ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی: با بازگشت تحریم‌ها بیش از هزار و ۱۲۰ بیمار تالاسمی فوت کرده‌اند

یونس عرب، مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی به روزنامه «هم‌میهن» گفت: «بیش از هزار و ۱۲۰ بیمار تالاسمی بعد از بازگشت تحریم‌‏ها فوت کرده‌‏اند.» به‌گفته او این آمار نشان می‌‏دهد که «بیش از پنج ‏درصد جامعه تالاسمی را از دست داده‌‏ایم که دلیل آن هم فقط مشکلاتی است که در چرخه دارویی و دسترسی نداشتن به دارو در طول سال‌‏های اخیر رخ داده است.» آمار فوت بیماران تالاسمی در سال‌های پیش از تحریم سالیانه ۲۰ تا ۳۰ مورد بود، اما مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی می‌گوید اکنون به بیش از ۲۵۰ نفر در سال رسیده و این میزان نشان‌دهنده افزایش ۱۰ برابری مرگ‌ومیر این بیماران است. بخشی از آمار فوت بیماران مبتلا به تالاسمی هم مربوط به کودکان زیر ۱۸ سال است. یونس عرب گفت: «نوع وارداتی داروهای تزریق و خوراکی تالاسمی دسفرال و نوع داخلی هم اسامی مختلفی دارد. سهم داروهای وارداتی کمتر از ۱۰ درصد از نیاز بیماران است و ۲۰ درصد از طریق داخل و ۷۰ درصد نیاز بیماران تالاسمی کشور اصلاً تأمین نمی‌شود. در بحث داروی تزریقی که فاجعه‌بار است.» در سال‌های گذشته بارها بیماران تالاسمی برای دستیابی به دارو دست به تجمعات اعتراضی زده بودند.

شینا انصاری به‌عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد

مسعود پزشکیان، رئیس ‌جمهوری ایران پنج‌شنبه یکم شهریور با صدور حکمی شینا انصاری را به سمت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. پزشکیان در حکم خود اظهار امیدواری کرد که انصاری «در چارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب رهبری» مجدانه بکوشد. شینا انصاری از حوزه کشاورزی وارد محیط زیست شده است. او در رشته مهندسی کشاورزی گیاه‌پزشکی، مهندسی کشاورزی گرایش بیماری‌شناسی گیاهی و مدیریت محیط زیست تحصیل کرده و دو دوره تخصصی آلودگی هوا و پایش گازهای گلخانه‌ای در ژاپن و دوره‌های دیگری درباره تغییرات اقلیمی و محیط زیست در سنگاپور، اتریش و امارات متحده عربی گذارنده و کتاب‌هایی در زمینه محیط زیست نوشته است. او در اسفند ماه سال ۱۳۸۱ به عنوان سرپرست اداره تازه تاسیس محیط زیست شهرستان ری منصوب شد و در سال ۱۳۸۴ در مسئولیت سرپرست اداره محیط زیست تهران و سپس معاون اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفت. او همچنین در سال ۱۳۸۹ به سمت معاونت فنی اداره کل محیط زیست استان البرز و در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. همچنین پیروز حناچی شهردار تهران، در مرداد ماه ۱۳۹۸ شینا انصاری را به‌عنوان مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران منصوب کرد. پیش از او معصومه ابتکار و فاطمه جوادی دو زن دیگری بودند که مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست را برعهده داشتند.

کارگران واگن پارس اراک دوباره اعتصاب کردند

یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد صدها تن از کارگران واگن پارس اراک همزمان با راهپیمایی علیه مدیرعامل این شرکت شعار می‌دهند. تاریخ وقوع این اعتراض یکم شهریور ۱۴۰۳ اعلام شده است. همزمان با انتشار این ویدئو، خبرگزاری کار که به خانه کارگر وابسته است به نقل از کارگران نوشت: از دوشنبه کار را شروع کردیم اما مطالباتمان برآورده نشده است. به گفته منابع این خبرگزاری، کارخانه برای چند روز تعطیل بود و کارگران هم تلاش کردند در گفت‌وگو با مسئولان پاسخی مناسب دریافت کنند اما پس از دو هفته مراجعه به مقام‌های مختلف، «پاسخی نگرفتند». یک مطالبه کارگران بازگشت به کار کارگران اخراج شده و برکناری مرتضی مولانژاد، مدیرعامل واگن پارس است. معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی پیش از این برکناری مدیرعامل را غیرممکن دانسته و کارگران را به «برخورد قانونی» در صورت ادامه اعتصاب تهدید کرده بود. بیش از هزار کارگر واگن پارس از چهارم مرداد ۱۴۰۳ دست از کار کشیدند و با تجمع مقابل ساختمان نهادهای حکومتی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

جنگل‌های آمازون شاهد بیشترین آتش‌سوزی‌های ۱۷ سال اخیر بوده‌اند

مؤسسه تحقیقات فضایی (Inpe) که مسئول نظارت ماهواره‌ای در برزیل است اعلام کرد که بیشترین آتش‌سوزی‌های ۱۷ سال گذشته در منطقه آمازون این کشور رخ داده است. براساس گزارش این مؤسسه دولتی، از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه اوت ۶۰ هزار و ۷۶۷ آتش‌سوزی در آمازون به ثبت رسیده است. این بالاترین تعداد آتش‌سوزی از سال ۲۰۰۷ تاکنون بوده است. در این بیانیه آمده است که به دلیل خشکی شدید، گاهی آتش‌سوزی‌ها تا صدها کیلومتر سرایت کرده‌اند. براساس گزارش شبکه خبری «جی ۱»، توده‌های دود اکنون به ۱۰ ایالت برزیل و کشور همسایه جنوبی اروگوئه رسیده است. در برزیل آتش‌سوزی جنگل‌ها اغلب از ماه ژوئن تا اکتبر رخ می‌دهند. در بیشتر موارد علت آتش‌سوزی‌ها این است که درختان معمولاً ابتدا قطع می‌شوند و سپس مناطقی که جنگل‌زدایی شده‌اند را به آتش می‌کشند تا مراتع جدید و زمین‌های زراعی برای کشت سویا ایجاد شود. از آن‌جایی که جنگل‌های بارانی منطقه آمازون می‌توانند مقادیر زیادی گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن را جذب کنند، برای اقلیم جهان از اهمیت زیادی برخوردارند. این وضعیت امسال نیز به دلیل خشکسالی شدید بدتر شده است. به‌گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی و پدیده آب‌وهوایی ال‌نینو باعث ایجاد آن شده است.

وزیر نفت دولت چهاردهم: افزایش نرخ بنزین «راهکار هم‌اکنونی» نیست

محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت دولت چهاردهم در نخستین روز کاری خود رفع ناترازی تولید بنزین را در کوتاه مدت ناممکن دانست. او با بیان اینکه «این امکان وجود دارد ناترازی تعدیل شود»، گفت: «هم‌اکنون هرگز راهکارهای قیمتی برای رفع ناترازی بنزین مدنظر نیست.» پاک‌نژاد مدعی شد در برنامه‌ای که به نمایندگان مجلس داده راهکارهای برطرف کردن کمبود بنزین و گاز پیش‌بینی شده است. او «استفاده از خودروهای کم‌مصرف یا خودروهای برقی» را یکی از راهکارها برای برطرف کردن ناترازی تولید بنزین و گاز عنوان کرد. افزایش نرخ بنزین که در آبان ۱۳۹۸ جرقه اعتراض گسترده شد در سال‌های اخیر چند بار به عنوان سیاست دولت مطرح شده اما به دلیل نگرانی از پیامدهای اجتماعی آن به مرحله اجرا نرسیده است. همزمان با تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان گفته بود افزایش نرخ بنزین به ۵۰ هزار تومان در صورتی که بتوان مردم را قانع کرد امکان‌پذیر است. او آن زمان پیشنهاد کرد موافقان و مخالفان افزایش نرخ بنزین چند ماه در صدا و سیما مناظره کنند و هنگامی که «مردم پذیرفتند چاره‌ای جز افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست»، آن را خواهند پذیرفت.

ارتش بریتانیا: یک نفتکش یونانی در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت

مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد که یک نفتکش با پرچم یونان که از مسیر دریای سرخ در حال حرکت بود، چهارشنبه ۳۱ مرداد / ۲۱ اوت مورد حملات مکرر قرار گرفت و از هدایت خارج شد و در آتش سوخت. احتمال می‌رود که این حمله توسط حوثی‌های یمن انجام شده باشد. مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا افزود در این حمله ابتدا در حدود ۱۴۰ کیلومتری غرب شهر بندری حدیده یمن که تحت کنترل شورشیان است، مردانی سوار بر قایق‌های کوچک با سلاح‌های سبک تیراندازی کردند. چهار پرتابه نیز به کشتی اصابت کرد که معلوم نیست پهپاد بودند یا موشک. این مرکز گفته است که کشتی مورد نظر گزارش داده که «تحت فرمان نیست» اما «هیچ تلفات جانی گزارش نشده است». وزارت کشتیرانی یونان بعداً این کشتی را شناسایی کرد و گفت کشتی فوق نفتکش سونیون با ۲۵ خدمه است و در زمان حمله از عراق به سمت قبرس در حرکت بود. مرکز عملیات تجارت دریایی ارتش بریتانیا همچنین در ساعات پایانی چهارشنبه گزارش داد که سه انفجار نیز در نزدیکی یک کشتی دیگر در خلیج عدن رخ داد اما خسارتی در بر نداشت. این مرکز گفت این کشتی که نام آن «Wind I» است پنج‌شنبه یکم شهریور / ۲۲ اوت با دو انفجار دیگر مورد حمله قرار گرفت. این حملات که جدی‌ترین حملات هفته‌های اخیر در دریای سرخ ارزیابی می‌شوند، در پی ماه‌ها کارزار حوثی‌های یمن در مخالفت با حملات اسرائیل به غزه انجام می‌شود که در آن حوثی‌ها مسیر تجاری کشتی‌ها در دریای سرخ را مختل کرده‌اند. از این مسیر تجاری سالانه یک تریلیون دلار محموله عبور می‌کند.

دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است

علی‌نقی ایمانی، نایب رئیس بنیاد گندمکاران ایران گفت دولت کمتر از نیمی از پول گندم خریداری شده از کشاورزان را پرداخت کرده است. به گفته او که با روزنامه شرق گفت‌وگو کرده است، دولت ۲۰۴ هزار میلیارد تومان گندم کشت بهاره از کشاورزان خریداری کرده اما طی چند ماه تنها ۹۴ هزار میلیارد تومان از این رقم را پرداخت کرده است. وزارت جهادکشاورزی وعده کرده است بدهی به کشاورزان تا پایان شهریور تسویه شود. ایمانی این وعده را غیرقابل اجرا دانست و گفت: دولت که طی پنج ماه فقط ۹۴ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده چگونه می‌خواهد طی یک ماه ۱۱۰ هزار میلیارد تومان را تسویه کند. پرداخت نکردن مطالبه کشاورزان سبب بروز مشکل مالی برای آنها شده است. به گفته ایمانی این سیاست دولت «سبب شده است که جایگاه کشاورزی در کشور تضعیف شود و در بسیاری از موارد از حیز انتفاع خارج شود. به گونه‌ای که نسل جدید حاضر نیست وارد این شغل شود و بیشتر کشاورزان ایرانی سالمند هستند.» او همچنین از افزایش نرخ و کمبود کود شیمیایی در بازار خبر داد و افزود: ««شرکت‌های پتروشیمی در دو تا سه ماه گذشته با هدف افزایش قیمت کود اوره، از تحویل کود به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی سر باز زده‌اند و در‌حال‌حاضر قیمت کود اوره افزایش ۱۳۲درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم امسال فقط ۱۶ درصد افزایش داشته است.» گزارش فصلی مرکز آمار از نیروی کار در ایران نشان می‌دهد نرخ اشتغال در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. کشاورزان در برخی مناطق هم به دلیل سیاست‌های دولت در حوزه آب با محدودیت‌های بیشتری برای کشت روبرو هستند.