ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاکستان می‌گوید بیش از ۴۰۰ هزار افغانستانی این کشور را ترک کرده‌اند

در پی تهدید به اخراج دسته‌جمعی پناهجویان افغانستانی از پاکستان، مقام‌های پاکستانی روز دوشنبه ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر اعلام کردند که در هفته‌های اخیر بیش از ۴۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی به کشور خود بازگشته‌اند. سازمان امدادگر «نجات کودکان» نیز گفته است بسیاری از افغانستانی‌ها همچنان در اردوگاه‌های موقت در مرز اسکان داده می‌شوند. آن‌ها مجبورند شب را در چادرها بگذرانند. «نجات کودکان» همچنین نسبت به شیوع بیماری‌ها به‌ویژه در بین کودکان افغانستانی هشدار داد. دولت پاکستان به پناهجویان افغانستانیِ بدون اجازه اقامت تا اوایل ماه نوامبر مهلت داده بود تا از این کشور خارج شوند. در پی اعلام این مهلت مقام‌های پاکستانی شروع به دستگیری یا اخراج افغانستانی‌های بدون مدرک کردند. حدود ۴,۴ میلیون پناهنده افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کنند که ۱,۷ میلیون نفر آن‌ها فاقد مدارک معتبر هستند.

چند فعال صنفی معلمان استان فارس را بدون اطلاع قبلی، برای اجرای احکام روانه زندان کردند

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، دوشنبه ٢٩ آبان ماموران امنیتی محمدعلی زحمتکش، افشین رزمجویی و مژگان باقری از فعالان صنفی استان فارس را بدون اطلاع قبلی و اطلاع‌رسانی برای حضور و معرفی برای اجرای احکام در منزلشان دستگیر کردند. علت دستگیری آنها اجرای احکام ۵ سال حبس محمد علی زحمتکش و افشین رزمجویی و ۲ سال حبس تعزیری مژگان باقری بود. همچنین اجرای حکم ۲ سال پابند عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری نیز اجرا شد. در ١٣ مهر نیز ایرج رهنما و غلامرضا غلامی کندازی را در فرمانداری شیراز و اصغر امیرزادگان را در فیروزآباد دستگیر کردند و آنها را برای اجرای حکم ۵ سال حبس به زندان فرستادند. به گزارش خبرگزاری هرانا این ۸ فعال صنفی استان فارس در خرداد سال جاری روی‌هم به ۳۴ سال حبس محکوم شدند. اتهام این معلمان در شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز «اجتماع و تبانی» بود. مژگان باقری ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، غلامرضا غلامی و محمدعلی زحمتکش در۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ایرج راهنما در۸ خرداد ۱۴۰۱، افشین رزمجو و اصغر امیرزادگان ۲۲ اردیبهشت سال گذشته، به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر: رهبران طالبان در برابر جنایتشان علیه زنان افغانستان پاسخگو شوند

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه ۲۰ نوامبر/ ۲۹ آبان در پستی در شبکه اجتماعی اکس به محرومیت میلیون‌ها زن و دختر افغانستانی از حقوق اولیه‌شان اشاره کرد. این نهاد نوشت که زنان و دختران افغانستان با طیف وسیعی از تضییع حقوقشان از جمله «تجسس و آزار و اذیت» تا عدم دسترسی به آموزش مواجه هستند. دیده‌بان حقوق بشر خواستار پاسخگو کردن رهبران طالبان در برابر «جنایت آزار و اذیت جنسیتی» زنان افغانستان شد. طالبان در بیش از دو سال گذشته بر افغانستان مسلط شده‌اند. این گروه با بازگرداندن قوانین شریعت بیش از همه گروه‌ها، زنان و دختران را از حقوقشان محروم کرده‌اند. منع تحصیل و اشتغال زنان، محدودیت در رفت و آمد و سفر، تعطیلی کسب و کار زنان و احیای مجازات‌های زن‌ستیزانه بخشی از اقدام‌های طالبان در همین دوره زمانی است. این اقدام‌ها با فتوای رهبران مذهبی طالبان انجام می‌شود که در نتیجه حقوق اساسی زنان را در افغانستان سلب و آنان را از عرصه عمومی حذف کرده است.

زن‌کشی:‌ مردی در روستایی در کرمانشاه همسر و دو زن دیگر خانواده را با سلاح شکاری به قتل رساند

مردی در یکی از روستاهای کرمانشاه سه زن خانواده‌اش را کشت. به گزارش اعتمادآنلاین، پدر خانواده یکشنبه ۲۸ آبان در روستای قزانچی شهرستان کرمانشاه، همسر، خواهر همسر و عروس خانواده را با سلاح شکاری به قتل رساند و به کوه‌های اطراف فرار کرد. در حالی که کارآگاهان جنایی در حال ردگیری او بودند، متهم خود را به پاسگاه قزانچی تحویل داد. بنا بر گزارش اعتمادآنلاین، این مرد میانسال به قتل اعتراف کرده و علت آن را «اختلاف خانوادگی» خوانده است. آمارهای زن‌کشی در ایران که با چشم‌پوشیدن از نقش نظام مردسالار و زن‌ستیز، تحت عنوان قتل‌های خانوادگی یا «ناموسی» طبقه‌بندی می‌شوند نامعلوم است. روزنامه شرق چهارشنبه ۱۴ تیر سال جاری در گزارشی از موارد رسانه‌ای‌شده زن‌کشی به‌دست مردان نشان داد که در دو سال گذشته دست‌کم هر چهار روز یک زن در ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل رسیده اند.

بارش شدید باران موجب آب‌گرفتگی برخی مناطق در اهواز شد

در پی بارش شدید باران در روزهای گذشته، برخی از مناطق اهواز زیر آب رفت. دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲، به علت آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل، مدارس همه مقاطع اهواز در نوبت صبح و عصر غیرحضوری اعلام شدند. استاندار خوزستان، یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲، از آب‌گرفتگی ۶۱ نقطه از شهر اهواز خبر داده بود. چند استان دیگر نیز درگیر سیلاب و آب‌گرفتگی در معابر شهری شده‌اند و برای ۷ استان خوزستان، ایلام، فارس،کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان و چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شده است.

با مصوبه مجلس از هر مسافر پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو بیشتر پول خواهند گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه ۲۹ آبان طرحی را تصویب کردند که براساس آن به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود که از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به ازای هر مسافر به‌صورت جداگانه دریافت و به حساب مربوط در خزانه‌داری کل واریز کند. مسافرت‌های زیارتی از این قاعده مستثنی خواهند بود. متن این لایحه در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی تصویب شد و در آن گفته شده که این اقدام «به‌منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی» است. این در حالی است که از مسافران پروازهای خارجی عوارض نیز گرفته می‌شود. عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ برای سفر عادی اول ۴۰۰ هزار تومان و برای سفرهای عادی دوم و سوم، به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان است.

اولوی حسنلی، فعال رسانه‌ای جمهوری آذربایجان ناپدید شده است

اولوی حسنلی مدیر اجرایی «آبزاس‌مدیا» (AbzasMedia) از ساعات نخستین دوشنبه ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر مفقود شده و احتمال می‌رود که بازداشت شده باشد. حسنلی شب گذشته (یکشنبه) پرواز داشت و با یک چمدان از خانه‌اش خارج شد. با این حال، او در فرودگاه حاضر نشد و به پرواز خود نرسید. تلفن همراه او نیز در حال حاضر خاموش است و مکان فعلی او مشخص نیست. «آبزاس‌مدیا» معتقد است که به دلیل فعالیت گسترده این رسانه در مورد رسوایی‌های مالی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، اولوی حسنلی را بازداشت کرده باشند. وکلای او نیز نمی‌توانند با او تماس بگیرند یا او را پیدا کنند. آبزاس‌مدیا در سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از فعالان مدنی در جمهوری آذربایجان بنیان گذاشته شده است.