ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با افزایش تنش، کره شمالی چندین موشک کروز به سمت دریا شلیک کرد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی چندین موشک کروز به سمت دریای غرب شبه‌جزیره کره شلیک کرده است. این دومین دور از پرتاب موشک در اعتراض آشکار به ورود یک زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای ایالات متحده به بندری در کره جنوبی است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) روز شنبه اعلام کرد که پرتاب‌ها در حدود ساعت ۴ صبح به وقت محلی در روز شنبه ۲۲ ژوئیه/ ۳۱ تیرماه آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: «ارتش ما نظارت و هوشیاری را در عین همکاری نزدیک با ایالات متحده و حفظ وضعیت آماده باش، تقویت کرده است». کره شمالی روز چهارشنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد را از منطقه‌ای نزدیک پیونگ یانگ شلیک کرد. آن‌ موشک‌ها قبل از فرود در آبهای شرق شبه جزیره کره، حدود ۵۵۰ کیلومتر را طی کردند. فاصله پروازی این موشک‌ها تقریباً با فاصله بین پیونگ یانگ و شهر بندری بوسان کره جنوبی مطابقت داشت، جایی که زیردریایی مجهز به سلاح هسته‌ای، یو اس اس کنتاکی، مستقر شده است. پرتاب موشک در حالی صورت می‌گیرد که سئول و واشنگتن در مواجهه با تنش‌های فزاینده با کره شمالی، از جمله تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی با جت‌های رادارگریز پیشرفته و دور جدید نشست‌های برنامه‌ریزی اضطراری هسته‌ای، همکاری‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند. وزیر دفاع کره شمالی روز پنجشنبه هشداری روشن به کره جنوبی داد و گفت که لنگر انداختن کشتی کنتاکی در کره جنوبی می‌تواند زمینه‌ای برای حمله هسته‌ای از سوی کره شمالی باشد. وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه استقرار زیردریایی کنتاکی و نشست های برنامه ریزی اضطراری هسته‌ای بین واشنگتن و سئول را به عنوان «اقدامات واکنشی دفاعی» برای مقابله با تهدید کره شمالی توصیف کرد. وزارت دفاع کره جنوبی همچنین گفت که هرگونه استفاده کره شمالی از تسلیحات هسته‌ای منجر به «پاسخ فوری و قاطع» خواهد شد که عمر حکومت کیم جونگ اون را خاتمه خواهد داد.

بایدن رئیس سازمان سیا را به عضویت کابینه خود درآورد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۲۱ ژوئیه/ ۳۰ تیرماه گفت که از ویلیام برنز، رئیس سیا، خواسته است تا به عضویت کابینه وی درآید. او می‌خواهد دست‌کم به صورت نمادین، منصب یکی از نزدیک‌ترین مشاورانش در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی را ارتقا دهد. بایدن در بیانیه‌ای با اشاره به رویکرد برنز در قبال تهاجم روسیه به اوکراین و رقابت آمریکا با چین، گفت: «تحت رهبری او، سیا رویکردی روشن و بلندمدت برای چالش‌های اصلی امنیت ملی کشورمان ارائه می‌دهد.» این اقدام پیشتر توسط واشنگتن پست گزارش شده بود. تحول کنونی اقدامی نمادین است و به برنز هیچ مقام یا اختیارات جدیدی نمی‌دهد. بانی گلاسر، رئیس برنامه هند و اقیانوس آرام در صندوق مارشال آلمان در ایالات متحده، گفت که این انتصاب نشان‌دهنده اعتماد بایدن به برنز و تجربه شغلی او است. برنز اولین مدیر سیا نیست که به مقام عضویت در کابینه دست یافته است. بیل کلینتون، رئیس جمهوری سابق‌ آمریکا، هم مدیران وقت سازمان سیا - جان دوچ و جورج تنت – را به عضویت در کابینه خود در آورد؛ همانطور که رونالد ریگان هم ویلیام کیسی را عضو کابینه کرد. دانیل بایمن، مدیر برنامه مطالعات امنیتی در دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج تاون، این رویداد را نشانه‌ای از نفوذ برن بر بایدن دانست تا تصمیمی گسترده‌تر درباره نقش سیا در کابینه. او گفت: «برنز بخش بسیار مهمی از سیاست خارجی بایدن بوده و البته به عنوان یک رهبر اطلاعاتی و همچنین به عنوان یک دیپلمات کهنه‌کار کنترل پرونده اوکراین، خاورمیانه و سایر نقاط جهان را در دست دارد. بایدن می‌خواهد از دانش و مهارت برنز برای شکل دادن به سیاست خارجی خود استفاده کند.»

خامنه‌ای خواستار اشد مجازات برای عامل قرآن‌سوزی در سوئد شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به قرآن‌سوزی‌ها در سوئد و دانمارک واکنش نشان داد و خواستار اشد مجازات برای عامل آنچه که او «جنایت» خوانده است، شد. خامنه‌ای همچنین گفت این موضوع مورد اتفاق همه علمای اسلام است. او گفت دولت سوئد باید فرد قرآن‌سوز را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. اشد مجازات در کلام خامنه‌ای می‌تواند به معنای قتل این فرد باشد و یادآور صدور فتوای قتل سلمان رشدی است. همزمان رئیس سازمان سینمایی ایران هم در جلسه شورای بین‌الملل سینما در واکنش به این موضوع گفت که از این پس از حضور و پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنواره‌های مختلف ایران خودداری می‌شود. او این تصمیم را سریع‌ترین واکنش برای همصدایی با جامعه جهانی علیه «هتک حرمت» قرآن خوانده و گفته باید از طریق تولید محتوا در تمامی ساحت‌ها یعنی فیلم سینمایی، کوتاه، مستند و پویانمایی به چنین رفتارها پاسخ داد. خزاعی هتک حرمت به قرآن را «توهین آشکار به هر مسلمان در سراسر جهان خوانده و گفته جامعه هنری و سینمایی‌ایران و جهان باید علیه این موضوع واکنش نشان دهند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم جمعه‌شب ۳۰ تیر اعلام کرد که دولت متبوعش در اعتراض به قرآن‌سوزی سفیر جدیدی به سوئد نمی‌فرستد و سفیر جدید سوئد را نیز در تهران نمی‌پذیرد. تنش‌ها از زمانی آغاز شد که سلوان مومیکا، پناهنده عراقی، همزمان با عید قربان مجوز سوزاندن قرآن را در برابر مسجدی در استکهلم گرفت. این تجمع ضداسلامی با واکنش تند برخی از دولت‌های اسلامی و بخشی از جمعیت مسلمان آن کشورها همراه شد. مومیکا یک بار دیگر ۲۰ ژوئیه / ۲۹ تیر برای تجمع ضداسلامی در برابر سفارت عراق در استکهلم مجوز گرفت. او این بار اما همچنین پرچم عراق و تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم زیر پا گذاشت و روی آن‌ها لگد زد. در پی آن حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، از دیوار سفارت سوئد در بغداد بالا رفتند و مقام‌های دولت‌های عراق و جمهوری اسلامی نیز به شدت واکنش نشان دادند. همزمان جمعه گروهی راست افراطی با نام «میهن‌پرستان دانمارکی» در برابر سفارت عراق در کپنهاگ قرآن را سوزاندند و پرچم عراق را لگدمال کردند. 

ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان

فرماندار مریوان اعلام کرده آتش‌سوزی جنگل‌های حوالی شهر «برده‌ره‌شه» شهرستان مریوان همچنان ادامه دارد و در این راستا بالگرد اطفای حریق از تهران عازم منطقه شده است. اسماعیل احمدی گفته جنگل‌های حوالی شهر «برده‌ره‌شه» شهرستان مریوان چند روزی است که دچار حریق شده و از بعدازظهر دیروز آتش شدت بیشتری گرفته که دقایقی قبل بالگرد امدادی از تهران برای اطفای حریق وارد آسمان مریوان شد. او با ابزار نگرانی از گسترده شدن آتش‌سوزی‌های مریوان، خواستار بلوک‌بندی شهرستان و تقسیم‌بندی توانمندی‌ها و بهره‌گیری جدی از ظرفیت‌های مردمی در اطفای حریق شد. ۷ نفر از شهروندان مریوانی در جریان اطفای حریق جنگل‌های منطقه در حوالی شهر «بردە ره‌شه» دچار سوختگی شدند. کانال‌هایی که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهند می‌گویند نیروهای سپاه «به عمد این جنگل‌ها را آتش زده‌اند.»‌ کردپا گزارش کرده که مردم منطقه بدون تجهیزات و کمک‌های دولتی در تلاشند تا آتش را خاموش کنند.

قرآن‌سوزی‌ها در سوئد و دانمارک: وزیر خارجه جمهوری اسلامی: تهران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد ــ سخنگوی وزارت خارجه: دانمارک مسئول اهانت به قرآن را مجازات کند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمعه‌شب ۳۰ تیر اعلام کرد که دولت متبوعش در اعتراض به قرآن‌سوزی سفیر جدیدی به سوئد نمی‌فرستد و سفیر جدید سوئد را نیز در تهران نمی‌پذیرد. امیرعبداللهیان گفت: «سفیر سوئد در تهران ماموریتش پایان یافته و به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد برخورد جدی با فرد اهانت‌کننده به قرآن کریم نداشته باشد، سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت.» سخنان او همزمان شد با قرآن‌سوزی جدیدی در دانمارک. تنش‌ها از زمانی آغاز شد که سلوان مومیکا، پناهنده عراقی، همزمان با عید قربان مجوز سوزاندن قرآن را در برابر مسجدی در استکهلم گرفت. این تجمع ضداسلامی با واکنش تند برخی از دولت‌های اسلامی و بخشی از جمعیت مسلمان آن کشورها همراه شد. مومیکا یک بار دیگر ۲۰ ژوئیه / ۲۹ تیر برای تجمع ضداسلامی در برابر سفارت عراق در استکهلم مجوز گرفت. او این بار اما همچنین پرچم عراق و تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم زیر پا گذاشت و روی آن‌ها لگد زد. در پی آن حامیان مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، از دیوار سفارت سوئد در بغداد بالا رفتند و مقام‌های دولت‌های عراق و جمهوری اسلامی نیز به شدت واکنش نشان دادند. همزمان جمعه گروهی راست افراطی با نام «میهن‌پرستان دانمارکی» در برابر سفارت عراق در کوپنهاگ قرآن را سوزاندند و پرچم عراق را لگدمال کردند. سخنگوی وزارت خارجه ایران به آن واکنش نشان داد. ناصر کنعانی شنبه ۳۱ تیر گفت: «از منظر جمهوری اسلامی ایران، دولت دانمارک در جلوگیری از اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی و نیز پیگرد و مجازات اهانت کنندگان مسئول بوده است». در عراق هم بامداد شنبه معترضان حامی مقتدی صدر به سمت منطقه سبز رفتند و با پلیس ضدشورش درگیر شدند.

تالاب گاوخونی در آستانه خشکی کامل

خبرگزاری مهر در ایران گزارش داده که با وجود یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر بارندگی در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود و بارش‌های مطلوب در سایر زیر حوضه‌ها در غرب و جنوب استان اصفهان، این روزها هیچ آبی جز مقدار ناچیز پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان و زهاب‌های کشاورزی به بند شاخ کنار در ۱۰ کیلومتری تالاب گاوخونی وارد نمی‌شود. طبق این گزارش ورودی به تالاب بین‌المللی گاوخونی از فروردین تا بهمن ۱۴۰۱، هفت میلیون مترمکعب بوده است و با وجود سه بار رهاسازی آب از اسفند ۱۴۰۱ برای کشاورزی اصفهان و نیز جریان رودخانه شور دهاقان، تا اسفندماه در مجموع فقط هشت میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شده و بعد از آن سد رودشتین بسته بوده است. بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هم اینک از وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی ۶۰ هکتار آن در قسمت شمال غرب تالاب کمی رطوبت دارد. نیاز سالانه تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب معادل ۵.۵ مترمکعب بر ثانیه آب در سال‌های خشکسالی تعیین شده و این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های وزارت نیرو سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ که شهریور امسال به پایان می‌رسد سد زاینده‌رود در مجموع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی دارد و بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ذخیره سد زاینده رود تا ۱۳ تیر امسال حدود ۶۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

اسرائیل یک نوجوان فلسطینی دیگر را در کرانه باختری با شلیک گلوله به سرش کشت ــ محمد فواد ۱۷ ساله بود

سربازان اسرائیلی در کرانه باختری جمعه ۲۱ ژوئیه / ۳۰ تیر نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی را با شلیک گلوله به سر از پای درآوردند. به گزارش مقام‌های بهداشتی اداره خودگردان فلسطینی، محمد فواد عطا البایض در اعتراض‌های مردمی در روستای ام صفا در نزدیکی رام‌الله کشته شد. او از ساکنان کمپ آوارگان الجلزون بود. نیروهای اسرائیلی برای سرکوب اعتراض‌های مردم روستای ام صفا از گلوله جنگی، نارنجک صوتی و گاز اشک‌آور استفاده کردند. از ابتدای ۲۰۲۳ تا کنون نیروهای اسرائیلی بیش از ۱۵۰ فلسطینی را در کرانه باختری و قدس شرقی کشته اند. حمله‌ها علیه فلسطینی‌ها در دولت جدید اسرائیل که راست افراطی است، خشونت بیشتری پیدا کرده اند. نهادهای بین‌المللی حقوق بشری اسرائیل را به برپاکردن دولت آپارتاید علیه فلسطینی‌ها متهم می‌کنند.