ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشت زندانی در زندان‌های بیرجند و قم اعدام شدند

در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه، یکم و دوم مردادماه، هشت زندانی از جمله سه زن در زندان‌های بیرجند و قم اعدام شدند. شبکه اطلاع‌رسانی حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را منتشر می‌کند روز سه‌شنبه از اعدام هفت زندانی از جمله سه زن در زندان بیرجند خبر داد. حال‌وش هویت دو تن از این زندانیان را امیرحمزه براهویی اهل شهرستان زابل و ساکن فضل‌آباد از توابع استان گلستان و وحید وحدانی ساکن بجنورد اعلام کرد. براساس این گزارش، این هفت زندانی شامگاه یکشنبه ۳۱ تیر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند. اتهام‌های آن‌ها به مواد مخدر مربوط می‌شد. سازمان حقوق بشر ایران نیز خبر داد که روز دوشنبه یکم مرداد یک زندانی به نام حسن فلاحی اهل مشکین‌دشت در زندان قم اعدام شد. یک منیع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفت حسن فلاحی ۳۰ ساله، سه سال پیش به اتهام قتل برادر همسر خود به دلیل اختلاف‌های شخصی بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. مسئولان زندان و نهادهای قضائی اعدام این هشت زندانی را به‌شکل رسمی اعلام نکرده‌اند. شمار اعدام‌ها در ایران همچنان رو به افزایش است و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند اما در ایران به این هشدارها توجهی نشان داده نشده است.

افزایش نگران‌کننده خشونت‌ها‌ علیه زنان و دختران در بریتانیا

انجمن رؤسای پلیس در بریتانیا (NPCC) در گزارشی اعلام کرد که خشونت علیه زنان و دختران ابعاد شدیدی یافته است. بر اساس این گزارش، در یک بازه ۱۲ ماهه در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون خشونت علیه زنان و دختران تنها در انگلیس و ولز به ثبت رسیده است. این موارد شامل خشونت جنسی، خشونت خانگی، تعقیب و کودک آزاری می‌شود. به‌گفته این انجمن، این میزان خشونت تقریباً معادل سه هزار مورد جرم در روز و ۲۰ درصد از کل جرایم در صورت حذف جرم کلاهبرداری است. همچنین بر این اساس هر سال از هر ۱۲ زن حداقل یک نفر قربانی خشونت می‌شود. انجمن رؤسای پلیس در بریتانیا از «سطح وحشتناک خشونت» سخن گفته است. در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، شمار جرایم ۳۷ درصد افزایش یافته است. گزارش نسبت به «وضعیت اضطراری ملی» هشدار داده است.

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی بار دیگر به دادگاه انقلاب احضار شد

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی که به تازگی و در ۲۲ اردیبهشت بعد از پنج ماه بازداشت طولانی‌مدت از زندان عادل‌آباد شیراز با سپردن وثیقه ۸ میلیارد تومانی موقتا آزاد شده بود، با ابلاغیه‌ای برای رسیدگی پرونده‌اش بار دیگر به شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز احضار شد. منابع زمانه اطلاع داده‌اند که از این شهروند بهائی خواسته شده است که روز ۸ مرداد در دادگاه انقلاب خود را معرفی کند. این شهروند بهائی از سال ۱۳۹۰ تاکنون پنج نوبت توسط اداره کل اطلاعات استان فارس احضار شده است که در چهار نوبت منجر به بازداشت‌های طولانی‌مدت در شرایط بسیار سخت سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ و بازداشتگاه‌های خلیلی و سروش شده است. با وجودی که برای این شهروند بهائی در سه پرونده نخستش در مراحل رسیدگی در نهایت احکام برائت صادر شد اما او در تاریخ ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲ توسط همین ارگان برای بار چهارم دستگیر شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت به منزل یکتا فهندژ یورش برده و صدها کتاب، ده‌ها قاب عکس، موبایل‌ها، لپ‌تاپ و دیگر وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند. ماموران حتی طلا و نقره‌های منقوش به نمادهای بهائی و وسایل دیگری مانند ۱۵۰۰ دلار پول، پرینتر، اسکنر، اسباب بازی کودکان و کتب رنگ‌آمیزی که از کتابفروشی‌های عمومی تهیه شده بود را با خود بردند. یکتا فهندژ سعدی در سال ۹۱ به دلیل بهایی‌بودن در ترم هفت رشته زبان انگلیسی از دانشگاه پیام نور مرکز شیراز اخراج شد. او در بهمن سال ۹۰ هم به مدت ۸۳ روز در بازداشتگاه اطلاعات (پلاک ۱۰۰) شیراز بازداشت بود و پس از صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. قرار مجرمیت یکتا فهندژ سعدی در شعبه ۱۴ دادسرای انقلاب شیراز توسط بازپرس محمد خسروانی صادر شده و هم اکنون جهت رسیدگی در دادگاه بدوی به شعبه ۱ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمود ساداتی فراخوانده شده است. دلیل احضار و اتهام‌های طرح‌شده علیه او هنوز مشخص نیست.

مرگ «آفتاب» مسن‌ترین ببر سیبری در ایران به‌دلیل عوارض پیری

خبرگزاری مهر سه‌شنبه ۲ مرداد گزارش داد که ببر نژاد سیبری باغ وحش ارم بر اثر کهولت سن درگذشت. قاسم محمدی، مدیر باغ وحش ارم در این باره گفت: «ببر سیبری ماده با ۲۱ سال سن به نام «آفتاب» بر اثر کهولت سن و ضعف قوای جسمانی ناشی از کار افتادگی ارگان‌های حیاتی صبح امروز درگذشت.» مدیر باغ‌وحش ارم تاکید کرد که این ببر سیبری تحت مراقبت‌های پزشکی بود و «با مشورت و نظارت اساتید دانشگاه تهران و متخصصان خارجی» توانست ۲۱ سال عمر کند. عمر متوسط ببر سیبری در طبیعت ۱۵ سال و در اسارت حداکثر ۲۵ سال است. پیش از این در مردادماه سال گذشته مهدی نبی‌یان، کارشناس ارشد تنوع زیستی گفته بود معاوضه پلنگ ایرانی با ببر سیبری روسیه در دهه ۸۰ صورت گرفت و روسیه دو قلاده ببر نر و ماده سیبری به ایران فرستاد تا پرورش ببر سیبری که به ببر منقرض‌شده مازندران شباهت ژنتیکی داشت صورت گیرد. قرار بود زمانی که ببرهای سیبری وارد ایران شدند محدوده‌ای به وسعت ۱۰۰ هکتار را در شبه‌جزیره میانکاله فنس‌کشی و منطقه‌ای را به‌عنوان یک محدوده نگهداری در اسارت برای ببرها ایجاد کنند. اما چون ورود ببرها به ایران بدون هماهنگی‌های قبلی با سازمان محیط زیست انجام شد این سازمان، میانکاله را برای محدوده نگهداری از ببرها آماده نکرده بود و به همین دلیل ناچار بود به‌طور موقت ببرها را در باغ وحش ارم قرنطینه و نگهداری کند تا محل نگهداری ببرها در میانکاله احداث شود اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.

پرونده‌سازی برای وزیر سابق حقوق بشر مراکش- محمد زیان به پنج سال زندان محکوم شد

محمد زیان، وزیر سابق حقوق بشر مراکش، در یک پرونده فساد مالی به پنج سال زندان محکوم شد. دادگاه بدوی او و دو همکار دیگرش را به فساد و اختلاس از حزب سیاسی خود در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۵ مراکش مجرم شناخته بود. دادگاه تجدیدنظر در رباط نیز پس از جلسه‌ای حکم پنج سال زندان را تأیید کرد. زیان ۸۱ ساله که زمانی پر سروصدا بود در جلسه دادگاه به‌عنوان اعتراض سکوت کرد. علی‌رضا زیان، وکیل او که پسرش نیز هست اتهام‌های پدر و دو همکارش را به‌شدت رد کرد و گفت دادگاه رویه‌های معمول را در این پرونده رعایت نکرده است. او همچنین این محاکمه را به دفاع پدرش از روزنامه‌نگاران و فعالانی که پس از انتقاد از دولت با اتهام‌های بی‌مورد مواجه شده بودند، مرتبط دانست. علی‌رضا زیان به آسوشیتدپرس گفت: «این بدان معناست که آزادی بیان در مراکش محدود شده است.» این حکم آخرین تحول در یکی از پرونده‌های آزادی بیان است که از سوی متحدان بین‌المللی مراکش و سازمان‌های حقوق بشر محکوم شده است. این حکم تکمیل کننده حکم سه ساله صادر شده در سال ۲۰۲۲ است که در آن محمد زیان به ۱۱ اتهام از جمله «توهین به قوه قضائیه و نهادهای اجرایی»، «پخش حقایق و ادعاهای نادرست»، «خیانت» و «آزار و اذیت جنسی» و «توهین به یک مقام دولتی» مجرم شناخته شد. انجمن حمایت از زندانیان سیاسی مراکش در بیانیه‌ای این اتهامات را خودسرانه و روند قضائی آن را ناعادلانه خواند. این انجمن پرونده‌سازی علیه محمد زیان را «صرفاً سیاسی، با هدف تحقیر و مطیع کردن این مرد و منصرف کردن او از بیان عقایدش» توصیف کرد. در گزارش سال ۲۰۲۲ دیده‌بان حقوق بشر پرونده محمد زیان به‌عنوان نشانه‌ای از سرکوب آزادی بیان توسط دولت مراکش معرفی شد. در سال ۲۰۲۳، عفو بین‌الملل گفت مشکلات حقوقی زیان براساس «اتهام‌های ساختگی ناشی از فعالیت او در دفاع از فعالان، روزنامه‌نگاران و قربانیان نقض حقوق بشر» است.

رئیس‌جمهوری کلمبیا لایحه ممنوعیت گاوبازی در این کشور را امضا کرد

گوستاوو پترو، رئیس جمهوری کلمبیا روز دوشنبه یکم مرداد/ ۲۲ ژوئیه لایحه‌ای را امضا کرد که گاوبازی در این کشور آمریکای جنوبی را ممنوع می‌کند. پترو در یک سخنرانی پس از امضای این لایحه گفت: «ما نمی‌توانیم به دنیا بگوییم که کشتن موجودات زنده و باهوش برای سرگرمی یک رویداد فرهنگی است. این نوع فرهنگ کشتن یک حیوان برای سرگرمی ما را به کشتن انسان برای سرگرمی نیز سوق می‌دهد، زیرا ما نیز حیوان هستیم.» ممنوعیت گاوبازی پس از ماه‌ها بحث‌های داغ توسط کنگره کلمبیا در ماه مه تصویب شد. این لایحه از دولت می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ گاوبازی در سراسر کشور را به طور کامل ممنوع کند و به دولت دستور می‌دهد بیش از ۱۲ سالن گاوبازی را به مکان‌های فرهنگی و ورزشی تبدیل کند. گاوبازی از زمان استعمار اسپانیا در کلمبیا رایج شده است. اما محبوبیت این ورزش در سال‌های اخیر با تغییر دیدگاه‌ها در مورد حقوق حیوانات کاهش یافته است. طرفداران گاوبازی در کلمبیا استدلال می‌کنند که این ممنوعیت حقوق افراد برای پاسداشت میراث فرهنگی خود را نقض می‌کند. آن‌ها می‌گویند که این تصمیم همچنین معیشت کسانی را که از گاوبازی امرار معاش می‌کنند، مانند ماتادورها، مروجین رویدادها، بازرگانان و دامدارانی که در پرورش گاوهای مورد استفاده در گاوبازی تخصص دارند، به خطر می‌اندازد. اکنون تنها هفت کشور در دنیا اجازه گاوبازی را می‌دهند: اسپانیا، فرانسه، پرتغال، مکزیک، ونزوئلا، اکوادور و پرو. با این حال، برخی از شهرداری‌ها در داخل این کشورها ممنوعیت‌های محلی را اعمال کرده‌اند. فعالان حقوق حیوانات در کلمبیا به مدت دو دهه در کنگره برای ممنوعیت مسابقات گاوبازی لابی می‌کردند. چوچو مرچان، فعال و نوازنده وگان که در مراسم روز دوشنبه سخنرانی کرد، گفت: «سال‌ها ما تظاهرات برگزار کرده‌ایم، در کنگره لابی کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم قلب مردم کلمبیا را به دست آوریم. به طوری که در این کشور که این همه خشونت دارد، می‌توان اکنون نمونه‌ای آورد که به سوی جهانی با عدالت بیشتر و عاری از ظلم می‌توان حرکت کرد.»

حمله مجدد تانک‌های اسرائیل به خان‌ یونس؛ دست‌کم ۸۱ فلسطینی کشته شدند

روز دوشنبه یکم مرداد/ ۲۲ ژوئیه تانک‌های اسرائیلی ساعتی پس از صدور دستور تخلیه به ساکنان خان‌ یونس در نوار غزه، به این منطقه یورش بردند. براساس آخرین به‌روز‌رسانی از منابع خبری در غزه، دست‌کم ۸۱ فلسطینی در این حمله کشته شدند. فلسطینی‌ها در شهرک بنی‌سهیله و سایر شهرک‌های حاشیه شرقی خان یونس در اثر شلیک تانک‌های اسرائیلی کشته شدند. خبرگزاری رویترز نوشت که تانک‌ها بیش از دو کیلومتر به سمت بنی سهیله پیشروی کردند و ساکنان را مجبور به فرار زیر آتش کردند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که کشته‌شدگان شامل چندین زن و کودک بوده و دست‌کم ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور تخلیه فلسطینی‌ها در شرق خان یونس به دلیل وجود اطلاعاتی صادر شد که نشان می‌دهد شبه‌نظامیان از آن مناطق راکت شلیک می‌کنند و حماس در تلاش برای تجدید قوا است. مقامات فلسطینی گفتند که حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطقی که مورد هدف قرار گرفتند، زندگی می‌کردند و ده‌ها خانواده شروع به ترک خانه‌های خود کرده‌اند و افزودند که قبل از شروع حملات اسرائیل به آن‌ها فرصت داده نشد تا از محدوده خطر خارج شوند.