ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۱ معدنچی در آفریقای جنوبی یک ماه است در چاه دفن شده‌اند

وزارت منابع معدنی و انرژی آفریقای جنوبی به فاصله بیش از یک ماه از حبس ۳۱ معدنچی که تبعه لسوتو بودند، گفت که مقامات تا به حال از اعزام تیم جستجو برای یافتن اجساد معدنچیان جلوگیری کرده است چرا که سطوح خطرناک گاز متان در چاه همچنان وجود داشت. به گفته مقامات آفریقای جنوبی گمان می‌رود تمامی این معدنچیان که از ۱۸ ماه مه در معدن غیرقانونی حبس شده‌اند، جانشان را از دست داده باشند. وزارت منابع مدنی و انرژی آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت تحقیقات درباره این حادثه با کمک مالک قبلی معدن که در دهه ۹۰ میلادی فعالیت آن را متوقف کرد، ادامه دارد و این وزارتخانه «در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای مقابله سریع با موقعیت منحصر به‌فرد و عجیب است». این معدنچیان به گفته وزارت منابع طبیعی به‌صورت غیرقانونی وارد یک معدن طلای متروکه شده بودند. استخراج «غیرقانونی» از معادن متروکه در آفریقای جنوبی سازمان یافته توصیف شده است.

رئیس دادگستری اصفهان: بیش از ۱۲۰۰ پرونده قضایی برای افرادی که کشف حجاب کردند تشکیل شده است

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در جمع حاضران در نمازجمعه این شهر از تشکیل پرونده قضایی برای زنانی که به گفته او «کشف حجاب کرده‌اند» خبر داد. او ادعا کرد: بیش از ۱۲۰۰ پرونده «از طریق مستندسازی وارد دستگاه قضایی شده» که «به قدرت به آنها رسیدگی خواهد شد». جعفری همچنین مدعی شد بیش از ۵۰ نفر از افرادی که به گفته او در شبکه‌های اجتماعی «ولنگاری و اباهه‌گری را ترویج می‌کنند، شناسایی و برای آنها پرونده‌سازی شده است». او در بخش دیگری از اظهاراتش مدیران دولتی که «دستورالعمل‌های مربوط به بدحجابی و بد پوششی را اجرا نکنند، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت». رئیس دادگستری اصفهان به مانند دیگر مدیران ارشد حکومتی حجاب را «حکم شرعی» خواند و گفت که این احکام «خط قرمز» نظام است. همزمان با تهدیدهای کلامی مسئولان حکومتی مجلس شورای اسلامی لایحه «حجاب و عفاف» را در نوبت بررسی قرار داده است. فوریت این لایحه به تصویب نمایندگان نرسید. با همه این تهدیدها اما مقاومت زنان در برابر تحمیل حجاب ادامه دارد و شمار زنانی که بدون حجاب اجباری در معابر عمومی حضور می‌یابند، پرشمار گزارش می‌شود.

اتحادیه اروپا هشت نهاد و شرکت ایرانی را به دلیل مشارکت در جنگ روسیه ــ اوکراین تحریم کرد

یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه و شرکای آن در جنگ روسیه _اوکراین هشت نهاد و شرکت ایرانی را هم در برمی‌گیرد. صنایع هوایی شاهد، پرآور پارس، طراحی و ساخت موتورهای هوایی و اوج پرواز ما دو نفر تازه‌ترین گروه از شرکت‌های ایرانی هستند که به ظن همکاری نظامی با روسیه و ارسال پهپادهای ساخت ایران به اوکراین مشمول تحریم شده‌اند. علاوه بر این چهار شرکت، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران و صنایع هوایی قدس هم در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. ایران به صورت رسمی ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده از جنگ اوکراین را تکذیب کرده اما گفته است که به روسیه پهپاد فروخته است. در بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا گروهی از رسانه‌های روسی، شرکت‌هایی از کشورهای همسایه روسیه و ده‌ها شرکت روسی تحریم شده‌اند. هدف از این بسته تحریمی سخت‌تر کردن تجارت روسیه عنوان شده است و بر همین اساس کامیون‌های روسی با اجرای این بسته تحریمی، حتی به شرط ثبت در کشور ثالث هم اجازه ورود به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت. به گفته اتحادیه اروپا ۸۷ نهاد جدید به دلیل آنچه که «حمایت از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین» عنوان شد، به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند. علاوه بر ایران و روسیه، نهادهایی از چین، امارات متحده عربی، سوریه، ازبکستان و ارمنستان هم مشمول تحریم شده‌اند.

تصادف زنجیره‌ای در یاسوج: شش نفر کشته و ۲۴ نفر مصدوم شدند

در یک حادثه جاده‌ای در ورودی شهر یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد شش تن کشته و ۲۴ تن مصدوم شدند. این حادثه صبح روز دوم تیر پس از اینکه راننده یک تریلی حامل میلگرد و آهن به دلیل آنچه که «نقص فنی» عنوان شد چند خودرو را زیر گرفت، رخ داد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت در این حادثه چهار تن از قربانیان در همان صحنه تصادف جان باختند و دو تن دیگر بعد از انتقال به بیمارستان. از ۲۴ مصدوم منتقل شده به بیمارستان هم تنها سه تن تا به حال مرخص شده‌اند. علی ملک حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج بعدازظهر جمعه شمار مصدومان را ۳۰ نفر اعلام کرد و گفت که دستور بازداشت راننده تریلی صادر شده است. او شمار خودروهای آسیب دیده در این حادثه را ۱۵دستگاه اعلام کرد. تصادف‌های جاده‌ای سالانه جان بیش از ۱۷ هزار نفر را در ایران می‌گیرند. علاوه بر خودروهای ناایمن، جاده‌های غیراستاندارد از علت‌های اصلی تصادف‌ در ایران به شمار می‌روند.

بازداشت رئيس شورای اسلامی شهر خرمشهر به اتهام ارتشاء تایید شد

فاخر باوی، دادستان دادستان عمومی و انقلاب خرمشهر، خبر بازداشت رئیس شورای اسلامی این شهر را تایید کرد و بدون افشای نام گفت این فرد که به تازگی بعد از استعفاء رئیس سابق، عهده‌دار ریاست شورا شده به اتهام ارتشاء بازداشت شده است. در روز پنجشنبه یکم تیر یک خبرنگار در خرمشهر گفته بود: «امروز به هنگام برگزاری جلسه سوال از شهردار در شورای شهر خرمشهر، ماموران با حضور در ساختمان شورا، یکی از اعضای شورای شهر را بازداشت کردند و با خود بردند.» دادستان و رسانه‌های داخلی ایران نام فرد بازداشت شده را فاش نکرده‌اند اما بر اساس خبرهای منتشر شده عادل چلداوی از اردیبهشت ماه سال جاری رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر است. از هفت عضو کنونی شورای شهر خرمشهر شش تن از آنها تا به حال بازداشت شده‌اند و به گفته رسانه‌ها یک عضو دیگر شورا نیز تحت تعقیب قرار دارد. فساد مالی و ارتشاء در شوراهای اسلامی شهر گسترده است و در دوره‌های پیشین بیش از ۲۰۰۰ تن از اعضای این شوراها در مناطق مختلف به فساد مالی و ارتشاء متهم و محاکمه شدند.

دولت ایران برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر در شهر ساحلی تیس در سواحل مکران برنامه‌ریزی می‌کند

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از آغاز برنامه‌ریزی برای اسکان ۱۵۰ هزار نفر در شهر ساحلی تیس، واقع در حد فاصل کنارک و چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان خبر داد. او گفت: «این شهر با مساحت چهار هزار و ۳۰۰ هکتار، نخستین و مدرن ترین شهر ساحلی نسل نو ایران که در فاز اول ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای خواهد داد، است.» شهر ساحلی تیس یکی از شهرک‌هایی است که برای اسکان ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران تا سال ۱۴۲۵ در سواحل مکران ساخته خواهد شد. دبیر شورای توسعه سواحل مکران خرداد امسال گفته بود برنامه‌ریزی برای سکونت بیست میلیون نفر از جمعیت کشور در سواحل مکران باید با شتاب بیشتری انجام بشود. این طرح توسعه‌ای با انتقاد فعالان حقوق بلوچ‌ها در ایران که ستم مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده‌اند روبرو شده است. زاهدان و چابهار دو شهر استان سیستان و بلوچستان از بالاترین نرخ حاشیه‌نشینی برخوردارند و بسیاری از شهرهای جنوبی و شرقی این استان که سکونتگاه بلوچ‌ها است از زیرساخت‌های اولیه محروم‌ند. به گفته منتقدان طرح توسعه سواحل مکران هدف از احداث شهرک‌های جدید و اسکان حدود یک چهارم جمعیت ایران در این منطقه، تغییر بافت جمعیتی است که بومیان ساکن آن را بیشتر به حاشیه می‌راند و به کوچ اجباری وا می‌دارد.

تغییر رئیس بانک مرکزی و افزایش نرخ بهره هم مانع سقوط لیر ترکیه نشد

لیر ترکیه در روز جمعه ۲۳ ژوئن/ ۲ تیر به مسیر نزولی خود ادامه داد و یک رکورد تازه در برابر دلار را ثبت کرد تا مشخص شود افزایش نرخ بهره بانکی به ۱۵ درصد و وعده بازگشت به مسیر آنچه که سیاست‌های متعارف اقتصادی مطابق با الگوی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول عنوان می‌شود هم نتوانسته بخشی از ارزش از دست رفته لیر را بازگرداند. در روز جمعه هر یک دلار آمریکا ۲۵٬۷ لیر معامله شد که بیانگر کاهش حداقل ۲۷ درصدی ارزش لیر در برابر دلار از آغاز سال جاری است. برآوردهای نخستین پس از اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی کرده بود نرخ هر دلار آمریکا تا ۲۳ لیر پیش برود. در کمتر از یک ماه بعد از مشخص شدن وزیران تازه اما لیر سقوط بزرگتری داشته است و انتظار می‌رود دولت بار دیگر نرخ بهره بانکی را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. سقوط ارزش لیر که با رشد نرخ تورم همراه شده، دولت اردوغان و ترکیه را با بحران اقتصادی دامنه‌داری روبرو کرده است.

بیانیه خانه سینمای ایران درباره مصوبه نمایش خانگی: نهاد‌های مسئول اصرار بر بنیان‌های منسوخ دارند، این مصوبه باعث افزایش مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده می‌شود

خانه سینما جمعه ۲ تیر در انتقاد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این مصوبه «مأیوس‌کننده» و مانع از «پیشرفت اقتصاد سینما»ست و انتظار می‌رود که «مقامات و نهادهای مسئول اصرار بر بنیان‌های دیرین و منسوخ را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه‌های نوین تنظیم‌گری، متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته شده جامعه»، اقدام کنند. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه عصر سه‌شنبه ۳۰ خرداد که به ریاست رییس دولت سیزدهم برگزار شد، سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر را بررسی کرد و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. بر اساس این مصوبه وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی بر عهده سازمان صدا و سیما از مجموعه‌‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت. خانه سینما در ادامه بیانیه خود هشدار داده است: «افزایش فشارروانی به هنرمندان و تاکید بر صدور مجوزهای متعدد و سانسورهای بیشتر آثار نمایش خانگی و سینمایی، تنها بحران‌های حوزه‌ی فرهنگ را پررنگ‌تر می کند و باعث خواهد شد شبکه های تلویزیونی خارج از ایران تقویت شوند، مهاجرت سینماگران و تولید فیلم‌های خارج از قاعده افزایش یابد، فرصت های اقتصادی سینمای ایران از میان برود، بیکاری و فشار اقتصادی هنرمندان افزایش یافته و در نهایت مخاطبان ناامید و ناراضی شوند.» خانه سینمای ایران در ادامه از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته است «ضمن تجدیدنظر و تصحیح مصوبات مربوطه برای تصمیم‌گیری در مورد مدیریت بر وضعیت هنر صنعت سینما و نمایش خانگی به دست اندرکاران متخصص حرفه‌ای و هنرمندان رجوع کند.» در پی اعلام واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته برخی هنرمندان مانند محمدحسین مهدویان، ایمان صفا، مهراب قاسم‌خانی و محسن کیایی در یک نوشته در اینستاگرام اعتراض خود را مطرح کردند. آنها در این استوری نوشتند: «پایان نمایش خانگی. با چراغ سبز رییس دولت، نمایش خانگی هم دست صداوسیما افتاد و این یعنی سونامی ممنوع الکاری هنرمندان و پایان سرگرمی‌های مردم.»

پاکستان بخشی از بندر کراچی را به امارات متحده عربی اجاره داد

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بنادر ابوظبی در یک قرارد همکاری بخشی از بندر کراچی پاکستان را برای یک دوره ۵۰ ساله در اختیار می‌گیرد. بر اساس این قرارد قرارداد سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از بندر کراچی که روز پنجشنبه ۲۲ ژوئن/ ۱ تیر میان شرکت‌ بنادر ابوظبی و بندر کراچی امضاء شد. طبق این قرارداد شرکت اماراتی سرمایه‌گذاری بسیاری را برای زیرساخت‌های ترمینال‌های بندر کراچی در طی ده سال آینده انجام خواهد داد. شرکت اماراتی از اعلام مبلغ توافق شده خودداری کرد و تنها در یک بیانیه مطبوعاتی گفت سرمایه‌گذاری هنگفتی برای توسعه زیرساخت‌های این بندر انجام خواهد داد. وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی که در امضاء این قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک حضور داشت در توییتر نوشت که این قرارداد صادرات غیرنفتی امارات را به هفت میلیارد دلار بیشتر از آنچه که در سال ۲۰۲۲ حاصل شد، افزایش خواهد داد. هدف پاکستان از این قرارداد بلندمدت جمع‌آوری منابع مالی برای تسویه بدهی به صندوق بین‌المللی پول است. پاکستان سالیانی است که با بحران اقتصادی و بدهی خارجی روبه‌رو است و امید دارد با افزایش سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از بدهی خود به صندوق بین‌المللی و کسری بودجه را جبران کند.

کمال قلیچدار اوغلو ممکن است به ۱۱۰ سال زندان محکوم شود

رجب طیب اردوغان با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفت، رقابت با او را رها نکرده است و قصد دارد برای همیشه به فعالیت سیاسی کمال قلیچدار اوغلو، رهبر و نامزد حزب جمهوری خلق ادامه بدهد. به گزارش روزنامه جمهوریت، دستگاه قضایی ترکیه ۲۸ گزارش تحقیقاتی علیه قلیچدار اوغلو را در دست بررسی دارد که در برخی از آنها رجب طیب اردوغان یا همراهان او در دولت شاکی هستند. در یکی از این گزارش‌ها قلیچدار اوغلو به دلیل اینکه گفته است سلیمان سویلو، وزیر کشور پیشین، پنج کروش هم ارزش ندارد، به توهین به مقام‌های دولتی متهم شده است. جمهوریت، ارگان حزب جمهوری خلق ترکیه گفته است اتهام‌های مطرح شده علیه رهبر این حزب می‌تواند به صدور ۱۱۰ سال حبس برای او بیانجامد. قلیچدار اوغلو با وجود حمایت چندین حزب مخالف اردوغان از او، در انتخابات ریاست جمهوری نتیجه را به رقیب خود واگذار کرد و صندلی‌اش در پارلمان را هم از دست داد چرا که نمی‌توانست همزمان نامزد ریاست‌جمهوری و پارلمان باشد. اردوغان پیشتر قلیچدار اوغلو را متهم کرده بود که با فتح‌الله گولن، رهبر جریان اسلامگرایی که به دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ متهم است، و با حزب کارگران کردستان ترکیه ارتباط دارد. صدها تن از مخالفان اردوغان در سال‌های اخیر با همین اتهام‌ها بازداشت و به حبس طولانی‌مدت یا منع فعالیت سیاسی محکوم شده‌اند.

جمهوری‌خواهان می‌خواهند دیپلمات‌های دولت بایدن را به خاطر مذاکرات «غیرقانونی» با جمهوری اسلامی به کنگره احضار کنند

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال تصویب طرحی هستند تا مقامات ارشد دولت بایدن را به خاطر تلاش‌های مخفیانه برای احیای توافق هسته‌ای با ایران که منجر به آزاد شدن میلیاردها دلار برای حکومت تهران می‌شود به کنگره احضار کنند. کمیته تحقیق جمهوری‌خواهان، دومین کمیته رایزنی بزرگ محافظه‌کاران در کنگره آمریکا، در حال اعمال فشار بر رهبری حزب است تا فوراً تحقیقی چندجانبه را درباره مذاکرات مخفیانه دولت بایدن با جمهوری اسلامی آغاز کنند. به عنوان بخشی از این تحقیقات، این گروه می‌خواهد رابرت مالی، نماینده ایالات متحده در امور ایران و برت مک‌گرک، دستیار کاخ سفید در امور امنیت ملی را احضار کند. مالی و مک‌گرک هر دو نقشی اساسی در دیپلماسی پشت‌پرده دولت بایدن با تهران داشته‌اند. کمیته تحقیق جمهوری‌خواهان در نامه‌ای رسمی که روز پنجشنبه 22 ژوئن / یک تیر به دست جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان رسیده مدعی شده‌اند که دیپلمات‌های دولت بایدن «به طور غیرقانونی» سعی کرده‌اند «توافقی مخفیانه» را پیش ببرند که «ده‌ها میلیارد دلار پول در اختیار رژیم تروریست ایران خواهد گذاشت.» به گفته نویسندگان این نامه، مذاکره‌کنندگان «مایل نیستند نمایندگان کنگره یا مردم آمریکا از محتوای توافق بایدن با ایران یا از مقدار پولی که قرار است به آیت‌الله بدهند اطلاع پیدا کنند.». جمهوری‌خواهان معتقدند که توافق پیش رو طوری طراحی شده که قوانینی را که رأی قانون‌گذاران برای تصویب آن الزامی می‌دانند دور بزند. نویسندگان نامه می‌خواهند کنگره از قدرت صدور احضاریه خود استفاده کند تا رابرت مالی و برت مک‌گرک برای ارائه توضیحات به کنگره فراخوانده شوند. این‌ها در حالی است که دولت بایدن مذاکرات با ایران رد می‌کند. با این‌همه، گزارش‌هایی که در ماه‌های اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که دیپلمات‌های ایالات متحده مدت‌هاست مذاکرات غیرمستقیم با تهران را به میانجی‌گری عمان آغاز کرده‌اند. به تازگی، سی‌ان‌ان گزارشی منتشر کرده که بنا بر آن، مذاکرات دولت بایدن با جمهوری اسلامی در میانه خیزش ژینا آغاز شده بود.

یک مدرس اقتصاد می‌گوید ارزش ریال از فروردین ۱۴۰۱ تا حالا نصف شده است

مهدی پازوکی، مدرس اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفته «از فروردین ۱۴۰۱ تا الان در همین دولت که مخالف غربی‌ها بود ارزش پول ملی نصف شده است» و اگر دولت «اصلاحات اساسی را در ساختار مدیریت کشور انجام ندهد، با این روش‌های سنتی و حرف‌درمانی اقتصاد درست نخواهد شد». او تفکر حاکم در دولت سیزدهم را «قبیله‌ای» خوانده و افزوده است: «الان کسانی که مسئولیت گرفته‌اند صفر یک روز هم مدیر مدیر نبوده‌اند و صفر کیلومتر از دانشگاه امام صادق آمده‌اند». پازوکی با بیان اینکه در ایران اقتصاد در گرو سیاست است، راه برون رفت از وضعیت کنونی را «تعامل با جهان، به خصوص غرب» عنوان کرد. او گفت: «در صنعت نفت نیاز به سرمایه‌گذاری و ورود تکنولوژی داریم؛ اما کسی نیست که این کار را برای ما انجام دهد».

مدیر حوزه‌های علمیه: حوزه بسیاری از سنگر‌هایش را از دست داده است، نمی‌دانیم نیازهای روز دنیا چیست

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در ایران در نشستی که با جمعی از استادان و مسئولان برگزار کرد در انتقاد از ناهماهنگی‌ و اشفتگی در ساز و کار حوزه‌های علمیه گفت: «امروز بسیاری از سنگرها را از دست دادیم و در بسیاری از مسایل دچار تفرق شده‌ایم. در تبلیغ و تبیین دین، یک انسجام و راهبری واحدی وجود ندارد. بسیاری از امور تبلیغی مرتبط به سازمان‌های مختلف است و حتی بعضی وقت ها که ورود می کنیم می گویند که این امور مرتبط به جای دیگر است.» اعرافی در ادامه به بی‌اطلاعی آخوندها از مسائل روز در جهان اشاره کرد و گفت: «باید بدانیم نیازهای روز چیست. بسیاری از ما نمی دانیم که نیازهای امروز و معادلات این دنیا چیست. رهبری بیان کردند، ما افرادی را می خواهیم که معادلات روز را بشناسد.» تباهی و انحطاط روحانیت موضوع تازه‌ای نیست و هر چند گاه یک بار، به ویژه از سال ۱۴۰۰ به این سو مطرح می‌شود. در یکی از آخرین موارد آیت‌الله محقق داماد در سخنانی در دانشگاه بهشتی گفته بود یکی از مشکلات حوزه‌ها وابستگی مالی آن‌ها به دولت است. پیش از آن هم رئیس جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم با اشاره به «موقوفه‌خواری» ضرورت عدم وابستگی حوزه‌ها به دولت را مطرح کرده بود.