ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه فعالیت سازمان محیط زیستی «صندوق جهانی طبیعت» را ممنوع کرد

روسیه چهارشنبه ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن فعالیت‌های «صندوق جهانی طبیعت» (WWF - World Wide Fund for Nature)، بزرگترین اتحادیه بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست در جهان را ممنوع کرد. روسیه «صندوق جهانی طبیعت» را یک سازمان «نامطلوب» اعلام کرد و این طبقه‌بندی به معنای ممنوعیت عملی فعالیت‌های آن خواهد بود. دفتر دادستانی کل روسیه گفت آن‌چه «صندوق جهانی طبیعت» در روسیه انجام می‌دهد امنیت بخش اقتصادی را تهدید می‌کند. پیش از این در ماه مه گذشته فعالیت سازمان «صلح سبز» (Greenpeace) در روسیه ممنوع شده بود.

نماینده کنست اسرائیل: کوییرها برای دولت اسرائیل خطرناک‌تر از داعش و بمب اتم هستند، باید جلوی رژه افتخار را بگیرم

یتسحاق پندرس، نماینده کنست اسرائیل از حزب «اتحاد یهودیت توراتی»، یک حزب مذهبی افراطی اما غیرصهیونیستی، بر این باور است که جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ برای اسرائیل خطرناک‌تر از دولت اسلامی (داعش) و گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرایی همچون حماس و داعش و حتی خطرناک‌تر از بمب اتم است. او در گفت‌و‌گو با کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل گفت: «فکر کنم تا به‌حال پیام‌ام را درست بیان نکرده‌ام. حالا بهتر این کار را می‌کنم. به نظر من، خطرناک‌ترین چیز برای دولت اسرائیل ــ خطرناک‌تر از دولت اسلامی، حزب‌الله و حماس ــ انحطاط روابط ممنوعه است، چون این چیزی ست که در تورات نوشته شده». او افزود که کوییرها «از زندگی‌کردن بدون ارتش اسرائیل برای دولت اسرائیل» و نیز «از هر سلاحی که در اختیار ارتش اسرائیل قرار دارد» خطرناک‌تر هستند. اسرائیل بمب اتم دارد. این نماینده کنست اسرائیل وعده داد که «من باید جلوی رژه افتخار و کلا جلوی این جنبش را بگیرم». رژه‌ی افتخار ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ از ماه ژوئن و در پاسداشت این جامعه برگزار می‌شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه: آمریکا پایگاه‌های خود را در شمال شرق سوریه تقویت کرد

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی اعلام کرد که ارتش آمریکا پایگاه‌های خود در مناطق تحت کنترل «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را تقویت کرد. این گزارش نوشته است کاروان نظامی آمریکا متشکل از ۷۵ خودرو با مخازن نفت، تجهیزات توپخانه‌ای و نیز مقادیر زیادی مهمات روزهای ۱۹ و ۲۰ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) از سمت عراق وارد استان حسکه در شمال شرق سوریه شد. مقصد این کاروان نظامی پایگاه‌ها و مراکز نظامی آمریکا در منطقه الشدادی و رملان بود. نیروهای آمریکایی در استان‌های حسکه، رقه و دیرالزور سوریه مستقر هستند. پس از دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به خروج نیروهای این کشور از شمال شرق سوریه در ۲۰۱۹، و با چراغ سبز روسیه و ایران، ترکیه به مواضع کردها حمله کرده بود.

باقری دیدار با مورا را تأیید کرد: «درباره رفع تحریم‌ها مذاکره کردیم»

علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در حساب کاربری‌اش در توییتر تأیید کرد که دیداری با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوحه داشته است. او در توییت کوتاهش نوشت که «جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم.» «مذاکرات رفع تحریم» نامی است که مقام‌های دولت رئیسی بر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی گذاشته‌اند. مذاکراتی که از شهریور سال گذشته و با رد آخرین پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بن‌بست رسیده است. روز گذشته دو منبع یکی غربی و یکی نزدیک به وزارت خارجه ایران از گفتگوهای دو روزه باقری و مورا در پایتخت قطر پرده برداشته بودند. با این حال نه اتحادیه اروپا و نه وزارت خارجه جمهوری اسلامی آن را تایید یا تکذیب نکرده بودند. در روزهای گذشته وبسایت اکسیوس و نیویورک تایمز در مورد احتمال دستیابی قریب‌الوقوع به نوعی توافق موقت و غیررسمی میان ایران و غرب سخن گفته بودند. روزنامه اعتماد که در ایران منتشر می‌شود هم از توافقی نانوشته میان ایران و اسرائیل سخن گفته بود تا در ازای آزادی عمل دولت اسرائیل برای توسعه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی، تل‌آویو در مقابل این توافق کارشکنی نکند.

در پی حمله به کمپ مجاهدین خلق در آلبانی معاون حقوقی ابراهیم رئیسی مدعی شد که می‌خواهند مجاهدین را به ایران بازگردانند

محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی چهارشنبه ۳۱ خرداد در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «بخش مهمی از منافقین (مجاهدین خلق) در داخل کشور مرتکب جنایت شده‌اند، باید علیه آن‌ها حکم صادر و پیگیری می‌شد‌. این کار به اندازه لازم صورت نگرفته و ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.» دهقان افزود: «اقداماتی از طریق دستگاه‌های داخلی برای صدور حکم مقتضی علیه افرادی که در کشور مرتکب جنایت شدند، صورت گرفته است. متولی این وزارت اطلاعات بوده که باید این کار را به همراه قوه قضائیه انجام می‌داد. ما به عنوان معاونت حقوقی از رئیس‌جمهور تقاضا کردیم و رئیس‌جمهور هم به وزارت اطلاعات دستور داد تا کار را پیگیری کنند.» به‌گفته دهقان متولی اصلی این اقدام قوه قضائیه است و سپس به همراه وزارت خارجه برای اجرای آن اقدام خواهند کرد. سخنان معاون حقوقی کسی که خود از عاملان اصلی کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است در حالی بیان می‌شود که روز سه‌شنبه پلیس آلبانی به کمپ مجاهدین خلق‌ در منطقه دوروس موسوم به «کمپ اشرف۳» حمله کرد. شورای ملی مقاومت شاخه سیاسی مجاهدین خلق در اطلاعیه‌ای مدعی شد که این حمله به درخواست جمهوری اسلامی انجام شده است. مجاهدین خلق می‌گویند در یورش پلیس یکی از اعضای آن‌ها به نام علی مستشاری کشته و تعداد زیادی مجروح شدند. پلیس آلبانی می‌گوید مجاهدین در این کمپ فعالیت سیاسی کرده‌اند در حالی‌که طبق توافق سال ۲۰۱۳ اجازه چنین کاری نداشتند.

حذف بیش از ۸۵ درصد دانشگاه‌های ایران: وزارت علوم می‌گوید ۴۰۰ دانشگاه کفایت می‌کند

محمد مهدی دهقان، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم از کاهش تعداد دانشگاه‌های ایران به ۴۰۰ دانشگاه خبر داد و گفت که «در حال حاضر دو هزار و ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم که با اجرای طرح آمایش آموزش عالی این دانشگاه‌ها ادغام شده و تعداد آنها به ۴۰۰ دانشگاه کاهش می‌یابد.» او به خبرگزاری ایسنا گفت که تعداد دانشگاه‌های آزاد هم به ۳۲ واحد کاهش خواهد یافت: «در مورد دانشگاه آزاد به این سمت حرکت می‌کنیم که بتوانیم به ۳۲ واحد استانی برسیم به این معنی که هر استان یک دانشگاه داشته باشد و واحدهای دانشگاه آزاد در دانشگاه استانی ادغام شوند.» مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم دانشگاه آزاد را اولین نقطه اجرای این طرح خواند و گفت که «برنامه آمایش مراکز آموزش عالی در حال حاضر در تمامی زیرنظام‌ها آغاز شده است. به‌طوری‌که دانشگاه آزاد این برنامه را به اتمام رسانده و تا یک ماه آینده برای تصویب به شورای گسترش ارائه خواهد داد و قطعاً تا پایان دولت این برنامه به اتمام خواهد رسید.» گرچه این مقام وزارت علوم تأکید کرده که دلیل این اقدام پرهیز از پراکندگی و ایجاد انسجام در واحد‌های آموزش عالی است ولی مشخص نیست که خشم مقام‌های جمهوری اسلامی از اعتراضات دانشجویان در جریان قیام مهسا هم در تسریع این برنامه اثر داشته یا نه.

رئیس سازمان پزشکی قانونی از افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای، اعتیاد و مشروبات تقلبی خبر داد

عباس مسجدی ارانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش مرگ‌ومیر بر اثر عوامل مختلف در کشور خبر داد. به‌گفته مسجدی تلفات جاده‌ای در سال ۱۴۰۱، ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر بود که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۶,۲ درصد رشد داشت. تلفات ناشی از اعتیاد در سال گذشته پنج‌هزار و ۵۲۸ مورد بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ با پنج‌هزار و ۳۲۸ مورد ۳,۸ درصد رشد داشت. مرگ‌ومیر ناشی از مشروبات الکلی تقلبی نیز در سال ۱۴۰۱، ۶۴۴ نفر بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد رشد را نشان می‌داد. تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز در سال گذشته، ۹۱۳ مورد فوتی بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۸,۸ درصد افزایش داشت. رئیس سازمان پزشکی قانونی همچنین درباره مجوز سقط جنین گفت: «به‌طور متوسط سالانه ۱۲ هزار پرونده سقط جنین تشکیل و بررسی می‌شود در سال ۱۴۰۱، هشت‌هزار و ۸۶۲ مورد مجوز سقط صادر شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ با هشت‌هزار و ۷۵۰ مورد مجوز، ۱,۳درصد رشد داشته است.»

یک مقام مسئول در وزارت اقتصاد می‌گوید اقتصاد کشور روبه‌راه است و در همه زمینه‌ها رشد کرده است

در حالی‌که مردم در زندگی روزمره خود با دشواری‌های معیشتی و قیمت‌های سرسام‌آور روبه‌رو هستند ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد می‌گوید «هر چهار بخش کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات در سال ۱۴۰۱ در تمامی فصول رشد مثبت داشتند.» صیامی حتی از «رشد اقتصادی چهار درصدی در سال ۱۴۰۱» خبر داد و گفت: « گروه صنایع و معادن توانسته عملکرد مثبتی در رشد اقتصادی داشته باشد و سهم عمده‌ای از این رشد اقتصادی را در سال گذشته به خودش اختصاص دهد و در رتبه‌های بعدی بخش خدمات، بخش نفت و کشاورزی قرار دارند.» او در پاسخ به این پرسش که چرا این بهبود وضعیت اقتصادی برای مردم ملموس نیست، گفت: «این موضوع به این دلیل است که ریکاوری اقتصاد در حال رخ دادن است و اگر این روند اقتصادی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ادامه پیدا کند، گذشته جبران می‌شود و مردم بهبود شاخص‌های اقتصادی را به طور ملموس در زندگی خود می‌بینند چراکه اقتصاد به رونق می‌رسد.» دولت ابراهیم رئیسی در حالی این آمار را ارائه می‌دهد که بانک مرکزی ایران می‌گوید نرخ تورم اردیبهشت امسال ۵۵,۷ درصد بوده که ۶,۶ درصد بیشتر از نرخ تورمی است که مرکز آمار برای این ماه اعلام کرده است. قیمت دلار در بازار غیررسمی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ تقریباً ۵۰ برابر شده و از یک هزار تومان در سال ۱۳۸۹ به نزدیک به ۵۰ هزار تومان در هفته‌های پایانی ۱۴۰۱ رسید.

نماینده مجلس: کنسرت اگر در وصف نیاز‌های جامعه، مدح ائمه یا هویت ایرانی باشد اشکالی در آن نیست

چهارشنبه ۲۳ خرداد عده‌ای لباس شخصی مقابل تالار وحدت در تلاش بودند کنسرت گروه موسیقی بوشهری «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان را به هم بزنند. اکنون فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی محلس شورای اسلامی فرصت را مناسب دانسته که بگوید باید کاری کرد که آتش به اختیاران، خودسرانه دست به چنین اقداماتی نزنند. عباسی گفت: «کنسرت اگر در وصف نیازهای جامعه، مدح ائمه یا هویت ایرانی باشد اشکالی در آن نیست، اما اگر افرادی بخواهند از این موضوع استفاده کرده و افکار غیر دینی خود را تبلیغ کنند مطمئناً جامعه مذهبی گارد می‌گیرد و مقابل آن می‌ایستد و دو قطبی در جامعه ایجاد می‌شود و باید اجازه بدهیم تا مسئولان مربوطه در این حوزه تصمیم‌گیری کنند و جامعه دو قطبی نشود نه اینکه افراد یا گروه‌ها تصمیم بگیرند.» قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ۲۹ خرداد اعلام کرد، در پی ایجاد «برخی وقایع در تالار وحدت» و «اقدامات هنجارشکنانه و غیر متعارف در جریان برگزاری یک کنسرت موسیقی» در مجموعه فرهنگی تالار وحدت «بلافاصله پرونده قضایی در دادسرای تهران» تشکیل شده است. روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، صبح دوشنبه ۲۹ خرداد مسئولیت حمله به کنسرت موسیقی گروه لیان در تهران را متوجه افراد «خودسر» و «آلت دست دشمن» کرده بود. مسئولانی مانند فریدون عباسی و رسانه‌هایی مانند ارگان نزدیک به سپاه فراموش کرده‌اند که شرایط اجتماعی بعد از قیام ژینا با شرایط اجتماعی در دولت اول روحانی که بحث برگزاری کنسرت تکانه‌ها و امیدهایی در محیط خموده فرهنگی ایجاد کرده بود، اصولا تفاوت دارد. انواع گروه‌های موسیقی خودجوش به طور زیرزمینی مشغول فعالیت‌اند و به این ترتیب اصولا هنرمندان حاکمیت ارشاد اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسند.