ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت: ۵۴۰ هزار کودک خردسال در یمن از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند

بر اساس گزارش تازه‌ای از سازمان جهانی بهداشت، خطر مرگ کودکان یمنی را به‌شدت تهدید می‌کند. آنت هاینزلمن، کارشناس سازمان جهانی بهداشت و رئیس بخش اورژانس دفتر این سازمان در یمن، جمعه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل در جریان یک کنفرانس ویدئویی در ژنو گفت: «در کشور جنگ‌زده یمن، ۵۴۰ هزار دختر و پسر زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد با خطر مرگ رنج می‌برند.» هاینزلمن تأکید کرد که ۴۶ درصد از کل مراکز بهداشتی در این کشور فعالیت ناچیزی دارد و یا عملاً تعطیل شده‌اند. کمبود نیرو، پول، برق و دارو نیز وجود دارد. شیوع بیماری‌های خطرناکی مانند سرخک، دیفتری، تب دنگی، وبا و فلج اطفال نیز بحران سلامت در یمن را تشدید کرده است. به‌گفته هاینزلمن، ۲۱,۶ میلیون نفر در یمن به کمک و حمایت‌های بشردوستانه نیاز دارند. جمعیت یمن ۳۱,۵ میلیون نفر است. سال‌هاست که دولت یمن با کمک عربستان سعودی با شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند می‌جنگد. گفت‌وگوهای اخیر بین طرف‌های درگیری، امید به راه حل سیاسی را بیشتر کرده است.

دبیرکل ناتو: زلنسکی در اجلاس ماه ژوئیه ناتو شرکت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران این ائتلاف دفاعی در لیتوانی شرکت خواهد کرد. استولتنبرگ در پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در آلمان گفت: «من او را دعوت کردم و خوشحالم که او این دعوت را پذیرفت و در نشست ناتو در ویلنیوس شرکت خواهد کرد.» نشست سران ناتو در پایتخت لیتوانی ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر) برگزار می‌شود. پیش از این مشخص نبود که زلنسکی در این نشست شرکت خواهد کرد یا فقط از طریق ویدئویی در مذاکرات حضور خواهد یافت. استولتنبرگ همچنین به برنامه اعلام‌ شده در ابتدای ماه آوریل برای عضویت برنامه‌ریزی‌ شده اوکراین در ناتو اشاره کرد. این برنامه، چند ساله در نظر گرفته شده است تا انطباق اوکراین با استانداردهای ناتو را تسهیل کند و همکاری بی‌وقفه این کشور با ناتو را امکان‌پذیر سازد. پس از سفر اخیر استولتنبرگ به اوکراین، زلنسکی از کشورهای عضو ناتو خواست تا در نشست ژوئیه راه را برای پذیرش کشورش در ائتلاف نظامی باز کنند. با این حال، شماری از اعضای ناتو در مورد پذیرش اوکراین به این پیمان تردید دارند. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، معتقد است که تصمیم‌گیری در این‌باره تنها می‌تواند پس از پایان جنگ تجاوزکارانه روسیه گرفته شود. پیستوریوس با بیان این‌که «اکنون زمان تصمیم‌گیری نیست»، گفت: «برای انجام این کار، ابتدا باید از این حمله جلوگیری کرد و سپس در دوره جدید باید این مرحله را به دقت ارزیابی کرد.»

اعتصاب کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آبادان با خواست ۷۹ درصد افزایش دستمزد

کارگران پروژه‌ای پالایشگاه آبادان شاغل در شرکت اکسیر صنعت روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه در اعتراض به عدم افزایش دستمزد اعتصاب و به طور دسته جمعی کارگاه را تخلیه کردند. اتحادیه آزاد کارگران با انتشار کلیپ ترک دسته جمعی کارگاه توسط کارگران نوشته است: «خواست کارگران ۷۹ درصد افزایش دستمزد است و اعتصاب با فراخوان مدیریت کمپین مرکزی کارگران پروژه‌ای نفت و گاز آغاز شده است.»

اسرائیل در حال مذاکره با آلمان برای فروش سامانه دفاع موشکی پیکان-۳ است

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که این کشور در حال پیشبرد مذاکره با آلمان برای فروش سامانه دفاع موشکی پیکان-۳ خود است. با حمله روسیه به اوکراین، آلمان هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است. سامانه پیکان-۳ یا «اَروـ۳»، برای پرواز فراتر از جو زمین طراحی شده‌ است. این سامانه می‌تواند در ارتفاع بالا موشک‌های هسته‌ای، بیولوژیکی، یا شیمیایی را منهدم کند. وزارت دفاع اسرائیل افزود مذاکرات با وزارت دفاع آلمان تسریع شده و هدف از آن صادرکردن این سامانه در آینده نزدیک است. این وزارتخانه همچنین گفت پروژه تحویل سامانه دفاع موشکی پیکان-۳ به آلمان از حمایت ایالات متحده آمریکا برخوردار است. شرکت دولتی صنایع هوافضای اسرائیل (ISRAI.UL) پیمانکار اصلی این پروژه است و بوئینگ (BA.N) در تولید این سامانه مشارکت دارد.

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در ایران

رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرد همچنان اصل قانون تعرفه‌گذاری برای پرستاران اجرا نشده و در همان حال در ایران کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری وجود دارد. رئیس سازمان نظام پرستاری درباره آخرین وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: «از نظر ما اصل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اصلاً اجرا نشده است و صرفاً یک تا دو پرداخت علی‌الحساب صورت گرفته که آن هم تحت تأثیر مطالبات جامعه پرستاری از وزارت بهداشت بوده است. اصل قانون زمانی اجرا می‌شود که تعرفه خدمات پرستاری در قالب دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی از سوی شورای عالی بیمه سلامت پرداخت شود.» میرزابیگی یادآوری کرد: «۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وزارت بهداشت و بیمه‌ها مانده و به دست پرستاران نرسیده است. از این مبلغ تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان به دست جامعه پرستاری رسیده است.» رئیس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر جذب نیروی کار پرستار آموزش‌دیده در سال جاری گفت: «از حدود ۲۵ هزار مجوزی که برای جذب کادر درمان صادر شده مشخص نیست که دقیقا چه تعدادی مربوط به پرستاران است این درحالی است که کشور با کمبود پرستار مواجه است. از سوی دیگر دولت درحال افتتاح کلان بیمارستان‌ها و مراکزی است که نیاز به افزایش تعداد نیروهای پرستاری را بیشتر می‌کند. درحال حاضر نیاز به بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری برای جبران کمبود نیروی پرستار داریم.»

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس مازندران تیراندازی در یک مرکز خرید به دلیل پوشش انتخابی زنان را تکذیب کرد

در پی انتشار گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد مسلحانه پلیس در اجرای طرح حجاب و عفاف در پاساژ پلازا شهرستان بابل، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری امنیتی تسنیم ادعا کرد: «در برخورد با متخلفان عفاف و حجاب در پاساژ پلازا هیچ‌گونه تیراندازی صورت نگرفته است.» این مقام امنیتی که تسنیم نام او را «سرهنگ ساداتی» اعلام کرده است، در ادامه این مصاحبه افزود: «گروه‌های امر به معروف در حال تذکر در پاساژ بودند که با بدحالی یک خانم عابر‌ روبه‌رو می‌شوند. بلافاصله اورژانس به محل پاساژ اعزام شد و حال عمومی فرد بدحال نیز بهبود یافت.» دوشنبه ۲۸ فروردین در پاساژ پلازا شهر بابل عده‌ای که شهروندان آن‌ها را «بسیجی» معرفی کرده بودند، با ورود به این مجتمع تجاری، به دلیل پوشش انتخابی زنان قصد بازداشت شماری از مغازه‌داران را داشتند که مغازه‌داران و مردم مقاومت کردند و این افراد مسلح نیز شروع به تیراندازی کردند. در این میان حال خانمی بد شد و از حال رفت که به اورژانش اطلاع دادند.

در فروردین ماه پنج سال گذشته، روزهای با هوای پاک تهران از ۲۱ روز به شش روز رسیده است

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با توجه به داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نوشت در فروردین پنج سال گذشته روزهای با هوای پاک در پایتخت از ۲۱ روز فقط به شش روز کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد در فروردین سال جاری در تهران شش روز پاک، ۲۴ روز قابل قبول و یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است. در فروردین سال ۱۴۰۱ هم هوای تهران دو روز در شرایط پاک، ۲۲ روز در وضعیت قابل قبول، پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، یک روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها و یک روز در شرایط خطرناک قرار داشت. در فروردین سال ۱۴۰۰ کیفیت هوای تهران دو روز پاک، ۲۵ روز در وضعیت قابل قبول، چهار روز در شرایط آلوده برای گروه‌های حساس بود. در اولین ماه بهار سال ۹۹ شهروندان ساکن تهران ۱۴ روز هوای پاک و ۱۷ روز هوای قابل قبول تنفس کردند. در فروردین سال ۹۸ شهروندان تهرانی ۲۱ روز هوای پاک و ۱۰ روز هوای قابل قبول تنفس کرده‌اند. ایسنا ‌نوشت: «این اعداد و ارقام در پنج سال گذشته نشان می‌دهند با گذر زمان، نفس‌های تهران هر سال بیشتر به شماره افتاده است.»

برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حضور بدون حجاب پانته‌آ بهرام، بازیگر «پوست شیر»

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد پس از حواشی ایجاد شده در برنامه‌ اکران قسمت پایانی پوست شیر، مدیر سینما لوتوس برکنار شد. پانته‌آ بهرام، بازیگر سینما در همراهی با ملت ایران روز چهارشنبه هنگام نمایش عمومی آخرین قسمت سریال «پوست شیر» که در سینما لوتوس برگزار شد بدون حجاب اجباری حاضر شد. در این برنامه ترانه معروف «پوست شیر»از سروده‌های جنتی عطایی که در سال‌های قبل از انقلاب با صدای ابراهیم حامدی معروف به ابی اجرا شده بود نیز پخش شد. حبیب ایل بیگی چند ساعت بعد گفت: «طی جلسه‌ای ضمن بررسی تخلفات سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده سریال پوست شیر در خصوص پخش موزیک ترانه غیرمجاز و نمایش سریال مغایر با مجوزهای دریافتی، مقرر شد ضمن درج در پرونده عوامل مقصر، در نوع همکاری سازمان سینمایی با مسببین این تخلف تجدید نظر شود.» معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: «همچنین با توجه به حضور بدون حجاب یکی از بازیگران زن و عدم اقدام درست و به موقع مدیریت سینما در کنترل برنامه و عدم هدایت فرد متخلف و و قانون‌شکن به بیرون از فضای سینما، مدیر آن به علت ضعف مدیریت از سمت خود برکنار شد.» در همان حال محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی بدون اشاره به کشف حجاب پانته‌آ بهرام گفت: «در حوزه حجاب و عفاف حداقل اقدامات سلبی در کنار اقدامات گسترده ایجابی الزامی است چون نمی‌توان با دسیسه‌ها و توطئه‌های پیچیده امنیتی دشمن،تنها با نگاه فرهنگی مقابله کرد.» «پوست شیر» یک مجموعه تلویزیونی پرببیننده است که بر گرته فیلمفارسی و بر محور انتقام‌جویی به شکل یک درام جنایی ساخته شده، جمشید محمودی کارگردانی آن را به عهده داشته و هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی از بازیگران آن هستند.