ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد (کورش) وزیری، از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات ژینا به حبس محکوم شد

محمد (کورش) وزیری، همسر یکی از جان‌باختگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به دو ماه حبس محکوم شد. خبرگزاری هرانا نوشت که «با احتساب ایام بازداشت» در گذشته، وزیری به مدت یک سال به حبس محکوم شد که به حالت تعلیق درآمده است. کورش وزیری در انتظار دادگاه دیگری است. شنبه چهارم آذر، جلسه رسیدگی به اتهام «نشر اکاذیب به‌قصد تشویش اذهان عمومی» در شعبه ۱۱۹ دادگاه کیفری دو اصفهان برگزار خواهد شد. وزیری در شعبه مذکور تاکنون بابت اتهامات «همکاری با دول متخاصم» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم به حبس تعلیقی شد. محمد (کورش) وزیری، همسر شیرین علیزاده است که در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به‌همراه علیزاده و فرزند هفت ساله‌شان در شهر سلمان‌شهر در نزدیکی چالوس رانندگی می‌کردند که با سرکوب اعتراضات روبه‌رو شدند. شیرین علیزاده در داخل ماشین مشغول فیلم‌برداری از اعتراضات در خیابان بود که نیروهای سرکوب به صورت او گلوله شلیک کردند و او را کشتند. آزار خانواده جان‌باخته شیرین علیزاده، ادامه‌دار است. یکم شهریور ۱۴۰۲ و در جریان سرکوب خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات ژینا در سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، نسرین علیزاده، خواهر شیرین علیزاده بازداشت شد. در ۲۶ مرداد نیز کورش وزیری در سالگرد تولد همسرش در اصفهان بازداشت شد.

میلاد زهره‌وند به اتهام قتل یک کادر سپاه در همدان اعدام شد

طبق اطلاعات رسیده به زمانه، میلاد زهره‌‌وند، شهروند ساکن ملایر که به اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران به قصاص نفس محکوم شده بود، صبح پنج‌شنبه دوم آذر اعدام شد. منبع آگاهی که با زمانه گفت‌وگو کرده می‌گوید جنازه این جوان اعدام شده هنوز به خانواده تحویل داده نشده و به آنها گفته نشده است چه زمانی جنازه را تحویل خواهند داد. ۲۳ آبان ماه سال جاری دادستان همدان از تایید حکم اعدام قاتل علی نظری در دیوان عالی کشور خبر داده بود. سال گذشته چهارم آبان‌ماه و همزمان با مراسم چهلم ژینا (مهسا) ژینا امینی، در حالی که شهرهای مختلف شاهد اعتراضات گسترده بود، در شهر ملایر نیز اعتراضات جریان داشت و علی نظری، از اعضای سپاه ملایر در جریان یک درگیری در این روز با شلیک گلوله به صورتش کشته شد. سپاه انصارالحسین استان همدان، علی نظری را کادر اطلاعاتی-امنیتی سپاه پاسداران در ملایر معرفی کرده است. میلاد زهره‌وند در حالی که در تهران به سر می‌برد، یک هفته بعد از کشته شدن کادر سپاه بازداشت شد.

قطر و حماس می‌گویند «وقفه» در حملات اسرائیل به غزه از ساعت ۷ صبح روز ۲۴ نوامبر آغاز می‌شود

به گفته وزیر خارجه قطر «وقفه» چهار روزه در حملات اسرائیل به غزه قرار است از ساعت هفت صبح به وقت محلی روز جمعه ۲۴ نوامبر آغاز شود. مجید الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که اسامی ۵۰ گروگان اسرائیلی که قرار است آزاد شوند، به مقام‌های اسرائیل تحویل شده است. اسرائیل دریافت این لیست را تایید کرده است. اولین گروه از گروگان‌های اسرائیلی که ۱۳ کودک و زن هستند، قرار است در ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۴ نوامبر آزاد شوند. حماس سخنان مقام قطری را تایید کرده و گفته است که در این مرحله ۵۰ گروگان که زن و کودکان کمتر از ۱۹ سال هستند را آزاد خواهد کرد و به ازای هر یک تن از آنها سه زن و کودک فلسطینی زندانی در اسرائیل آزاد خواهند شد. پیشتر گفته شده بود که «وقفه» از ۲۳ نوامبر اجرا می‌شود اما اسرائیل به دلیل آنچه که «مساله لجستیکی» عنوان کرد، به حملاتش به غزه ادامه داد. با وجود توافق برای وقفه چهار روزه در تبادل آتش و حملات اسرائیل به غزه، مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند که به جنگ تا «نابودی حماس» ادامه می‌دهند. اسرائیل از زمین و آسمان به غزه حمله می‌کند. در جریان این حملات که پس از حمله غیرمنتظره حماس به شهرک‌های اشغالی در هفتم اکتبر آغاز شد بیش از ۱۴ هزار فلسطینی کشته شدند.

وزیر راه و شهرسازی: مجوز یک شهرک خصوصی صادر شد و تا پایان سال مجوزهای بیشتری صادر می‌شود

بحران مسکن در ایران روز به روز عمیق‌تر می‌شود. به روایت گزارش نهادهای حکومتی قیمت مسکن در یک دوره هشت ساله تا ۱۹۰۰ درصد افزایش یافته و به تبع این وضعیت سال‌های انتظار برای خرید خانه طولانی‌تر و از میانگین امید به زندگی هم بیشتر شده است. دولت ابراهیم رئیسی که وعده کرده بود با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، بازار مسکن را کنترل کند در تازه‌ترین تصمیم به شرکت‌های خصوصی مجوز ساخت شهرک داده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح دوم آذر با تایید صدور مجوز برای ساخت یک شهرک خصوصی، گفت: «ایجاد شهرک‌های خصوصی مراحل پایانی خود را طی می‌کند» و «تا پایان سال مجوز تعداد بیشتری شهرک خصوصی صادر می‌شود». او درباره جزئیات شهرک‌های خصوصی توضیح بیشتری نداد و تنها به این بسنده کرد که «در ایجاد شهرک‌های خصوصی مشارکت بیشتر بخش خصوصی مورد تاکید است و مقرر شده است با مدل‌های جدید و جذاب میزان مشارکت بخش خصوصی را در فرآیند تولید مسکن تقویت کنند».

دو «مدیر ارشد» دانشگاه علوم پزشکی قزوین به اتهام «مدیریت شبکه ارتشا و تبانی در معاملات دولتی» بازداشت شدند

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دو مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی قزوین را به دلیل آنچه که «مدیریت شبکه ارتشا و تبانی» خواند، بازداشت کرده است. هویت هیچ یک از این دو مقام مسئول هنوز فاش نشده است. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران گفته است که آنها را به همراه یک تن دیگر پس از «شناسایی شبکه گسترده ارتشا و تبانی در معاملات دولتی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین» بازداشت کرده است. جزئیات بیشتری از این شبکه ارتشا و تبانی هنوز فاش نشده است.

فنلاند: روسیه پناهجویان را به سمت مرزهای ما هدایت می‌کند، گذرگاه‌های مرزیمان را می‌بندیم

پتری اورپو، نخست وزیر فنلاند، روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر/ ۱ آذر گفت، از نیمه شب جمعه در تلاش برای متوقف کردن جریان پناهجویان به کشور‌های شمال اروپا، تمام گذرگاه‌های مرزی خود با روسیه را به جز شمالی‌ترین گذرگاه، خواهد بست. فنلاند می‌گوید از ابتدای ماه جاری میلادی، بیش از ۶۰۰ نفر بدون داشتن ویزا و مدارک معتبر از طریق روسیه به فنلاند آمده‌اند. هلسینکی در روزهای گذشته مسکو را متهم کرد که جریان عبور مهاجران به کشورش را تسهیل می‌کند. کرملین این اتهام را رد می‌کند. به گفته مقام‌های فنلاند، مهاجران و پناهجویان از طیف وسیعی از کشورها از جمله یمن، افغانستان، کنیا، مراکش، پاکستان، سومالی و سوریه هستند. به گفته یک سخنگوی فرانتکس، آژانس مرزی اتحادیه اروپا در نظر دارد تا هفته آینده افسران و تجهیزات خود را در پاسخ به درخواست هلسینکی به فنلاند اعزام کند. پیش از این روز چهارشنبه، استونی هم روسیه را به دخالت در «عملیات حمله ترکیبی» برای راندن مهاجران به سمت مرز خود متهم کرد. این اتهام پس از آن مطرح شد که ۷۵ پناهجو - عمدتاً از سومالی و سوریه - در هفته گذشته تلاش کردند از روسیه وارد استونی شوند. در سال ۲۰۲۱ هم لهستان، لیتوانی و لتونی، متحد نزدیک مسکو یعنی بلاروس را متهم کردند که به طور مصنوعی بحران مهاجران را در مرزهایش با این کشورها ایجاد کرده است.

طی دو روز دست‌کم چهار زندانی را در زندان‌های مشهد، کرج و تبریز اعدام کردند

رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری از اعدام دست‌کم چهار نفر در روزهای چهارشنبه یکم و پنجشنبه دوم آذر در زندان‌های وکیل‌آباد مشهد، تبریز و قزل‌حصار کرج خبر دادند. «حال‌وش» که به‌صورت ویژه اخبار نقض حقوق بشر در بلوچستان را پوشش می‌دهد صبح پنجشنبه ۲ آذر گزارش کرد دو شهروند بلوچ به نام‌های «رسول گرگیج» و «شاه‌مراد داوودی» در زندان وکیل‌آباد مشهد به دار آویخته شدند. اتهام این دو زندانی جرایم مربوط به مواد مخدر گزارش شد. سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ هم از اعدام یک زندانی «جرایم مرتبط با مواد مخدر» به نام «ابراهیم زمهریر»در زندان تبریز خبر داد. تا لحظه انتشار این خبر مقام‌های قضایی به‌صورت رسمی اعدام این سه زندانی را اعلام نکرند. در یک خبر دیگر «اعتماد آنلاین» بدون افشای هویت، از اعدام یک زندانی به دلیل «قتل همسر برادر خود» در صبح یکم آذر خبر داد. بر اساس گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از آبان ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی دستکم ۶۵۹ شهروند، از جمله یک کودک و ۱۷ زن را اعدام کرده است.

دادگاه پاکستان به عمران خان حکم داد تا در دادگاه علنی حاضر شود

نعیم پانجوتا، وکیل عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان پنج‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که دادگاه پاکستان به مقام‌های این کشور دستور داده تا عمران خان را برای محاکمه علنی در روز سه‌شنبه هفته آینده ۷ آذر / ۲۸ نوامبر به اتهام افشای اسرار دولتی معرفی کنند. وکیل عمران خان افزود این نخستین حضور علنی موکلش از زمان زندانی شدن او در ماه اوت خواهد بود. عمران خان، ستاره سابق کریکت از زمانی که در سال ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان پاکستان از سمت نخست‌وزیری برکنار شد، درگیر نبردهای سیاسی و حقوقی شده است. عمران خان ۷۱ ساله روند حقوقی علیه خود را ناعادلانه می‌خواند و تمام اتهام‌ها از جمله اختلاس و افشای اسرار دولتی را رد می‌کند و معتقد است اقدامات علیه او برای جلوگیری از شرکت‌اش در مبارزات انتخاباتی است. او در این‌باره ارتش را مقصر می‌داند. ارتش که از زمان ایجاد پاکستان در سال ۱۹۴۷ دولت تشکیل داده یا بر دولت‌های غیرنظامی نظارت داشته است هرگونه دخالت در روند حقوقی عمران خان را رد می‌کند.

آمریکا چندین پهپاد حوثی‌های یمن را سرنگون کرد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی (سنتکام) در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که بامداد پنج‌شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر چندین پهپاد را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند، در دریای سرخ سرنگون کرده است. پدافند ناو جنگی یواس‌اس توماس هادنر حملات پهپادی حوثی‌های یمن را خنثی کرده است. سنتکام نوشته است: «پهپادها در حالی سرنگون شدند که کشتی جنگی آمریکا در حال گشت‌زنی در دریای سرخ بود. به کشتی و خدمه آن آسیبی وارد نشد.» پیش از این نیز در ساعات نخست روز ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر پهپاد پرتاب‌شده از یمن توسط ناو یواس‌اس توماس هادنر سرنگون شده بود. روز چهارشنبه نیز حوثی‌های یمن از حمله موشکی با موشک هدایت‌شونده به اهداف اسرائیل در ایلات خبر دادند. حوثی‌ها همچنین یکشنبه گذشته، ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر، کشتی گلکسی لیدر متعلق به یک تاجر اسرائیلی به نام رامی اونگر را که در مسیر ترکیه به هند در حال حرکت بود، در دریای سرخ توقیف کرده بودند. ایران از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نقش داشتن تهران در حملات پهپادی به کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ را رد کرده است.