ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازرس کانون کارگران ساختمانی می‌گوید در سه ماه نخست سال جاری دست‌کم هشت کارگر در قم به‌دلیل حوادث کاری کشته یا مصدوم شده‌اند

عباس شیری، بازرس کانون کارگران ساختمانی گفت: «در سه ماه ابتدایی سال جاری در استان قم دست‌کم هشت کارگر ساختمانی در قم، حین انجام کار دچار حادثه شده‌اند.» شیری افزود از این هشت کارگر، پنج کارگر جان خود را از دست دادند و سه کارگر قطع نخاع شدند. عباس شیری در مورد آمار دقیق حوادث کاری گفت: «حتی ما که نماینده کارگران بخش ساختمانی هستیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که آمار دقیقی از حوادث کار بخش ساختمانی داریم. بسیاری از این حوادث به گوش ما نمی‌رسد و به دلیل جو حاکم بر کارگاه‌ها و ترس از بیکار شدن، کارگران حاضر به گزارش نیستند.» به‌گفته قادی پاشا، معاون سازمان پزشکی قانونی «۵۰ درصد از حوادث کار در کشور مربوط به کارگران ساختمانی است» و «علت ۷۰ درصد از حوادث ناشی از کار، ناایمن بودن کارگاه‌‌هاست».

احمدرضا حائری با پرونده‌سازی در دوران زندان به حبس دوباره محکوم شد

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با پرونده‌ای که در دوران حبس برای او تشکیل شده است، توسط دادگاه کیفری تهران به سه ماه و یک روز حبس دیگر محکوم شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته بر اساس حکمی که روز چهارشنبه ۳۱ خرداد توسط شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری دو تهران به صورت غیابی صادر و به احمدرضا حائری ابلاغ شد، او به اتهام «نشر اکاذیب» به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است. این پرونده با شکایت سازمان زندان‌های استان تهران علیه این زندانی تشکیل شده است. احمدرضا حائری ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری جهت تحمل حبس به زندان اوین منتقل شد. شهریورماه سال گذشته، احمدرضا حائری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به سه سال و هشت ماه حبس و به اتهام «فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام» به هشت ماه حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی سه سال و هشت ماه حبس از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» در مورد وی قابل اجرا خواهد بود. این زندانی سیاسی پیشتر در رابطه با انتشار بیانیه‌ای مشترک با چند فعال مدنی دیگر بازداشت و چندی بعد با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۱۵ درصد افزایش داد

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، بانک مرکزی ترکیه پنج‌شنبه یکم تیر / ۲۲ ژوئن در پایان نشست شورای سیاست‌گذاری پولی که به ریاست حافظه غایه ارکان، رئیس جدید این بانک انجام شد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نرخ بهره در قراردادهای بازخرید (رپو) با ۶۵۰ واحد پایه به ۱۵ درصد افزایش یافت. بر اساس این بیانیه کمیته پولی بانک مرکزی تصمیم گرفته است سیاست پولی انقباضی را آغاز کند و گفته است که این سیاست در صورت لزوم به تدریج تا زمانی که نرخ تورم بهبود یابد، تقویت می‌شود. نرخ بهره بانکی پیش از این ۸,۵ درصد بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که با بالا بودن سود سپرده مخالفت می‌کرد، در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که گام‌هایی برای مبارزه با تورم برخواهد داشت. از ماه سپتامبر گذشته، بانک مرکزی ترکیه در مدت کوتاهی سود سپرده را از ۱۹ درصد به ۱۰,۵ درصد کاهش داد. در پی این اقدام، قیمت دلار در ترکیه افزایش چشمگیر یافت و تورم این کشور نیز رکورد زد.

وزارت برق عراق: ایران برای افزایش صادرات گاز به عراق ابراز آمادگی کرد

وزارت برق عراق پنج‌شنبه یکم تیر / ۲۲ ژوئن اعلام کرد که ایران آمادگی خود را برای افزایش عرضه گاز اعلام کرده است. احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «سفر هیئت وزارت برق به ایران منجر به افزایش عرضه گاز از سوی ایران شد.» به‌گفته موسی، عراق به ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد و براساس توافق صورت‌گرفته ایران ۴۵ میلیون مترمکعب از گاز عراق را تأمین می‌کند. او افزود عراق از کشورهای دیگر گاز وارد نمی‌کند و تنها خطوط ارتباطی با طرف ایرانی است که گاز عراق را تأمین می‌کند.

یک نماینده مجلس: به‌رغم طرح درخواست تحقیق‌ و تفحص از سازمان اوقاف، رئیس مجلس اجازه طرح موضوع را نمی‌دهد

پیش از این بارها گفته‌شده که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم مانع مطرح شدن طرح‌های تحقیق و تفحص از نهادهای حکومتی می‌شود. قالیباف اما منکر آن است. هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به روزنامه «اعتماد» گفته است: «مدت‌هاست که طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده اما تا به امروز و به فاصله ۹ ماه به پایان عمر مجلس یازدهم و انتخابات مجلس آینده زمینه طرح آن فراهم نشده است.» ولی‌الله بیاتی نماینده تفرش در مجلس هم گفته بود ۱۴۱ نماینده طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف را امضا کرده‌اند و لازم است این طرح با قید فوریت در دستورکار مجلس قرار گیرد. بیاتی همچنین از قالیباف خواست تا زمینه این کار را هرچه سریع‌تر فراهم سازد. بیگی‌نژاد گفته است قالیباف روز چهارشنبه در مجلس اعلام کرد «به دلیل اختلاف نظرهایی که از نظر حقوقی و فقهی وجود داشت»، طرح تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف اعلام وصول نشده است. موضوع تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف به سال ۱۳۹۱ و زمان مجلس نهم بازمی‌گردد. در آن زمان غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت خبر از تلاش نمایندگان برای تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف داده بود. ایمن‌آبادی گفته بود: «درآمدهای اوقاف جزو درآمدهای دولت نیست و دیوان محاسبات بر این درآمدها نظارتی ندارد و اوقاف و امور خیریه ترازنامه شفافی را تهیه و منتشر نمی‌کند.» از آن زمان تاکنون، یعنی بیش از یک دهه، تحقیق در این‌باره عملی نشده است.

معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری: میزان تولد در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۴۰ هزار مورد کمتر شده است

با وجود تبلیغات گسترده حکومت برای فرزندآوری بیشتر، انسیه کتابچی، معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری ایران اعلام کرد میزان تولد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. این در حالی است که به‌گفته کتابچی در سال گذشته ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری داده شده است. کتابچی اضافه کرد که «قانون جوانی جمعیت» جامعیت دارد و «اجرای ناقص این قانون می‌تواند پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیری داشته باشد». او گفت: «اگر فقط بر مشوق‌های اقتصادی تأکید شود ولی نسبت به موضوع فرهنگ بی‌تفاوت باشیم، خانواده‌ها در موضوع سبک زندگی دچار اشتباه می‌شوند.» شورای نگهبان آبان‌ ماه دو سال پیش «قانون جوانی جمعیت» را تأیید کرد. این قانون برخی امتیازهای مالی و شغلی به افراد صاحب فرزند اعطا می‌کند و در کنار این مشوق‌های مالی، امکان پیشگیری از بارداری و سقط جنین را محدود و ممنوع می‌کند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر همان زمان در گزارشی این قانون را ناقض حقوق زنان در زمینه سلامت جنسی و باروری دانست و خواستار لغو هرچه سریع‌تر آن شد.

ارشاد اسلامی به دلیل رقص بازیگران روی صحنه، یک کارگردان تئاتر را ممنوع‌الفعالیت کرد

در ارومیه تئاتری درباره زندگی محمدحسین شهریار، شاعر نامدار روی صحنه رفته بود. همشهری می‌نویسد بازیگران نمایش «شهریار» در سالن شمس ارومیه رقصی را اجرا کردند. به این دلیل اجرای این نمایش متوقف و ولی لطف‌دوخت، کارگردان نمایش به مدت سه ماه ممنوع‌الفعالیت شد. علیرضا نوروزی، مدیرکل ارشاد آذربایجان‌ غربی «اقدام بازیگران به رقص در اواسط نمایش» را علت منع از کار شدن کارگردان این تئاتر نامیده است. مدیرکل ارشاد آذربایجان گفته است اداره کل ارشاد اجراهای دو روز پایانی این تئاتر را هم لغو کرده است. قرار بود این نمایش تا ۳۱ خرداد روی صحنه باشد. در این نمایش قاسم عیسی‌نژاد، لیلا حقیقی، سیما قامت‌زاده، داریوش مصیبی، علی صبوری، پرستو یونسی، الناز صابری، سیامک جهانبخش و علی‌اصغر جعفرزاده بازی می‌کردند. لطف‌دوخت در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته بود: «این نمایش در چهار پرده با نگاهی چند وجهی به کاراکتر شهریار می‌پردازد و با تأثیر از رویدادهای تاریخی و با پردازش‌های بینامتنی به رویدادهای تاریخی و شخصیت شهریار به شیوه‌های مدرن، پست مدرن و سورئال سعی در ارائه تئاتری مدرن دارد.» یکی از روش‌های مقاومت مدنی شهروندان در حال حاضر رقصیدن در مکان‌های مختلف است. در روزهای گذشته چندین مکان صنفی به این دلیل پلمب شده‌اند. در همین حال تئاتر زیرزمینی هم در ایران رونق گرفته است. اغلب این نمایش‌ها بدون مجوز ارشاد اسلامی در تماشاخانه‌های خصوصی و حلقه سربسته‌ای از تماشاگران با موضوعات روز اجرا می‌شوند.