ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در سودان بدون توافق پایان یافت

مذاکرات برای پایان دادن به جنگ در سودان که توسط ایالات متحده آمریکا آغاز شده بود، جمعه ۲ شهریور / ۲۳ اوت بدون دستیابی به توافق پایان یافت. تام پریلو، فرستاده ویژه آمریکا در سودان پس از چند روز گفت‌وگو در ژنو گفت که امکان توافق بر سر آتش‌بس وجود ندارد. او از این‌که تنها نمایندگان شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع (RSF) در این مذاکرات حضور داشتند و نمایندگان ارتش سودان (SAF) غایب بودند، انتقاد کرد. پریلو تأکید کرد که این مسئله مانع پیشرفت در موضوعات کلیدی شده است. به‌گفته او، با این حال، ایالات متحده و سایر میانجی‌گران توانستند مسیرهای دسترسی بشردوستانه را برای میلیون‌ها نفر در سودان هموار سازند. همچنین تعهداتی برای حفاظت بهتر از غیرنظامیان داده شد. نمایندگان عربستان سعودی، مصر و اتحادیه آفریقا نیز در مذاکرات ژنو شرکت کردند. در سودان، ارتش و شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع بیش از یک سال است که درگیر جنگ قدرت هستند. طبق گزارش سازمان ملل، حدود ۲۶ میلیون نفر در این کشور واقع در شمال شرق آفریقا، یعنی حدود نیمی از جمعیت آن گرسنه هستند. بیش از ۱۰ میلیون کودک، زن و مرد نیز در این کشور آواره شده‌اند.

مأموران امنیتی بار دیگر از ورود خانواده‌های زندانیان سیاسی به خاوران جلوگیری کردند

در سی‌وششمین سالروز کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز جمعه ۲ شهریور برای چندمین‌بار در ماه‌های اخیر، مانع از ورود خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده به گورستان خاوران، محل دفن عزیزانشان شدند. خانواده‌های اعدام‌شدگان که شمار آن‌ها حدود ۸۰ ـ ۷۰ نفر می‌شدند، گل‌ها و عکس‌های عزیزان خود را پای دروازه بسته خاوران قرار دادند و ویدئوها و تصاویری از آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. مأموران گل‌ها و قاب‌های عکس زندانیان کشته‌شده را جمع کردند اما خانواده‌های اعدام‌شدگان با خواندن سرود خاوران یاد عزیزان خود را گرامی داشتند. در ماه‌های گذشته فشار بر خانواده‌های دادخواه خاوران افزایش یافته است. خانواده‌های خاوران بیش از ۴۰ سال است که با اذیت و آزار نیروهای امنیتی و نظامی برای حضور بر سر مزار عزیزان خود و گل‌باران آن، و همچنین برگزاری مراسم بزرگداشت روبه‌رو هستند. از سوی دیگر خاک‌برداری با بولدوزر، دیوارکشی، نصب دوربین‌های مداربسته، تلاش برای دفن شهروندان بهائی، حصارکشی و غیره نیز بخشی دیگر از تلاش‌های جمهوری اسلامی طی سه دهه گذشته برای تخریب و تغییر چهره گورستان خاوران است.

رئیس آگاهی شهرستان خاش در پی تیراندازی افراد مسلح کشته شد ـ جیش‌العدل مسئولیت آن را برعهده گرفت

به گزارش «حال‌وش»، که در زمینه ستم ملی و نقض حقوق بشر در بلوچستان فعالیت می‌کند، امروز جمعه ۲ شهریور حسین پیری، رئیس آگاهی شهرستان خاش، واقع در سیستان و بلوچستان، و اهل زابل توسط افراد مسلح کشته شد. به گفته منابع حال وش: «این نیروی نظامی که با لباس مبدل بلوچی بوده پس از خروج از منزلش در خیابان مراد ریگی و نزدیکی پارک هفتادمتری شهر خاش مورد هدف تیراندازی مستقیم افراد مسلح قرار گرفته و کشته شده است». به گفته کمپین فعالین بلوچ، پیری در مقابل درب منزل خود مورد هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و با اصابت گلوله‌های متعدد و جراحت ناشی از آن جان خود را از دست داده است. جیش‌العدل با انتشار یک بیانیه در کانال تلگرام رسمی خود مسئولیت سوءقصد به رئیس اداره آگاهی خاش را پذیرفت. سازمان‌های حقوق بشری بلوچ از جمله مجموعه خبری حال‌وش می‌گویند در هفته‌های گذشته، حسینعلی پیری چندین بار اقدام به بازداشت خشونت‌آمیز شهروندان بلوچ کرده بود. بنا به گزارش «رسانک»، رسانه‌ای تحلیلی خبری که توسط جمعی از فعالان مدنی و حقوق بشری بلوچ اداره می‌شود، حسین پیری در ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۳، با یورش به یک منزل مسکونی در محله ولی‌آباد خاش، اقدام به تیراندازی، فحاشی کرده و با استفاده از الفاظ رکیک دو شهروند بلوچ را به صورت خشونت آمیزی بازداشت کرده بود. کمپین فعالین بلوچ پیشتر در ۱۷ مرداد گزارش داده بود که رئیس آگاهی خاش جهت گرفتن رضایت از خانواده نازیلا ایرندگانی، مادر باردار ۲۵ ساله بلوچ که با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی کشته شد، خانواده او را تحت فشار قرار داده بوده است تا خانواده موضوع را رسانه‌ای و عمومی نکنند. در پی تیراندازی نیروهای نظامی در روز سه شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، دستکم ۵ شهروند بلوچ از جمله نازیلا ایرندگانی، کشته شدند.

نخست‌وزیر هند وارد اوکراین شد

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جمعه ۲ شهریور / ۲۳ اوت وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد. او می‌تواند در جنگ اوکراین نقش میانجی ایفا کند. وزارت خارجه هند اعلام کرد که قرار است مودی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار کند. از زمان استقلال اوکراین، این نخستین‌بار است که نخست‌وزیر هند به این کشور سفر می‌کند. نارندرا مودی قبل از سفر به اوکراین در ورشو با دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان دیدار کرد و در آن‌جا گفت «هند معتقد است که هیچ درگیری یا مشکلی در میدان جنگ قابل حل نیست و از گفت‌وگو و دیپلماسی برای بازگرداندن صلح و ثبات در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت می‌کند». دونالد توسک نیز هند را به ایفای نقش میانجی در جنگ اوکراین تشویق کرد. لهستان یکی از حامیان اصلی نظامی اوکراین است و نقش مهمی به‌عنوان مرکز تدارکاتی برای ارسال کمک‌های غرب ایفا می‌کند. هند در این جنگ بی‌طرف است. این کشور از تحریم‌های غرب علیه مسکو حمایت نمی‌کند. روسیه بسیاری از تجهیزات نظامی هند را تأمین می‌کند. نارندرا مودی پیش از این، در ماه ژوئیه گذشته از مسکو بازدید کرده بود. زلنسکی در آن زمان این دیدار را محکوم کرد. نخست‌وزیر هند آخرین بار در حاشیه اجلاس گروه ۷ در ایتالیا با زلنسکی صحبت کرد. آن‌ها از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ چندین بار تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

کشاورزان شرق اصفهان بار دیگر با تراکتورهای خود دست به اعتراض زدند

کشاورزان شرق اصفهان بار دیگر در روز جمعه ۲ شهریور با تراکتورهای خود در فلکه خوراسگان این شهر برای گرفتن حقابه خود دست به اعتراض و تحصن زدند. این چهل‌ویکمین روز از دور جدید اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان بود. اعتراض آن‌ها هر سال و در ماه‌های مختلف تکرار می‌شود و در سال‌های گذشته از جمله سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ با آن برخوردهای سیاسی و امنیتی نیز شده است. در سال‌های اخیر باز نکردن به‌موقع آب‌ زاینده‌رود به روی زمین‌های کشاورزی، خسارت‌هایی را به کشاورزان زده است. این موضوع گاه جنبه قومی و منطقه‌ای نیز به خود گرفته است و در برخی سال‌ها همزمان با اعتراضات در اصفهان، در استان چهارمحال و بختیاری نیز در مخالفت با انتقال آب، تجمع‌های اعتراضی برگزار شده است. اصفهان در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی محیط زیستی و کمبود آب هم دست به گریبان است. مسئولان تاکنون نتوانسته‌اند این مشکلات را حل کنند و فعالان محیط زیست معتقدند که در چنین شرایطی اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نیز ادامه خواهد داشت.

کامالا هریس: زمان آن رسیده که توافق آتش‌بس در غزه انجام شود

کامالا هریس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش رو، پنج‌شنبه شب یکم شهریور / ۲۲ اوت در آخرین شب مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو خواهان پایان دادن به جنگ غزه شد. هریس با بیان این‌که زمان آن فرارسیده است تا توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه انجام شود، افزود: «آن‌چه در ۱۰ ماه گذشته در غزه رخ داده ویرانگر است. جان‌های بی‌گناهان بسیاری گرفته شده است، مردم گرسنه و ناامید برای امنیت خود بارها گریخته‌اند، مقیاس رنج بسیار دلخراش است». کامالا هریس گفت: «بایدن، رئیس‌جمهوری و من برای پایان دادن به این جنگ تلاش می‌کنیم تا اسرائیل امن باشد، گروگان‌ها آزاد شوند، رنج غزه پایان یابد و مردم فلسطین بتوانند به حق خود برای کرامت، امنیت، آزادی و تعیین سرنوشت خود دست ‌یابند». او همچنین تأکید کرد که همواره از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهد کرد. هریس در حالی این سخنان را بیان می‌کرد که صدها نفر از معترضان به جنگ در غزه، در خارج از محل برگزاری مجمع حزب دموکرات در شیکاگو تجمع کرده و خواستار توقف حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل شده بودند. انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا ۱۵ آبان / ۵ نوامبر سال جاری برگزار خواهد شد و کامالا هریس با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه رقابت خواهد کرد. کامالا هریس در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نخستین زنی خواهد بود که رئیس‌جمهوری این کشور می‌شود.

فیلم محمد رسول‌اف نماینده آلمان در اسکار شد

آلمان که ۱۰ روز پیش ۱۳ فیلم را برای معرفی به جوایز اسکار سال ۲۰۲۵ معرفی کرده بود سرانجام فیلم «دانه انجیر معابد» آخرین ساخته محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز ایرانی را به‌عنوان نماینده نهایی این کشور در بخش بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار انتخاب کرد. «دانه انجیر معابد» در ایران به شکل زیرزمینی و با بازیگران و عوامل ایرانی ساخته شده اما محصول مشترک ایران، آلمان و فرانسه است. این فیلم در هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن در بخش اصلی رقابت‌ها حضور داشت و جایزه ویژه هیئت داوران را به‌دست آورد. در اردیبهشت گذشته شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر حکم هشت سال حبس، شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال محمد رسول‌اف را عیناً تأیید کرد و او مجبور شد ایران را مخفیانه ترک کند و پیش از جشنواره کن به آلمان برود. محمد رسول‌اف در سال ۲۰۱۷ با فیلم «لِرد» جایزه بهترین فیلم در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن را به‌دست آورد و در سال ۲۰۱۱ جایزه بهترین کارگردانی بخش «نوعی نگاه» کن و جایزه منتقدان فرانسیس شاله را برای فیلم «به امید دیدار» به‌دست آورد. پنج نامزد نهایی بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار اواسط ماه ژانویه معرفی خواهند شد و سپس در اوایل ماه مارس مراسم برگزار می‌شود.