ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادر سروناز احمدی اعلام کرد با وجود وخامت حال دخترش همچنان به او اجازه مرخصی داده نشده است

سودابه بلالی، مادر سروناز احمدی اعلام کرد حال این مترجم، مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان که بیش از ۱۶ ماه است در زندان در حبس است بسیار نامساعد است و به‌دلیل اعتصاب دارو وخیم‌تر شده است. سروناز احمدی از ۱۷ شهریور تاکنون «در اعتراض به نحوه رسیدگی پزشکی و ممانعت از مرخصی درمانی، دست به اعتصاب دارو زده و مصرف داروهای ضروری را متوقف کرده است». سودابه بلالی یکشنبه اول مهر در حساب اینستاگرام خود درباره وضعیت سروناز احمدی نوشت: «۲۳ مرداد پزشک وضعیت سروناز را اضطراری دانست و ما درخواست مرخصی اضطراری درمانی کردیم. حدود یک ماه و دو هفته گذشته است. از سوم خرداد سروناز یک‌سوم حبسش را گذرانده و از نظر قانونی امکان آمدن به مرخصی را دارد. حدود چهار ماه گذشته [است]. سروناز از ۱۷ شهریور در اعتصاب داروست. داروهای صرع و اعصاب (مربوط به اضطراب) را مصرف نمی‌کند. دو هفته گذشته. با قطع داروها اسپاسم‌های عضلانی عصبی موضعی دارد، سردرد‌های مداوم، بی‌خوابی و... شش روز پیش دوباره دچار حمله شد اما چون در اعتصاب است آرامبخش هم دریافت نمی‌کند.» مادر سروناز احمدی تأکید کرد که به‌رغم پیگیری خانواده مقام‌های قضایی همچنان اجازه مرخصی به او نداده‌ اند: «ما مدام از مراجع قانونی پیگیر و نگران هستیم و بیش از این از دستمان بر نمی‌آید... گویا در حالت عادی روند درخواست مرخصی همین‌قدر طولانی‌ست. برای چندین نامه باید منتظر جواب ماند. همچنان امیدواریم این روند با توجه به وضعیت اضطراری سروناز تسریع شود.» به گفته او تاریخ جدیدی که برای پیگیری وضعیت سروناز احمدی اعلام شده ۱۱ روز دیگر است. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیشتر به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود: «سروناز احمدی وقتی که دچار پانیک اتک می‌شود، بدنش قفل می‌شود. او که از ۱۷ شهریور، دست به اعتصاب دارو زده، چندین بار این حملات به او دست داده و همبندی‌هایش او را به بهداری زندان بردند که آنجا تنها به تزریق آمپول عضلانی اکتفا کردند. امکان تکرار این حملات وجود دارد و برای او خطرناک است». این منبع افزوده بود: «سروناز در صورت موافقت با آزادی مشروط و یا اعزام به مرخصی درمانی به اعتصاب خود پایان خواهد داد.» ماموران امنیتی آبان ۱۴۰۱ سروناز احمدی را به همراه همسرش، کامیار فکور بازداشت کردند. دادگاه انقلاب احمدی را به سه سال و شش ماه حبس محکوم کرد. ۱۶ ماه از این محکومیت طی شده است و بر اساس قوانین جزائی در ایران، زندانیان پس از یک سوم دوره محکومیت می‌توانند به صورت مشروط آزاد شوند.

نیروهای نظامی دو سوخت‌بر بلوچ دیگر را در پی تیراندازی و تعقیب و گریز کشتند

یک سوختبر بلوچ جمعه ۳۰ شهریور پس از تعقیب و گریز ماموران مبارزه با کالای قاچاق در جاده بم مورد هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. کمپین فعالین بلوچ که به صورت ویژه اخبار نقض بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، هویت این سوخت‌بر بلوچ را علی دستی، ۲۲ ساله، متاهل و دارای فرزند و اهل نرماشیر اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، علی دستی پس از بارگیری سوخت گازوئیل در جاده بم به سمت نرماشیر در حال حرکت بوده که مورد تعقیب ماموران مبارزه با کالای قاچاق قرار گرفته و از ناحیه گردن به او شلیک می‌شود. منابع بلوچ هم‌چنین گزارش کرده‌اند که روز شنبه ۳۱ شهریور، به دنبال تیراندازی ماموران نظامی به سمت خودروی حامل سوخت در محور بزمان به ایرانشهر منجر به واژگونی و دچار حریق شده و یک سوخت‌بر بلوچ دیگر جان خود را در میان شعله‌های آتش از دست داده است. حال‌وش هویت این سوخت‌بر را روح‌الله اقتدارنژاد، ۴۰ ساله، متاهل، دارای دو فرزند و اهل جیرفت اعلام کرده است. براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی کمپین فعالین بلوچ، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۱۳۳ سوخت بر بلوچ بر اثر تصادفات جاده ای و تیراندازی نیروهای نظامی یا تعقیب گریز کشته و دست‌کم ۸۰ سوخت‌بر نیز زخمی شده‌اند. از این میان ۹ سوخت‌بر کودک بوده‌اند.

مسعود پزشکیان برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل به نیویورک رفت

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران یکشنبه اول مهر/۲۲ سپتامبر برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در رأس یک هیئت همراه به نیویورک رفت. طبق گزارش‌ رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی او قرار است علاوه بر شرکت و سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نشست اجلاس جانبیِ مجمع‌عمومی موسوم به «سران میثاق آینده» نیز شرکت و سخنرانی کرده و با «تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل» و همچنین «گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی، رسانه‌ای و اندیشکده‌های آمریکا» ملاقات و گفت‌وگو کند. این دومین سفر خارجی مسعود پزشکیان از زمان آغاز دوران ریاست جمهوری اوست. پزشکیان در اولین سفرش به عراق سفر کرد. طبق گزارش‌های منتشرشده در روزهای گذشته احتمال می‌رود او در سفر به ایالات متحده آمریکا با برخی از مقام‌های اروپایی و حتی به‌طور غیرمستقیم با مقام‌های ایالات متحده از جمله درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌ها و همچنین تنش‌های جاری در خاورمیانه گفت‌وگو کند. مسعود پزشکیان پیشتر در پاسخ به خبرنگار «خبرآنلاین» تأیید کرد که قرار است با امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه و همچنین دبیر شورای اروپا دیدار کند. عباس عراقچی، وزیر خارجه دولت پزشکیان نیز پیشتر گفت حکومت ایران مایل است در «چارچوب برجام» برای دستیابی به یک توافق جدید حرکت کند و چنانچه لازم باشد ««مذاکرات را با طرف‌های اروپایی آغاز خواهد کرد و منتظر آمریکا نمی‌ماند».

تداوم فشارها و مواضع مهاجرستیزانه علیه مهاجران افغانستانی: ورود افغانستانی‌ها به استان کرمانشاه ممنوع شد

مقابله با پناهجویان افغانستانی تحت لوای «ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز» در ایران ادامه دارد. در ادامه نفرت‌پراکنی علیه افغانستانی‌ها در ایران، حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از ممنوعیت ورود مهاجران افعانستانی به کرمانشاه خبر داد و گفت: «برخورد شدید در انتظار کارفرمایانی است که اتباع خارجی غیرمجاز را بکارگیری کنند». او روز شنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد: «طبق مصوبات کمیسیون ساماندهی اتباع غیر مجاز افاغنه، وزارت کشور و همچنین شورای تأمین استان حضور اتباع افغانی در استان کرمانشاه ممنوع است». دادستان کرمانشاه با اشاره به این‌که در این راستا تمام دستگاه‌های متولی به ویژه فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و سایر دستگاه‌ها مکلف اند با محوریت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و حمایت فرماندهی انتظامی استان نسبت به «شناسایی و تعیین تکلیف اتباع افغانی» در سطح استان کرمانشاه اقدام کنند، افزود: «در صورت مشاهده تخلف کارفرمایان توسط اداره کار در راستای ماده ۱۸۱ قانون کار نسبت به معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی اقدام شود تا برای آنها تشکیل پرونده و برخورد قضایی صورت گیرد». ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند. دولت اقامت آن‌ها در دست‌کم ۱۹ استان را کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان را به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود کرده است.

صیاد درویشی، برادر فرجاد درویشی، از معترضان خیزش ژینا بازداشت و برای اجرای هشت ماه حبس روانه زندان ارومیه شد

در ادامه فشارها و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه خانواده‌های دادخواه صیاد درویشی، برادر فرجاد درویشی از جان‌باختگان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» در ارومیه برای اجرای حکم هشت ماه حبس روانه زندان مرکزی این شهر شد. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، صیاد درویشی در روزهای گذشته پس از احضار به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه برای اجرای حکم ۸ ماه حبس تعزیری بازداشت و روانه زندان مرکزی این شهر شده است. صیاد درویشی ۱۱ آبان ۱۴۰۲ در یکی از خیابان‌های ارومیه به دست نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به یک بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، نیروهای امنیتی او را به مدت حدود دو ماه در این بازداشتگاه امنیتی برای انجام اعترافات اجباری تحت شکنجه جسمی و روانی قرار دادند و پس از آن به زندان مرکزی این شهر منتقل کردند. او در زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل، ملاقات و تماس با خانواده محروم بود. صیاد درویشی ۱۰ دی ۱۴۰۲ با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد. فرجاد درویشی، شهروند کُرد اهل روستای «بالو» ارومیه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در شهرک ولیعصر این شهر مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و جان باخت. او در آن زمان ۲۳ ساله بود.