ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعی از دستیاران پزشکی زنان در دانشگاه علوم پزشکی شيراز در اعتراض به فشار کاری زیاد انصراف دادند

تعدادی از دستیاران رشته‌ی زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه گفتند که به خاطر کشیک‌های سنگین و فشار کاری زیاد به طور دسته‌جمعی از این رشته انصراف می‌دهند. آنان دلیل این اقدام خود را «پیشگیری از خسارت‌های جسمی و روحی احتمالی و احتمال خودکشی دستیاران» اعلام کردند. در سال‌های اخیر، آمار خودکشی در میان دستیاران پزشکی و پزشکان در حال گذارندن طرح، به‌شدت افزایش داشته است. دستیاران پزشکی، رزیدنت‌ها دانشجویانی هستند که دوره هفت یا هشت‌ساله پزشکی عمومی را تمام کرده‌اند و پس از آن در صورت ادامه تحصیل، می‌توانند در آزمون‌های تخصصی دستیاری شرکت کنند. دوره‌های دستیاری معمولاً چهار سال طول می‌کشد. آن‌ها گاه مجبورند نوبت‌های کاری طولانی‌مدت تا ۷۲ ساعت را تحمل کنند. اوضاع وقتی وخیم‌تر می‌شود که بدانیم دستیاران در ابتدای دوره تعهدنامه‌ای را امضا می‌کنند که به موجب آن، اگر نتوانند دوره خود را تمام کنند باید به‌عنوان خسارت دو برابر هزینه تحصیلشان را پرداخت کنند. به گفته بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران، دستیاران و پزشکان طرحی برای این کار پرفشار، هشت تا ۱۱ میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند. نویسندگان نامه انصراف، خود را «دستیاران ورودی سال ۱۴۰۲ رشته‌ی تخصصی زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خوانده‌اند». آنها نوشته‌اند که پس از گذراندن بیش از ۸ ماه از سال اول دستیاری و با وجود تحمل سختی‌های فراوان و کشیک‌های سنگین تصمیم به انصراف گرفته‌اند. کسانی که انصراف داده‌اند رزیدنت‌های رشته‌ی زنان و زایمان در بیمارستان‌های آموزشی حضرت زینب (س)، نمازی و شهید فقیهی شیراز هستند که از جمله به «تصمیم غیرکارشناسی» مقام‌های دانشگاه در راستای افزودن بیمارستان حافظ به بیمارستان‌های آموزشی تحت پوشش دستیاران زنان و زایمان، معترض‌اند.

دو دانشجو در همدان جان باختند

روز جمعه یکم تیرماه، رسانه‌ها از درگذشت دو دانشجو در شهر همدان خبر دادند. در شبکه‌های اجتماعی دلیل درگذشت هر دوی این دانشجویان به نام‌های کیمیا ترکاشوند و فرشاد زبرجدیان «خودکشی» عنوان شده، اما دانشگاه علوم پزشکی همدان دلیل درگذشت زبرجدیان را «مسمومیت» عنوان کرده و توضیح بیشتری در این رابطه نداده است. رسانه‌ی «هه‌نگاو» جمعه گزارش کرد که کیمیا ترکاشوند، دانشجوی ترم چهارم رشته معماری دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، اهل تویسرکان از توابع استان همدان، در خوابگاه دخترانه‌ی «دباغ» این دانشگاه اقدام به خودکشی کرده و در نتیجه‌‌ی «عدم تلاش فعال برای نجاتش توسط نهادهای دولتی، جانش را از دست داد.» کانال تلگرامی اتحادیه‌ی آزاد کارگران نوشته است که پس از اعزام آمبولانس، حراست تا ۴۰ دقیقه مانع ورود آنها به خوابگاه شده است. معاونت دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در بیانیه‌ای خبر درگذشت این دانشجو بر اثر «اقدام به خود آسیب‌رسانی» را تأیید کرد، اما در رابطه با حضور آمبولانس می‌نویسد: «با توجه به حضور پایگاه اورژانس مستقر در مجموعه دانشگاه، بلافاصله بعد از تماس مسئول خوابگاه مربوطه با مرکز فوریت‌های پزشکی (۱۱۵)، پرسنل اورژانس بدون وقفه و در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به بالین این دانشجو رسانده و اقدامات اولیه لازم را در محل انجام داده و بلافاصله ایشان را برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل کرده‌اند» در همان روز، برخی کانال‌های تلگرامی خبر دادند که فرشاد زبرجدیان، دانشجوی دوره‌ی کارورزی دانشگاه علوم پزشکی همدان، به زندگی خود پایان داده است. با این‌حال علیرضا توقیری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌گوید زبرجدیان بر اثر «بروز مسمومیت» درگذشته است. توقیری در این رابطه به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «سی‌ام خردادماه، فرشاد زبرجدیان، دانشجوی دوره‌ی کارورزی پزشکی این دانشگاه با علایم مسمومیت به مرکز آموزشی درمانی بعثت مراجعه نمود. متاسفانه بر اثر عوارض مسمومیت، علیرغم تلاش‌های تیم پزشکی و کادر درمان، دانشجوی این دانشگاه امروز یکم تیر ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سینا دار فانی را وداع گفت.» در اردیبهشت ماه امسال نیز سعید موسی‌نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۲ دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اتاقش در کوی دانشگاه به زندگی خود پایان داده بود. در سال‌های اخیر، موارد خودکشی دانشجویان و انترن‌های پزشکی رو به افزایش بوده است. فشارهای اجتماعی، شغلی و سیاسی، فلاکت اقتصادی و نبود چشم‌انداز روشن برای آینده، سهم چشمگیری در کاهش امید به زندگی در میان جوانان داشته است. (اگر فکر می‌کنید به بن‌بست رسیده‌اید یا به هر دلیلی میل به خودکشی دارید، پیش از هر تصمیم و اقدامی با یک متخصص صحبت کنید. اگر در ایران زندگی می‌کنید، در صورتی‌که به چنین شخصی دسترسی ندارید، با شماره‌ی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا ۱۴۸۰ صدای مشاور تماس بگیرید.)

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، از اخراج معلمان به دلیل «انتشار پست‌ در شبکه‌های اجتماعی» خبر داد

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، با انتشار مطلبی در شبکه ایکس (توییتر سابق) عنوان کرد که بسیاری از معلمان تازه استخدام‌شده پس از قتل حکومتی ژینا امینی، به دلیل انتشار پست‌ در شبکه‌های اجتماعی از کار خود اخراج شده‌اند. این معلم و زندانی سیاسی سابق نوشت: «به صورت موثق اطلاع دارم که فقط در یکی از بخش‌های آموزش و پرورش استان گیلان، ده‌ها نومعلم به خاطر فقط یک پست اینستاگرام اخراج شده‌اند. رسانه‌ای نشدند، چون نگران تبعات امنیتی آن هستند.» به گفته این فعال صنفی معلمان، «از این موارد در کشور زیاد هستند و یکی از دلایل کمبود نیرو در آموزش و پرورش در این دو سال همین اخراج‌ها بوده است.» پیش‌تر «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» این افراد را روح‌الله مردانی، فعال صنفی معلمان در کرج، و شهربانو اسدی، از معلمان استان گیلان معرفی کرده و نوشته بود که به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی حکم اخراج خود را دریافت کرده‌اند. در طول دو سال گذشته هیات‌های تخلفات اداری و حراست‌های آموزش و پرورش در حکم بازوهای اجرایی نهادهای امنیتی‌، صدها معلم و فعال صنفی را به‌خاطر فعالیت‌های صنفی، مدنی و سیاسی به مجازات‌های مختلف محکوم کرده‌‌اند. بسیاری از معلمان کنشگر از کار اخراج شده، برخی به بازنشستگی اجباری، جریمه‌های نقدی محکوم شده و برخی نیز در زندان به بند کشیده شده‌اند. این اخراج‌ها و فشارها در شرایطی رخ می‌دهد که آموزش و پرورش ایران به دلایلی از جمله دستمزد اندک، اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی و سرکوب، با کمبود شدید معلم روبروست. براساس آماری که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده است در سال ۱۴۰۲ مدرسه‌های ایران ۲۰۰ هزار معلم کم داشتند. این کمبود در مناطق محروم‌شده و روستایی بسیار بیشتر احساس می‌شود.

کارکنان روزمزد علوم پزشکی چابهار ۱۰ ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند

کارکنان علوم پزشکی چابهار از عدم پرداخت مطالبات مزدی ۱۰ ماهه خود، گلایه دارند. کارکنان علوم پزشکی چابهار از ۱۰ ماه پیش دستمزدهای خود را دریافت نکرده‌اند و بنا بر گزارش «حال‌وش» که اخبار نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، کارکنان این مجموعه در وضعیت بد معیشتی به‌سر می‌برند. «حال‌وش» به نقل از یکی از کارکنان لاروکش علوم پزشکی چابهار که به صورت روزمزد مشغول به کار هستند نوشت: «۱۰ ماه است به ما تعداد ۳۰ نفر نیروهای لاروکش حقوق ندادند. روز شنبه ۲۳ خرداد، تمام نیروها با تجمع در علوم پزشکی خواستار پرداخت حقوق خود شدیم که قول دادند پنج‌شنبه ۳۱ پرداخت خواهد شد، اما مثل قبل وعده دروغ و پوچ بود و اصلا کسی پاسخگو نیست. نه استخدام می‌کنند و نه حقوق‌ها را پرداخت می‌کنند. با اینکه قبلا هم اطلاع‌رسانی کردیم تاکنون جوابی نگرفتیم و در وضعیت بد معیشتی قرار داریم.» ییش‌تر نیز یکی از کارکنان این مجموعه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته بود که در پیگیری مطالباتمان در صورت ادامه این روند، تصمیم داریم با مراجعه به دفاتر مسئولان استانی از نزدیک مطالباتمان را پیگیری کنیم. هم‌چنین کارکنان لاروکش علوم پزشکی چابهار تاکید کرده بودند که مسئولان علوم پزشکی چابهار هیچ واکنشی نسبت به تعیین تکلیف وضعیت مطالبات‌شان ندارند.

نیروهای مرزبانی حکومت ایران یک کولبر دیگر را در مناطق مرزی «ته‌ته» کُشتند

در ادامه قتل‌عام کولبران مرزی، بامداد یکم تیر ۱۴۰۳، یک کولبر ۲۹ ساله به نام ارکان بالواسه در مناطق مرزی «ته‌ته» هورامان در استان کردستان با تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی کشته شد. در همین ارتباط شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، از قول یک منبع آگاه نوشت: «بامداد روز جمعه، گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی ته‌ته در حالی که فاقد هرگونه کالایی بودند، از فاصله نزدیک و بدون اخطار قبلی از سوی نیروهای مرزبانی ایران هدف تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه آن، ارکان بالواسه کشته شد.» بر اساس آمار گردآوری‌شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان، در خرداد ماه امسال، سینا رسول‌زاده و هژیر محمودپور، دو کولبر اهل سردشت و جوانرود با تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی بانه و سردشت کشته شدند. رحیم ابراهیمی نیز در مناطق مرزی سردشت در جریان تعقیب و گریز توسط نیروهای مرزبانی ایران با سقوط در رودخانه جان خود را از دست داد. طبق گزارش وب‌سایت کُردپا از ابتدای سال جاری در کردستان ایران ۱۷ کولبر کشته و ۸۱ کولبر دیگر زخمی شده‌اند. شش نفر از این کولبران کودک بودند و زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

نیروهای امنیتی چهار شهروند کُرد اهل پاوه را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

منابع کُردی طی چند روز گذشته از بازداشت چهار شهروند کُرد به دست نیروهای امنیتی در پاوه خبر داده‌اند. «کولبرنیوز» هویت بازداشت‌شدگان را زانا سعیدی، آرش ابراهیمی، مقداد بلبزانی و شوان احمدی اعلام کرده و نوشته است که این افراد بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بر مبنای این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آن‌ها خبری درد دست نیست و تا این لحظه پیگیری خانواد‌ه‌ها نیز بی‌نتیجه مانده است.

پلیس از بازداشت ۲۹ نفر در شیروان به اتهام «شیطان‌پرستی» خبر داد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از بازداشت ۲۹ زن و مرد در شیروان به دلیل آن‌چه «شیطان‌پرستی» عنوان کرده خبر داد. بر مبنای این گزارش، ماموران در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه افرادی در یک باغ ویلا گرد هم جمع شده‌اند و «مشغول انجام مراسمات شیطان‌پرستی» هستند بلافاصله موضوع ‌در دستور کار قرار گرفت. در این گزارش همچنین آمده که در بازرسی از مکان حضور این افراد «مشروبات الکلی، آلات شیطان‌پرستی و انواع مواد توهم‌زا کشف شده و افراد دستگیر شده اکثرا غیربومی بودند.» اردیبهشت سال جاری، مرکز اطلاع‌رسانی سازمان اطلاعات فراجا اعلام کرد که نیروی انتظامی ۲۱۶ نفر را در شهرستان شهریار در استان تهران، به اتهام «اشاعه‌ی فرهنگ شیطان‌پرستی، بی‌بندوباری و برهنگی» بازداشت کرده است. در اطلاعیه‌ این مرکز آمده بود که ۱۴۶ نفر از از بازداشت‌شدگان مرد و ۱۱۵ نفر زن و سه نفر نیز «تبعه‌ اروپا» هستند. جمهوری اسلامی دهه‌هاست که موسیقی‌های راک، متال، الکترونیک، رپ و نمادهای مرتبط با این موسیقی‌ها، مهمانی‌های تکنو و شکل‌هایی از سبک‌ زندگی جنسی و جنسیتیِ آزادانه را به پدیده‌ نامعیّنی به نام «شیطان‌پرستی» نسبت می‌دهد. با این‌همه، جمع‌هایی که جمهوری اسلامی تحت عنوان «مراسم شیطان‌پرستی» به آن حمله می‌کند، عمدتاً میهمانی‌های خصوصی‌ای هستند که در آن‌ها موسیقی‌ها و سبک‌های متفاوت زندگی‌ با آنچه جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند جریان دارند. افرادی نیز که تحت این عناوین اتهامی بازداشت می‌شوند عمدتاً افراد «تتو آرتیست» یا کسانی هستند که سبک زندگی آزادانه‌ای را خلاف تحمیل‌های جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند.

ارمنستان دولت فلسطین را به رسمیت شناخت

وزارت امور خارجه ارمنستان روز جمعه ۲۱ ژوئن / یکم تیر اعلام کرد که این کشور به طور رسمی دولت فلسطین را به رسمیت شناخته است. ارمنستان تازه‌ترین کشوری است که با وجود مخالفت اسرائیل، دست به این اقدام می‌زند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ارمنستان همچنین اعلام کرده که از قطعنامه سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل در غزه حمایت می‌کند و موافق راه‌حل دو دولتی برای منازعه فلسطین و اسرائیل است. در مقابل، سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت که وزارت خارجه اسرائیل سفیر ارمنستان را «برای توبیخ جدی» احضار کرده است. حکومت خودگردان فلسطین که تحت اشغال نظامی اسرائیل و با اختیارات محدود کرانه باختری را اداره می‌کند، از این تصمیم ارمنستان استقبال کرد. ریاست حکومت خودگردان در بیانیه‌ای گفت: «این به‌رسمیت‌شناسی به طور مثبت به حفظ راه‌حل دو دولتی که با چالش‌های سیستماتیک روبرو است کمک می‌کند و امنیت، صلح و ثبات را برای همه طرف‌های درگیر ترویج می‌کند.» اسپانیا، ایرلند و نروژ از جمله کشورهای غربی هستند که به طور رسمی دولت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. این امر در ماه گذشته منجر به فراخوانی سفیران اسرائیل از مادرید، دوبلین و اسلو شد.

ناو هواپیمابر آمریکایی برای رزمایش نظامی مشترک وارد کره جنوبی شد

نیروی دریایی کره جنوبی اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر هسته‌ای ایالات متحده به نام ناو تئودور روزولت، روز شنبه ۲۲ ژوئن / دوم تیر وارد شهر بندری بوسان کره جنوبی شد تا در این ماه با کشور میزبان و ژاپن تمرینات نظامی مشترک انجام دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران سه کشور در نشست کمپ دیوید در اوت ۲۰۲۳ توافق کردند که رزمایش‌های نظامی سالانه برگزار کنند و در همین حال رفتار «خطرناک و تهاجمی» چین در آبراهه مورد مناقشه دریای چین جنوبی را محکوم کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته برای اولین بار پس از ۲۴ سال به کره شمالی سفر کرد و با کیم جونگ اون، رهبر این کشور، توافقی امضا کرد که شامل تعهد دفاعی متقابل هم می‌شود. توافق «شراکت راهبردی جامع» که چهارشنبه ۳۰ خرداد / ۱۹ ژوئن به امضای ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی رسید یکی از برجسته‌ترین اقدام‌های مسکو در آسیا در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. ماده‌ ۴ این توافق‌نامه می‌گوید: «اگر یکی از طرفین با تهاجم مسلحانه مواجه شود و در حالت جنگی قرار گیرد، طرف دیگر بلافاصله با استفاده از تمامی وسایل موجود، مطابق با ماده‌ ۵۱ منشور سازمان ملل و قوانین هر کشور، کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌ها را ارائه خواهد کرد.» پوتین پس از بازدید از کره شمالی به ویتنام رفته بود. بازدید پوتین از کره شمالی هفت ماه پس از سفر یک ناو هواپیمابر آمریکایی دیگر به نام ناو کارل وینسون به کره جنوبی انجام می‌شود. هدف از اعزام ناو کارل وینسون نمایش بازدارندگی گسترده علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی عنوان شده بود.