ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نسیم سیمیاری، پس از ۶ ماه بلاتکلیفی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، نسیم سیمیاری، شهروند بازداشت شده که در زندان به اوین به سر می‌برد، از روز دوشنبه ۲۹ آبان در اعتراض به تداوم بازداشت موقت و شرایط بلاتکلیفی دست به اعتصاب غذا زده است. نسیم سیمیاری، اردیبهشت‌ماه سال جاری در تهران به دست ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد. او اخیرا به بند زنان زندان اوین منتقل شده است. نسیم سیمیاری به‌مدت ۴ ماه در بازداشتگاه‌های امنیتی یک الف و دو الف اطلاعات سپاه در سلول انفرادی بود. علی‌رغم گذشت بیش از شش ماه از بازداشت نسیم سیمیاری، دادگاه او برگزار نشده و همچنان بلاتکلیف در بازداشت موقت به سر می‌برد. بنابه اطلاعات رسیده به زمانه از آزادی او به با تودیع وثیقه نیز جلوگیری شده است. او پیشتر یک بار دیگر در اعتراض به روند غیرقانونی پرونده خود و بلاتکلیفی اعتصاب غذا کرده بود.

مأموران امنیتی اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته را بار دیگر بازداشت کردند

بازنشستگان حاضر در تجمع ۳۰ آبان ۱۴۰۲ مقابل وزارت کار خبر دادند که نیروهای امنیتی اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته‌ای را که به‌تازگی از زندان اوین آزاد شده بود، مجدداً بازداشت کرده‌اند. اسماعیل گرامی پیشتر نیز سابقه بازداشت و حبس را داشته است. او نخست در تاریخ ۱۷ اسفندماه ١٣٩٩ همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان در کشور، تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. سپس در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی او را در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت کرده و به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، و چند روز بعد از آن به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل کردند. دادگاه انقلاب تهران در آن زمان این کارگر بازنشسته و فعال کارگری را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد؛ حکمی که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ عیناً به تأیید دادگاه تجدیدنظر تهران رسید. در مهر ماه ۱۴۰۱ و در جریان آتش‌سوزی زندان اوین، ژاله روحزاد، فعال صنفی و همسر گرامی از ضرب و شتم او در زندان و انتقالش به قرنطینه رجایی‌شهر خبر داد. در جریان آن رویداد، چندین فعال صنفی زندانی دیگر از جمله یاشار توحیدی، امیرعباس آزرم‌وند، ابوالفضل نژادفتح، محمد ایران‌نژاد و عادل گرجی نیز همراه اسماعیل گرامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به قرنطینه رجایی‌شهر منتقل شدند. گرامی سرانجام روز دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد. اسماعیل گرامی فعال کارگری ۶۸ ساله و همسر ژاله روح‌زاد معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان است.

وزارت خارجه قطر: مذاکرات اسرائیل و حماس به مرحله پایانی رسیده است

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر سه‌شنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر اعلام کرد که میانجی‌گری این کشور برای توقف جنگ میان اسرائیل و حماس به مرحله نهایی رسیده است. الانصاری افزود در صورت انجام توافق پیرامون آزادی اسیران و گروگان‌ها، بیانیه‌ای صادر خواهد شد و طرف‌ها آن را اعلام خواهند کرد. سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت: «ما نسبت به دستیابی به وقفه در جنگ که به آتش‌بس در غزه بینجامد بسیار خوش‌بین هستیم.» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز پیش از این به رویترز گفته بود که مقام‌های حماس به «توافق آتش‌بس» با اسرائیل نزدیک‌اند و این گروه پاسخ خود را به میانجی‌های قطری داده است.

سیلاب، برف و کولاک در ۱۲ استان ایران: صدها نفر به امدادرسانی نیاز دارند

استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، فارس، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مازندران که از دوشنبه ۲۹ آبان درگیر سیل شده‌اند. بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که در مجموع ۳۴ شهرستان و ۴۸ منطقه (۱۴ شهر، ۲۱ روستا، ۸ منطقه عشایری و ۵ محور) تحت تاثیر سیل و آب‌گرفتگی، برف و کولاک و طوفان به امدادرسانی نیاز دارند. هلال احمر اعلام کرده است طی ۲۴ ساعت گذشته با ۵۸ تیم امدادی شامل ۲۶۰ نفر به ۵۲۴ نفر امدادرسانی کرده و ۴۲ نفر را اسکان اضطراری داده است. صادق ضیاییان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی نیز در گفت‌وگویی با ایرنا هشدار داد که شدت بارش‌ها در استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی می‌تواند آب‌گرفتگی معابر و همچنین سیلابی شدن رودخانه‌ها را به دنبال داشته باشد. به دنبال هشدار هواشناسی، امدادگران هلال احمر در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

سهل‌انگاری گردشگران و وزش باد ۱,۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی گلستان را به آتش کشید

طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ هزار مترمربع از عرصه‌های جنگلی استان گلستان، از جمله در کلاله، رامیان، مینودشت، علی‌آبادکتول، گرگان و گالیش دچار حریق شده است. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به خبرگزاری دولتی «ایرنا» گفته است که علت آتش‌سوزی سهل‌انگاری گردشگران در خاموش‌کردن آتش پس از حضور در جنگل و همچنین وزش شدید باد بوده است. همچنین، نعمت‌الله حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان هم گفته است که وزش شدید باد در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ اصله درخت را شکسته و راه‌های ارتباطی استان را مسدود کرده است. همچنین او از مصدومیت ۱۲ نفر خبر داد و افزود منازل مسکونی، بناها، تیرهای برق و انبارهای کشاورزی در برخی نقاط خسارت دیده‌اند. او از مردم خواست در تمامی راه‌های ارتباطی استان گلستان با سرعت ایمن حرکت کنند و در نظر داشته باشند که جاده پارک ملی گلستان به دلیل خسارت سیل در خراسان شمالی بسته است.

«کانون عالی شوراهای اسلامی کار» از شورای نگهبان خواست تا مصوبه مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی را رد کند

«کانون عالی شوراهای اسلامی کار» سه‌شنبه ۳۰ آبان در بیانیه‌ای از مصوبه مجلس در مورد افزایش سن بازنشستگی انتقاد کرد و از شورای نگهبان خواست تا این مصوبه را رد کند. این کانون که یک تشکل رسمی در جمهوری اسلامی است مصوبه مجلس را «ضربه‌ای غیرقابل ترمیم به جامعه کارگری» و «غیرشرعی» توصیف کرد و گفت رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان «التیامی بر نگرانی‌های عمیق وارد شده بر پیکر کارگران» خواهد بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۸ آبان در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی را افزایش دادند. براساس این مصوبه: «بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آن‌ها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد؛ بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد؛ بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد؛ بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌گردد؛ و بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد».

رئیس‌جمهوری تازه‌منتخب آرژانتین می‌خواهد قانون سقط جنین را لغو کند

خاویر میلی، رئیس‌جمهوری تازه منتخب آرژانتین وعده داده است که مصوبات ۲۰۲۰ برای قانونی کردن سقط جنین را لغو کند. آرژانتین سال‌هاست که در زمینه‌ی سیاست‌گذاری‌های مربوط به برابری جنسیتی در منطقه پیش‌رو بوده است، اولین کشور در آمریکای لاتین بود که در ۱۹۹۱ قانون سهم زنان در انتخابات را تصویب کرد، در ۲۰۱۰ اولین کشوری بود که ازدواج هم‌جنس را قانونی اعلام کرد و در ۲۰۲۱ به افراد نان‌باینری اجازه داد هویت جنسیتی‌شان را با حرف اکس مشخص کنند. سه سال پیش آرژانتین در اقدامی تاریخی اولین کشور بزرگ در امریکای لاتین شد که سقط جنین را قانونی اعلام کرد. حال به نظر می‌رسد که کارزارهای حقوق زنان باید خود را برای مبارزه با همان حقوقی آماده کنند که قبلاً به دستشان آورده‌اند. یکی از کنشگران حقوق زنان به گاردین گفته است که «لحظه‌ی بسیار تاریکی است. با دولتی مواجهیم که از همان دقیقه‌ی اول روی کار آمدنش وعده‌ی نابرابری هر چه بیش‌تر را می‌دهد – مشخص است که خودآیینی، یکپارچگی و استقلال بدن‌ها در این دولت تاب آورده نمی‌شود.» میلی، یک لیبرتارین دست راستی است که درباره حقوق زنان مواضع سفت و سختی دارد. او وعده داده است که برای لغو قانون سقط جنین همه‌پرسی برگزار کند و عدالت اجتماعی را امری انحرافی توصیف کرده و قول داده است که وزارت زنان، جنسیت و گوناگونی کشور را هم تعطیل کند. علی‌رغم آمارهایی که نشان می‌دهند زنان در آرژانتین ۲۷ درصد کمتر از مردان دستمزد می‌گیرند، مایلی شکاف جنسیتی میان دستمزدها را انکار کرده و همچنین معتقد است خشونت و تبعیض جنیستی در آرژانتین وجود ندارد. این در حالی است که به طور متوسط در هر ۳۵ ساعت یک زن در این کشور کشته می‌شود. صحبت‌های میلی انعکاسی از همان است که دونالد ترامپ در آمریکا یا ژائیر بولسونارو در برزیل می‌گفتند و بدون شک نتیجه این انتخابات برای کسانی که در حوزه برابری جنسیتی و حق بر بدن کار می‌کنند دوره‌ی تاریکی از کار مبارزاتی در پیش خواهد بود. فعالان فمینیست معتقدند که انگیزه‌ی مردم از رأی دادن به او اقتصادی بوده است؛ ۴۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تورم به بیش از ۱۴۰ درصد افزایش یافته است. حال به نظر می‌رسد که سیاستمداران دست‌راستی قصد دارند با وعده‌ی بهبود اقتصادی، در زمینه‌ی اجتماعی نیز اعمال قدرت کنند. با این حال، کارینو، یکی از کنشگران بنیاد فاس فمینیستا می‌گوید که «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد. این قوانین همین‌طور در کنگره تصویب نشده‌اند که حالا همین‌طور لغو شوند. مردم در خیابان‌ها برای این قوانین مبارزه کرده‌اند و ما به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قصد دارد در آذر سال جاری برای محاکمه اعضای سازمان مجاهدین خلق دادگاه تشکیل دهد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۳۰ آبان/۲۱ نوامبر در نشست خبری اعلام کرد دستگاه قضایی قصد دارد روز ۲۱ آذر سال جاری دادگاهی را برای «رسیدگی به اتهامات اعضا و سرکرده» سازمان مجاهدین خلق برگزار کند. مسعود ستایشی گفت: «قرار است در جریان این دادگاه به یکایک جنایت‌ها و خباثت‌ها و نسل‌کشی‌ها علیه بشریت و ملت مظلوم ایران رسیدگی شود». پیشتر محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران هم در هفتم تیر سال جاری از صدور ۷۰۰ کیفرخواست علیه گروه مجاهدین خلق خبر داده و گفته بود این کیفرخواست‌ها به‌همراه فهرستی از اسامی اعضای این سازمان در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تشکیل و به دادگاه فرستاده شده است. محمدجعفر منتظری مدعی شده بود قرار است برای محاکمه اعضای سازمان مجاهدین خلق یک دادگاه بین‌المللی تشکیل شود. در ادامه خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم روز شنبه هفت مرداد نوشت که در دادگاه کیفری شماره یک تهران برای ۱۰۴ نفر از اعضای ارشد سازمان مجاهدین خلق یک پرونده تشکیل شده است و آن‌ها باید وکیل قانونی خود را برای حضور در جلسه محاکمه معرفی کنند. نام مسعود و مریم رجوی و مهدی ابریشمچی به همراه ۱۰۱ نفر دیگر از اعضای ارشد سازمان مجاهدین در متن پیوست اطلاعیه دادگستری استان تهران به عنوان «متهم» برای همین پرونده ذکر شده است.