ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفارت جمهوری اسلامی در بیروت می‌گوید یک زن ایرانی در حمله اسرائیل کشته شده است

سفارت جمهوری اسلامی در لبنان از کشته‌شدن یک زن ایرانی مقیم لبنان در حملات اسرائیل به بیروت خبر داد. در این بیانیه ضمن محکوم‌کردن «اقدام وحشیانه رژیم اسرائیل در هدف‌قراردادن شهروندان بی‌گناه» نام این زن «معصومه کرباسچی» اعلام شده و گفته شده که او به‌همراه همسرش در حمله پهپادی اسرائیل در روز شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ به مکانی عمومی در منطقه جونیه لبنان، کشته شده است. خبرگزاری‌های داخلی ایران در خبرهای تکمیلی گفته‌اند که پهپاد اسرائیلی ابتدا موشکی به سمت معصومه کرباسچی و رضا عباس عواضه، همسر لبنانی او شلیک کرده که به کنار خودروی آن‌ها اصابت کرده است. پس از این حمله آن‌ها از خودرو بیرون آمده اما در شلیک دوم پهپاد کشته شده‌اند. نرگس قدیریان، همسر سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، در شبکه اجتماعی ایکس/توییتر نوشته که این زن مادر پنج فرزند بوده و به او و سفارت ایران نزدیک بوده است. اسرائیل پس از ماه‌ها تبادل آتش با حزب‌الله لبنان، از ۲۳ سپتامبر موجی از حملات هوایی را به نقاط مختلف این کشور آغاز کرده است. این حملات که در آن‌ها شماری از مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان ترور شده‌اند، منجر به کشته‌شدن صدها غیرنظامی و آواره شدن بیش از ۱,۳ میلیون نفر شده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران خواهان تعلیق حکم نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز یکشنبه ۲۹ مهر درخواستی را خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئيس قوه قضائیه و مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران منتشر کرد و خواهان تعلیق احکام نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد. طبق گزارش روزنامه هم‌میهن و شبکه شرق این دو روزنامه‌نگار با دریافت ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم پنج سال حبس خود به شعبه یکم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی ناحیه ۳۳ تهران، احضار شده اند و باید ظرف مدت پنج‌ روز خود را برای اجرای این حکم به زندان اوین معرفی کنند. در درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، ضمن ابراز نگرانی روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه از خبر ابلاغ حکم پنج سال حبس نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو تن از اعضای این انجمن، آمده است: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن اعلام نگرانی خود از اجرای احتمالی این حکم، به اطلاع اعضای خود می‌رساند برای پیشگیری از وقوع این اتفاق، از دو مسیر موضوع را به اطلاع ریاست محترم جمهوری و ریاست محترم قوهٔ قضاییه رساند و مجدانه از آنها درخواست کرد برای توقف اجرای حکم به ماجرا ورود پیدا کرده و همهٔ تلاش خود را در این زمینه به کار ببندند. از آنجا که این دو روزنامه‌نگار از اتهام اصلی‌شان که ارتباط با دولت‌های متخاصم بود تبرئه شده‌اند و منطقاً مشمول عفو سراسری اعلام شده بوده‌اند، بازگشت آنها به زندان قابل دفاع نیست.» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همچنین «مصرانه» از غلامحسین محسنی اژه‌ای خواسته «از اختیارات خود برای تعلیق حکم این دو روزنامه‌نگار استفاده کند». درخواست برای «توقف حکم حبس» محمدی و حامدی از معدود واکنش‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران است که در سال‌های اخیر در برابر سرکوب بسیاری از روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها واکنش نشان نداده بود. در آخرین انتخابات هیئت مدیره انجمن صنفی که پس از اجبار به استعفای اعضای پیشین برگزار شد، روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های وابسته به احزاب و گروه‌های سیاسی همسو با دولت اکثریت کرسی‌های هیئت مدیره را در اختیار دارند. در انتخابات هیئت مدیره صلاحیت برخی از نامزدها با دخالت نهادهای امنیتی تایید نشد.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت: جمعیت مهاجران و پناهندگان در ایران «بیش از پنج میلیون نفر» است و اغلب آن‌ها نیازمند کمک‌های بشردوستانه‌ هستند

در شرایطی که رسانه‌ها و شمار زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بزرگ‌نمایی در آمار مهاجران و به ویژه افغانستانی‌ها، موج مهاجرستیزی را تحریک می‌کنند، معاون بین‌الملل وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در یک سمینار بین‌المللی گفت: ایران «میزبان بیش از پنج میلیون مهاجر و پناهنده است». او آمار دقیقی از شمار مهاجران اعلام نکرد اما افزود «اغلب آنها افغانستانی‌های نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند». پیش از این نیز وزیر کشور دولت سیزدهم در واکنش به خبرسازی رسانه‌ها که از ورود «هشت میلیون تا ۱۷ میلیون» مهاجر افغانستانی به ایران خبر داده بودند، این رقم را دروغ خوانده و گفته بود که ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون افغانستانی در ایران حضور دارند. محمدحسین نیکنام در ادامه با ادعای اینکه «۸۰ درصد مهاجران فاقد مدارک اقامتی هستند»، مدعی شد جمهوری اسلامی امکان دسترسی تمام آنها به خدمات بهداشت و آموزش اولیه را فراهم کرده است. این ادعا که در نشست غیرعلنی «تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر سلامت و خدمات سلامت در منطقه مدیترانه شرقی» مطرح شد با سیاست‌های جمهوری اسلامی در برخورد با مهاجران افغانستانی تناقض دارد. ایران در یک سال و شش ماه اخیر بیش از دو میلیون افغانستانی را اخراج کرده است. وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستانی را به دریافت شناسه یکتا مشروط کرده است. علاوه بر این مقام‌های دولتی به صراحت گفته‌اند از ابزار افزایش هزینه خدمات اجتماعی شهری برای اجبار افغانستانی‌ها به ترک ایران استفاده می‌کنند. ایران نه پناهندگی مهاجران افغانستانی را به رسمیت می‌شناسد و نه به آنها اجازه اقامت دائمی در ایران را می‌دهد.

دو زندانی را در زندان زنجان اعدام کردند

سازمان حقوق بشر ایران از اجرای حکم اعدام دو زندانی در زندان زنجان خبر داد. به گفته این سازمان مستقر در نروژ، یوسف شیروانی، ۳۷ ساله و ساکن تاکستان و جعفر سامعی، ساکن هشترود سحرگاه چهارشنبه ۲۵ مهر در زندان زنجان به دار آویخته شدند. این سازمان گفت شیروانی از سه سال پیش بابت اتهام قتل بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام و سامعی نیز از سه سال پیش بابت اتهام تجاوز بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از شروع سال ۲۰۲۴، ۵۸۳ زندانی را در سراسر ایران اعدام کرده است. «جرایم مرتبط با مواد مخدر» و «قتل» بیشترین فراوانی را در صدور حکم اعدام دارند.

یک سیمبان دیگر به دلیل سقوط از ارتفاع جانش را از دست داد

در ادامه حوادث مرگبار حین کار برای کارگران شرکت توزیع برق، رسانه‌ها از مرگ یک کارگر سیمبان در استان یزد خبر دادند. بر اساس این گزارش، محمد رضایی، سیمبان شاغل در شرکت توزیع برق یزد «در حال رفع مشکل و ترمیم شبکه برق بوده که به دلیل دررفتگی همراه پایه از تیرک برق سقوط می‌کند». پیش از این نیز گزارش‌های متعددی از سقوط و مرگ سیمبان‌های شرکت توزیع برق که اغلب به واسطه شرکت‌های پیمانکاری و با قرارداد موقت مشغول به کار هستند، منتشر شده بود. روز شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ شمار زیادی از اپراتورهای برق مقابل وزارت نیرو تجمع کردند تا خواهان رفع تبعیض و افزایش ایمنی کار شوند.