ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز با وثیقه دو میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد

طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، از بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز آزاد شد. نیروهای امنیتی یکشنبه ۲۰ خرداد او را بازداشت کرده بودند. طاهره نوروزی، مادر دو فرزند شش و دو ساله است. به گفته منابع زمانه آزادی طاهره نوروزی با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی صورت گرفته است. دهه‌هاست که حقوق بهائیان به شکل‌های مختلفی نقض شده و در موارد زیادی مورد بازجویی، پرونده‌سازی و بازداشت قرار می‌گیرند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان را بار دیگر به دادگاه احضار کردند

در ادامه سرکوب و پرونده‌سازی‌های امنیتی برای معلمان و فعالان صنفی، قوه قضائيه جمهوری اسلامی محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان را به دادگاه انقلاب شهریار احضار کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار این خبر نوشته است که احضار دوباره این فعال صنفی به خاطر اعتراض به مسمومیت‎‌های سریالی دانش‌آموزان است. قرار است محمد حبیبی نهم تیرماه سال جاری در شعبه دوم دادگاه انقلاب حاضر و محاکمه شود. اخیراً محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، با انتشار مطلبی در شبکه ایکس (توییتر سابق) عنوان کرده بود که بسیاری از معلمان تازه استخدام‌شده پس از قتل حکومتی ژینا امینی، به دلیل انتشار پست‌ در شبکه‌های اجتماعی از کار خود اخراج شده‌اند. این معلم و زندانی سیاسی سابق نوشت: «به صورت موثق اطلاع دارم که فقط در یکی از بخش‌های آموزش و پرورش استان گیلان، ده‌ها نومعلم به خاطر فقط یک پست اینستاگرام اخراج شده‌اند. رسانه‌ای نشدند، چون نگران تبعات امنیتی آن هستند.» این معلم و فعال صنفی که در سال‌های اخیر بارها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و زندانی شده، یکم خردادماه ۱۴۰۲، بعد از ۴۵ روز بازداشت با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از بازداشتگاه ۲۰۹ اوین آزاد شد. محمد حبیبی که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز از آموزش و پرورش اخراج شده بود، با حکم دیوان عدالت اداری به صورت موقت به سر کار بازگشته بود. این معلم و فعال صنفی با حکم جدید هیئت تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش و تایید این آن به‌وسیله دیوان عدالت اداری از آموزش و پرورش اخراج شد.

عاطفه رنگریز، کنشگر حقوق زنان را بار دیگر با اتهام‌های جدید به دادگاه احضار کردند

بر اساس اعلام منابع «زمانه» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علیه عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان پرونده جدیدی را با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب در جهت تشویش اذهان عمومی و تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت ملی» گشوده است. در ابلاغیه‌ صادر شده از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان به عاطفه رنگریز مهلت پنج روز داده شده تا خود را به شعبه مذکور معرفی کند در غیر این‌ صورت با حکم جلب مواجه خواهد شد. عاطفه رنگریز را اواخر آبان سال گذشته از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام، تشویق و ترغیب مردم به اعتراض و درگیری، همکاری با گروه‌ها و رسانه‌های معاند نظام» به جریمه نقدی و مجازات تکمیلی محکوم کردند، اما تسلیم به رای او به‌دلیل اعتراض دادستان رد شد. نیروهای امنیتی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، عاطفه رنگریز را در دامغان بازداشت و به اداره اطلاعات سمنان منتقل کردند. پس از چند روز بی‌خبری از وضعیت او و گذراندن بازجویی در اداره اطلاعات، عاطفه رنگریز به زندان شاهرود منتقل شد. این کنشگر حقوق زنان که پس از انتقال‌های پیوسته به اداره اطلاعات سمنان، زندان سمنان و زندان شاهرود، مورد کارشکنی‌های فراوان نهاد قضایی در روند تودیع وثیقه خود قرار گرفت، دست به اعتصاب غذای تر زد. او سپس شنبه ۲۹ مهر۱۴۰۲ به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز هم‌چنان در اعتصاب غدا به‌سر می‌برد

محمد داوری، فعال کارگری محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز که هم‌اکنون در سلول انفرادی این زندان نگهداری می‌شود، هم‌چنان در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران این فعال کارگری از دو هفته پیش دست به اعتصاب غذا زده است. محمد داوری ۱۹ خرداد ماه در اعتراض به حبس در سلول انفرادی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. بر مبنای گزارش هرانا، این فعال کارگری زندانی تاکنون موفق به ارتباط با خانواده خود نشده است. محمد داوری ۲۶ اردیبهشت سال جاری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سال گذشته شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی، محمد داوری را به اتهام «توهین به رهبری» به سه سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه، منع فعالیت در فضای مجازی و اقامت اجباری در شهرستان بردسیر کرمان به مدت دو سال، و به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند در فضای مجازی» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. براساس گزارش منابع آگاه جلسه دادگاه بدون حضور او برگزار شد و «دادگاه در مورد دلیل طرح اتهام توهین به رهبری» هیچ مصداقی را اعلام نکرد. محمد داوری، ۲۹ ساله کارشناس عمران دانشگاه آزاد یاسوج و دانشجوی مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه گلستان شیراز است. او به خاطر فعالیت‌هایش پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

زن‌کشی: مردی در خرم‌آباد همسر سابق خود را به قتل رساند

خبرگزاری مهر از وقوع یک زن‌کشی در خرم‌آباد خبر داد. بر مبنای این گزارش، مردی در خرم‌آباد با استفاده از سلاح گرم همسر سابق خود را به قتل رساند. متهم پس از بازداشت دلیل این اقدام را «اختلافات قبلی خانوادگی» اعلام کرده است. منابع زمانه هویت این زن را ندا امیری، ادیولوژیست (متخصص شنوایی‌سنجی) اعلام کرده‌اند. محمد ملکشاهی، جانشین فرمانده انتظامی خرم‌آباد در این خصوص گفته است: «در پی اعلام مرکز ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره تیراندازی در یکی از مطب‌های شنوایی‌سنجی در چهارراه بانک، بلافاصله عوامل انتظامی در محل حاضر شدند. مأموران فردی حدود ۴۶ ساله که با سلاح کمری اقدام به تیراندازی به خانمی که به‌ عنوان کارشناس شنوایی در این مرکز فعالیت داشت را دستگیر کردند.» به گفته ملکشاهی از قاتل دو قبضه سلاح کمری کشف شده است. از آغاز سال ۱۴۰۳ تا نیمه خرداد حداقل ۲۳ فقره زن‌کشی در ایران گزارش شده است. قوانین مردسالارانه مبتنی بر شریعت اسلامی که مردان خانواده را در صورت قتل زنان تحت دلایل «ناموسی» و «اختلاف خانوادگی» از مجازات متناسب با جرم مصون می‌دارد، یک عامل موثر در افزایش زن‌کشی هستند. مسئولان جمهوری اسلامی با تقلیل خشونت علیه زنان به «اختلاف خانوادگی» این واقعیت را انکار می‌کنند و مانع تصویب قوانینی که امنیت زنان را به صورت حداقلی تضمین و از خشونت مرگبار علیه آنها پیشگیری کند، می‌شوند.

پدر و برادر کومار درافتاده، از جان باختگان جنبش ژینا را احضار و بازجویی کردند

در ادامه اذیت و آزار و پرونده‌سازی‌های امنیتی برای خانواده‌های دادخواه، شنبه دوم تیر حسن و ماردین درافتاده، پدر و برادر کومار درافتاده، از جانباختگان جنبش ژینا به اطلاعات سپاه پیرانشهر احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. آژانس خبررسانی کُردپا بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشته است که این شهروندان پس از یک ساعت بازجویی آزاد شده‌اند. ماموران امنیتی پیش از این نیز به دفعات حسن درافتاده و ماردین درافتاده را به اداره اطلاعات احضار کرده و مورد بازجویی قرار داده‌اند. پیش‌تر حسن درافتاده درباره احضار خود به نهادهای امینی گفته بود: «یکی دو بار مرا به آگاهی احضار کردند، آنجا هم اعتراض کردم و با تندی برخورد کردم، گفتم اگر اعتراض بوده حق با شماست، مثلا خُب اعتراضات بوده و تیراندازی شده، ولی آن محل با منزل ما زیاد دور نیست که او را زدید، زندانی‌اش می‌کردید، ولی بی‌گناه به سر یک بچه گلوله می‌زنید یعنی چی؟ ولی هیچ جوابی به من ندادند و نگفتند چه ارگانی به او شلیک کرده است. گفتند اپوزیسیون بوده، منم پرسیدم اگر کار اپوزیسیون بوده چرا شما آن موقع بالای سرش بودید؟» کومار درافتاده، متولد ۲۵ مرداد ۱۳۸۵، تنها ۱۶ سال و ۲ دو ماه داشت زمانی که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در تاریخ یک‌شنبه ۸ آبان در پیرانشهر کشته شد. پدر کومار به این‌ دلیل که روز تولد فرزندش همزمان بود با سالروز تاسیس حزب دمکرات کردستان ایران، نام او را کومار به معنی «جمهور» گذاشت.