ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علم‌الهدی: زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند باید جریمه و از حقوق اجتماعی محروم شوند

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های نماز عید فطر، حقوقدانانی که برخورد حکومت با مخالفان حجاب اجباری را خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌دانند خطاب قرار داد و گفت که گرچه این افراد حقوق خوانده‌اند اما درک درستی از آن ندارند. در هفته‌های اخیر تعدادی از حقوقدانان ایرانی بر مبنای قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی، مجازات و محروم کردن زنان از حقوق شهروندی را غیرقانونی خواندند. علم‌الهدی همچنین گفت که جریمه بی‌حجابان هیچ تعارضی با قانون اساسی ندارد و زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند باید جریمه و از حقوق اجتماعی محروم شوند. امام جمعه مشهد همچنین رعایت نکردن حجاب اجباری را «حرام دینی و سیاسی» خواند. این گفته تکرار گفته‌های علی خامنه‌ای است که دو هفته پیش حجاب را حرام دینی و سیاسی خواند. علم‌الهدی زنان مخالف حجاب اجباری را نیز به آدمکشان تشبیه کرد که باید از حقوق اجتماعی محروم شوند. در ماه‌های اخیر بر تعداد زنانی که حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند افزوده شده و در مقابل، حکومت هم با تهدید، ارعاب و محروم کردن زنان از حقوق شهروندی، به مصاف زنان رفته ‌است. هفته گذشته احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور اعلام کرد زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، به وسیله دوربین‌های شهری شناسایی می‌شوند. با وجود این زنان در طول هفته گذشته همچنان بدون حجاب به خیابان‌ها آمدند.

اصغر فرهادی: مبارزه مردم ایران ادامه دارد و به نتیجه خواهد رسید -ممنوع‌الخروج شده‌ام ولی به ایران برمی‌گردم

اصغر فرهادی، کارگردان شناخته شده ایرانی در مصاحبه با مجله ورایتی از محدودیت‌های گسترده‌ای که برایش ایجاد شده است سخن گفت. او که برای برگزاری یک کارگاه آموزشی از آمریکا به شهر تورین ایتالیا رفته بود به ورایتی گفت که «به این قیام خارق العاده‌ای که در چند ماه اخیر در ایران رخ داد ایمان دارم. زیرا در هسته آن یک میل انسانی و مشروع فوق العاده وجود دارد.» فرهادی گفت که به شکل غیررسمی شنیده است که در ایران ممنوع‌الکار، ممنوع‌المعامله و ممنوع‌الخروج شده است. این کارگردان سینما با این حال تاکید کرد که حضور چند ماه گذشته‌اش در آمریکا به دلیل تحقیق بر روی پروژه سینمایی جدیدش بوده و به زودی به ایران باز می‌گردد: «دلیل اینکه در این مدت خارج از ایران بودم پروژه‌ای است که از قبل برنامه‌ریزی شده بود و مطمئنم وقتی نگارش فیلمنامه تمام شد و تحقیقات پایان یافت، تا شروع پیش تولید به لوکیشن فیلم که قرار است فیلمبرداری شود برمی‌گردم.» فرهادی گفت که »هنوز برای اعلام جزئیات فیلم جدید» زود است. او در مورد ادامه اعتراضات مردم ایران هم گفت که «هیچ چیز متوقف نشده است. مردم ایران به پیگیری مطالبات بحق و مشروع خود ادامه می‌دهند و این حق آنهاست. من احساس نمی‌کنم که این روند هرگز متوقف شده است. مطمئن هستم که این مبارزه ادامه خواهد داشت زیرا این یک خواسته انسانی است و همبستگی عالی در مورد این موضوع وجود دارد و این مبارزه به نتیجه خواهد رسید.»

دادگاه عالی ایالات متحده ممنوعیت قرص سقط جنین میفپریستون را معلق کرد

دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه محدودیت‌های جدیدی را که توسط دادگاه‌های پایین‌تر برای یک قرص سقط جنین پرمصرف به نام میفپریستون تعیین شده بود، متوقف کرد؛ تصمیمی که مورد استقبال جو بایدن قرار گرفت، زیرا دولت او از دسترسی گسترده به این دارو در جربان یک نبرد حقوقی شدید بر سر حقوق باروری در ایالات متحده دفاع می‌کند. قضات، در یک دستور کوتاه درخواست‌های اضطراری وزارت دادگستری و سازنده این قرص‌ها، آزمایشگاه‌های Danco را برای تعلیق دستور مقدماتی که ۷ آوریل توسط قاضی متیو کاکسماریک، در تگزاس صادر شده بود، پذیرفتند. دستور این قاضی می‌تواند دسترسی به میفپریستون را تا حد زیادی محدود کند، در حالی که دعوای قضایی با اعتراض گروه‌های ضد سقط جنین به مقررات فدرال درباره این قرص ادامه دارد. بایدن در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «در نتیجه رای دادگاه عالی، مایفپریستون برای استفاده ایمن و مؤثر در دسترس باقی می‌ماند و برای استفاده ایمن و مؤثر تأیید شده است و ما به این مبارزه در دادگاه‌ها ادامه می‌دهیم». بایدن افزود: «هیچ مخاطره‌ای نمی تواند برای زنان در سراسر آمریکا بالاتر از این باشد. من به مبارزه با حملات سیاسی علیه سلامت زنان ادامه خواهم داد.» از زمانی که دادگاه عالی در ژوئن ۲۰۲۲ تصمیم تاریخی «رو علیه وید» در سال ۱۹۷۳ را لغو کرد، دولت بایدن به دنبال دفاع از مایفپریستون در مواجهه با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های فزاینده برای سقط جنین توسط ایالت های تحت رهبری جمهوری خواهان است. سازمان غذا و دارو (FDA)، آژانس ایالات متحده که ایمنی محصولات غذایی، داروها و دستگاه های پزشکی را تایید می‌کند، مایفپریستون را در سال ۲۰۰۰ تأیید کرد. رقبا معتقدند که این سازمان به طور غیرقانونی مایفپریستون را تأیید کرده است. میفپریستون همراه با داروی دیگری به نام میزوپروستول برای انجام سقط دارویی مصرف می شود که بیش از نیمی از سقط جنین‌های ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. گروه‌های ضد سقط جنین و چهار پزشک ضد سقط جنین در نوامبر از سازمان غذا و دارو شکایت کردند. گروه‌های حقوق سقط جنین تصمیم دادگاه عالی در روز جمعه را تحسین کردند اما تاکید کردند که این پرونده ادامه دارد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اعتراض به عدم افزایش دستمزد

امروز شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در اعتراض به عدم افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۲ دست به اعتصاب زده و کارگاه‌های خود را تخلیه کردند. کارگران پروژه‌ای شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی هستند. تاکنون اعتصاب کارگران شرکت عمران صنعت شاغل در پروژه‌ پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی دهلران، پیمانکاری‌های بویری و باقری، کارگران شرکت IGC شاغل در پروژه‌ دشت عباس دهلران، کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت پارس کیهان، شرکت اکسیر صنعت شاغل در فاز ۱۴ عسلویه، کارگران شرکت تیام صنعت شاغل در پروژه‌ پتروشیمی گچساران گزارش شده است.

نیروهای روسی در باخموت غربی می جنگند، واگنر نگران حمله اوکراین است

وزارت دفاع روسیه روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای مهاجم روسیه در بخش‌های غربی باخموت، آخرین بخش از شهر اوکراینی که هنوز در اختیار نیروهای کیف است، در حال نبرد هستند. واحدهای اوکراینی و روسی ماه‌ها بر سر این شهر شرقی که عمدتاً ویرانه‌ شده است در حال نبرد هستند. وزارت دفاع جزئیاتی از آخرین درگیری‌ها ارائه نکرد. کی‌یف گفت که نیروهای روسی در نبردهای شدید برای باخموت پیشرفت‌هایی داشته‌اند اما اوضاع تحت کنترل است. هانا مالیار معاون وزیر دفاع در پیام رسان تلگرام نوشت: «تصمیمات بر اساس مصلحت نظامی اتخاذ می شود.» ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی گفت که کی‌یف به طور فعال در حال آماده سازی واحدهای جدیدی است که هنوز در خط مقدم ظاهر نشده‌اند. زلنسکی و دیگر مقامات مدت‌هاست وعده داده‌اند که اوکراین حمله‌ای را آغاز خواهد کرد. حمله روسیه به باخموت به شدت متکی به ارتش خصوصی «گروه واگنر» است که فرمانده آن یوگنی پریگوژین روز جمعه نسبت به حمله متقابل اوکراین ابراز نگرانی کرد. او در یک فایل صوتی که در تلگرام منتشر شد، گفت: «امروز ما کسانی را می‌کشیم که در اوکراین آموزش دیده‌اند، اما آن‌هایی که از آلمان می‌آیند از نظر فناوری آموزش دیده‌اند.» غرب ۲۳۰ تانک و ۱۵۰۰ خودروی زرهی دیگر را به اوکراین تحویل داده است.

خامنه‌ای می‌گوید برای مقابله با وضع بحرانی نظام، مردم باید با مسئولان متحد شوند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح روز دوم اردیبهشت ماه در سخنرانی کوتاهی در مراسم نماز عید فطر گفت که به نظر او مهم است که جمهوری اسلامی بداند که دشمنانش راهبردهایشان را در یک دهه گذشته عوض کرده‌اند و لازم است شیوه‌های مقابله با این راهبردها به کار گرفته شود: «ما در شناخت روش‌های دشمن در دشمنی باید به‌روز باشیم. دشمنان کارهایی که ۱۰ سال قبل می‌کردند را ممکن است امروز نکنند. راه ابطال این روش‌ها را باید به‌دست بیاوریم.» خامنه‌ای که در سخنرانی پیشینش با تحقیر مردم گفته بود که آن‌ها توان درک مسائل مربوط به رفراندوم را ندارند در سخنرانی کوتاه روز شنبه‌اش به این موضوع نپرداخت و تنها گفت که دشمن به دنبال درگیر کردن مردم با هم و بدبین‌شدن آن‌ها به نظام است و باید با این موضوع مقابله کرد: «دشمن مایل است که مردم به‌خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم دعوا کنند؛ در یک جامعه سلایق، عقاید و نگاه‌های مختلف به مسائل است. مانعی ندارد در کنار هم همه زندگی کنند، کار کنند، مهربانی کنند.» او از مدیران نظامش هم خواست که همدلی‌ و هم‌افزایی داشته باشند تا «کارها گره نخورد.