ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی از اعتصاب غذای گوهر عشقی در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران جلوگیری کردند

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی، هفته گذشته با انتشار پیام ویدئویی اعلام کرده بود که در اعتراض به بازداشت مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی، از کشته‌شدگان خیزش «زن زندگی آزادی» در بوکان و بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری، معترض جوانی که در اعتراضات آبان ۹۸ کشته شد، دوشنبه ۲ مهر در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل در تهران اعتصاب غذا خواهد کرد. اما امروز دوشنبه دوم مهر ماه، صفحه گوهر عشقی در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) خبر داد که از غروب روز یکشنبه، مأموران امنیتی حکومت با استقرار در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف خانه گوهر عشقی، «منطقه را محاصره کردند و با قطع کامل ارتباطات تلفنی و موبایل، وی را از هرگونه تماس با جهان بیرون محروم کردند». در پیغام منتشرشده آمده است که «این فشار روانی شدید منجر به افت فشار خون» گوهر عشقی شد و تلاش‌های دخترش، سحر بهشتی برای تماس با او بی‌نتیجه ماند. همچنین گفته شده زمانی‌که گوهر عشقی شخصاً قصد رفتن به تهران را داشت، نیروهای امنیتی مانع شده و «او به علت اضطراب ناشی از شرایط امنیتی، دوباره دچار سرگیجه و افت مجدد فشار خون» شد. سحر بهشتی از یکی از نزدیکان خود خواست تا برای جویا شدن از حال مادرش به منزل او برود و او را به خانه دخترش بیاورد. این گزارش افزوده است که وضعیت اطراف خانه گوهر عشقی «کاملاً غیرعادی و تحت کنترل نیروهای امنیتی» بوده است. گوهر عشقی و یکی از نزدیکانش در مسیر متوجه تعقیب خودروهای مشکوک می‌شوند که تا درب منزل سحر بهشتی، ماشین حامل گوهر عشقی را همراهی می‌کردند. پس از انتقال گوهر عشقی به منزل دخترش، «محله تحت کنترل قرار گرفته و هر نوع رفت و آمدی از سوی نیروهای امنیتی رژیم کنترل می‌شود».

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: بیش از ۱۰ کیلومتر از مرز با افغانستان دیوارکشی شد

سرتیپ امیر نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، دوشنبه ۲ مهر گفت «مأموریت انسداد مرز با کشور افغانستان به نیروی زمینی ارتش واگذار شده است» و در این راستا «بیش از ۱۰ کیلومتر دیوار در مرزهای شرقی کار گذاشته شده است». به گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی نوذر نعمتی افزود: «همچنین ۵۰ کیلومتر از مرز آماده دیوارگذاری است و نزدیک به ۲۰ کارگاه در طول مرز اقدامات زیرساختی و امور نصب دیوار را پیش می‌برند». به‌گفته او صد‌ها وسیله مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش در زمینه انسداد مرز به‌صورت شبانه‌روز در حال فعالیت هستند و ارتش تلاش می‌کند تا در زمان مقررشده این کار را به اتمام برساند. امیر نعمتی هدف از این اقدام را کنترل بهتر ورود و خروج از مبادی رسمی و اصلی دانست و گفت: «این اقدام قطعاً امنیت کشور و مناطق مرزی را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت». جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند. دولت اقامت آن‌ها در دست‌کم ۱۹ استان را کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان را به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود کرده است.

مژگان باقری، فعال صنفی معلمان شیراز را از رفتن به سر کلاس درس محروم کرده‌اند

مژگان باقری، فعال صنفی معلمان شیراز در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «پس از سال‌ها حضور عاشقانه سر کلاس‌ها، امروز اولین مهری بود که مدرسه نرفتم». او افزود: «پس از محکومیت به پابند الکترونیکی به اتهام شرکت در تجمعات صنفی معلمان، ظاهراً آموزش و پرورش هم تصمیم گرفته به من محکومیت مضاعف بده و از پارسال تا الان به دلایل واهی به من ابلاغ نداده تا من نتونم سر کلاس برم». مژگان باقری سوم دی‌ماه سال گذشته تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شد. او در حال سپری کردن باقی‌مانده دوران محکومیت خود در خارج از زندان و با محدودیت تردد است. نیروهای امنیتی این فعال صنفی معلمان را ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، در جریان برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در شیراز بازداشت کردند. او در نهایت چندی بعد با تأمین قرار کیفری آزاد شد. دادگاه انقلاب شیراز اواخر خردادماه سال گذشته مژگان باقری را به پنج سال حبس محکوم کرد و سپس دادگاه تجدیدنظر حکم او را به دو سال زندان کاهش داد.