ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی مدرسان «نهضت سوادآموزی» در تهران

گروهی از کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی ایران دوشنبه یکم مرداد مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران درست به اعتراض زدند. موضوع اعتراض آنان شرایط کار قراردادی و اجرا نشدن بند خ تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ بود. بر اساس این بند «وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز، مجاز است نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته (تا ۲۴ ساعت در هفته) و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام نماید.» معترضان حالا خواستار استخدام در آموزش و پرورش هستند. آن‌ها شعار می‌دادند «نهضتی داد بزن، حقتو فریاد بزن». کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی، که زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش است، سال‌هاست برای تعیین تکلیف و استخدامشان دست به اعتراض می‌زنند. آنها خواهان رسیدگی به «رفع تبعیض و اجرای عدالت برای آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال ۹۲، قرارداد کاری معین، نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی، وضعیت نامساعد معیشتی، بیمه درمانی، عدم افزایش حقوق و عدم رسیدگی به مطالبات» خود هستند. در تیر و مرداد ۱۳۹۹، گروهی از مدرسان این سازمان باز هم در اعتراض به شرایط کار قراردادی و این که مشمول آموزش استخدامی قرار نگرفته‌اند، نخست مقابل ساختمان مجلس و سپس مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند. کارکنان نهضت در اهواز هم در تیر ۱۴۰۱ مقابل آموزش و پرورش استان تجمع کردند. همچنین ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، کارکنان نهضت سوادآموزی اهواز به همراه خانواده‌هایشان در اعتراض به «بلاتکلیفی استخدامی» مقابل استانداری خوزستان تجمع برگزار کردند. آنها شعارهایی از جمله «نهضتی به پا خیز، برای رفع تبعیض» و «تا حقمو‌ نگیرم از اینجا نمیرم» سر دادند.

ریبوار رشیدی، شهروند مجروح‌شده کُرد، پس از دو هفته بستری در بیمارستان جان باخت

ریبوار رشیدی، شهروند اهل بانه که ۱۷ تیر در منطقه مرزی «هنگه‌ژال» بانه استان کردستان با تیراندازی نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به شدت مجروح شده بود، یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این شهروند کُرد پس از مجروح شدن به یکی از مراکز درمانی سنندج منتقل و یک پای او از زانو قطع شده بود. به گزارش رسانه «کولبرنیوز» او از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفته بود. ریبوار رشیدی متأهل بود و دو فرزند خردسال داشت. با استناد به آمار ثبت‌شده در کولبرنیوز، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، جمعاً ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌ غربی، کوردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی همچون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۴ کولبر (۱۳ درصد) کشته و ۲۳۶ کولبر (۸۷ درصد) زخمی شدند. از ۲۷۰ کولبری که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ کشته و زخمی شده‌اند، در مجموع ۲۲۲ مورد (۸۲ درصد) با تیراندازی مستقیم و یا ضرب‌وشتم نیروهای نظامی رژیم صورت گرفته است. همچنین از مجموع ۲۷۰ کولبر کشته و زخمی‌شده در این بازه در نوار مرزی کوردستان، ۲۰ تن از آن‌ها کودکان زیر ۱۸ سال هستند. در مقایسه آمار این بازه با همان بازه زمانی در سال ۲۰۲۳، کشته و زخمی‌شدن کولبران ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

پزشکان در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند

آزیتا نبی‌زاده، سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی و اقتصادی سازمان غذا و دارو از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ در کشور بیش از استاندارد و میانگین جهانی خبر داد. روزنامه «پیام ما» به نقل از نبی‌زاده نوشت: «میزان نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی در کشور ما ۱۰ درصد از میزان استاندارد اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بالاتر است.» نبی‌زاده با اشاره به میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران، گفت: «۴۰ درصد نسخه‌ها در کشور حاوی آنتی‌بیوتیک هستند، در حالی‌که سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که حداکثر ۳۰ درصد نسخ تجویزی حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها باشند.» با این‌حال، به گفته این مقام سازمان غذا و دارو، میزان تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد نسخه‌ها رسیده است. نبی‌زاده همچنین با بیان این‌که «آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در حال اتمام هستند» هشدار داد: «اگر هوشمندانه این دارو‌های حیاتی را مصرف نکنیم به‌زودی به عصری برمی‌گردیم که جراحت‌های جزئی باعث مرگ انسان شود.» آنتی‌میکروبیال‌ها که شامل آنتی‌بیوتیک‌ها (ضد باکتری)، آنتی‌ویروس‌ها، ضدقارچ‌ها و ضدانگل‌ها می‌شوند، داروهایی هستند که برای جلوگیری از بیماری‌های میکروبی در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان به کار می‌روند. مصرف بی‌رویه این داروها به پدیده مقاومت آنتی‌میکروبیال می‌انجامد. مقاومت آنتی‌میکروبیال یکی از مهم‌ترین تهدیدهای سلامت عمومی در دنیاست. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که در سال ۲۰۱۹، افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک به طور مستقیم منجر به مرگ ۱,۲۷ میلیون نفر شد.

سعید راد، بازیگر سرشناس سینمای ایران درگذشت

سعید راد، بازیگر مطرح سینمای ایران، پس از تحمل یک دوره بیماری، دوشنبه یکم مرداد در خانه سالمندان درگذشت. راد که از اواخر سال گذشته، خبرهایی در مورد وضعیت سلامتی او منتشر می‌شد، تنها سه ماه تا ۸۰ سالگی‌اش مانده بود. او همزمان دچار شکستگی لگن و عفونت ریه شد و در شرایطی وخیم به‌سر می‌برد. پزشکان نیز از بهبود او قطع امید کرده بودند. سعید راد با نام اصلی احمد حق‌پرست‌راد برای چند نسل از مخاطبان سینمای ایران چهره‌ای آشنا بود. او در سال ۱۳۲۳ در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. پدرش از افسران حزب توده ایران بود که در زمان کودکی راد در جریان یک پرواز آزمایشی سقوط کرد و جان سپرد. این بازیگر سینما و تلویزیون از سال ۱۳۴۷ به فعالیت سینمایی پرداخت. در سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم «فاتحین صحرا»، ساخته محمد زرین‌دیت بازیگری را آغاز کرد. او برای بازی در فیلم «صبح روز چهارم» به کارگردانی کامران شیردل (۱۳۵۱) و «تنگنا» ساخته امیر نادری (۱۳۵۲) دو جایزه از جشنواره سینمایی سپاس کسب کرد. سعید راد اواسط دهه ۱۳۶۰ پس از بازی در فیلم «عقاب‌ها» (ساموئل خاچیکیان ـ ۱۳۶۳) ممنوع‌التصویر شد و ایران را ترک کرد و مدتی در پاکستان، هند، کانادا و ایالات متحده آمریکا زندگی کرد. او در سال ۱۳۷۸ به ایران بازگشت و پس از سال‌ها دوری از سینما، در فیلم «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد. راد برای بازی در فیلم «گیرنده» ساخته مهرداد غفارزاده (۱۳۹۰) دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

صدها پناهجو جنوب مکزیک را با پای پیاده به سمت مرز ایالات متحده آمریکا ترک کردند

صدها مهاجر از ده‌ها کشور یکشنبه ۳۱ تیر با پای پیاده از منطقه مرزی جنوب مکزیک خارج شدند تا خود را به شمال مکزیک و مرز ایالات متحده آمریکا برسانند. برخی از این مهاجران به آسوشیتدپرس گفتند که امیدوارند پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر به مرز این کشور برسند، زیرا می‌ترسند در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، او به وعده خود مبنی بر بستن مرزها به‌روی پناهجویان عمل کند. این گروه از پناهجویان یکشنبه از شهر سیوداد هیدالگو در جنوب مکزیک، واقع در کناره رودخانه‌ مرزی میان مکزیک و گواتمالا حرکت کردند. عده‌ای از آن‌ها گفتند که هفته‌ها در سیوداد هیدالگو منتظر مجوز سفر به شهرهای شمالی مکزیک ماندند. پناهجویانی که در سال‌های اخیر تلاش می‌کنند از مکزیک عبور کنند، گروه‌های بزرگی را سازماندهی کرده‌اند تا خطر حمله باندها یا توقف آن‌ها توسط مقامات اداره مهاجرت مکزیک را در حین سفر کاهش دهند. اما بسیاری از آن‌ها از مسافت طولانی پیاده‌روی خسته می‌شوند و از ادامه راه بازمی‌مانند. مکزیک به‌تازگی دسترسی مهاجران به مرز ایالات متحده آمریکا را با اتوبوس و قطار دشوارتر کرده است. مجوز سفر به‌ندرت به مهاجرانی که بدون ویزا وارد مکزیک می‌شوند اعطا می‌شود و هزاران پناهجو توسط مأموران اداره مهاجرت در ایست‌های بازرسی در مرکز و شمال مکزیک بازداشت شده و با اتوبوس به شهرهای جنوب این کشور بازگردانده می‌شوند.

کمک هزینه معیشتی به معلولان سه ماه است که پرداخت نشده

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان، از تداوم بی‌توجهی به معیشت معلولان شدید و خیلی شدید خبر داد و گفت: «کمک هزینه معیشتی این افراد برای سومین ماه متوالی پرداخت نشده است. این موضوع نگران‌کننده، معلولان را با چالش‌های اساسی در تأمین نیازهای روزمره مواجه کرده است.» به‌گفته مروتی براساس قانون بودجه ۱۴۰۳، سازمان بهزیستی مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید دهک‌های یک تا سه و براساس بعد خانوار (یک تا پنج نفره)، کمک هزینه معیشتی به مبلغ یک تا سه میلیون تومان و برای دهک‌های بالاتر ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند. بهروز مروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) افزود تنها در فروردین‌ماه، مبلغ ناچیز ۴۸۲ هزار تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت برای حدود نیمی از مشمولان واریز شده است. او گفت: «وقفه سه ماه در پرداخت کمک هزینه معیشتی به معلولان که آسیب‌پذیرترین قشر جامعه هستند، عواقب جبران‌ناپذیری بر زندگی این افراد و خانواده‌هایشان دارد که متأسفانه این عواقب برای برخی مسئولان اهمیتی ندارد.»

شمار اعدام‌شدگان زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به دو نفر افزایش یافت

در حالی‌که روز یکشنبه ۳۱ تیر خبر اعدام دانیال کاظمی‌نژاد، شهروند کُرد متهم به قتل یک پاسدار منتشر شد، روز دوشنبه یکم مرداد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که یک زندانی دیگر کُرد به نام خلیل جمالی نیز سحرگاه روز یکشنبه در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شده است. به‌گزارش هه‌نگاو، جمال خلیلی اهل سرپل‌ذهاب بود و به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود. یک منبع آگاه گفت جمال خلیلی دو سال پیش به اتهام قتل عمد پسر دایی خود بازداشت و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود. خبر اعدام این زندانی، در رسانه‌های حکومتی منتشر نشده است. هه‌نگاو روز گذشته از اعدام دانیال کاظمی‌نژاد شهروند کُرد و اهل اسلام‌آباد غرب (شاباد) در رابطه با پرونده قتل عمد یک پاسدار با هویت سجاد امیری در زندان دیزل‌آباد خبر داده بود.