ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده‌سازی مجدد علیه محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی معلمان

در ادامه پرونده‌سازی و فشار دستگاه سرکوب علیه معلمان و فعالان صنفی، محمود بهشتی لنگرودی از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران بار دیگر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب» در شعبه چهارم دادیاری لنگرود حاضر شده و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت صد میلیون تومان به صورت موقت آزاد شده است. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، پرونده سازی جدید در حالی صورت می‌گیرد که در کمتر از چهارماه پیش این فعال صنفی معلمان با همین اتهام در دادگاه انقلاب گیلان تبرئه شده بود. محمود بهشتی سال‌های ۸۳ ، ۸۵، ۸۹، ۹۴ و ۱۴۰۰ را نیز با اتهام‌های واهی «اجتماع و تبانی ، فعالیت تبلیغی، توهین به مقامات و نشر اکاذیب» در بندهای مختلف زندان اوین سپری کرده است. این شورا در ادامه، پرونده‌سازی علیه محمود بهشتی و سایر فعالان صنفی را محکوم کرده و خواهان مختومه‌شدن همه پرونده‌‌هایی شده که علیه مطالبه‌گران صنفی و مدنی گشوده شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم‌چنین در اعتراض به پرونده‌سازی جدید علیه این فعال صنفی معلمان نوشته است: «پرونده‌سازی‌ علیه فعالین صنفی معلمان در همه دولت‌ها چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا رویه ثابت حاکمیت بوده ‌است و همین امر تأکیدی عینی بر مستقل بودن و عدم وابستگی سیاسی تشکل‌های صنفی معلمان است.»

مرکز نظارت بر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دادستانی، بسیج و پلیس اماکن نیروی انتظامی یک دفتر مامایی در تبریز را به‌دلیل «سقط جنین غیرقانونی» پلمب کردند

مقام‌های حکومت ایران در ادامه ممنوعیت پایان خودخواسته بارداری و سقط جنین یک دفتر کار مامایی را در تبریز پلمپ کردند. طبق خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تیم مشترک نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با همکاری دادستانی استان، سازمان بسیج جامعه پزشکی استان و پلیس اماکن نیروی انتظامی این دفتر را «به‌دلیل سقط جنین غیرقانونی» شناسایی و پلمب کرده است». ایسنا همچنین نوشته که پرونده این واحد به مراجع قضایی ارجاع شده است. در سال جاری مقام‌های محلی از جمله در تبریز بارهای مطب‌های مامایی را به‌خاطر دادن خدمات به زنان متقاضی پایان‌دادن به بارداری پلمب کرده‌اند. هفته گذشته خبرگزاری رکنا هم از «شناسایی» یک پزشک «آماده برای انجام سقط جنین غیرقانونی» در یزد خبر داده و نوشته بود که بعد از این‌که مطب این پزشک تحت بازرسی قرار گرفته، به خاطر «کشف» ۱۱ قرص میزوپروستول برای او کیفرخواست صادر شده است. طبق این گزارش دفاعیات این پزشک که هویت او نامشخص است «غیرموجه» خوانده شده و برای او به اتهام «فراهم ساختن وسایل سقط جنین، نگهداری داروهای مذکور بدون مجوز قانونی و مداخله در امر دارویی به جهت تجویز بدون مجوز قرص‌های مذکور» پرونده قضایی تشکیل شده است. در این کیفرخواست همچنین از دادگاه خواسته شده طبق قانونی که مجلس ایران تحت عنوان «قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده» تصویب کرده است، مجوز فعالیت این پزشک نیز لغو شود. ایران از کشورهاییست که با ممنوعیت تقریباً کامل پایان خودخواسته بارداری و سقط جنین، جان زنان، از جمله بازماندگان تجاوز جنسی و زنانی که بارداری‌های خطرناک دارند را به‌خطر می‌اندازد و حق آن‌ها را برای تصمیم‌گیری درباره ادامه بارداری نقض می‌کند. سازمان بهداشت جهانی دسترسی به مراقبت‌های سقط جنین ایمن، به‌موقع، ارزان و محترمانه را یک مسئله حیاتی بهداشت عمومی و از حقوق بشر تعریف کرده است.

یک هواپیما که از هند عازم روسیه بود با دست‌کم شش سرنشینِ مفقودشده در ولایت بدخشان افغانستان سقوط کرد

خبرگزاری‌ها روز یکشنبه ۲۱ ژانویه/یک بهمن از سقوط یک هواپیمای جت در ولایت بدخشان افغانستان خبر دادند که گفته می‌شود از هند عازم مسکو بوده است. طبق گزارش خبرگزاری روسی تاس (TASS) این هواپیما متعلق به یک شرکت هندی بوده و به‌دلیل نقص فنی سقوط کرده است. تاس از قول یک منبع نوشت که نقص فنی دو موتور، عامل اولیه سقوط جت فالکون ۱۰بی روسیه تلقی می‌شود. خبرگزاری خامه‌پرس هم به نقل از یک مقام طالبان نوشته یک گروه برای بررسی شرایط به منطقه اعزام شده‌اند. بر مبنای گزارش‌های اولیه دست‌کم شش سرنشین این هواپیما شامل چهار خدمه و دو مسافر ناپدید شده‌اند. درباره شمار سرنشینان هواپیما گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر شده است. همچنین دولت هند این خبر را که هواپیمای مذکور یک هواپیمای مسافربری هندی بوده رد کرد. گفته می‌شود این هواپیما به خدمات درمانی اختصاص داشته و در حال انجام یک پرواز چارتر خدمات بهداشتی در مسیر گایا (هند) - تاشکند (ازبکستان) - ژوکوفسکی (روسیه) بوده است.

سقوط و مرگ یک کارگر معدن سنگ به‌دلیل نبود ایمنی کار- دو کارگر دیگر در کارخانه فولاد پارس با مواد مذاب دچار سوختگی شدند

نبود ایمنی کار جان یک کارگر معدن سنگ مرمریت در چهارمحال و بختیاری را گرفت و باعث پاشیدن مواد مذاب بر روی سر دو کارگر دیگر در کارخانه فولاد پارس شد. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) یکشنبه یکم بهمن به نقل از یک منبع کارگری در استان چهار محال بختیاری نوشت: «حادثه روز گذشته (۳۰ دی ماه) برای یک کارگر حدود ۵۲ ساله هنگام کار و شکستن یک قطعه سنگ رخ داده که باعث مرگ او شد.» این منبع کارگری هویت کارگر جان‌باخته را نامشخص اعلام کرد و درباره این حادثه گفت: «تعدادی کارگر معدن سنگ مرمریت روستای سرچاه مشغول بریدن سنگ و انتقال آن از ارتفاع صخره معدنی به پایین بودند که ناگهان یکی از کارگران با یک سنگ بریده شده به پایین سقوط می‌کند.» ایلنا به نقل از یک منبع کارگری در شهرستان هفت تپه نیز نوشت: دو کارگر ۴۲و ۴۴ ساله شاغل در کارخانه فولاد پارس حین کار بر اثر پاشش مواد مذاب روی سرشان دچار سوختگی درجه یک شده‌ و به بیمارستان مافی شوش انتقال پیدا کرده‌اند. کارخانه فولاد پارس سال ۹۸ در فاصله ۱۵ کیلومتری شوش در شهرک صنعتی این شهرستان تاسیس شده است. طبق این گزارش از وضعیت جسمی و سلامت دو کارگر مصدوم‌شده اطلاعی در دست نیست. بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. سازمان پزشکی قانونی شمار کارگران جان‌باخته بر اثر حوادث کار در نیمه نخست امسال را ۱۰۷۷ نفر اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵٬۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سه معلم در استان چهارمحال و بختیاری بر اثر تصادف در مسیر برگشت از محل کار جان باختند

سه معلم که در مدارس روستایی شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری تدریس می‌کردند، هنگام بازگشت از محل تدریس بر اثر تصادف جانشان را از دست دادند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، بدون اینکه هویت این سه معلم را اعلام کند، نوشت: «یکی از آن‌ها در روستای جوانمردی لردگان و ۲ معلم دیگر در شهر آلونی تدریس می‌کردند». خبرگزاری تسنیم اما اسامی معلمان کشته شده را محمدرضا کوهی، هادی حسینی و داوود مهری گزارش کرد. فرماندار خانمیرزا هم به رسانه‌های داخلی ایران گفت که آنها بر اثر تصادف کامیون با سواری و آتش‌سوزی جانشان را از دست دادند. پیش از این در آذر ماه نیز سه معلم روستایی دیگر در شهرستان لردگان بر اثر سانحه رانندگی کشته شده بودند.

نیروهای نظامی حکومت ایران یک کولبر دیگر را در مرز نوسود کشتند و دو کولبر دیگر را زخمی کردند

در ادامه تیراندازی مأموران هنگ مرزی به سمت کولبران، یک کولبر کشته و دو کولبر دیگر نیز زخمی شدند. بنا بر گزارش «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را رصد می‌کند، شامگاه شنبە، ٣٠ دی‌ ۱۴۰۲ بر اثر شلیک مسقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود به سمت گروهی از کولبران، یک کولبر با نام صادق میرزایی، ۳۰ سالە، اهل جوانرود، متأهل و دارای دو فرزند کشته دو کولبر دیگر نیز بە‌شدت زخمی شدەاند. در این گزارش اشاره‌ای به اسامی دو کولبر زخمی نشده است. براساس آماری که کولبرنیوز جمع آوری کرده است، در سال ۲۰۲۳ جمعاً ٢٩٩ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۳۲ کولبر معادل ۱۱ درصد آن‌ها کشته و ٢۶۷ کولبر زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها از مجموع ٢٩٩ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ٢۶١ مورد یعنی در ۸۷ درصد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفتند. هم‌چنین از مجموع ۲۹۹ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، تعداد ۳۰ نفر از آن‌ها کودک زیر ١٨ سال بودند.