ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منتقدان بین‌المللی از فیلم «کیک محبوب من» در جشنواره برلین استقبال کردند

در حالی‌که سه روز بیشتر تا پایان جشنواره فیلم برلین باقی نمانده است، فیلم «کیک محبوب من»، ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها در انتخاب‌های منتقدان بین‌المللی پیشتاز است. به‌گزارش کانال تلگرامی ماهنامه سینمایی «فیلم امروز» پس از نمایش ۱۷ فیلم در بخش مسابقه جشنواره برلین، فیلم «کیک محبوب من» در میان گزینه‌های اصلی منتقدان بین‌المللی قرار دارد. بنا به‌ این گزارش، «کیک محبوب من» در وب‌سایت «راتِن تومِیتوز» (Rotten Tomatoes) که نقدهای منتقدان درباره فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی را منتشر می‌کند، توانسته صد درصد آرای منتقدان جهانی را به‌دست آورد و در روز پایانی نمایش فیلم‌های بخش مسابقه در جدول امتیازدهی منتقدان «اسکرین‌دیلی» در کنار فیلم «حمام شیطان» ساخته ورونیکا فرانتس و سِوِرین فیالا در صدر جدول فیلم‌های برتر قرار دارد. «فیلم امروز» افزوده است که با توجه به جلب نظر منتقدان بین‌المللی و واکنش مثبت مخاطبان به نظر می‌رسد «کیک محبوب من» می‌تواند جوایز اصلی جشنواره برلین را از آن خود کند. «کیک محبوب من» داستان یک زن بیوه ۷۰ ساله است که پس از مرگ همسرش در دوران سالمندی دوباره زندگی عاشقانه تازه‌ای را تجربه می‌کند. نقش شخصیت اصلی فیلم را لی‌لی فرهادپور ایفا می‌کند و در طول فیلم بدون حجاب ظاهر می‌شود. مسئولان حکومتی در ایران مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها سازندگان فیلم را ممنوع‌الخروج کرده‌اند و دو سینماگر نتوانستند در جشنواره شرکت کنند. به نظر می‌رسد یکی از انگیزه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی برای فشار بر عوامل فیلم بی‌حجابی زنان در آن باشد؛ اقدامی که در فضای سرکوب و فشار بر فعالان و هنرمندان و شهروندان، دیگر چندان عجیب نیست. هفتادوچهارمین جشنواره فیلم برلین پنج‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه آغاز شد و روز یکشنبه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه پایان می یابد.

قدرت‌های اصلی ناتو از دبیرکلی مارک روته نخست‌وزیر هلند در این پیمان نظامی حمایت می‌کنند

مارک روته، نخست‌وزیر هلند برای جانشینی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از حمایت کشورهای اصلی عضو این پیمان نظامی برخوردار است. پنج‌شنبه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه رسانه‌های آلمان اعلام کردند که اولاف شولتس، صدراعظم این کشور از نامزدی مارک روته به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو حمایت می‌کند. پیش از این، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نیز از روته پشتیبانی کرده بودند. محافل دولتی فرانسه نیز تمایل خود را برای دبیرکلی روته در ناتو نشان داده‌اند. مارک روته تا زمان تشکیل دولت جدید در هلند، نخست‌وزیر موقت این کشور است. او سال گذشته بازنشستگی خود را از سیاست داخلی هلند اعلام و علاقه خود را برای در دست گرفتن سکان ناتو ابراز کرد. او در ماه اکتبر به رسانه‌های هلندی گفته بود که اداره ناتو «بسیار جالب» است و او برای پذیرش چنین سمتی آماده است. در میان رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، تنها دوران حکومت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از مارک روته بیشتر بوده است. روته ۵۷ ساله از اکتبر سال ۲۰۱۰ رهبری دولت هلند را برعهده داشته و طولانی‌ترین رئیس دولت این کشور است. او در دوران نخست‌وزیری خود روابط خوبی با رهبران بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده داشته است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از ۱۰ سال در ماه اکتبر سمت خود را ترک خواهد کرد. رهبران ناتو با توافق همه اعضای آن منصوب می‌شوند. این ائتلاف در حال حاضر ۳۱ عضو دارد و سوئد نیز به‌زودی به آن خواهد پیوست. پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ۱۹۴۹ در دوران جنگ سرد برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد.

ماموران امنیتی دست‌کم یک نفر را در آذربایجان غربی به‌خاطر «فعالیت در زمینه سقط جنین» بازداشت و واحد صنفی او را پلمب کردند

در ادامه سرکوب حق دسترسی به سقط جنین امن در ایران، خبرگزاری رکنا به نقل از سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اعلام کرد ماموران امنیتی گرداننده یک واحد صنفی را در این استان، به‌خاطر ارائه قرص پایان‌دادن به بارداری دستگیر کرده‌اند. در این اطلاعیه آمده است: «در پی وصول گزارشات مردمی عوامل اداره نظارت بر اماکن عمومی استان آذربایجان غربی یک واحد صنفی که اقدام به فعالیت در بحث سقط جنین می‌کرد را شناسایی و ضمن دستگیری گرداننده و پلمب مجموعه، تعداد ۵۳ هزار انواع قرص و داروی غیرمجاز را کشف و ضبط نمودند. در ماه‌های گذشته رویکرد امنیتی حکومت ایران نسبت به مسئله پایان‌خودخواسته بارداری شدت گرفته است. پیشتر محمد کاظم موحدی، دادستان کل جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای خواستار تشکیل شعب ویژه قضایی برای برخورد با سقط جنین شد و دادستان‌های سراسر ایران را فرا خواند تا با مراکز غیرمجاز سقط جنین و شبکه‌های مجرمانه در این حوزه «قاطعانه برخورد کنند».  سقط جنین و پایان ‌خودخواسته بارداری همواره در ایران غیرقانونی بوده اما با تدوین قانون موسوم به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، حوزه جرم‌انگاری آن گسترش یافته است.  سازمان بهداشت جهانی دسترسی به مراقبت‌های سقط جنین ایمن، به‌موقع، ارزان و محترمانه را یک مسئله حیاتی بهداشت عمومی و از حقوق بشر تعریف کرده است. دشوار کردن و جرم‌انگاری بیشتر سقط جنین، زنان و کوییرها را بیش از پیش به استفاده از روش‌های پرخطر وادار می‌کند که ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.