ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی تیراندازی در مرکز پراگ ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند

پلیس جمهوری چک اعلام کرد که روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر / ۲۱ دسامبر در مرکز پراگ پایتخت این کشور یک مرد مسلح به سوی مردم تیراندازی کرد و ۱۴ نفر را کشت و ۲۵ نفر را زخمی کرد. براساس این گزارش، تیراندازی در ساختمان دانشکده هنر دانشگاه چارلز در میدان «یان پالاخ» واقع در مرکز پراگ رخ داد. وزارت کشور چک نیز اعلام کرد که فرد مهاجم از پا درآمده است و خطر فوری دیگری وجود ندارد. خدمات اورژانس با نیروهای امدادگر زیاد در محل حادثه حضور یافتند. دانشگاه مورد حمله نیز تخلیه شده است. تصویرها و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی دانشجویان و کارکنان دانشگاه را در حال خروج از ساختمان آن نشان می‌دهند. بسیاری نیز پیش از آن در سالن‌های سخنرانی و دفاتر دانشگاه پنهان شده بودند. از مردم خواسته شده که از منطقه دوری کنند. هنوز درباره انگیزه فرد مهاجم از این اقدام گزارشی منتشر نشده است.

دو کارگر پتروشیمی چوار ایلام در اعتراض به اخراج از کار اقدام به خودکشی کردند

دو تن دیگر از کارگران پتروشیمی چوار در استان ایلام پس از اینکه از کار اخراج شدند، در محوطه مجتمع اقدام به خودکشی کردند. کردپا که به صورت ویژه اخبار کردستان در ایران را پوشش می‌دهد به نقل از یک منبع مطلع هویت دو کارگر اخراج‌شده را که در محوطه مجتمع پتروشیمی خود را حلق‌آویز کردند، جواد نوروزی و مصطفی عباسی اعلام کرد. این دو کارگر به بیمارستان منتقل شده‌اند و وضعیت جسمی آنها وخیم گزارش شده است. مدیران پتروشیمی چوار هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. پیش از این نیز چهار کارگر پتروشیمی ایلام به نام‌های محمدنبی منصوری، علی محمدکریمی، آرش تبرک و حیدر محسنی در فاصله مرداد ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ با خودکشی به زندگی خود پایان دادند. ایلام از جمله استان‌های با نرخ بالای فقر و بیکاری است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

فرمانده نیروی انتظامی از بازسازی واحدهای انتظامی مستقر در بلوچستان پس از حمله به مقر انتظامی در راسک خبر داد

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی، در عیادت از نظامیان مجروح‌شده در حمله گروه جیش العدل به کلانتری راسک گفت واحدهای انتظامی سیستان و بلوچستان بازسازی می‌شوند. به گفته او اقدام به بازسازی نیروهای انتظامی در سیستان و بلوچستان به قصد «سخت کردن راه نفوذ» گروه‌هایی است که رادان آنها را «تروریست» نامید. در پیوند با همین واقعه، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی هم از ادامه تعقیب مهاجمان به مقر انتظامی راسک خبر داد و مدعی شد نیروهای نظامی و انتظامی «عرصه را برای آنها محدود کردند». در حمله شبانه ۲۴ آذر به مقر انتظامی راسک ۱۱ تن از نظامیان کشته شدند. مقام‌های انتظامی ادعا می‌کنند شماری از مهاجمان نیز کشته شدند اما تا به حال شمار دقیق آنها را اعلام نکرده‌اند.

دو نماینده مجلس ادعا کردند حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت با مداخله فیزیکی و از مسیر یک سامانه داخلی انجام شده است

سه روز پس از حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران که گروه «گنجشک پرنده» مسئولیت آن را پذیرفت، دو عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یک سامانه داخلی را به دست داشتن در این حمله متهم کردند. هادی بیگی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد «ویروس مختل‌کننده از یک سامانه داخلی وارد کشور شده است و نحوه نفوذ آن هم مشخص است». او در حالی که ادعا کرد «مشخص است ویروس از چه طریقی وارد کشور شده است»، از اعلام نام سامانه‌ای که به وارد کردن ویروس متهم است، خودداری کرد و گفت برای اینکه به کسی اتهام وارد نکند از اعلام نام این سامانه خودداری می‌کند. پرویز محمدنژاد قاضی محله، یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم در سخنانی مبهم گفت: «نظرما این اتفاقی که افتاد دخالت فیزیکی افراد در آن دخیل بوده و تحت عنوان یک فلش یا یک برنامه وارد سیستم شدند و به صورت درونی بوده است.» او اما در ادامه در پاسخ به اینکه آیا مشخص شده است خرابکاری از داخل بوده یا خارج، گفت «هنوز بررسی کارشناسی تمام نشده» و «نظرهای مختلفی وجود دارد» که تنها پس از رسیدن به نتیجه نهایی می‌توان آن را رسانه‌ای کرد. این نماینده مجلس پدافند غیرعامل را مسئول این حمله منجر به اختلال دانست که «سهل‌انگاری کرده» و «باید پاسخ بدهد کجا ورود کرده‌اند و به چه شکلی بوده است». به گفته او مجلس با بررسی این خرابکاری یک گزارش جامع برای دولت و ارائه به عموم تهیه می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه فساد ارزی مشابه چای دبش در واردات روغن را تایید کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تایید کرد در واردات روغن نیز تخلف ارزی مشابه واردات چای که از آن به عنوان بزرگترین فساد ارزی در ایران نام برده می‌شود، روی داده است اما گفت که زمان وقوع آن سالهای ۹۸ و ۹۹ بوده است. او بدون اینکه در باره جزئیات فساد ارزی واردکنندگان روغن توضیح بدهد، ادعا کرد که تمامی متهمان این پرونده بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضاییه سپس با بیان اینکه شعبه ۱۴ ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، به این پرونده رسیدگی کرده است، مدعی شد متهمان «مبلغ قابل توجه ارزی را که بابت امتیاز روغن داده بودند برگرداندند». او از پاسخ به سوالی در باره نقش وزیر جهادکشاورزی پیشین و متهم بودن او در پرونده واردات چای گروه کشت و صنعت چای دبش با بیان اینکه «فعلا محدودیت در اطلاع‌رسانی وجود دارد» امتناع کرد و گفت که فعلا نمی‌تواند به هیچ وجه نسبت به رد یا تایید اسامی متهمان اظهار نظر کند.

نویسندگان، سینماگران و جشنواره‌های بین‌المللی فیلم خواستار پایان دادن به محدودیت‌ها علیه مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها شدند

۳۰ جشنواره و نهاد سینمایی و فیلم‌سازان بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم برلین، انجمن قلم آمریکا، جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، جشنواره فیلم حقوق بشر ناپل، جشنواره فیلم حقوق بشر ژنو، انجمن نویسندگان در تبعید، ائتلاف بین‌المللی فیلم‌سازان در خطر با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند که از اتهامات علیه مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، فیلم‌سازان ایرانی صرف‌نظر کرده و ممنوعیت سفر علیه آن‌ها را نیز لغو کند. در این بیانیه آمده است: «فیلم‌سازان، نویسندگان و سایر هنرمندان، نقشی بنیادی در ایجاد جوامع آزاد و زنده ایفا می‌کنند. آن‌ها به عنوان معمار در زمینه ارتباطات و همکاری با یکدیگر خدمت می‌کنند و در زمینه تحقق رؤیاهای شهروندان برای آینده‌، الهام بخش هستند. دولت‌ها باید به جای خفه کردن صدای هنرمندان، از آن‌ها به خاطر کمک‌های ارزشمندشان به جامعه، تقدیر و تجلیل کنند.» مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها سال گذشته به هشتگی پیوستند که علیه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات پس از ریزش برج متروپل در آبادان واکنش نشان داد. در هشتم خردادماه ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ تن از سینماگران ایرانی با انتشار بیانیه‌ای از نظامیان جمهوری اسلامی خواستند که سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند و به سرکوب مردم معترض پایان دهند. مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، زوج مطرح سینمای ایران ۱۱ مهرماه سال جاری هنگامی که قصد داشتند برای پیشبرد مراحل فنی فیلم‌شان به نام «کیک محبوب من» به فرانسه بروند، ممنوع‌الخروج شدند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه آن‌ها پرونده تشکیل داده است. این دو سال ۲۰۲۰ با فیلم «قصیده گاو سفید» در جشنواره فیلم برلین (برلیناله) در سطح بین‌المللی شناخته شدند.

نماینده مجلس: برای یک تا دو هزار نفر از اهالی دلفان لرستان حکم اعدام صادر شده است

یحیی ابراهیمی، نماینده شهرستان دلفان در استان لرستان، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است گفت با خانواده‌های زندانیانی که به جرم مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌اند دیدار کرده و در این دیدار خانواده‌ها به او گفته‌اند که «برای یک هزار تا دو هزار نفر از اهالی شهرستان دلفان لرستان در ارتباط با جرایم مواد مخدر حکم اعدام صادر شده است.» نرخ بیکاری در دلفان با ۱۴۵ هزار نفر جمعیت از میانگین کشوری بیشتر و بالای ۲۵ درصد است. همچنین، در حالی‌که براساس آمار رسمی «شاخص فلاکت» کل کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴,۸ درصد برآورد شده است، این شاخص در استان لرستان ۶۷,۲ درصد است.