ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج زندانی سیاسی زن در مجموع به ۲۷ ماه زندان محکوم شدند

وریشه مرادی، پخشان عزیزی، محبوبه رضایی، نرگس محمدی و پریوش مسلمی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، در پرونده‌ مشترکی که به‌تازگی علیه آن‌ها گشوده شده، در مجموع به ۲۷ ماه و یک روز زندان محکوم شدند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس حکمی که اخیراً توسط دادگاه کیفری دو مجتمع قضائی قدس تهران به ریاست قاضی ابوالفضل عامری شهرابی صادر و روز شنبه ۲۸ مهرماه به این زندانیان در زندان ابلاغ شده، پخشان عزیزی، محبوبه رضایی، نرگس محمدی و وریشه مرادی، هر کدام به شش ماه حبس و پریوش مسلمی به سه ماه و یک روز حبس از بابت اتهام درگیری با مأمور و تمرد محکوم شده‌اند. پریوش مسلمی از اتهام اخلال در نظم زندان و دیگر متهمان این پرونده از اتهام تخریب اموال تبرئه شدند. یک منبع مطلع به هرانا گفت در جریان برگزاری جلسه دادگاه فقط پریوش مسلمی حضور داشت و دیگر متهمان این پرونده از رفتن به دادگاه امتناع کردند. این پرونده ۱۶ مردادماه سال جاری در پی اعتراض زندانیان بند زنان اوین به اعدام رضا رسایی، از معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و درگیری گارد زندان با آن‌ها گشوده شد. پس این اعتراض برخی از زندانیان زن از جمله این پنج زندانی از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شدند.

۱۰ زن بهائی به ۹۰ سال حبس، مصادره اموال و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند

بهاره لطفی، پرستو حکیم، یگانه روح‌بخش، مژگان شاهرضایی، شانا شوقی‌فر، ندا عمادی، ندا بدخش، آرزو سبحانیان، نگین خادمی و یگانه آگاهی، ۱۰ زن بهائی در مجموع به ۹۰ سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی، ضبط اموال ازجمله گوشی‌، لپ‌تاپ، وسایل دیجیتال، ارزهای خارجی، طلا و جواهرات، دو سال منع خروج از کشور و دو سال منع استفاده از فضای مجازی محکوم شدند. به‌گزارش کانون حقوق بشر ایران، اتهام این زنان بهائی تبلیغ علیه نظام و مشارکت در انجام فعالیت‌های تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع اسلام عنوان شده است. اتهام اصلی این زنان بهائی برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی، نقاشی، موسیقی، یوگا و اردوهای طبیعت‌گردی برای کودکان و نوجوانان است. این ۱۰ زن بهائی در آبان‌ماه ۱۴۰۲ بازداشت شده و پس از پایان دوران بازجویی‌ها با سپردن وثیقه به‌صورت موقت از زندان آزاد شده بودند. براساس حکم دادگاه، یگانه آگاهی، نگین خادمی و یگانه روح‌بخش، ندا بدخش، شانا شوقی‌فر، پرستو حکیم، آرزو سبحانیان و مژگان شاهرضایی هر کدام به ۱۰ سال حبس و پرداخت ۱۰۰میلیون تومان محکوم شده‌اند. ندا عمادی و بهاره لطفی نیز هر یک به پنج سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان محکوم شده‌اند.

در پی قتل یک معلول ذهنی، مرکز نگهداری معلولان ذهنی در ماهدشت کرج تعطیل شد

در پی انتشار خبر مرگ یک معلول ذهنی در مرکز غیردولتی نگهداری معلولان ذهنی (پیام احسان) در ماهدشت کرج، روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز دوشنبه ۳۰ مهر از تعطیلی این مرکز با حکم دادستانی خبر داد. براساس این اطلاعیه ۲۷ نفر از افراد ساکن این مرکز به سایر مراکز نگهداری معلولان منتقل شدند. بهزیستی استان البرز همچنین گفته است که «خاطیان احتمالی از جمله بهیار و مدیر این مرکز بازداشت و علت حادثه توسط عوامل انتظامی و قضائی در دست بررسی است و نتایج متعاقباً اعلام می‌شود». روز یکشنبه کمپین معلولان در شبکه تلگرامی خود خبر داد که یک پسر ۲۴ ساله در مرکز نگهداری شبانه‌روزی پیام احسان کرج «بر اثر بسته‌شدن با زنجیر و خفگی شدید، کشته شد». این نخستین بار نیست که چنین خبرهایی از مراکز نگهداری معلولان در ایران منتشر می‌شود. در اسفندماه سال گذشته خبر «وقوع تعرض، تجاوز و ضرب و جرح» در مرکز بیماران اعصاب و روان مهرآفرین کرج منتشر شد و این مؤسسه نیز تعطیل شد. ضرب و جرح معلولان ذهنی در مرکز نیلوفران آبی بوشهر در ۱۴ مردادماه سال گذشته نیز بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت.

ده‌ها هزار نفر در بروکسل به حمایت از آتش‌بس در خاورمیانه تظاهرات کردند

ده‌ها هزار نفر در بروکسل پایتخت بلژیک یکشنبه ۲۹ مهر / ۲۰ اکتبر برای برقراری آتش‌بس در جنگ غزه و لبنان تظاهرات کردند. پلیس شمار شرکت‌کنندگان را ۳۲ هزار نفر اعلام کرد اما سازمان‌دهندگان تظاهرکنندگان شمار شرکت‌کنندگان را بسیار بیشتر از این رقم می‌دانند. تظاهرکنندگان از جمله خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و لبنان، حفاظت از غیرنظامیان و پایان دادن به شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی شدند. روز یکشنبه در برلین نیز دو تظاهرات جداگانه در حمایت از فلسطین و پشتیبانی از اسرائیل برگزار شد. پلیس آلمان اعلام کرد که حدود ۶۰ نفر به‌طور موقت بازداشت و ۱۲ مأمور پلیس نیز زخمی شدند.

کارگران متقاضی مسکن در سیرجان تجمع اعتراضی برگزار کردند

کارگران متقاضی مسکن پروژه «مارال پیشرو» در سیرجان که ۱۰ سال است مننتظر واگذاری زمین‌هایشان هستند، با زدن چادر مقابل محل زمین‌های خود در کمربندی سیرجان، تجمع کردند. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) دوشنبه ۳۰ مهر گزارش داد که این تجمع روز یکشنبه برگزار شد و شمار کارگران متقاضی مسکن حدود یک‌هزار نفر است. کارگران معترض به ایلنا گفته‌اند که «قرار بود بعد از ثبت نام و واریز مبلغ ۷۰ میلیون تومان [زمین‌ها] به متقاضیان تحویل داده شوند اما هم‌اکنون حدوداً ۱۰ سال از موعد ثبت نام گذشته و به‌نظر می‌رسد این تأخیر ادامه داشته باشد». بیشتر متقاضیان مسکن پروژه «مارال پیشرو» از کارگران و کارمندان شاغل سیرجان هستند. یکی از این کارگران گفته است: «زمین‌های پروژه مارال پیشرو دچار افزایش قیمت شده و به ما کارگران تحویل نمی‌دهند در عین حال خواستار عمل به تعهداتی هستیم که در سال‌های گذشته به ما متقاضیان داده شده و عمل نشده است». به‌گفته این کارگر، بسیاری از کسانی که عضو این تعاونی هستند درآمد چندانی ندارند. خیلی از آن‌ها مستأجرند و فرزند دانش‌آموز و دانشجو در شرف ازدواج دارند.

دبیرکل سازمان ملل در آغاز کنفرانس «کاپ۱۶»: فروپاشی طبیعت تریلیون‌ها دلار در سال برای اقتصاد جهان هزینه دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل پیش از آغاز کنفرانس حفاظت از طبیعت سازمان ملل موسوم به «کاپ۱۶» در کالی کلمبیا، از کشورهای شرکت‌کننده خواست تا سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای نجات طبیعت انجام دهند. گوترش در یک پیام ویدئویی گفت که تخریب طبیعت، درگیری‌ و قحطی را در سراسر جهان تشدید خواهد کرد. او گفت اگر در حال حاضر اقدامی در این زمینه انجام نشود، بر اثر فجایع زیست‌محیطی اقتصاد جهانی سالانه تریلیون‌ها دلار هزینه خواهد پرداخت. انتظار می‌رود حدود ۱۲ هزار شرکت‌کننده از حدود ۲۰۰ کشور در کنفرانس حفاظت از گونه‌ها که امروز دوشنبه ۳۰ مهر / ۲۱ اکتبر آغاز می‌شود، شرکت کنند. هیئت‌های شرکت‌کننده باید در مورد برنامه‌های چند سال آینده برای جلوگیری از تخریب طبیعت و انقراض جهانی گونه‌ها به توافق برسند.