ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو فیلم بلند، یک فیلم کوتاه و دو مستند ساخته فیلم‌سازان ایرانی به جشنواره برلین راه یافتند

کارلو چاتریان و ماریِته ریسن‌بک دبیر هنری و مدیر اجرایی هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین (برلیناله) دوشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه در یک نشست خبری اعلام کردند که «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها سینمای ایران را بخش اصلی برلیناله نمایندگی می‌کند. این دو فیلم‌ساز ممنوع‌الخروج‌اند. پیش از این جشنواره فیلم برلین، انجمن قلم آمریکا، جشنواره فیلم حقوق بشر (ACT)، جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، انجمن نویسندگان در تبعید، ائتلاف بین‌المللی فیلم‌سازان در خطر و نیز چند فیلم‌ساز خواستار لغو محدودیت خروج از کشور این دو سینماگر شده‌ بودند. همچنین «خمیازه بزرگ» ساخته علی‌یار راستی یکی از ۱۵ فیلم بخش «مواجهه» است. در این فیلم محمد عاقبتی، صابر ابر، مهین صدری و مهرداد ضیائی بازی می‌کنند. فیلم کوتاه «گوسفند» ساخته هادی بابایی‌فر، مستند «میدگُل» ساخته سروناز علم‌بیگی و مستند «سیاره دزدیده‌شده من» به کارگردانی فرحناز شریفی، هر دو محصول مشترک ایران و آلمان، در بخش پانوراما برلین به نمایش گذاشته خواهند شد. به‌گفته مدیران اجرایی هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم برلین در سال جاری ۲۰ فیلم بلند از جمله فیلم‌هایی از الیویه آسایاس، برونو دومون، عبدالرحمان سیساکو، ماتی دیوپ و هانگ سانگ‌سو برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت خواهند کرد. پیش از این اعلام شده بود فیلم «چیزهای کوچکی مانند این» ساخته تیم میه‌لانت و با بازی کیلین مورفی، هفتادوچهارمین دوره برلیناله را ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه افتتاح خواهد کرد.

ایران و پاکستان بر سر بازگشت سفیران خود توافق کردند - امیرعبداللهیان به پاکستان می‌رود

وزارت‌های امور خارجه ایران و پاکستان دوشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه بیانیه مشترکی در مورد بازگشت سفیران خود منتشر کردند. براساس این بیانیه، پس از آن‌که حسین امیرعبداللهیان و جلیل عباس جیلانی، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تلفنی با هم گفت‌وگو کردند، دو طرف توافق کردند که سفیران‌شان تا جمعه ۶ بهمن / ۲۶ ژانویه به محل کارشان بازگردند. همچنین به دعوت جلیل عباس جیلانی، حسین امیرعبداللهیان نیز دوشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه به پاکستان سفر خواهد کرد. سپاه پاسداران ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه به منطقه‌ای در غرب پاکستان که مدعی است محل استقرار گروه جیش‌العدل بوده، حمله موشکی کرد. در این حمله دو کودک کشته شدند. دو روز پس از این حمله، ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه، پاکستان در اقدامی تلافی‌جویان به یک روستا در اطراف سراوان حمله کرد که به‌گفته علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در این حمله «حدود ۱۰ زن و کودک» کشته شدند. در پی این حملات متقابل دو طرف سفیران خود را فراخواندند.

دادگاه انقلاب اسلامی غزاله زارع را به سه سال حبس محکوم کرد

غزاله زارع با حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی خرم‌آباد لرستان به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. پایگاه خبری انصاف‌نیوز نوشته که غزاله زارع، شهروند ساکن خرم‌آباد به دلیل اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات با هدف برهم‌زدن امنیت کشور» به دو سال حبس (مجموعاً سه سال زندان) محکوم شده است. براساس این گزارش، قاضی صادرکننده حکم، برای صدور این رأی به مواردی همچون شرکت غزاله زارع به مدت پنج جلسه در کارگاه تحلیل کتاب «بازی نامحدود» استناد کرده است. کتاب بازی نامحدود نوشته‌ی سایمون سینک اثری در حوزه مدیریت کسب‌وکار است. نیروهای امنیتی غزاله زارع را اوایل مردادماه ۱۴۰۲ بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات خرم‌آباد منتقل کردند. غزاله زارع اداره چندین کتابخانه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد. او همچنین با یک مؤسسه خیریه‌ در راستای حمایت از تحصیل کودکان کار و کم‌برخوردار همکاری می‌کند.

جان کاوه فرجی، زندانی کُرد به دلیل نبود امکانات پزشکی در خطر است

کاوه فرجی، زندانی عمومی کُرد، که بیماری شدید قلبی مبتلاست، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم و جانش در خطر است. به گزارش جمعیت حقوق بشر کردستان، کاوه فرجی ۴۲ ساله، اهل مریوان و محبوس در زندان سنندج است. او پدر سه فرزند است. فرجی به‌تازگی در پی مشکلات قلبی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده بود و پزشک‌های معالج اعلام کردەاند کە او باید بلافاصلە بە بیمارستانی در تهران منتقل شدە و تحت عمل جراحی فوری قرار گیرد وگرنه جان او به شدت در خطر قرار می‌گیرد. بر اساس این گزارش، مسئولان زندان از انتقال فرجی به تهران جلوگیری کرده‌اند. شهروندان محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی، خواه به دلایل سیاسی در زندان باشند یا اقشار فرودستی که به خاطر جرایم عمومی در زندان‌اند، عموماً به خدمات بهداشتی و درمانی و تغذیه مناسب دسترسی ندارند. در سال‌های گذشته، چندین نفر، از جمله شاهرخ زمانی، فعال کارگری و بکتاش آبتین، شاعر و فعال مدنی به خاطر جلوگیری مسئولان زندان از درمان به‌موقع، کشته شده‌اند یا بیماری‌های زمینه‌ای‌شان به حد برگشت‌ناپذیر رسیده است.

۳۲ دانش آموز در مشهد به دلیل گازگرفتگی راهی بیمارستان شدند

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی به نقل از آتش‌نشانی مشهد از مسمومیت ۳۲ دانش‌آموز در یک مؤسسه خیریه آموزشی در این شهر بر اثر گازگرفتگی خبر داد. در پی این حادثه تعدادی از دانش‌آموزان به بیمارستان منتقل شدند. حسین صالحی، مدیر منطقه چهار عملیات آتش‌نشانی مشهد در این‌باره گفت: «در پی اعلام حادثه نشت گاز منوکسیدکربن در یک مؤسسه خیریه در یکی از خیابان‌های منتهی به حرم امام هشتم شیعیان، نیروهای آتش‌نشانی به همراه تجهیزات به محل اعزام شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد، نشت گاز منوکسیدکربن از مسیر لوله‌های دودکش وسایل گرمایشی در ساختمان چهار طبقه‌ی یک مؤسسه خیریه رخ داده که حدود ۱۱۰ دانش‌آموز از شهر‌های مختلف کشور در این مؤسسه اسکان داده شده‌اند.» در مورد وضعیت سلامت این ۳۲ دانش‌آموز اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

سهمیه بنزین سه‌هزار تومانی کاهش یافت

رسانه‌های ایران از کاهش سهمیه بنزین سه‌هزار تومانی کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ به ۱۰۰ لیتر خبر دادند. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه دوم بهمن ضمن اعلام این خبر افزود که ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیز از ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است. در گزارش تسنیم همچنین آمده است که امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد. این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی نه‌تنها از پیش اطلاعی در این باره نداده بودند، حتی حدود یک ماه پیش جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم دولت برای کاهش سهمیه‌های بنزین را رد کرده بود. قیمت سوخت از عوامل تعیین‌کننده قیمت اجناس مصرفی در ایران است و افزایش آن در دوره‌های مختلف اعتراضاتی گسترده را در پی داشته است، از جمله در آبان ۱۳۹۸، موسوم به آبان خونین. به گزارش خبرگزاری رویترز، در اعتراضات آبان ۹۸، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۱۵۰۰ نفر از معترضان را کشتند.

ران دسانتیس از کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد و گفت حامی ترامپ است

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، روز یکشنبه یکم بهمن / ۲۱ ژانویه در آستانه انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر، کارزار نامزدی ریاست جمهوری خود را به حالت تعلیق درآورد و از دونالد ترامپ حمایت کرد. به این ترتیب در میان جمهوری‌خواهان رقابت برای کسب عنوان نامزد نهایی حزب میان نیکی هیلی و دونالد ترامپ خواهد بود. دسانتیس در یک پیام ویدئویی گفت که پس از کسب جایگاه دوم در هفته گذشته در انتخابات مقدماتی آیووا، نمی‌تواند از هوادارانش بخواهد که داوطلبانه وقت خود را اختصاص دهند و منابع خود را اهدا کنند، «اگر ما مسیر روشنی برای پیروزی نداریم». این تصمیم کمتر از دو روز قبل از انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر گرفته شد، جایی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او بسیار عقب‌تر از ترامپ و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل است. دسانتیس گفت «برای من واضح است که اکثریت رأی‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه می‌خواهند به دونالد ترامپ فرصت دیگری بدهند». او البته اشاره کرد که با رئیس جمهوری سابق، به‌ویژه در مورد رویکردهای مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا، اختلاف‌هایی داشته است. انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال میلادی جاری برگزار خواهد شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم پرونده‌های قضایی، ترامپ به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در این انتخابات حاضر خواهد شد.

صدای انفجار مهیب در شهرک صنعتی گرمسار استان سمنان شنیده شد

پیش از ظهر دوشنبه ۲ بهمن صدای انفجار مهیبی در شهرک صنعتی گرمسار در غرب استان سمنان شنیده شد. بهنام بختیاری، رئیس صنعت، معدن و تجارت گرمسار این انفجار را تأیید کرد و به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که نیروهای این اداره به شهرک صنعتی اعزام شده‌اند اما تاکنون منبع و نشانی از این انفجار مشخص نشده است. دقایقی بعد خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران به‌نقل از بهنام بختیاری اعلام کرد که انفجار در شهرک صنعتی گرمسار تا این لحظه منتفی بوده و ‌صدای انفجار مهیب در گرمسار در نواحی صنعتی نبوده است. بختیاری افزود: «تاکنون منبع و نشانی از این انفجار مشخص نشده است.» رضا خانی، فرماندار گرمسار نیز صدای انفجار را تأیید کرد و گفت: «این مهم در دست بررسی است.» تسنیم نوشته است که این انفجار «سبب وحشت مردم شد». ایرنا همچنین به‌نقل از یک منبع آگاه در گرمسار نوشت صدای مهیب «مربوط به پرواز پایین‌تر از حد مجاز یک جنگنده و شکست دیوار صوتی بوده است».

خطر صدور حکم سنگین علیه توماج صالحی؛ به او اتهام بغی بستند

جلسه بازپرسی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی یکشنبه یکم بهمن‌ماه در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اصفهان برگزار شد. امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی اعلام کرد که موکلش در جلسه بازپرسی روز یکشنبه به دستور دادگاه نه تنها از بابت اتهام‌هایی که حکم برائت آن‌ها صادر شده بود بلکه در مورد دو اتهام دیگر که تاکنون در کیفرخواست قبلی هم نیامده بود تفهیم اتهام شد. به‌گفته رئیسیان، دو اتهام جدید عبارتند از معاونت در بغی (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت است. اتهام بغی می‌تواند به صدور حکم‌های سنگین از جمله اعدام منتهی شود. وکیل توماج صالحی گفت: «این در حالی‌ست که در پرونده اولاً متهم دیگری وجود ندارد که حتی همدست تلقی شود چه رسد به گروه و در ثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است چه رسد به سلاح!» نیروهای امنیتی ۹ آذرماه سال جاری، تنها دو هفته پس از آزادی‌ توماج صالحی بار دیگر این خواننده معترض را در خیایانی در بابل با خشونت و ضرب‌وشتم بازداشت کردند. امیر رئیسیان پیش از این اعلام کرده بود که موکلش در حکمی جدید به یک سال حبس و دو سال ابطال گذرنامه و شرکت در دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شده است. او گفت علت این مجازات‌ها این بوده که «توماج صالحى در پیامی تصویری درباره شکایت از ضابطین پرونده‌اش اطلاع‌رسانی کرده بود».