ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات پرستاران در چندین شهر ایران ادامه یافت

پرستاران ایران برای دومین هفته متوالی، چهارشنبه ۳۱ مرداد بار دیگر در چندین شهر از جمله در تهران، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، اهواز، رشت، مریوان، دهدشت و... تجمع اعتراضی برپا کردند. در تهران پرستاران در مقابل وزارت بهداشت، در اهواز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در اصفهان مقابل استانداری، در مریوان در بیمارستان فجر، در کرمانشاه در دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند. آن‌ها شعار سرمی‌دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه ـ وعده‌های توخالی، تعرفه پوشالی ـ یک اختلاس کم بشه حق ما داده می‌شه ـ اضافه کار ۲۰ تومن، خجالت خجالت ـ پرستار نباشه سیستم از هم می‌پاشه» بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، در کرمانشاه مأموران حراست دانشگاه علوم پزشکی تلفن‌های همراه پرستاران معترض می‌گرفتند و آن‌ها را تهدید می‌کردند. پرستاران به اجرایی نشدن قانون تعرفه‌گذاری، اضافه‌کار اجباری و دستمزدهای ناچیز اعتراض دارند اما وزارت بهداشت به خواسته‌های آن‌ها رسیدگی نمی‌کند.

ادامه زن‌کشی‌ها در ایران: مردی در شیراز همسرش را به آتش کشید

مردی در شیراز همسر و پدر زن خود را به آتش کشید. متهم پس از بازداشت انگیزه خود از این اقدام را «اختلافات خانوادگی» عنوان کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاووس حبیبی، رئیس پلیس آگاهی فارس چهارشنبه ۳۱ مرداد ضمن اعلام این خبر گفت این رویداد ۹ روز پیش، دوشنبه ۲۲ مرداد رخ داده است. به‌گفته رئیس پلیس آگاهی فارس در بررسی‌ها مشخص شد که این مرد ۴۸ ساله پس از تهیه بنزین به منزل پدر زن خود مراجعه و اقدام به آتش زدن همسر و پدر او کرده بود. در این حادثه دو خواهر این زن نیز مجروح شدند. سالانه شمار نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیک‌شان به قتل می‌رسند. از آغاز سال ۱۴۰۳ تا نیمه خرداد دست‌کم ۲۳ فقره زن‌کشی در ایران گزارش شده است. قوانین مردسالارانه مبتنی بر شریعت اسلامی که مردان خانواده را در صورت قتل زنان تحت دلایل «ناموسی» و «اختلاف خانوادگی» از مجازات متناسب با جرم مصون می‌دارد، از عوامل مؤثر در افزایش زن‌کشی هستند. مسئولان جمهوری اسلامی با تقلیل خشونت علیه زنان به «اختلاف خانوادگی» این واقعیت را انکار می‌کنند و مانع تصویب قوانینی که امنیت زنان را به صورت حداقلی تضمین و از خشونت مرگبار علیه آن‌ها پیشگیری کند، می‌شوند.

یک فرمانده ارشد شاخه نظامی الفتح در حمله هوایی اسرائیل به لبنان کشته شد

چهارشنبه ۳۱ مرداد / ۲۱ اوت در حمله پهپادی اسرائیل به شهر ساحلی صیدا در جنوب لبنان، خلیل حسین المقدح (ابوحسین)، از اعضای ارشد گردان‌های «شهدای الاقصی» شاخه نظامی جنبش الفتح فلسطین، کشته شد. ارتش اسرائیل حمله به خودرو حامل خلیل حسین المقدح را تأیید کرد و گفت او با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کرد و در سازماندهی «حملات تروریستی» و «قاچاق سلاح» به کرانه باختری اشغالی دست داشت. یک منبع امنیتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت حمله به خودرو المقدح زمانی رخ داد که او در حال رانندگی در نزدیکی اردوگاه‌های فلسطینی در نزدیکی شهر صیدا بود. رهبری جنبش الفتح در دست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است. منابع امنیتی لبنان از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۱۹ نفر در این حملات هوایی اسرائیل خبر دادند. حزب‌الله پیش از این بیش از ۵۰ موشک به شمال اسرائیل شلیک کرده بود. به‌گفته نیروهای امدادی محلی، گلوله‌ها به چندین خانه در بلندی‌های جولان اصابت کرده و یک غیرنظامی زخمی شده است.

طالبان، به اتهام «نشر پروپاگاندا» ورود گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان را ممنوع کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری «طلوع» افغانستان گفته است که منع ورود ریچارد بنت به افغانستان به دلیل اقدام‌های این شخص در جهت نشر «پروپاگاندا علیه افغانستان» بوده است. مجاهد گفته است که بنت برای این کار ماموریت داشته و «مسائل کوچک را بسیار بزرگ‌نمایی می‌کرد.» هفته گذشته، در حالی‌که مقام‌های طالبان سومین سالگرد به قدرت رسیدن‌شان را جشن می‌گرفتند، بنت همراه با ۲۹ کارشناس دیگر سازمان ملل متحد بیانیه‌ای منتشر کرد که از جامعه جهانی می‌خواست «مقامات دِ فاکتوی طالبان را به‌خاطر این‌که حقوق بشر را نقض می‌کنند» به رسمیت نشناسند. بنت همچنین در ماه ژوئن تصمیم سازمان ملل را برای کنار گذاشتن مساله حقوق زنان و حقوق جامعه مدنی از مذاکرات قطر زیر سوال برده بود. حالا طالبان اعلام کرده است که مساله‌ای با گزارشگران حقوق بشر ندارد و ممنوعیت ورود این گزارش‌‌گر به‌خاطر اقدام‌های شخص ریچارد بنت بوده است. سخن‌گوی سازمان ملل متحد در نیویورک، بدون این‌که این تصمیم طالبان را تکذیب یا تایید کند روز سه‌شنبه گفته است که «گزارشگران ویژه سازمان ملل، کارشناسان مستقلی هستند که نقش بسیار کلیدی در ساختار جهانی حقوق بشر ایفا می‌کنند. ما از همه دعوت می‌کنیم که نهایت همکاری را با آن‌ها داشته باشند.»

آلمان از دولت جدید ایران خواست تا فوراً با از سرگیری کلاس‌های مؤسسه زبان آلمانی در تهران موافقت کند

در پی حمله مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به مؤسسه آموزش زبان آلمانی (DSIT) در تهران، دولت آلمان در واکنش سفیر ایران را احضار کرد و از دولت جدید ایران خواست تا فوراً با از سرگیری کلاس‌های این مؤسسه زبان موافقت کند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای گفت: «اقدامات مقامات امنیتی ایران علیه مؤسسه زبان آلمانی در تهران را محکوم می‌کنیم. هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. تبادل زبان اساس درک متقابل است.» مأموران امنیتی روز گذشته سه‌شنبه ۳۰ مرداد با یورش به ساختمان‌های «مؤسسه آموزش زبان آلمانی» برگزارکننده آزمون‌های رسمی «انستیتو گوته» در ایران، این ساختمان‌ها را پلمب کردند. گزارش شده است که در زمان حمله یکی از امتحان‌های زبان آلمانی در این مؤسسه در حال برگزاری بود. پلیس مدارک و پاسپورت همه زبان‌آموزان این مؤسسه را توقیف کرد و آن‌ها و کارمندان مؤسسه را از محل ساختمان بیرون کرد. زبان‌آموزان پس از امضای برگه‌ای مبنی بر این‌که نسبت به این اقدام پلیس شکایتی ندارند، مدارکشان را پس گرفتند. پلیس سپس تابلوهای مؤسسه را پایین کشید و درب‌های ورودی آن را پلمب کرد. این مؤسسه مدرک ب۲ زبان آلمانی را صادر می‌کند و داشتن این مدرک برای کسانی که می‌خواهند از طریق ویزای کار، به‌ویژه پرستاران به آلمان مهاجرت کنند و همچنین برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای آلمانی‌ زبان را دارند، ضروری است. پایگاه اینترنتی «نورنیوز» نزدیک به شورای امنیت ملی ایران، این اقدام را واکنشی به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) تفسیر کرده بود. روابط آلمان و جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته و پس از تعطیلی مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در هامبورگ، برلین و فرانکفورت به شدت تیره شده است. تعطیلی این مراکز با واکنش تند جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود. در حال حاضر چند شهروند آلمانی که برخی از آن‌ها تابعیت دوگانه ایرانی ـ آلمانی دارند در ایران زندانی هستند. منتقدان تهران را متهم می‌کنند که شهروندان خارجی را به عنوان گروگان‌های سیاسی نگه می‌دارد. ایران این اتهامات را رد می‌کند و معمولاً دستگیری‌ها را به اتهامات جاسوسی مربوط می‌کند. سال گذشته جمشید شارمهد با تابعیت دوگانه ایرانی ـ آلمانی با اتهامات تروریستی در ایران به اعدام محکوم شد.

دستگاه قضائی بهراد آذرگان، شهروند بهائی را از هرگونه فعالیت در فضای مجازی منع کرد

بنا به اطلاعات منابع «زمانه»، بهراد آذرگان، شهروند بهائی ساکن تهران براساس ابلاغیه قضائی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در شعبهٔ سوم بازپرسی دادسرای امنیت حضور یافت و طی آن از هرگونه فعالیت در فضای مجازی منع شد. همچنین با طرح اتهام جدید علیه این موزیسین بهائی مبنی بر تبلیغ از طریق برگزاری کلاس موسیقی برای سنین مختلف، به مبلغ وثیقه او ۱۰ میلیارد ریال دیگر افزوده شد. نیروهای امنیتی جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ با یورش به منزل بهراد آذرگان اقدام به ضبط لوازم الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و برخی دیگر از وسایل شخصی او کردند. او ۱۳ مرداد پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت «به اتهام موضوع ماده ۵۰۰ از قانون مجازات اسلامی» بازداشت شد و در نهایت ۱۵ مرداد، با سپردن وثیقه‌ی ۱۵ میلیارد ریالی از قرنطینه‌ی زندان اوین آزاد شد. ایجاد محرومیت‌ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند در ایران عضو جامعه بهائیان هستند، اما قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب بهائیان را به‌رسمیت نمی‌شناسد و آن‌ها را از بسیاری از حقوق اجتماعی‌شان محروم‌ کرده است.

سرکوب زندانیان بند زنان اوین در پی اعتراض به اعدام رضا رسایی: آنیشا اسداللهی از حق تماس محروم شده است

آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران که با اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» دوران حبس خود را در بند زنان اوین سپری می‌کند، پس از تحصن اعتراضی زنان زندانی در اوین علیه اعدام رضا رسایی، از معترضان بازداشتی جنبش زن، زندگی، آزادی؛ از حق تماس و ملاقات محروم شده است. علی اسداللهی، برادر او در حساب اینستاگرامی‌اش اعلام کرده است که تماس بعضی از زنان زندانی در بند زنان اوین از زمان این تحصن اعتراضی در ۱۶مردادماه قطع شده است. او همچنین یادآوری کرده است که این کنش‌گر حقوق کارگران و زنان به دلیل اعتراض به صدور احکام اعدام برای شریفه محمدی و پخشان عزیزی، به‌مدت شش هفته از حق ملاقات با خانواده‌ محروم است. مأموران وزارت اطلاعات ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ آنیشا اسداللهی را همراه همسرش کیوان مهتدی همزمان با عده‌ای دیگر از فعالان کارگری و معلمان در جریان یک پرونده‌سازی امنیتی به دلیل بازدید دو سندیکالیست فرانسوی بازداشت کردند. آنیشا اسداللهی فعال کارگری، نویسنده، مترجم و معلم زبان انگلیسی است. او متولد ۱۳۶۸ در قائم‌شهر مازندران و فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه خواجه نصیر طوسی است و طی ۱۰ سال گذشته به ترجمه، تدریس زبان انگلیسی و فعالیت‌های مدنی در قالب حمایت از حقوق کارگران مشغول بوده است. بیشتر ترجمه‌های او در حوزه زنان، فمینیسم، نقد سرمایه‌داری و حقوق کارگران است. آنیشا اسداللهی پیشتر نیز در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در جریان تجمع روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود. در سوم مردادماه، یک فایل صوتی از اعتراضات بند زنان اوین که هفته‌هاست علیه اعدام فعالیت می‌کنند منتشر شد که شعارهای زیر را به گوش می‌رساند: «بند زنان اوین/هم‌صدا و هم‌پیمان/تا لغو حکم اعدام/ایستاده‌ایم تا پایان»، «صدور حکم اعدام/انتقام حاکمان/از زنان، کردستان/تا هر گوشه در ایران»، «درود بر شکاری/قبادلو/کرمی/حسینی/رهنورد/یعقوبی/میرهاشمی/کاظمی»، «جان برود/سر برود/آزادی هرگز نرود»، «نه تهدید، نه سرکوب، نه اعدام دیگر اثر ندارد»، «دریس، کورکور، رسائی»، «بچه‌های اکباتان/ بچه‌های اکباتان» و…

اتوبوس زائران پاکستانی در دهشیر یزد واژگون شد و ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند

یک اتوبوس حامل زائران پاکستانی ساعت ۲۱ و ۵۴ دقیقه سه‌شنبه ۳۰ مرداد روبه‌روی پاسگاه دهشیر تفت از توابع استان یزد واژگون شد و آتش گرفت. در این حادثه تا صبح چهارشنبه ۳۱ مرداد خبر کشته شدن ۲۸ نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر گزارش شده است. محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد صبح چهارشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت حال ۱۴ نفر از مصدومان که در مراکز درمانی بستری شدند وخیم است. ملک‌زاده سرنشین‌های این اتوبوس را که همه پاکستانی بودند و برای مراسم اربعین از این کشور به قصد عراق در حرکت بودند، ۵۱ نفر اعلام کرد. به‌گفته او، استانداری یزد با هماهنگی وزارت امور خارجه برای اختصاص یک فروند هواپیما جهت انتقال مصدومان و کشته‌های این حادثه به کشور پاکستان، اقدام کرده است. سرهنگ رحیم حاجی ده‌آبادی، رئیس پلیس راه استان یزد نیز گفت: «کارشناس‌های پلیسِ راه ناآشنا بودن راننده با مسیر، نقص فنی مستمر در سیستم ترمز وسیله نقلیه و فرسوده بودن وسیله نقلیه را علت واژگونی اتوبوس اعلام کردند.» حکومت ایران برای تبلیغ دینی خود هر سال هزاران نفر را برای مراسم اربعین بسیج می‌کند و با در اختیار گذاشتن امکانات و مزایا آن‌ها را راهی عراق می‌کند.