ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی در هورالعظیم؛ دود سه شهر خوزستان را فرا گرفت

دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم آسمان بخشی از استان خوزستان را تار کرده است. در شهر اهواز وضعیت هوا «ناسالم» اعلام شده است. سوسنگرد و شوش دو شهر دیگر هستند که دود غلیظ بر فراز آن دیده می‌شود. مدیران محلی در خوزستان منشاء دود را آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم (حورالحویزه) دانستند و گفتند که در حال رایزنی برای متوقف کردن حریقی هستند که از بامداد ۳۰ شهریور آغاز شده است. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان به رسانه‌های داخلی ایران گفت از آغاز شهریور تا به حال ۶۳۰ هکتار از نیزارهای هورالعظیم در خاک عراق سوخته است.

نیروهای امنیتی یاسر رحمانی‌راد، پزشک خرم‌آبادی را بازداشت کردند

منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت دوباره یاسر رحمانی‌راد، پزشکی که در جریان قیام ژینا برای درمان مجروحان به مهاباد رفته بود، خبر داده‌اند. به گفته این منابع نیروهای امنیتی با یورش به خانه رحمانی‌راد او را بازداشت و وسایل شخصی‌اش را ضبط کردند. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) به نقل از یک منبع مطلع در این باره نوشت: «ساعت ۶ صبح روز ۳۰ شهریور ماموران با مراجعه به منزل آقای رحمانی‌راد اقدام به بازداشت او کردند. همچنین ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه او و اعضای خانواده‌اش را ضبط کردند. ماموران امنیتی آذر ۱۴۰۱ یاسر رحمانی‌راد را در مهاباد بازداشت کرده بودند. او به تجمع و تبانی برای اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام متهم بود اما دادگاه حکم به تبرئه او داد. نیروهای امنیتی در یک ماه اخیر با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم سالروز کشته‌شدگان قیام ژینا شمار زیادی از شهروندان را بازداشت کرده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش از تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه خبر داد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در «مراسم اختتامیه اجلاسیه دوم چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان» از تغییر بیست هزار مدیر مدرسه در راستانی آنچه که «ایجاد تحول» در مدارس عنوان کرده خبر داده است. او درباره اینکه آیا این مدیران برکنار یا اخراج شده‌اند توضیح بیشتری نداد. وزارت آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی ده‌ها معلم را به حکم هیئت‌های نظارت بر تخلفات اداری به صورت دایم یا موقت تعلیق کرده است. همزمان با این اظهارنظر، سخنگوی هیئت دولت هم گفت: «دولت سیزدهم رویکردهای فرهنگی و آموزشی کشور را از محوریت سند ۲۰۳۰ به رویکردهای بومی و ملی تغییر داده و مسجد را به عنوان مرکز فعالیت های مردمی و فرهنگی مورد توجه قرار داده است.» محور قرار دادن مسجد در رویکرد آموزش و پرورش با افزایش حضور آخوندها در مدارس همراه است که می‌توان آن را به معنای افزایش آموزش‌های اسلامی در مدارس دانست.

نیروهای امنیتی هشت شهروند را در ایلام و قرچک بازداشت کردند

در ادامه بازداشت گسترده شهروندان در مناطق مختلف ایران، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، به نقل از دو مقام امنیتی و قضایی گزارش کرد که در ایلام و قرچک چند تن بازداشت شده‌اند. در قرچک فرماندار این شهر ادعا کرده است که «یک هسته ضد امنیتی» هفت نفره که به گفته او «قصد اقدام خرابکارانه داشتند»، شناسایی و بازداشت شدند. فرماندار قرچک مدعی شده است در بازرسی از محل سکونت این افراد «مقادیر قابل توجهی ادوات مربوط به اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی کشف شده است». در ایلام هم دادستان این استان از بازداشت یک فرد به اتهام «ارتباط با گروه‌های تجزیه طلب» خبر داد. هویت این فرد نیز اعلام نشده است. تجزیه‌طلبی اتهامی است که جمهوری اسلامی برای فعالان مدنی در جغرافیای اقلیت‌های ملیتی در ایران به کار می‌برد و تمام احزاب مخالف خود در این جغرافیا را «تجزیه‌طلب» می‌خواند. با استناد به این اتهام بسیاری از فعالان مدنی به حبس طولانی‌مدت و در برخی موارد اعدام محکوم شده‌اند.

طالبان طی دو سال ۲۹ دادستان افغانستان را شکنجه کرده یا کشته اند

موسسه «عدالت و صلح انتقالی» که در ایالات متحده آمریکا مستقر است در یک گزارش از شکنجه حداقل ۲۹ دادستان سابق افغانستان و کشته‌شدن برخی از آن‌ها تحت حکومت طالبان خبر داد. این سازمان به نقل از «انجمن دادستان‌های آمریکا» که یک کارزار برای کمک به دادستان‌های پیشین افغانستان به راه انداخته‌اند، «طالبان یا جنایتکارانی که توسط طالبان آزاد شده‌اند» را مسئول شکنجه و قتل دادستان‌ها دانسته است. گروه تروریستی طالبان از اوت ۲۰۲۱ بار دیگر بر تمامی افغانستان سلطه یافت. از آن زمان زنان به خانه رانده شدند، حق تحصیل از آن‌ها گرفته شد. کارکنان دولت هم اگر با طالبان بیعت نکردند به قتل رسیدند. این گروه پیش از به قدرت رسیدن هم در ترورهای هدفمند بسیاری از قضات، کارکنان نهادهای دولتی و همکاران سازمان‌های بین‌المللی مستقر در افغانستان را به قتل رساند.

جلسه دادگاه کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر برگزار شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های کوثر افتخاری، بازیگر تئاتری که در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی به چشمان او شلیک کردند، خبر داد. افتخاری که بینایی یک چشم خود را به دلیل شلیک نیروهای امنیتی از دست داده است به «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» متهم شده است. او برای دفاع از اتهام‌زنی دستگاه امنیتی و قضایی روز ۲۹ شهریور در شعبه ۱۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری حاضر شد.

متهم اصلی حمله به شاهچراغ به اعدام و دو متهم دیگر به پنج سال زندان و اخراج از ایران محکوم شدند

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور خبر از صدور حکم پرونده دستگیرشدگان رویداد حمله به شاهچراغ داد. کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس گفت که متهم ردیف اول پرونده با نام رحمت‌الله نوروزاف معروف به مصطفی اسلم یار، اهل کشور تاجیکستان به ۲ بار اعدام محکوم شد. او اتهامات این فرد را «محاربه، بغی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» اعلام کرد. دادگستری فارس گفته که کل زمان دادگاه رسیدگی به این پرونده ۲۰ ساعت بوده است. متهمین ردیف‌های دوم و سوم که تنها جرم آن‌ها سکونت عامل حمله در منزل اجاره‌ایشان بوده است هم به ۵ سال زندان و اخراج از ایران محکوم شدند. رئیس کل دادگستری فارس بی‌اطلاعی این افراد از قصد عامل حمله را به این شکل تایید کرد: «متهمین ردیف‌های دوم و سوم از نیت شوم رحمت اله نوروزاف عامل اصلی حمله تروریستی، بی اطلاع بوده‌اند و این امر با توجه به تحقیقات بعمل آمده و همچنین دفاع وکلای مدافع آنان برای هیئت دادگاه به اثبات رسیده است». با این وجود این افراد به دلیل قرابت «فکری و آیینی» با متهم ردیف اول به «مشارکت در اجتماع و تبانی» متهم شدند و رای ۵ سال زندان و اخراج از ایران برایشان صادر شد. حمله به شاهچراغ شیراز در شامگاه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت. در این حمله یک نیروی خدماتی و یک نیروی امنیتی کشته و ۷ نفر نیز مجروح شدند.

بازداشت معصومه قاسمی‌پور، بازیگر در آمل

بیدارزنی از بازداشت معصومه‌ قاسمی‌پور خبر داد و نوشت روز یکشنبه ۲۶ شهریور، این بازیگر تئاتر و سینما توسط نیروهای امنیتی در آمل بازداشت شده است. بازداشت قاسمی‌پور با خشونت همراه بود. نیروهای امنیتی او را حین بازداشت کتک زدند. در نتیجه خشونت مأموران، صورت و لب او خون‌ریزی کرد. مأموران امنیتی بر سر این شهروند پلاستیک کشیدند و او را با خود بردند. زمانه نتوانست به صورت مستقل اطلاعاتی در مورد نهاد بازداشت‌کننده به دست آورد. قاسمی‌پور را به زندان آمل منتقل کردند. قاسمی‌پور، سال گذشته و با اوج‌گیری جنبش ژینا، در اینستاگرام نوشت به‌دلیل حجاب اجباری و نقش گنگ زن در سینمای حاکمیت، با بازیگری حرفه‌ای خداحافظی می‌کند. او پیش‌تر در چندین فیلم و سریال، از جمله فیلم «غلامرضا تختی» (۱۳۹۷) و سریال «کرگدن» (۱۳۹۸) بازی کرده بود.