ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر چین: نشست بریکس نقطه عطف تاریخی مهمی است

خبرگزاری تاس روسیه به‌نقل از وب‌سایت وزارت خارجه چین نوشت شی جین پینگ، رهبر این کشور سه‌شنبه ۳۱ مرداد / ۲۲ اوت در بدو ورود به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گفت: «نشست سران کشورهای عضو بریکس در آفریقای جنوبی به نقطه عطف مهمی در تاریخ این نهاد تبدیل خواهد شد و همبستگی میان کشورهای در حال توسعه را تقویت خواهد کرد.» شی جین پینگ افزود اعضای این پیمان به «نیروی سازنده‌ای تبدیل شده‌اند که حکومت جهانی را بهینه و دموکراتیزه کردن روابط بین‌المللی را ترویج می‌کنند». او گفت آماده تعامل با کشورهای آفریقایی «برای توسعه مشترک و تقویت صلح در جهان» است. اجلاس بریکس (BRICS ـ حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) موسوم به قدرت‌های اقتصادی نوظهور، ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور / ۲۲ تا ۲۴ اوت برگزار می‌شود. آفریقای جنوبی ۶۷ کشور «جنوبی جهان» و آفریقا را به این اجلاس دعوت کرده است. رهبران چهار کشور اصلی در این اجلاس حضور دارند اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از طریق ویدئو در آن شرکت می‌کند. پوتین به دلیل حکم پیگردی که دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه علیه او صادر کرده است، به کشورهای نزدیک به غرب سفر نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز خواهان پیوستن به بریکس است.

جمهوری اسلامی از پهپاد جدید خود رونمایی کرد

جمهوری اسلامی با حضور رئیس جمهوری خود، ابراهیم رئیسی و فرماندهان نظامی سه‌شنبه ۳۱ مرداد از جدیدترین نوع پهپاد مهاجر با نام «مهاجر ۱۰» رونمایی کرد. همراه با این پهپاد بمب هواپرتاب هدایت‌شونده «آرمان ۱» نیز رونمایی شد. همچنین الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز آغاز شد. به‌گزارش رسانه‌های حکومتی ایران، پهپاد «مهاجر ۱۰» مداومت پروازی ۲۴ ساعت دارد و در ارتقاع هفت هزار متری پرواز می‌کند و شعاع عملیاتی آن دو هزار کیلومتر است. همچنین سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌ها را دارد. پهپادهای جمهوری اسلامی به‌دلیل استفاده روسیه از آن‌ها در جنگ با اوکراین موضوع روز جهان است و تحریم‌هایی را هم برای جمهوری اسلامی به‌همراه آورده است. مقام‌های حکومت ایران با وجود گزارش‌های متعدد از استفاده روسیه از پهپادهای ایران علیه اوکراین این موضوع را منکر می‌شوند.

سازمان ملل: طالبان از زمان تصاحب قدرت بیش از ۲۰۰ نظامی سابق افغانستان را کشته است

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان روز سه‌شنبه ۲۲ اوت/۳۱ مرداد گفت که با وجود اعلام «عفو عمومی دشمنان»، بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای نظامی، نیروهای مجری قانون و اعضای دولت سابق افغانستان از زمان واگذاری قدرت به طالبان کشته شده‌اند. بر مبنای گزارش هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در بیشتر این قتل‌ها نیروهای طالبان افراد را قبل از کشتن بازداشت کرده و پس از مدت کوتاهی به قتل رسانده‌اند. این هیئت در گزارشی اعلام کرد که حداقل ۲۱۸ قتل فراقانونی به‌دست نیروهای طالبان را از زمان تسلط این گروه تروریستی بر افغانستان از اواسط اوت ۲۰۲۱ تا ژوئن ۲۰۲۳ ثبت کرده است. حدود نیمی از قتل‌های ثبت شده توسط یوناما در چهار ماه اول و همزمان با خروج نیروهای خارجی تحت حمایت ایالات متحده آمریکا، و ۷۰ قتل در سال ۲۰۲۲ به‌ثبت رسیده‌اند. کشتار نظامیان و اعضای دولت سابق افغانستان در حالی انجام شده که رهبران ارشد طالبان اعلام کرده بودند که به دستور رهبر طالبان مقام‌های دولتی و نظامیان سابق عفو می‌شوند. وزارت امور خارجه طالبان در واکنش به گزارش یوناما مدعی شده که گزارشی مبنی بر عدم پایبندی دستور عفو دریافت نکرده و هر موردی که رخ داده باشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طالبان همچنین قتل‌های فراقانونی یا هدف قرار دادن افرادی که در دولت سابق تحت حمایت نیروهای خارجی می‌جنگیدند یا برای آن‌ها کار می‌کردند را رد کرده است. وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای که سازمان ملل در گزارش خود منتشر کرد، گفت: «هیچ کارمند نظامی دولت قبلی به دلیل فعالیت‌هایش در نهادهای امنیتی دستگیر، بازداشت یا شکنجه نشده است. آن دسته از کارمندان دولت قبلی که به گروه‌های مخالف امارت اسلامی (دولت طالبان) پیوسته و یا فعالیت‌های نظامی به ضرر نظام داشتند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.» یوناما در گزارش خود از قتل‌های مذکور تأکید کرد در مجموع ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشری کارمندان سابق دولت و ارتش پیشین افغانستان را ثبت کرده است که شامل دستگیری‌های خودسرانه، ناپدیدسازی قهری و شکنجه می‌شود. اکثر آن‌ها اعضای سابق نیروهای امنیتی و پلیس بوده‌اند.

فروغ تقی‌پور و مرضیه فارسی، دو زندانی سیاسی سابق بار دیگر بازداشت شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه ۳۰ مرداد فروغ تقی‌پور و مرضیه فارسی، دو زندانی سیاسی سابق را بار دیگر در تهران بازداشت کردند. هرانا به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «این دو زندانی سیاسی سابق از لحظه بازداشت تاکنون تماسی با خانواده‌های خود نداشته‌اند، با این حال شنیده‌ها حاکی از انتقال این دو به زندان اوین است.» به‌گفته این منبع مرضیه فارسی از بیماری سرطان رنج می‌برد و نیاز مبرم به استفاده از داروهایش دارد. این موضوع به نگرانی‌های خانواده فارسی در مورد سرنوشت او دامن زده است. فروغ تقی‌پور، فرزند رحیم تقی‌پور از زندانیان سیاسی دهه‌ ۱۳۶۰ است که به اتهام هواداری از مجاهدین خلق اسفندماه ۱۳۹۸ بازداشت و بهمن ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد. مرضیه فارسی نیز بهمن ۱۳۹۸ به اتهام هواداری از مجاهدین خلق در شهرری بازداشت و در اسفندماه ۱۴۰۱ از زندان آزاد شد.

دادگاه فدرال جورجیا برای پرونده ترامپ وثیقه تعیین کرد

دادگاه فدرال ایالت جورجیا در آمریکا در پرونده تلاش برای تقلب در آرای رأی‌دهندگان این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری تعیین کرد. همچنین ترامپ اعلام کرد که تا دو روز دیگر خود را به مقام‌های قضائی معرفی خواهد کرد. هم دادستانی و هم وکلای ترامپ با تعیین و شرایط وثیقه تنظیم‌شده موافقت کرده‌اند. ترامپ قصد دارد پس فردا در زندان آتلانتا حاضر شود. او یک هفته پیش به‌دلیل تلاش برای برهم زدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ جورجیا متهم شد. اتهام‌ها علیه او ۱۳ فقره است، این اتهام‌ها از جمله بر اساس قانون مبارزه با جرایم سازمان یافته تنظیم شده است. همچنین ۱۸ تن از نزدیکان سابق دونالد ترامپ از جمله رودی جولیانی وکیل پیشین او متهم شده‌اند. ترامپ نخستین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که با اتهام‌های جنایی روبه‌رو می‌شود. او همچنین ادعا می‌کند که پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۰ را به‌دلیل تقلب درآرای رأی‌دهندگان از دست داده است. با وجود روندهای جاری قضائی، ترامپ قصد دارد دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کند.