ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امید پایدار، کارگر و کشتی‌گیر تیم ملی در پی حادثه کاری درگذشت

شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر، امید پایدار، کشتی‌گیر تیم ملی ایران، پس از یک روز کارگری به دلیل گازگرفتگی به همراه پدرش درگذشت. به گزارش خبرگزاری دولتی «ایسنا»، این کشتی‌گیر ۱۹ساله پس از یک روز کار در اندیشمک همراه با پدرش در چادر در حال استراحت بود که هر دو بر اثر گازگرفتگی فوت کردند. امید پایدار به‌تازگی در مسابقات جوانان خوزستان مقام اول را کسب کرده بود و پس از آن، به خاطر آسیب‌دیدگی از مسابقات دور بود. او به دلیل شرایط مالی نامطلوب و نیاز به درمان، مجبور به کارگری شده بود. در ماه مرداد ۱۴۰۰، امید پایدار در مسابقات کشتی نوجوانان جهان در مجارستان و در وزن ۱۱۰ کیلوگرم شرکت کرد و توانست داوید مگلادزه از گرجستان و جوهر اوزاروف از قزاقستان را شکست دهد.

شهر کتاب مرکزی تهران را به خاطر حجاب پلمب کردند

شهر کتاب مرکزی تهران را در ادامه سرکوب برای حفظ پوشش اجباری زنان، پلمب کردند. به گزارش «شرق»، مأموران پلیس اماکن تهران حدود ساعت ۱۲ ظهر جمعه یکم دی به شهر کتاب مرکزی در تهران رفتند. شرق نوشت: «دلیل این اقدام از قرار معلوم، عدم رعایت مقررات صنفی و دستورات وزارت کشور عنوان شده اما در گزارش ماموران، حضور بی‌حجاب مشتریان در این محل به عنوان دلیل پلمب شهر کتاب مرکزی قید شده است.» جمهوری اسلامی پس از قیام ژینا و رویاروشدن با اعتراض گسترده علیه پوشش اجباری، برای مدت کوتاهی با جمع‌آوری گشت‌های ارشاد عقب‌نشینی کرد اما پس از مدتی به شدت به سرکوب برای محافظت از سیاست پوشش اجباری دست زد. وزارت کشور جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای محرمانه ۹ خرداد سال جاری به نهادهای دولتی و تحت نظارت دولت در سرتاسر ایران دستور داد که با افرادی که «پوشش آنها از سوی این مرجع استاندارد محسوب نمی‌شود» برخورد کنند.

برای نخستین‌بار پس از ۱۶ ماه: مقام‌های ارشد نظامی چین و ایالات متحده گفت‌و‌گو کردند

برای نخستین بار پس از ۱۶ ماه دو مقام ارشد نظامی واشنگتن و پکن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و رئیس ستاد مشترک کمیسیون مرکزی ارتش جمهوری خلق چین، با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. ارتباط مقام‌های ارشد نظامی این دو ابرقدرت جهانی پس از سفر نانسی پلوسی، سخنگوی وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده در اوت ۲۰۲۲ به تایوان قطع شده بود. تماس ویدئویی چارلز کیو. براون، ژنرال نیروی هوایی آمریکا و لیو ژنلی، ژنرال ارتش آزادی‌بخش خلق چین، پس از آن صورت گرفت که جو بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری‌های دو کشور، ماه گذشته توافق کردند که ارتباط نظامی بین ارتش‌های دو کشور ادامه یابد. به گزارش پنتاگون، براون و ژنلی بر سر «شماری از مسأله‌های امنیتی جهانی و منطقه‌ای» گفت‌و‌گو کردند. مقام‌های پنتاگون می‌گویند که ادامه ارتباط نظامی پکن و واشنگتن برای جلوگیری از هر گونه درگیری تصادفی بین دو کشور ضروری است.

یک روحانی کُرد اهل سنت را به حبس محکوم کردند

دادگاه ویژه روحانیت شهرستان ارومیه، ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد «چهار یار نبی» پیرانشهر را به سه سال حبس محکوم کرد. به گزارش آژانس خبری «کردپا»، دادگاه اتهام‌های این روحانی کُرد اهل سنت را «اقدام علیه امنیت ملی، تشویش اذهان عمومی و امضای بیانیه ماموستایان کردستان در حمایت از خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی» عنوان کرده است. «ماموستا» که در زبانی کردی به معنای معلم و استاد است، عنوانی است که به روحانیان کُرد اهل سنت داده می‌شود. ابراهیم سلیمی سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر به خاطر حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. دوشنبه یکم اسفندماه ۱۴۰۱، سلیمی را با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد کردند. این روحانی کُرد را پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل و طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم کرده بودند.