ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت غزه آخرین آمار تلفات جنگ اسرائیل و فلسطینی‌ها را اعلام کرد

بنابر اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان شروع دور جدید درگیری‌های اسرائیل و حماس تا روز یکشنبه ۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر، ۴,۷۴۱ فلسطینی کشته و ۱۵,۸۹۸ فلسطینی دیگر در حملات اسرائیل زخمی شده‌اند. این در حالی است که از روز هفتم اکتبر و زمان حمله حماس به اسرائیل ۱۴۰۰ اسرائیلی که اغلب آن‌ها غیر نظامی هستند در حملات حماس کشته شده‌اند. به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطینی ۴۰ درصد کشته شدگان در غزه کودک بودند.

انفجار در نیروگاه پرند: حداقل یک تن کشته و شش تن مصدوم شدند

وقوع انفجار در نیروگاه برق پرند که هنگام آزمایش شیرهای گاز خط گازرسانی واحد دوم این نیروگاه ۲۵ هزار مگاواتی رخ داد، جان حداقل یک تکنسین را گرفت و تا به حال مصدومیت هفت تن از طرف مسئولان تایید شده است.برخی منابع شمار فوت شدگان را دو نفر گزارش کردند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران به نقل از منابع آگاه «جان باختن دو تن از کارشناسان حاضر در محل حادثه» را تایید کرد و از مصدومیت سه تن دیگر خبر داد. چند ساعت بعد محمد اسماعیل توکلی، رئیس سازمان اورژانس تهران تعداد کشته‌شدگان را یک نفر اعلام کرد و گفت شش مصدوم این حادثه با بالگرد و آمبولانس به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده‌اند. او علت حادثه را «سهل‌انگاری» کارکنان در خط انتقال گاز عنوان کرد.

خبرگزاری‌های ایران «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند را تایید کردند

پس از سه هفته بی‌خبری و اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی ظهر یکشنبه ۳۰ مهر «تسنیم»، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران و «برنا»، خبرگزاری وابسته به وزارت ورزش و جوانان از «مرگ مغزی» آرمیتا گراوند، دختر دانش‌آموزی که ۹ مهر در ایستگاه مترو شوش «بیهوش» شد و به زمین افتاد خبر دادند. برنا که پیش از این یک بار خبر مرگ مغزی گراوند را تایید و پس از مدتی آن را حذف کرده بود، نوشت: «وضعیت سلامتی او روند امیدوارکننده‌ای ندارد و با وجود تلاش‌های کادر پزشکی معالج، مرگ مغزی آرمیتا گراوند قطعی به نظر می‌رسد». تسنیم هم در خبری مشابه همین جملات را تکرار کرد. رسانه‌های حکومتی در ایران از همان نخستین روز هرگونه «درگیری» گراوند با ماموران امر به معروف و نهی از منکر را تکذیب کردند و مدعی شدند که او دچار افت فشار شده است. انتشار ویدئوهای ایستگاه مترو، بدون اینکه ویدئو داخل واگن منتشر شود، ادعای حکومت را درباره عدم مداخله حجاب‌بان‌ها در حادثه رخ‌داده برای گراوند خدشه دار کرد. همزمان با طرح این ادعا از سوی حکومت برخی شاهدان عینی گفته بودند که او با ماموران حجاب درگیر شده است. حکومت گراوند را به بیمارستان نظامی فجر منتقل کرد و خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی در مصاحبه‌هایی با والدین و همکلاسی‌های او کوشید واقعیت را پنهان کند. گراوند ۱۶ ساله، دانش‌آموز هنرستان فنی و حرفه‌ای عروه الوثقی بود. صبح روز ۳۰ مهر منابع آگاه در ایران به زمانه گفته بودند که کاری از پزشکان برای نجات این دختر دانش‌آموز برنمی‌آید و همه چیز به مقاومت بدن او بستگی دارد. گراوند در فاصله یک سال بعد از قتل ژینا (مهسا) امینی که در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد صدمه دید و چند روز بعد در بیمارستان جان باخت، دومین زن جوانی است که با مداخله مستقیم ماموران حکومتی جانش را از دست می‌دهد.

انتقال رویا ذاکری مشهور به «دختر تبریز» از بیمارستان به اداره اطلاعات

سینا یوسفی، وکیل دادگستری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از انتقال رویا ذاکری (مشهور به «دختر تبریز») به اداره اطلاعات خبر داد. به گفته آقای یوسفی، با دستور دادستانی رویا ذاکری را که چند روز پیش به بیمارستان اعصاب و روان رازی در تبریز منتقل شده بود، از بیمارستان به اداره اطلاعات تبریز منتقل کرده‌اند. هفته گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که زنی جوان در تبریز از سوی آمران به معروف حجاب مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و این دختر به رفتار ماموران اعتراض می‌کند. چند روز بعد هویت این زن جوان تبریزی رویا ذاکری، ۳۱ ساله و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کامپیوتر احراز شد، و مشخص شد که او را به بیمارستان اعصاب و روان رازی منتقل کرده‌اند؛ رویه مرسوم جمهوری اسلامی که می‌کوشد با انگ‌انگاری بیماری‌های اعصاب و روان و انتساب «جنون» به برخی از معترضان از آنان مشروعیت‌زدایی کند.

آمریکا سامانه‌ دفاع موشکی به خاورمیانه می‌فرستد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از اعزام نیرو و تجهیزات بیشتری به خاورمیانه خبر داد. به گفته وزیر دفاع آمریکا هدف از این اقدام حمایت از اسرائیل و تقویت موضع دفاعی آمریکا به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها توسط ایران و گروه‌های نیابتی‌اش است. منظور وزیر دفاع آمریکا از گروه‌های نیابتی ایران حزب الله و شبه نظامیان فلسطینی است. تمهیدات جدید آمریکا شامل استقرار نیروهای بیشتر واعزام سامانه دفاعی تاد است. پیش از این و در هفته‌های اخیر آمریکا تعداد قابل توجهی از قوای دریایی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام کرده بود. قوا شامل دو ناو هواپیما بر‌، کشتی‌های یدک‌کش و حدود دو هزار تفنگدار دریایی آمریکایی می‌شدند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه نفرت‌پراکنی علیه افغانستانی‌ها در ایران، آنها را مشکل امنیتی خواند

روزنامه شرق در ادامه مواضع مهاجرستیزانه با شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی درباره آنچه که «افزایش نگران‌کننده» مهاجران افعانستانی در ایران خوانده، گفت‌وگو کرده است و از او پرسیده است: «یکی از معضلات جدی این روزهای کشور، افزایش بی‌ضابطه مهاجران غیرقانونی افغان به کشور است و انتظار می‌رود وزارت کشور به عنوان متولی امر فکری برای این مسئله که می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد، کند. نظر شما درباره این مسئله چیست؟». نایب رئیس کمیسیون امنیتی ملی مجلس هم در پاسخ با تایید ادعای خبرنگار شرق گفته «باید تلاش کرد آنها به کشورشان بازگردند» چرا که به گفته او «آنها اثر اقتصادی، معیشتی و بهداشتی دارند و از امکانات ما استفاده می‌کنند». خبرنگار شرق در ادامه ادعا کرده است «احتمال می‌رود برخی نیروهای طیف تندرو و آموزش‌دیده افغان در قالب مهاجر غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و این به‌طور جدی می‌تواند یک تهدید و بحران امنیتی باشد» و از شهریار حیدری پرسیده است «چرا در این باره اقدامی عاجل و فوری صورت نمی‌گیرد». حیدری هم پاسخ داده «همین‌طور است. در این شرایط هرکسی می‌تواند در قالب مهاجر به کشور وارد شود و نیروی نظامی و غیرنظامی هم ندارد‌.» او به دولت توصیه کرده با افزایش نیرو در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها «نظم را برقرار کند» و سپس ادعا کرده است «بخش عمده‌ای هم به‌طور غیرقانونی وارد شده‌اند و به دلیل ورود غیرقانونی و عدم نظارت بر رفت‌و‌آمدها و کارکردشان، تهدید امنیتی محسوب می‌شوند.» محمودی در ادامه با بیان اینکه «ما می‌توانیم میزبان یک میلیون نفر مهاجر افغانستانی باشیم»، ادعا کرده در حال حاضر پنج میلیون افغانستانی به صورت قانونی در ایران هستند و «این در حالی است که بسیاری از افراد تحصیل‌کرده در حد لیسانس و حتی فوق‌لیسانس از بی‌کاری رنج می‌برند و حاضر به کارگری هستند، اما به دلیل حضور کارگران روزمزد افغانستانی ارزان‌قیمت، برای آنها کار کارگری روزمزد هم وجود ندارد. حتی در حوزه‌‌های مشاغل فنی و ساختمانی نیز افغانستانی‌ها کار را به دست گرفته‌اند.». در ماه‌های گذشته همزمان با موج رسانه‌ای علیه مهاجران افغانستانی در ایران در برخی مناطق به خانه آنها حمله شد.

آرمیتا پاویر، دانشجوی زندانی در اعتراض به «فشار دستگاه امنیتی» دست به اعتصاب غذا زد

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار دانشجویان در ایران، آرمیتا پاویر، دانشجوی زیست سلولی دانشگاه «شهید مدنی» آذربایجان دست به اعتصاب غذا زد. «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» نوشته است که این اقدام در اعتراض به فشار دستگاه‌های امنیتی صورت گرفته است. بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، این دانشجوی زندانی روز دوشنبه ۲۴ مهرماه، به خانواده خود اعلام کرده که از طرف نهاد و دادستانی برای ابراز ندامت در مورد پرونده سال گذشته تحت فشار قرار دارد و به همین دلیل و کارشکنی انجام‌شده در پذیرش وثیقه و جلوگیری از آزادی او، از روز سه‌شنبه ۲۵ مهر اقدام به اعتصاب غذا خواهد کرد. نیروهای امنیتی آرمیتا پاویر را در روز سی‌ام شهریورماه بازداشت به بند زنان زندان مرکزی تبریز منتقل کردند. آرمیتا پاویر در آبان‌ماه سال گذشته نیز بازداشت شده بود. این دانشجو پنجم و ۱۱ شهریور سال جاری نیر به دادسرای آذرشهر و تبریز احضار شده بود. تا این لحظه از وضعیت فعلی و اتهامات مطروحه علیه او اطلاع دقیقی در دست نیست. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در پی «جنبش ژینا» در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

اقدام به خودکشی بهروز ایزدی‌راد، فعال بلوچ در زندان گرگان

زمانه از اقدام به خودکشی بهروز ایزدی‌راد، فعال بلوچ، ۳۴ ساله در زندان گرگان مطلع شده است. او با حکم دادگاه انقلاب گرگان به دو سال و دو ماه زندان محکوم شده بود، ظهر شنبه ۲۹ مهر با خوردن قرص در زندان امیرآباد گرگان اقدام به خودکشی کرد. مأموران منیتی این فعال بلوچ را که یک مرتبه در مهر ۱۴۰۱ بازداشت و در بهمن همان سال همزمان با «عفو» بازداشت‌شدگان آزاد شده بود، بار دیگر در اردیبهشت ۱۴۰۲ بازداشت و تا ۳۱ مرداد در زندان حبس کردند. او را به فاصله کوتاهی بار دیگر در شهریور بازداشت کردند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به زندان محکوم کردند

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از صدور احکام بدوی برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین خبر داد. براساس رای صادره، الهه محمدی به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، به تحمل شش سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به تحمل یک سال حبس محکوم شد. نیلوفر حامدی دیگر روزنامه‌نگار زندانی، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل هفت سال حبس، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به تحمل یک سال حبس محکوم شد. هم‌چنین این دو روزنامه‌نگار زندانی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند. درصورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، شش سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی قابل اجرا خواهد بود. وکیلان مدافع و خود این خبرنگاران بارها این اتهام را بی‌اساس دانسته‌اند و در جلسه دادگاه هم خود را بری از آن دانسته‌اند. نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگار از روزنامه‌های شرق و هم‌میهن که بیش از یک سال است در زندان اوین محبوس هستند، همگام با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، وضعیت بازداشت او توسط گشت ارشاد را زیرنظر گرفتند، نخستین عکس‌ها از او بر تخت بیمارستان و خانواده‌اش را منتشر کردند و در نهایت توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت شدند. بیش از یک سال از بازداشت آن‌ها می‌گذرد.

دو عضو دیگر شورای شهر نوشهر «به خاطر مسائل مالی» بازداشت شدند

رسانه‌های ایران به نقل از فرماندار نوشهر در استان مازندران از بازداشت دو عضو دیگر شورای اسلامی شهر نوشهر خبر دادند. با بازداشت این دو تن شمار اعضای بازداشت‌شده این شورا به سه تن می‌رسد. یک عضو دیگر شورای شهر نوشهر هشتم مهر به اتهام «دریافت رشوه» بازداشت شده بود. فرماندار نوشهر در باره اتهام دو عضو دیگر شورای اسلامی این شهر را که در روز شنبه ۲۹ مهر بازداشت شدند، گفت اطلاعات دقیقی درباره جزییات بیشتر بازداشت این دو تن در دست نیست. به گفته او یک صراف نیز همراه دو عضو شورای شهر بازداشت شده است. شورای اسلامی شهر نوشهر پنج عضو اصلی دارد که سه تن از آنها طی یک ماه اخیر بازداشت شده‌اند و این وضعیت انحلال رسمی آن را امکان‌پذیر کرده است. با این حال فرماندار نوشهر مدعی شد در صورت برکناری اعضای بازداشت‌شده هم شورای شهر منحل نخواهد شد. شوراهای اسلامی شهر و روستا طی سال‌های اخیر به یکی از کانون‌های فساد اقتصادی تبدیل شده‌اند و چندین عضو آنها در مناطق مختلف بازداشت و یا برکنار شده‌اند.

محمد عبداللهی‌پور، فعال دانشجویی کُرد را بازداشت کردند

کولبرنیوز از بازداشت یک فعال دانشجویی اهل سنندج خبر داد. نیروهای امنیتی سنندج شنبه‌ ٢٩ مهرماه ۱۴۰۲، محمد عبداللهی‌پور ۲۴ ساله و دانشجو رشته زبان انگلیسی دانشگاه کردستان را دستگیر کردند. بر اساس این گزارش محمد عبداللهی‌پور ساعت هشت صبح روز شنبه در منزل شخصی خود در محله باغ‌ژاله سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. به گزارش کولبرنیوز، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی اقدام به بازداشت این شهروند کرده‌اند و تا زمان انتشار این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دسترس نیست. این نخستین بار نیست که نیروهای امنیتی آقای عبداللهی‌پور را بازداشت می‌کنند. او پیش‌تر شامگاه یکشنبه ٢۷ شهریورماه ١۴٠١ بازداشت و پس از دو ماه با تودیع قرار وثیقه موقتاً و از زندان آزاد شده بود.