ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان دستور «پاک‌سازی» کتابخانه‌های دانشگاه‌های افغانستان را دادند: کتاب‌های «سیرت» جایگزین می‌شوند

روزنامه «۸صبح» افغانستان نسخه‌ای از نامه وزارت تحصیلات عالی تحت کنترل طالبان را به دانشگاه‌های این کشور منتشر کرده که در آن دستور داده شده است که همه دانشگاه‌ها کتابخانه‌های خود را از کتاب‌های مربوط به سلفی‌ها، تحریری‌ها، شیعه‌ها، حزبی‌ها و کتاب‌های دوران نظام جمهوری «تصفیه» و به ‌جای آن‌ها کتاب‌های «سیرت» را جایگزین کنند. بنا به این دستور، همه دانشگاه‌های افغانستان مکلف به اجرای این حکم هستند و پیش از تصفیه‌‌، فهرست کتاب‌ها باید به ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان ارسال شود. این نامه به زبان پشتو نوشته شده است. پیش از این، کمال‌الدین منیب، رئیس تعیین‌شده طالبان برای دانشگاه ولایت تخار نیز دستور داده بود تا از واژه‌های «دانشگاه» و «دانشکده» استفاده نشود. او واژه‌های فارسی را «بیگانه» توصیف کرده بود. سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان به‌تازگی نیز از سفر حدود ۵۰۰ دانشجوی پسر به روسیه جلوگیری کرد و به دانشجویان گفت: «مسلمان می‌روید و کمونیست بر‌می‌گردید.» ندامحمد ندیم همچنین گفته بود که درجه علمی یک طالب را باید از شمار مین‌هایی محاسبه کرد که در ۲۰ سال گذشته کارگذاری کرده‌ است.

عضو کمیته سیاسی حماس زمان توقف چهار روزه جنگ را اعلام کرد

موسی ابومرزوق، عضو کمیته سیاسی حماس به شبکه الجزیره گفت: «آتش‌بس چهار روزه در نوار غزه از ساعت ۱۰ صبح فردا (پنج‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر) آغاز می‌شود.» ابومرزوق با بیان این‌که «آماده توافق آتش‌بس فراگیر و مبادله اسرا هستیم»، افزود: «در مقابل آزادی هر اسیر اسرائیلی در غزه، سه اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.» این عضو بلندپایه حماس همچنین گفت: «ما زندان نداریم و بازداشت‌شدگان اسرائیل در خانه‌های فلسطینی‌ها هستند و به همین دلیل زمانی که خانه‌ها بمباران می‌شود، اسیران نیز کشته می‌شوند.» موسی ابومرزوق به همه اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل وعده داد که آزاد خواهند شد. دولت اسرائیل و حماس روز چهارشنبه ۲۲نوامبر/ یکم آذر با توقف چهار روزه در جنگ موافقت کردند. ۵۰ اسیر در دست حماس و ۱۵۰ اسیر در دستان اسرائیل در این مدت مبادله خواهند شد و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تسهیل می‌شود.

احمد وحیدی: ما به «حجاب‌بان»ها مجوز نداده‌ایم و نیازی هم به مجوز ندارند، گروه‌های مردمی‌اند

در حالی‌که گزارش‌های متعددی از آزار و اذیت گروه‌های سازماندهی‌شده کنترل حجاب اجباری در معابر شهرهای ایران و ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی منتشر می‌شود، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی سازماندهی حکومتی آن‌ها را منکر شد و گفت که این‌ها «گروه مردمی» هستند. احمد وحیدی روز چهارشنبه یکم آذر در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران در مورد حضور برخی افراد تحت عنوان «حجاب‌بان» گفت: «ما مجوز خاصی برای این کار صادر نکرده‌ایم. در واقع تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ظاهراً گروه‌های مردمی اقدام می‌کنند و کارشان در این چارچوب است.» این «حجاب‌بان»ها که تمرکزشان در ورودی‌های مترو تهران بیش از نقاط دیگر است معمولاً در لایه حفاظتی افرادی با لباس شخصی و تجهیزات ارتباطی نظامی زنان و دختران را هدف آزار و اذیت قرار می‌دهند و در برخی موارد گزارش شده است که با تجهیزات فیلم‌برداری در مترو مستقر می‌شوند. وحیدی اما منکر سازماندهی حکومتی این گروه شد و گفت که «طبیعتاً همه مردم برای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند البته این باید با الفاظ خوب با ادبیات خیلی خوب و رعایت اینکه صرفاً تذکر لسانی باشد انجام شود، در این حد مجاز هستند و می‌توانند تذکر بدهند.» او گفت که اقدامات این افراد نیاز به مجوز ندارد.

پس از حمله شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در عراق به عین‌الاسد، آمریکا در حمله تلافی‌جویانه چندین شبه‌نظامی را کشت

وزرات دفاع ایالات متحده آمریکا از حمله تلافی‌جویانه به شبه‌نظامیان شیعی تحت حمایت ایران در عراق پس از حمله‌ی این شبه‌نظامیان به پایگاه عین الاسد خبر داد. رسانه‌های نزدیک به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران موسوم به «محور مقاومت» سه‌شنبه شب از حمله شبه‌نظامیان عراقی به عین الاسد خبر داده بودند و ادعا کرده بودند چندین سرباز آمریکایی در این حمله مجروح شده اند. سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده این ادعا را تایید کرد. ساعاتی بعد پت رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که «می‌توانیم تایید کنیم که شب گذشته حمله‌ای توسط نیروهای شبه‌نظامی با حمایت ایران صورت گرفته است، وقتی آنها یک موشک کوتاه‌برد را علیه آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف در پایگاه هوایی عین الاسد ارسال کردند که در نتیجه آن هشت نفر زخمی شدند و خسارت‌هایی به زیرساخت‌های این پایگاه وارد شد». رایدر افزورد که بلافاصله پس از این حمله، «یک هواپیمای نظامی ای‌سی-۱۳۰» در منطقه به پرواز درآمد و «در دفاع از خود به یک خودروی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران و چندین پرسونل شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در این حمله دست داشتند، شلیک کرد». رایدر افزود در پی شلیک‌های این هواپیما، «چندین عضو دشمن» کشته شدند.