برسد. بر اساس قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی، قانون‌گذاری تنها وظیفه قانون‌گذار و نمایندگان مجلس است و قانون‌گذاری قابل واگذاری به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی نیست. اصل ۸۵ یک استثنا را برای این موضوع در نظر گرفته و آن اینکه «مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن با مجلس خواهد بود.» در این صورت ماده لایحه یا طرح به کمیسیون تخصصی مربوط ارجاع داده می‌شود و موضوعی که در کمیسیون تصویب شود، مدتی تنها به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود. لایحه موسوم به حجاب و عفاف مجازات‌های سختی برای کسانی که بی‌حجاب در جامعه ظاهر شوند، صاحبان مشاغل، فعالان شبکه‌های اجتماعی و ... در نظر گرفته است.

لغو جلسه رئیسی در شورای روابط خارجی و اعلام پیروزی جمهوری اسلامی بر معترضان در تریبون سازمان ملل

ساعتی پیش از آنکه ابراهیم رئیسی در روز سه‌شنبه ۱۹ سپتامبر/ ۲۸ شهریور سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کند یکی از جلسات از قبل برنامه‌ریزی‌شده او در اندیشکده شورای روابط خارجی لغو شد. این جلسه که قرار بود میزبان گروهی از ایرانی-آمریکایی‌ها و چهره‌های سیاسی و مطبوعاتی غربی باشد بدون هیچ توضیحی برگزار نشد. رویا حکاکیان هفته گذشته تصویری از دعوتنامه‌های ارسالی برای ایرانی-آمریکایی‌ها برای حضور در این جلسه را افشا کرده بود و این احتمال وجود دارد که برنامه به دلیل عدم حضور دعوت‌شدگان برگزار نشده باشد. در تریبون سازمان ملل اما، ابراهیم رئیسی در سخنانش گفت که سال گذشته، سال پیروزی جمهوری اسلامی بوده است. او این سخنان را با اشاره به بزرگ‌ترین اعتراضات پس از انقلاب ۵۷ علیه جمهوری اسلامی بیان کرد. او این اعتراضات سراسری را کار آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غرب خواند و گفت که آن‌ها بر این توطئه فائق آمده‌اند. رئیسی در بخش دیگری از سخنانش از سازمان ملل خواست «حافظ نهاد خانواده» باشد و به صورت غیرمستقیم حملاتی را به جامعه کوییر و دگرباشان انجام داد. او غرب را به ارائه «روایت‌های ساختگی از زوجیت و جنسیت» متهم کرد و گفت که «ازدواج زن و مرد» باید «دستور کار مشترک جهانیان» باشد. عضو هیات مرگ کشتار زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ مانند علی خامنه‌ای وعده داد که قدرت غرب در حال افول است و خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه گفت که دوران غربی‌ها به سر آمده و دوران جدید، دوران «ما» است. دورانی که قرار است جمهوری اسلامی و دیگر رژیم‌های همسویش جهان را اداره کنند.

روسیه و ایران همکاری نظامی-فنی خود را در یک معاهده بلندمدت تثبیت می‌کنند

به گفته محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روابط ایران با روسیه در حال توسعه است و جنبه‌های جدید و متنوعی پیدا می‌کند. باقری، در گفت و گو با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: «روسیه و ایران همکاری‌های نظامی-فنی خود را جزو معاهده همکاری‌های بلندمدت دوجانبه قرار خواهند داد.» باقری همچنین گفت: «همانطور که می دانید در حال حاضر یک قرارداد همکاری بلندمدت بین ایران و روسیه در حال تدوین است که شامل همکاری‌های نظامی-فنی نیز می‌شود که زمینه خوبی برای توسعه روابط دو کشور فراهم می کند. بنا به دستور رهبر ایران، تلاش می‌کنیم روابط بلندمدت با روسیه را توسعه دهیم.» به گفته باقری، «به لطف رهبران دو کشور، روابط ایران با روسیه در حال توسعه است و جنبه‌های جدید و متنوعی پیدا می‌کند.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنین گفت: «در نتیجه تغییراتی که در جهان رخ داده است، دوران جهان تک قطبی که توسط آمریکا تحمیل شده بود رو به پایان است و جهان وارد دوران جهان شده است؛ دوران چند قطبی.» به گفته باقری، ایران و روسیه دیدگاه‌های مشابهی دارند و این موضوع با بحث‌هایی که اخیراً در کنفرانس بین‌المللی امنیت در مسکو برگزار شد، مورد تأیید قرار گرفت.